Ga naar inhoud

me konijn eet geen biks


'Christa

Aanbevolen berichten

Ik had via marktplaats een konijn overgenomen van iemand. Ze had hem altijd op gemengd voer zitten en ik wou hem zelf op biks hebben. Hij was al gecastreerd en ik zelf had al een voedster zitten dus dat kwam super uit. Nou was die dus gewoon gestopt met eten doordat ik biks gaf. Heb hem gedwangvoerd en zijn naar de dierenarts gegaan. We kwamen er toen achter dat hij gewoon de biks niet eet. Hij eet alleen de 'rotzooi' die erbij zit.

Nou had ik hem gekoppeld aan mijn voedster fleur wat erg makkelijk ging. Sinds dien is hij weer helemaal vrolijk geworden.

Ik koop echter nu nog steeds gemengd voer maar ik wil eigenlijk over op gewoon biks want ik weet nou niet of Max wel het juiste binnenkrijgt.

Is dit nog mogelijk en heeft iemand ideeen hoe dat eventueel mogelijk zou zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nijnen gehad die geen biks aten, maar ik heb toch door blijven dringen. Je moet ook langzaam overstappen en ook niet in 1x. Als je langzaam overstapt naar het ander voer eten ze het toch stiekem wel mee. En volhouden. Want je nijntje verhongert heus niet (hij heeft ook nog hooi, toch?), en als ie zon honger heeft dan eet ie het echt wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mijn konijn ook goed, foutje kan worden gemaakt.

Ik heb hope farms gegeven in gemengd voer. Ook dat eet hij niet helemaal op. Hooi eet Max erg weinig en groenvoer al helemaal niet. Krijg binnenkort kruidenhooi binnen. Ik heb ook 40 cavia's zitten dus genoeg groenvoer maar hij hoeft het gewoon echt niet.

Des te minder biks, des te lekkerder hij het vind. Ik geef nu Joris mijn konijn van puik als ik het goed heb, daarbij is elke dag het bakje helemaal leeg.

Doorzetten werkt niet bij hem, heb al lang doorgezet toen ik hem had, hij kreeg trouwens zijn eigen voer wat gemengd konijnenvoer was waar dus meer biks in zat. Na lang overlegt te hebben met de oude eigenaar ben ik erachter gekomen dat ze 2 weken voordat hij naar mij toe zou komen overgestapt is op dit voer. Daarvoor kreeg Max gemengd cavia voer.

Ik dacht hij zal wel eten als hij honger had maar dat doet hij niet. Ik ben een tijdje later met hem naar de dierenarts geweest en hem daarna elke dag moeten dwangvoeren en medicijnen moeten geven, daar zit ik ook niet meer op te wachten eerlijk gezegt.

Science selective eten ze dus meestal wel? Misschien dat maar eens proberen. Moet ik dat mengen met zijn gemengd voer of een bakje erbij zetten?

aangepast door 'Christa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn KK DA zei dat je van gemengd naar SS in 1 keer kunt overstappen, omdat dit beter is voor de darmen van het konijn. Andersom van SS/HF naar gemengd moet je heeeel geleidelijk aan doen, omdat er minder vezels en meer vet in zit kunnen de darmen daar geirriteerd van raken.

Hoeveel voer geef je je konijnen? Van gewone biks mogen ze geloof ik 25 gr per kg lichaamsgewicht krijgen en van SS 10-15 gr per kg lichaamsgewicht. Als je minder brokken geeft gaan ze vanzelf meer hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn KK DA zei dat je van gemengd naar SS in 1 keer kunt overstappen, omdat dit beter is voor de darmen van het konijn. Andersom van SS/HF naar gemengd moet je heeeel geleidelijk aan doen, omdat er minder vezels en meer vet in zit kunnen de darmen daar geirriteerd van raken.

Hoeveel voer geef je je konijnen? Van gewone biks mogen ze geloof ik 25 gr per kg lichaamsgewicht krijgen en van SS 10-15 gr per kg lichaamsgewicht. Als je minder brokken geeft gaan ze vanzelf meer hooi eten.

Volgens mij is dit niet helemaal waar. Sowieso is het erg slecht voor een nijns darmen om zomaar over te stappen. Kan ook zijn dat ik het mis heb, maar darmen van een nijn zijn erg gevoelig, en om zomaar over te stappen.

Maar kijk, het gaat er niet om eventjes dat je in 1x kunt overstappen, ze wilt dat dr nijn het voer eet. Als je in 1x overstapt heb je kans datie het niet gaat eten, daarom is het slimmer om langzaam te doen zodat ie wat van dat voer meekrijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

KK, DA, SS, HF...pff...tis dat ik weet wat het is, maarre, voor anderen is dit misschien wat lastig Amatjuh...

Haha, als je het zo achter elkaar zet is het inderdaad heel heftig:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

oeps als ik het zo zie dan moet ik toch maar een beetje minderen met de afkortingen ;) Heb er hier ook al veel geleerd in korte tijd :yes:

Maar goed de 1 zegt wel in 1 keer overstappen de ander langzaam aan.. Ik heb het hier in 1 keer gedaan en geen 1 konijnen (van de 3) heeft er last van gehad. Ze hadden meteen al een stuk donkerdere keutels en aten 2-3 keer zoveel hooi als normaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Fred heeft het twee maanden geduurt voor hij van gemengd voer over was naar SS. Heb gewoon zijn tempo aangehouden en eerlijk gezegt had ik het toen ook te druk met Indy om me zorgen te gaan maken of mijn gezonde konijn nu in twee weken of twee maanden over zat op ander voer. Bovendien, het gemengde voer moest ook op.

Bij Indy is het vƩƩl sneller gegaan, Indy had gebitsproblemen waardoor meer vezels toch wel noodzakelijk waren.. Gemier was dus geen ruimte voor, hij had het maar te eten. Deed ie dus ook.

Maar wat jij zegt over ab-so-luut weigeren biks te eten.. Zo was Indy ook, maar dan met hooi. Al gaf je hem drie dagen (ja, ik heb het geprobeert.. Wist ik veel.. Gelukkig goed afgelopen) geen ander eten, niks. En ik heb echt vƩƩl hooisoorten geprobeert. Alle smaakjes, alle merken, alle soorten. Niks, noppes, nada. Ik zou het natuurlijk niet zo maar opgeven als ik jou was, maar bij Indy heb ik me er uiteindelijk toch bij neergelegt. Soms is het niet anders.

Wat ik wƩl zou doen als ik jou was, is op zoek gaan naar gemengd voer met een goede samenstelling. Dan maakt het eigenlijk al minder uit. En zorgen dat hij hooi gaat eten, en groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afkortingen wist ik al hoor haha.

Ga ik SS morgen ff halen. Vind het wel eng hoor want hoe merk ik nou of hij het eet of niet. Ze krijgen onbeperkt want Fleur is nog groeiende en nog niet zo oud.

Hebben jullie trouwens nog tips om hem aan groenvoer te laten wennen?

Alvast bedankt allemaal trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine stukjes, rustig opbouwen.. Dus eerst Ć©Ć©n stukje (bijv.) witlof ter grootte van een postzegel, blijft de ontlasting vervolgens goed? Volgende dag twee van die stukjes en ga zo maar door. Dan kun je na een tijdje ook een andere groente soort er bij gaan geven, begin je weer van voor af aan, klein stukje, elke dag wat meer zolang het goed blijft gaan..

Ik zou nog kijken naar gemengd voer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is gemengd voer met een goede samenstelling inderdaad ook wel handig. Ga daar is ff naar zoeken.

Nou weet ik wel hoe ik moet beginnen met groenvoer, maar meneer eet geen groenvoer dus vroeg eigenlijk tips daarvoor.

Het is een moeilijk ventje haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.hopefarms.nl/producten-hope-farms/konijn/rabbit-balance

Dit is op zich ook een optie, alleen zit er te veel eiwitten in. Het vezelgehalte is daarintegen wel mooi hoog en er zit niet te veel vet in..

http://www.hopefarms.nl/producten-hope-farms/konijn/rabbit-select

Deze bevat te veel eiwitten, te veel vet en weinig vezels, dus die zou ik niet kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .