Ga naar inhoud

Konijn eet alleen nog maar biks


Gast Zonnig

Aanbevolen berichten

Hai,

Ik heb het niet supergoed doorgelezen :$

Maar ik las wel dat je een andere dierenarts had gevonden omdat je vorige niet fijn was. Nu las ik dat je in de eikenlaan bent geweest? Ik ben hier zelf ook wel eens met mijn konijn geweest toen ze nog heel jong was. De dierenarts die mij hielp wist helemaal niets af van konijnen en moest alles opzoeken in boekjes en folders om mijn vragen te beantwoorden!! Mijn konijn was aan het niezen, hij heeft verder nergens naar gekeken maar meteen antibiotica gegeven wat dus uiteindelijk ook niets heeft uitgehaald..

Natuurlijk ligt het er gewoon aan welke dierenarts je treft! Maar ik vond dit wel een hele slechte ervaring..

Normaal gesproken ga ik naar de dierenarts in de vechtstraat. Op een andere site had ik deze gevonden als konijnkundig en ik ben ook dik tevreden! De dierenarts die mijn konijn op dat moment hielp die zei ook dat ze qua konijnen ietwat waren doorgeschoten! :mdr: Mijn konijn werd grondig onderzocht, temp, keutels gevoeld, kiezen gechecked etc. uiteindelijk was er niets aan de hand maar wist wel dat mijn konijn in goeie vorm was! (was een ander konijn)

Met andere konijnen heb ik hier ook alleen maar superervaringen gehad. Ze weten gewoon erg veel van konijnen af! En alles eromheen, voer etc. Je kan daar ook ss kopen en er liggen foldertjes over konijnen enz..

Dus mocht je toch nog een andere dierenarts zoeken in groningen dan raad ik je het dierenziekenhuis groningen in de vechtstraat aan!

En zo niet en is dit helemaal niet van toepassing negeer dan dit hele verhaal maar! :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi allemaal,

Allereerst mijn excuses. Ik kreeg ineens geen emailberichten meer van deze site, dus ik dacht dat er geen reacties meer waren binnengekomen.

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om sceptisch te zijn tegenover dierenwinkels en dierenartsen. Je hoort vaak tegenstrijdige verhalen, maar ook verschillen de prijzen onderling erg. ( Van een vriendin kreeg ik te horen dat ze erg commercieel zijn; die indruk krijg ik nu ook. )

Ook vraag ik mij af of ze allemaal wel dierenvrienden zijn.

Ze zitten soms in zulke kleine hokjes dat ik het gewoon zielig vind. Bijvoorbeeld de winkel in de buurt van het UMCG ( richting het Zuiderdiep ), daar zit 1 konijn alleen in een klein hok. Ik vind het zowieso zielig, zoals ze daar binnen zitten.

Ik koop mijn houtvezel en biks bij een dierenwinkel aan de Overwinningsplein, maar ik zal er geen konijn of cavia kopen, aangezien ze niet liefdevol over dieren praten. Eén van hun zoons gaf aan dat hij met een ziek konijn niet naar de dierenarts zou gaan, want hij zou er 10 voor kunnen kopen. Met een hond zal hij wel naar een dierenarts gaan.

Zulke mensen zijn wat mij betreft geen dierenliefhebbers. Hoe kan je een dier nu gewoon uit kostenoverwegingen dood laten gaan ? Ook praten ze over een konijn opeten met kerst ( huisdier ) en zijn vrouw over 'die smerige cavia's die plassen en schijten overal'. ( Ik heb er nu dus één sinds vorige week en heb er nauwelijks last van. ) Opeten met kerst : moet er niet aan denken ! Ik ben helemaal gek op ze !

Mijn eerste dierenarts ( ik heb nog niet zo lang dieren ), was bij de Paterswoldseweg in Groningen.

Het viel mij direct al op dat de dame van de receptie er geen zin in had. Ook wilde ze mij niet uitleggen wat er precies op de rekening stond. Ze keek immers geïrriteerd.

De dierenarts leek in de eerste instantie geschikt, maar achteraf heb ik mij hierin vergist.

Toen ik aangaf dat mijn konijn raar liep en ook eens was gevallen heeft hij niet eens haar pootjes gevoeld. Het enige wat hij deed is in haar oren kijken. Oh ik zie het al een parasiet zei hij, en gelijk druppelde hij antiparasietenspul in haar nek. Gelijk heb ik maar 3 voor de andere konijnen meegenomen. KASSA !

Toch verslechterden haar klachten ( en hij kan ook niet aangeven waarom mijn konijnen ook allemaal aan de plakpoep waren ) en dus mailde ik de dierenarts : geen reactie. Twee weken daarna belde en ik kreeg wederom te horen dat het om parasieten ging. Nogmaals haalde ik antiparasietenspul op : het duurste wat er was. ( En weer voor die overige konijnen erbij. ) Een vriendin van mij gaf aan dat het vreemd was dat hij haar pootjes niet had gevoeld. Uiteindelijk ging het balletje in mijn hoofd dus rollen. Ik heb een klachtenbrief geschreven met een hele opsomming. Hij gedroeg zich onprofessioneel en beledigend n.a.v. mijn brief. Ook zei hij dat zijn collega de 2e keer ten onrechte antiparasietenspul had voorgeschreven. ( VOOR NIKS VEEL GELD UITGEGEVEN ). Ik gaf aan dat hij degene is geweest die ik aan de telefoon had gehad. En toen werd hij stil.

Hij zei aan het begin van het telefoongesprek al dat mijn geheugen mij in de steek liet en verdraaide het hele verhaal. En ik maar aan mezelf twijfelen. Hij voelde zich beledigd n.a.v. de brief en wilde kennelijk de bal terugkaatsen en ging mij dus bewust beledigen aan de telefoon. Ook verdraaide hij dus het hele verhaal. Hij vertelde bijvoorbeeld dat zijn collega achter het glas meekeek, omdat zij er zoveel verstand van zou hebben. Ik heb haar niet gezien. Mijn antwoord : 'Als zij dan zoveel verstand heeft van konijnen, waarom zegt ze dan : 'Heeft ze een scheef hoofd ?' en als ik zeg : 'nee, dat ze dan zegt: Wat doe je hier dan? ' etc. etc.

Ik ben naar een tweede dierenarts gegaan ( aan de Hereweg ). Ik vond hem gelijk zeer geschikt en ook niet onnodig duur. Hij gaf aan dat het helemaal niks met een parasiet te maken had.

Ze kreeg alleen een injectie om de zwelling tegen te gaan. ( Volgens hem was het een gekneusde rug ). De tweede keer dat ik er kwam stonden haar pootjes ineens breed. Het zag er dus slechter uit dan daarvoor. Hij heeft er foto's van gemaakt en gelukkig was er nergens een breuk te zien. Alles zag er goed uit. Toch heb ik nog wat pilletjes meegekregen, alleen die werkten niet. Volgens hem was het een zenuw- (of spierspasme) en was er niks aan te doen. ( Weer 100,- ) Op een gegeven moment merkte ik dat ze zich eigenlijk helemaal niet kon wassen met haar achterpoten en ze stonk natuurlijk, dus waste ik haar met konijnenshampoo. Na afloop merkte ik dat ze dan kort beter begon te lopen.

Via één van jullie reacties, ben ik dus bij de dierenarts aan de Eikenlaan beland. Ik ben niet van plan hier vaker heen te gaan ( ligt ook te ver hier vandaan ), maar ik had alleen Panacul nodig.

Bedankt voor je tip Hilke !!! :)

't Is een heel verhaal, maar ook een hoop emotie. Ik ben helemaal verliefd op de konijn die ik als eerste heb aangeschaft. Ze was vanaf het begin al aanhalig, heel erg lief en rustig. Ik moet haar onderpootjes wel iedere dag wassen. Ze raakt iedere keer in paniek, maar ook van het droogföhnen. Toch moet het wel, want haar achterpootje zit voortdurend onder de plas en ze stinkt. Ik laat haar overdag in de ren en dan heeft ze een handdoek en een fleesedeken waarop ze samen met de cavia loopt ( of laten we zeggen : sleept ).

Met de voeding heb ik het goed aangepakt. Ik geef ze beiden caviakorrels en hooi. Dit mag ook bij konijnen en ik leg er kiwi voor mij cavia naast ( mijn konijn vind kiwi totaal niet lekker ). 's nachts had ik de caviakorrels bij het slaapgedeelte van mijn cavia gelegd. Hier kan mijn konijn dus niet bij en dus overeet ze zich niet. Toen ik wakker werd zag ik dat ze al veel hooi had gehad. :) Als ik mijn cavia andere groenten wil geven, dan doe ik dit apart. Zometeen is ze toch tammer.

Die ren is nog maar sinds afgelopen weekend. Normaal liet ik al mijn konijnen rondlopen in huis. Ze gaan immers per 1 mei naar buiten, behalve mijn zieke konijn ( GELUKKIG MAAR , want ze zijn zeer speels en het zijn echte gravers. ) Ik werd er op een gegeven moment helemaal gek van, want ik was voortdurend aan het schoonmaken en politieagent aan het spelen. Ik heb 2 rennen samengevoegd, want ik vind een ren een beetje zielig, maar mijn 3 speelse konijnen kunnen er niet mee omgaan en accepteren het dus niet. Ze willen ze ren kapot maken en hebben al twee keer het deurtje open gekregen. Nu laat ik ze één voor één af en toe los.

Misschien moet ik af van het idee dat een ren zielig is ? Bovendien gaan ze zometeen naar buiten en kunnen ze dag en nacht vrij rondlopen ( groot balkon ). Als je kijkt hoeveel speelgoed ik ze geef en hoeveel aandacht, dan denk ik dat het bijna niet beter kan. En..............mijn cavia en konijn gaan SUPER samen. Ze zitten lekker bij elkaar en mijn konijn vind het heerlijk haar te likken en te beschermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar ik ben het grotendeels met je eens, alleen staan er nogal wat tegenstrijdigheden in.. Een konijn en een cavia horen niet samen.. Je geeft zelf al aan dat je het zielig vindt dat konijnen alleen gehouden worden in een dierenwinkel, maar vertelt vervolgens wel dat je sinds kort één cavia hebt. Cavia's zijn pas écht groepsdieren, die kwijnen weg zonder soortgenoot. Daarnaast bevat caviavoer extra vitamine C en dat is NIET goed voor je konijn.. Vijf minuutjes zoeken op dit forum zal je genoeg NEGATIEVE ervaringen van mensen brengen, om te weten dat ik écht niet uit m'n nek klets. Een konijn hoort bij een konijn te zitten: gecastreerde ram bij een voedster. En een cavia hoort bij een cavia te zitten. Zolang je dat niet hebt, weet ik wel zeker dat het beter kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je noemt dat je konijn het heerlijk vind om je cavia te likken. Konijnen likken elkaar omdat dit bij hert groepsgeberen hoort. Cavia's doen dit niet! het gevolg is dat je konijn je cavia de hel dag aanhet likken is en je cavia een zeer geirriteerde huid krijgt met kale plekken en er op een gegeven moment schoon genoeg van krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Dollie, maar ik vind niet dat je mail aardig klinkt ! Ik heb mij goed laten informeren door mijn dierenarts en dierenwinkels, die zeggen dat een cavia en een konijn wel samen kunnen.

Overigens plassen konijnen vitamine C gewoon uit, dus het is geen enkel probleem.

Ik heb gehandeld naar aanleiding van de adviezen die ik heb gekregen, dus ik had het niet anders kunnen weten. Hoewel het wellicht niet zo is bedoeld, voelt het enigszins als een verwijt ! Wat moet je als klant doen als je zulke tegenstrijdige berichten hoort ! Ja, sommige cavia's en konijnen leven helemaal alleen. Dat vind ik ook zielig. Daarom heb ik ook meerdere.

Mijn konijn likt mijn cavia echt niet te veel. In het begin was ze heel enthousiast, maar nu gaat het alleen af en toe. Bovendien likt mijn cavia zelf ook. Mij bevoorbeeld ook.

Tsja ik heb al 4 konijnen en 1 cavia. Ik zou niet weten hoe ik er nog een cavia bij kan doen nu 1 konijn ziek is. Als ze wel weer is hersteld, dan gaat ze gewoon naar buiten en dan kan ik er een cavia bij doen. Op dit moment is het echter niet haalbaar.

Konijnen en cavia's zijn beide groepsdieren inderdaad. Een konijn en cavia samen is altijd nog beter dan een cavia of konijn alleen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo L. Konijn, moet ik dan mijn konijnen gaan verkopen ? Ik heb 4 konijnen, waarvan 1 ziek is en 1 cavia. Mijn 3 konijnen gaan straks naar buiten, maar 2 cavia's en 1 konijn binnen, dat wordt mij echt teveel. Ik moet ze ook allemaal kunnen huisvesten. Het liefst heb ik 2 cavia's. Vind ik zelf ook super, maar het moet te doen zijn.

Ik wil mijn andere 3 konijnen niet weg hebben.

Wie heeft er een idee ? Graag opbouwend ! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, ik bedoel het niet onaardig of vervelend maar ik vind nu eenmaal dat je níet kunt zeggen dat het bijna niet beter kan, als je je dieren zo houdt.

Te veel vitamine C kan op de lange duur schadelijk zijn voor de nieren, dus het is wél een probleem. En een cavia en een konijn samen, of dat nu echt zo veel beter is? Ik weet niet of ik het wel zo gezellig vind met iemand die ik totaal niet begrijp of versta.

Dierenwinkels zijn nu eenmaal niet bepaald ideaal als het gaat om het verstrekken van de juiste informatie. Sexen kunnen ze vaak niet, ze verkopen dieren uit de broodfok, verkeerde voeding en geven dus ook veel verkeerde informatie.

Als je het van mij niet aan wil nemen, lees deze informatie dan eens. Een konijnen en cavia opvang zal er toch wel verstand van hebben, is het niet?

  • * Cavia’s en konijnen samen?

Er gaan vele verhalen rond over het wel of niet samen houden van cavia’s en konijnen.

Wat is wijsheid? De een zegt dat dat prima kan, weer een ander zegt dat het onverstandig is.

Beide zijn juist, het kan wel maar is absoluut onverstandig!

Konijnen en cavia’s zijn 2 heel verschillende dieren met beiden heel ander gedrag en heel andere levensbehoeften.

Om te beginnen is een cavia een knaagdier en een konijn niet. Buiten dat spreken ze ook nog eens allebei een andere taal. Dat betekent dat een konijn en een cavia niet met elkaar kunnen communiceren. Soms ziet u wel eens een cavia en konijn samen heel innig tegen elkaar aan liggen en dat ziet er heel lief uit. Dan wordt gezegd dat het zulke goede vriendjes zijn. Dat is maar deels waar: ze stellen elkaars aanwezigheid op prijs maar daar houd het eigenlijk wel mee op.

Gedragsverschil, een aantal voorbeelden:

Konijnen houden ervan om elkaar te wassen, kunnen elkaar uren “afsoppen”

Cavia’s daarentegen zullen elkaar niet of nauwelijks wassen.

Dat betekent dus dat een cavia flink geïrriteerd kan raken als het gewassen wordt door een konijn terwijl het konijntje het goed bedoelt.

Konijnen kunnen flink stampen met hun achterpoten. Dit kan oa boosheid aanduiden. Een cavia zal dat niet begrijpen waarop het konijn mogelijk zijn boosheid op het caviaatje afreageert.

Konijnen zijn dol op speelgoed, kunnen druk zijn met een bal, proppen papier, slepen met oude doeken etc. Cavia’s spelen niet op die manier, en zullen dus niet als speelkameraadje deelnemen aan de pret die het konijn heeft.

Beide dieren zullen elkaar dus keer op keer ongewild teleurstellen, wat totaal onnodig is.

Voeding, ook heel verschillend:

Cavia’s hebben een heel belangrijke behoefte en dat is Vit.C

Het lichaampje van een cavia kan dat niet zelf aanmaken en zal dat dus uit zijn voeding moeten halen. Om die reden is er speciaal voor cavia’s biks te verkrijgen waarin dat extra is toegevoegd.

Een konijn heeft dat niet extra nodig. Dat betekent dat als je beide elkaars voeding geeft het konijn teveel vit.c krijgt en de cavia te weinig.

Nu is dat volgens velen te compenseren dmv groentes maar ook daar weer verschillen:

Cavia’s kunnen praktisch alle groenten verdragen maar konijnen niet! Daarbij kunnen meerdere cavia’s grote hoeveelheden “wegwerken” terwijl bij konijnen toch wel enige voorzichtigheid is geboden. De hoeveelheid zal voor konijnen langzaam opgebouwd moeten worden. Dit heeft alles te maken met de gevoeligheid van het maag/darmstelsel van het konijn. (meer info over voeding van het konijn en maag/darmproblemen –ziekten gas en/of verstopping zie: www.konijnen.nl )

Woonruimte:

Konijnen hebben absoluut behoefte aan flinke woonruimte. Het dier moet kunnen hollen, rennen, vliegen als het ware. Die schitterende achterpoten hebben ze natuurlijk niet voor niets gekregen.

Dat maakt 1 of meer konijnen direct al ongeschikt als huisdier als u hen maar beperkte ruimte kan bieden. Cavia’s zouden dan beter in aanmerking komen. Zij hebben uiteraard wel ruimte nodig maar aanzienlijk minder dan konijnen.

Konijnen kunt u ook het hele jaar door buiten houden terwijl het voor cavia’s stukken prettiger is naar binnen gehaald te worden in de winter. Vrieskou kunnen zij maar slecht verdragen.

Conclusie:

Wilt u uw cavia en/of konijn echt een groot plezier doen dan geeft u hen beide een vriendje/vriendinnetje van hun eigen soort!

Want 1 feit is absolute waarheid:

Konijnen en cavia’s zijn beide groepsdieren en horen dus niet alleen te leven!

http://opvangaaenhunze.nl/index1.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie,

Tsja het viel inderdaad een beetje verkeerd. Zelf had ik echt het gevoel dat ik het goed deed, maar dat komt ook omdat ik het ook niet anders weet.

Als 'consument' weet je natuurlijk niet wanneer je verkeerde adviezen krijgt omtrent dieren, als je er nog maar net mee begint. Jammer dat je er op deze manier achter moet komen. Daarom viel je mail ook een beetje verkeerd. Ik ben immers gek op dieren, dus ik probeer het hier zo goed mogelijk te doen.

Ik geloof je verhaal zowieso wel. Ergens zal er ook wel een middenweg zitten in alles, maar ik heb het gevoel dat ik het spoor nu helemaal bijster ben. Dat van vitamine C, dat hebben ze mij ook verteld.

Als het aan mij ligt, dan komt er 1 cavia bij, maar ik loop dus vast op de huisvesting. 't Is jammer dat ik zo weg moet, anders had ik meer kunnen uitleggen. Die informatie die je mij hebt gestuurd is handig. Tsja, als ik alles maar van te voren had geweten.

Om het kort uit te leggen; ik heb 1 binnenkooi waar een konijn + cavia in zitten + een mega grote ren. Daarnaast gaan ze er af en toe uit.

Ik heb een dubbele kooi van 2 etages van 2x 1 meter. Ook deze konijnen gaan er een paar keer per dag uit en ze gaan zometeen naar buiten, waar ze de hele dag vrij rond kunnen lopen. Geen idee hoe hier nog een cavia bij kan. Enig idee ??? Met mooi weer kunnen ze allemaal buiten lopen, maar dat is latere zorg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het wel hoor Zonnig, het is me ook overduidelijk dat jij écht je best wel doet. Al heb je toevallig de verkeerde informatie gekregen, wil dat nog niet zeggen dat je kwade bedoelingen hebt. Alleen wat we hier veel zien, zijn mensen die in een soortgelijke (dus konijn/cavia, of een konijn alleen, of bewust een nestje willen, niet naar de dierenarts gaan) situatie zitten als jij en wél keihard volhouden dat hun diertjes heel gelukkig en gezond etc zijn. Daar zijn de dieren vrijwel altijd de dupe van. Ik had het idee dat jij ook niet van plan was mijn/ons advies aan te nemen en heb dus alvast m'n hakken in het zand gezet. Dat was bij nader inzien niet nodig en misschien ook niet zo vriendelijk, daarvoor wel mijn excuses. Blijf zeker bij wat ik gezegt heb, maar het was natuurlijk ook niet de bedoeling om jouw dierenliefde in twijfel te trekken.

Als ik het goed begrijp, heb je vier konijnen (welke geslachten?) waarvan eentje niet gezond en één cavia. Je hebt twee verblijven. Als het beter weer wordt, heb je mogelijkheid om je dieren of een deel daarvan naar buiten te doen.

Stel dat het konijntje met EC volledig hersteld, dan zou zij bij de andere konijnen kunnen en is het probleem opgelost? In dat geval zou ik het voorlopig zo laten (eventueel met wat kleine aanpassingen mbt voeding) en eerst eens kijken hoe het konijntje het gaat doen. Dan zou ze daarna bij je andere konijnen kunnen en dan heb je ruimte voor een extra cavia.

Of je haalt één konijn uit je groep, koppelt die aan het zieke konijntje en houdt deze twee binnen en doet ook twee konijnen naar buiten en neemt dan ook een koppeltje cavia's buiten..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het wel hoor Zonnig, het is me ook overduidelijk dat jij écht je best wel doet. Al heb je toevallig de verkeerde informatie gekregen, wil dat nog niet zeggen dat je kwade bedoelingen hebt. Alleen wat we hier veel zien, zijn mensen die in een soortgelijke (dus konijn/cavia, of een konijn alleen, of bewust een nestje willen, niet naar de dierenarts gaan) situatie zitten als jij en wél keihard volhouden dat hun diertjes heel gelukkig en gezond etc zijn. Daar zijn de dieren vrijwel altijd de dupe van. Ik had het idee dat jij ook niet van plan was mijn/ons advies aan te nemen en heb dus alvast m'n hakken in het zand gezet. Dat was bij nader inzien niet nodig en misschien ook niet zo vriendelijk, daarvoor wel mijn excuses. Blijf zeker bij wat ik gezegt heb, maar het was natuurlijk ook niet de bedoeling om jouw dierenliefde in twijfel te trekken.

Als ik het goed begrijp, heb je vier konijnen (welke geslachten?) waarvan eentje niet gezond en één cavia. Je hebt twee verblijven. Als het beter weer wordt, heb je mogelijkheid om je dieren of een deel daarvan naar buiten te doen.

Stel dat het konijntje met EC volledig hersteld, dan zou zij bij de andere konijnen kunnen en is het probleem opgelost? In dat geval zou ik het voorlopig zo laten (eventueel met wat kleine aanpassingen mbt voeding) en eerst eens kijken hoe het konijntje het gaat doen. Dan zou ze daarna bij je andere konijnen kunnen en dan heb je ruimte voor een extra cavia.

Of je haalt één konijn uit je groep, koppelt die aan het zieke konijntje en houdt deze twee binnen en doet ook twee konijnen naar buiten en neemt dan ook een koppeltje cavia's buiten..

is dat wel een goed idee Iris? EC is zeer besmettelijk. kan ze dan neit beter wachten tot het konijntje helemaal beter is en de ec niet meer actief is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde eerlijk gezegt ook om het konijntje pas te koppelen als ie beter is (ze zal sowieso wel even moeten wachten, je kunt nu nog geen konijnen naar buiten doen) want de stress van een koppeling is niet echt iets dat een ziek konijntje kan gebruiken..

Maar ik geloof niet dat EC in die zin zeer besmettelijk is? Volgens mij is EC niet meer of minder besmettelijk als ie actief is, en zal het 'besmette' konijn ook niet zo maar EC krijgen als ie in goede conditie is.. Weet het eigenlijk niet, eens kijken of ik daar wat over kan vinden.

Daarnaast is de kans dat de konijnen al EC bij zich dragen vrij groot aangezien veel konijnen dit doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar een cavia hoeft toch niet heel de dag biks kunnen eten?

bij mijn op mijn werk krijgen ze dat ook niet.

ze krijgen smorgens biks en hooi en smiddags hooi en een partje sinasappel.

ik weet niet of dat goed is zo want van cavia's heb ik helemaal geen verstand.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar een cavia hoeft toch niet heel de dag biks kunnen eten?

bij mijn op mijn werk krijgen ze dat ook niet.

ze krijgen smorgens biks en hooi en smiddags hooi en een partje sinasappel.

ik weet niet of dat goed is zo want van cavia's heb ik helemaal geen verstand.

groetjes

ik dacht en jij roept ;)

Maar zou je een cavia ook niet biks zonder vit.C kunnen geven en hem tabletjes vit.C als snoepje kunnen geven? Heb meer klanten gehoord die het zo doen. (geloof de tabletjes van Roter van de drogist) de eerste dag willen ze ze niet en moet je er ff een beetje moeite voor doen. De tweede dag gaat het al iets makkelijker en op een gegeven moment ten ze ze zo op. Maar ook ik heb geen verstand van cavia's en dit zou een vraag kunnen zijn die je kunt stellen in het cavia forum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dames,

Voor alle duidelijkheid : het zijn allemaal dametjes. Ik ben het type dat WEL naar de dierenarts gaat. Dit om onjuiste aannames te voorkomen. Ook heb ik reeds aangegeven dat ze naar buiten gaan en dat het konijn die ziek is met de cavia binnenblijft.

Ik houd het hier voorlopig voor wat het is. Als ik verbetering zie in de toestand van mijn konijn dan laat ik dit weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Dollie, maar cavia's mogen ook niet buiten verblijven. Ook dat is slecht voor het beestje.

Overdag mogen ze wel naar buiten met goed weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij staat op o.a. diereninfo iets heel anders.

Cavia?s kunnen ook buiten gehouden worden. Het hok moet dan zeker in de winter voldoende hooi bevatten waarin de cavia zich kan opwarmen. Cavia's kunnen dus ook in de winter buiten blijven, deze cavia?s moeten dan wel al vanaf de zomer buiten zitten, zodat ze geleidelijk aan de temperatuursdaling kunnen wennen.

De cavia?s die buiten zitten, kunnen in konijnenhokken gehouden worden waarbij een deeltje van het hok afgeschermd is tegen de wind. Zorg dat het hok op pootjes staat zodat de koude van de grond niet in het hok komt. Zorg dat er een dak op ligt dat geen water doorlaat. Indien het hok op het gras staat, kan je er een rennetje rondmaken. Zorg ervoor dat de draad van het rennetje geen te grote mazen heeft en dat hij goed aansluit bij de grond.Het hok moet ook altijd voor een gedeelte in de schaduw staan, zodat het er in de zomer niet te warm wordt. Indien je cavia op het gras zit, moet er steeds toegang zijn tot een hokje waarin ze zich kunnen verstoppen voor katten en roofvogels, maar ook voor regen, hagel en plotse afkoeling.

Cavia?s die al altijd binnen zitten mogen enkel buiten bij droog en warm weer, anders kunnen ze snel ziek worden. Houdt ze goed in het oog, cavia?s zijn snelle dieren die je moeilijk kunt vangen als ze ontsnappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Dollie, maar cavia's mogen ook niet buiten verblijven. Ook dat is slecht voor het beestje.

Overdag mogen ze wel naar buiten met goed weer.

Cavia's kunnen zeer zeker wel buiten gehouden worden, zoals Loura hierboven al zegt en toelicht. Eén van 'onze eigen' caviafokkers hier op het forum (Mireille) houdt in principe al haar cavia's buiten.

Allemaal dames heb je? Ook op aanraden van de dierenwinkel zeker? Hoop dat daar geen herrie van gaat komen; alleen dames samen is vaak niet bepaald ideaal, het beste kun je kiezen voor een gecastreerde ram met één of meerdere dames.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Dollie, ik weet niet waar je al deze onjuiste aannames vandaan hebt. Vrouwtjes veroorzaken nauwelijks ruzie, terwijl er bij mannetjes onderling de grootste gevechten kunnen ontstaan. Dit komt vaker voor dan bij vrouwtjes, vandaar mannetjes vaker apart zitten en vrouwtjes samen. Bovendien is geen enkel dier hetzelfde. Bij mij gaat het fantastisch samen.

Daarnaast is sterilliseren en castreren iets wat je een dier naar mijn mening niet aan kunt doen, tenzij het niet anders kan. Waarom zal je een dier onnodig behandelen / beschadigen ?

Vandaar ook 2 dieren van hetzelfde geslacht de beste optie is voor mij.

Bij alles kun je wel een tegenargument vinden, zo moeilijk is dat niet. Dat kan iedereen.

Toch ga ik er nog steeds vanuit dat als een dierenarts zegt dat het kan en mijn dierenwinkel het vervolgens bevestigd, dat het dan wel moet kloppen, anders moet je mensen continu blijven wantrouwen.

Dierenartsen hebben er nog steeds voor geleerd en alhoewel er ook een aantal minder goede zullen zijn, neem ik hun opinie wel als leidraad.

Overigens zal het fijn zijn als mensen eerst goed mijn berichten doorlezen, alvorens ze een mening vormen en mensen zomaar ergens van beschuldigen.

Ik houd deze discussie voor gesloten, want zo langzamerhand begint het op een vervelende wedstrijd te lijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onjuiste aannames? Ik zou me wat meer in konijnen gaan verdiepen, als ik jou was.

Maar goed, ik begin me af te vragen waarom ik nog mijn best doe je goed advies te geven. Ik kan me beter bezig houden met mijn zielige (want, gecastreerde) konijntjes. Want ik blijk er toch niet zo naast te zitten, jij bent precies zo iemand die, misschien zelfs ten koste van het welzijn en geluk van je dieren, koppig vasthoudt aan haar eigen mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om sceptisch te zijn tegenover dierenwinkels en dierenartsen. Je hoort vaak tegenstrijdige verhalen, maar ook verschillen de prijzen onderling erg. ( Van een vriendin kreeg ik te horen dat ze erg commercieel zijn; die indruk krijg ik nu ook. )

Toch ga ik er nog steeds vanuit dat als een dierenarts zegt dat het kan en mijn dierenwinkel het vervolgens bevestigd, dat het dan wel moet kloppen, anders moet je mensen continu blijven wantrouwen.

Dierenartsen hebben er nog steeds voor geleerd en alhoewel er ook een aantal minder goede zullen zijn, neem ik hun opinie wel als leidraad.

Ligt het nou aan mij, of spreek je jezelf behoorlijk tegen hier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .