Ga naar inhoud

Ligt het aan voeding of konijn?


Lauwtjee

Aanbevolen berichten

Als je konijn normaal 1,5 kg weegt dan zou 20-30 gram genoeg moeten zijn. Als je 45 gram geeft en ze laat een deel daarvan staan hoeft ze nog niet te weinig te krijgen. Je geeft namelijk wat meer dan nodig. Je zou eens kunnen wegen hoeveel ze van die 45 gram opeet.

Mijn Vlekkie heeft twee jaar geleden drie weken zonder biks gezeten, zonder af te vallen. Is een beetje een moeilijk verhaal, maar het kwam er op neer dat ik dacht da ik hetzelfde voer had, maar dat bleek een ander nummer te zijn op de zak. het enige verschil was dat er in zijn nieuwe voer geen anti coccidiose middel zat en dat proefde hij. Hij weigerde dus gewoon biks te eten. Toen ik erachter kwam en het goed voer weer had begon hij weer met eten van biks. Maar goed. hij viel dus in die tijd niet af en werd niet ziek, maar hij kreeg toen wel veel groente en natuurlijk onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maareh, weten juullie soms of een nijn dik wordt van aardbeienbladeren?

Enne, welke kruiden van caviakruiden.nl (als je daar wat gehaald hebt) vonden ze het lekkerst?

Ik zit eraan te denken om namelijk wat te halen daar.

Sowieso wi lik; aardbeibladeren en een soort kruidenmix. Maar ik weet niet of ze brandnetel lekker vinden..

En weten jullie het verschil tussen wortelvlokken en wortelchips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van aardbeienbladeren zal een konijn niet zo snel dik worden hoor. Van de aardbeien zelf sneller denk ik. Pas op met fruit en groente soorten als wortel, die maken wel dik.

Ik heb zelf nooit kruiden van caviakruiden gehaald.

Het verschil tussen wortelvlokken en chips weet ik ook niet, misschien zijn vlokken kleiner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp zijn er een aantal dingen onduidelijk, je wilt weten of je konijn lang zonder biks kan. Maar er kan ook een gebits probleem zijn. Als konijnen haakjes hebben zullen ze wel gewoon hun normale voer aanvallen, maar al snel ophouden met eten gewoonweg om dat het pijn doet. Ook zullen ze langzamer dan normaal op hun biksjes kauwen. Ze zullen nog wel gewoon groente en hooi blijven eten omdat dit makkelijker kauwt. Naarmate de haken erger worden zal het eten van hooi en groente natuurlijk ook minder worden.

Misschien vind jou konijn zijn nieuwe SS-brokken (nog) niet zo lekker. Maar het is niet duidelijk in jou posts hoelang geleden je bent overgestapt. Is dat weken geleden? Hoe at hij ze in het begin?

Hoe zien de keutels er uit? Normaal? Kleiner? Minder dan normaal?

Eet je andere konijn misschien heel snel al het voer op zodat je andere konijn te weinig krijgt?

Je zult het eetgedrag moeten observeren en je konijn blijven wegen. Als je een sterk vermoede hebt dat het wel degelijk een gebitsprobleem is zul je wel naar een (konijnkundige!) DA moeten gaan. Die zal dan kijken in de mond van jou konijn. Meestal doen ze dat onder narcose waarna ze direct de haken bijvijlen, polijsten en dus weer mooi glad maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .