Ga naar inhoud

om de 4 maanden onder de narcose


Aileen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik stel deze vraag namens een kennis van mij.

Zij heeft een konijn die om de 4 maanden onder de narcose moet om de haakjes op de kiezen te verwijderen. Ze vindt het heel wat om haar konijn telkens weer onder de narcose moet brengen, want dit is niet zonder risico en zoals we weten zijn konijnen erg gevoelig voor dat zoiets. Maar ze wilt er alles aan doen om haar konijn een zo fijn mogelijk leven te geven.

Ze vroeg wat ik zou doen als het mijn konijn was.

Dus graag jullie advies? Zodat ik haar dit kan vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dit gewoon doen.

Overigens vertelde mijn (vorige) dierenarts mij bij Indy's 'eerste keer' ook dat hij waarschijnlijk minstens elke drie maanden, als het niet om de zes weken was, onder narcose zou moeten voor zijn haakjes. Ik heb Indy's voeding aangepast en hij is tot zijn dood (een jaar later) haakjesvrij gebleven, pas in november toen we voor iets anders bij de dierenarts waren, bleek dat zijn kiesje nog steeds/weer wat scheef stond, maar toen ik niet veel later bij een derde dierenarts kwam, vertelde deze mij dat dit nooit meer een probleem hoefde te worden. Hij had er dan ook geen last van.

Met andere woorden, als de haakjes van dit konijn pas voor de eerste keer weggehaalt zijn, dan hoeft het geen blijvend probleem te zijn.. Ik zou haar wel aanraden het konijntje zo veel mogelijk vezels (dus zo veel mogelijk hooi, een brok als Science Selective en veel groente, misschien ook gedroogde kruiden) te voeren.

Nijn van Lianne gaat ook een paar keer per jaar onder narcose voor zijn haken trouwens, zij kan je vast nog veel meer vertellen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebit van een van mijn konijnen is nu al twee keer behandeld zonder dat ze onder narcose was. Natuurlijk geeft dat gedoe met de klemmetjes in de mond wel wat stress, maar voor mijn konijn was het geen probleem. Dus van mij mag het in de toekomst als het weer nodig zou zijn weer zo gedaan worden. Narcose is nooit 100% veilig en het is een belasting voor het lichaam.

Het waren trouwens twee verschillende dierenartsen van verschillende praktijken die de twee behandelingen hebben gedaan. Behandeling is wel een groot woord voor de eerste keer, dat was een controle van haar gebit om oorzaken van het niet eten uit te sluiten en toen was er een heel klein haakje wat toen maar meteen even weggehaald is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk is het niet, maar Snoet van mij gaat óók om de 3 a 4 maanden onder narcose voor haakjes en.... madam wordt volgende maand 8. :love:

Dus, het hoeft geen probleem te zijn als ze verder goed gezond zijn.

Als de DA klaar is maakt zij haar ook gelijk weer wakker dmv een spuitje, dus zo blijft de tijd zo beperkt mogelijk.

Mij is afgeraden om het zonder narcose te doen, 1 omdat het teveel stress veroorzaakt en 2 omdat ze er dan nooit helemaal achterin bij zouden kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze bij Ko ook gewoon steeds weg halen hoor.

Het is nu 3x onder narcose gedaan bij mijn eigen da en 2x door een spoedarts. 1x met een beetje gasnarcose en 1x zonder narcose omdat hij er toen te slecht aan toe was.

Het kan behoorlijk verschillen hoeveel tijd er steeds tussen zit. Bij Ko zat er vorig jaar bijna een jaar tussen, de keer erna 3 maanden en de laatste keer 7 weken.

Ik laat het dus gewoon doen als het nodig is, heel veel keus heb je natuurlijk ook niet want wat moet je anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn is in 4 maanden tijd 3x onder narcose geweest en leeft ook nog altijd ;).

Ik merk zelf dat dit voor Nijn veel prettiger is, als ze zonder narcose de haakjes wegvijlen raakt hij compleet in paniek en heeft hij er veel sneller weer last van. Daarbij zitten ze bij hem ook op de achterste kiezen, deze zijn zonder narcose vrijwel niet weg te halen en lijkt zijn gebit inmiddels ook scheef af te slijten waardoor er geen andere mogelijkheid meer is dan narcose.

Ik zou wel kijken of een aangepast dieet ook goed werkt. Hier krijgen ze vrijwel geen biks meer (30 gram SS voor circa 3 kilo konijn), 3 ruiven hooi en 500 gram groenten per dag. Dit lijkt tot nu toe een erg positief effect te hebben.

Ook zou ik kijken op wat voor manier de narcose gedaan word. Mijn DA verkiest de verdoving via de oor-vene boven gas omdat ze dan veel sneller wakker worden en er een nog lagere dosering nodig is om ze in slaap te krijgen.

Daarbij wil ik ook adviseren dat ze altijd de volgende middelen in huis zal hebben voor als het konijntje last krijgt van haken en er niet gelijk een operatie mogelijk is: dwangvoeding (eventueel te maken via Sience selective), olvarit wortelhapje, pijnstillers (carprofen/metacam) en voldoende spuitjes om te gaan dwangvoeren.

Dit heb ik zelf standaard in huis om Nijn door de avond heen te helpen zodat hij niet al te zwak is voordat hij de narcose ingaat. Hij krijgt van de DA ook nog altijd standaard een injectie met darmstimulerende middelen en pijnstillers zodat alles weer up and running is als hij naar huis gaat.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .