Ga naar inhoud

Lichten de dierenartsen jouw volledig in van de ricico's van een castratie


Was je volledig ingelicht door de dierenarts ? de nazorg en complecaties  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Was je volledig ingelicht door de dierenarts ? de nazorg en complecaties

    • Nee niks vernomen
      2
    • Alleen dwang voeding mee gekregen
      0
    • Als het niet goed gaat moet ik terug komen
      3
    • Konijn moest binnen 24 uur weer gaan eten
      1
    • Dierenarts heeft alle medicatie meegegeven pijnstilling en ciseral voor de darmen en als dwang voer
      1
    • Dieren arts heeft me volledig ingelicht zoals BRC heeft beschreven inclusief de benodigde medicatie
      8


Aanbevolen berichten

Wat je hier veel terug leest over het laten helpen van ram en voedster.

Dat er nog al wat haken en ogen aan zitten de operatie en de nazorg.

Nu wil ik het vooral over de nazorg hebben.

Het valt mij al een langere tijd op dat veel konijnen sterven in de nazorg.

Ook te lezen hier op het forum door o.a complecatie's.

Maar vertellen de dierenartsen ook dat er complecaties kunnen komen?

Het ricico wat je neemt......en wat er van jouw wordt veracht in de nazorg.

Het laten helpen van een voedster kun je beslist niet vergelijken met een hond of een kat.....

Hoe denken jullie hier over? Ook wat betreft de medicatie die je echt nodig hebt bij een geholpen voedster.En de zorg die ze nodig heeft.

Ik zal een pol maken ...........

Ook bij de rammen verbaas ik me er over hoeveel rammen door de slechte nazorg helaas het leven moeten laten door dat het baasje niet heeft opgelet. Dat ze hun bal zak aan eten en dood bloeden.

Het komt weinig voor ongeveer 5 procent van de 100 castraties maar toch een ricico waar van ik vind dat de da dat wel moet vertellen als zijnde de nazorgen en hoe te handelen dan.Een warme omgeving en een schoone bodem voorbeeld handoek zodat er geen infectie kan onstaan in de wond.

Dit geld voor rammen en voedsters overigens.

Cindy BRC

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben goed ingelicht bij beide artsen.

Heb mijn ram in haarlem laten helpen en eerst daar lang gegaan om te vragen hoe het ging en te checken of ze kundig waren.

Gebeld voor een afspraak en met het ophalen is mij laten zien hoe i moet dwangvoeren en ook meteen pijnstilling mee gekregen.

Als er wat zou zijn kon ik altijd bellen.

Werd later ook nog gebeld om te vragen if geert helemaal opgeknapt was en hoe het met hem ging.

Dotje, ons vrouwtje, heb ik hier in Venlo laten castreren. Dat is nu onze vaste dierenarts, ben al een paar keer met hun beide daar geweest en gevraagd naar de castratie.

De arts begon ook over de problemen met de baarmoeder die zich op latere leefttijd konden ontwikkelen.

Over het mis gaan bij de castratie was ze ook heel duidelijk, ze deden het vaker en er ging heel weinig fout. Toch bestaat er altijd een kans.

Dat we haar weer gehaald hebben ook een papier meegkregen met instructies.

Zoveel medicijnen na zoveel dagen terug komen, zolang rust houden e nze moet gaan eten. Ook weer heel verhaal over dwangvoeding enz.

Ik moet eerlijk toegeven dat er op BB in mijn ogen makkelijk gedaan word over de castratie van een voedster..

Iedereen raad het aan, maar je hoort weinig over het herkopplen of het niet meer bij elkaar kunnen van je eerst zo lieve stel.. kijk maar naar sef.

Ik heb mijn koppel na een week ruzie en oorlog gelukkig weer gekoppeld gekregen, maar zou ervoor de volgende keer wat langer over slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een beetje lastig.. Toen we Fred ophaalden na de castratie, vroeg de assistente over waar hij kwam te zitten oid. Toen heb ik uitgelegt dat ik alles geregelt had en ook wat ik precies allemaal in huis had e.d. dus die had ook wel door dat ik het allemaal al netjes voorelkaar had. Dus in hoeverre het fout is van mijn dierenarts dat er niet zo veel over de nazorg is uitgelegt; ik heb ze die kans niet eens gegeven..

Pijnstilling heb ik niet gehad (ook niet nodig gehad) en over de risico's is me niks vertelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste keer bij Ollie werd alleen gezegd dat hij weer gewoon moest gaan eten.Niks over bodembedekking enzo....info van BB gehaald.Was toen 1 bal verwijderd.Hoefde ook niet terug voor kontrole ofzo en is zeker niet gewezen op eventuele complicaties.

Bij de 2e keer in Utrecht wel alle info gekregen en medicijnen die hij misschien wel nodig kon hebben....laxatract,ciseral en metacam en het advies elke dag de wond te kontroleren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik niet met je eens Aapje, er wordt toch altijd duidelijk vermeldt dat een castratie géén 'simpele' of 'lichte' ingreep is..

Maar er zit voor mij geen goed antwoord tussen, want het is niet zo dat mij helemaal niets vertelt is maar de andere dingen zijn me ook niet gezegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel erg dramatisch, Cindy. Ik begrijp je punt maar het gaat me een beetje ver.

Maar goed. Mijn DA heeft me niet zo uitgebreid ingelicht zoals jij omschrijft, dat zou me ook alleen maar bang gemaakt hebben als ik niet veel wist over konijnen, operaties en nazorg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er duidelijk vermeldt word dat het een zware ingreep is, dan wordt er toch niet makkelijk gezegt dat je dat maar moet doen?? Bovendien ben jij zelf altijd nog degene die de beslissing neemt. Dat kun je doen aan de hand van alleen een paar reacties op een forum, ja..

In mijn ogen ís het ook beter, dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel erg dramatisch, Cindy. Ik begrijp je punt maar het gaat me een beetje ver.

Maar goed. Mijn DA heeft me niet zo uitgebreid ingelicht zoals jij omschrijft, dat zou me ook alleen maar bang gemaakt hebben als ik niet veel wist over konijnen, operaties en nazorg.

Als je dus het leven van je dier op het spel zet door slechte nazorg.....wat jij niet weet.....wat er van jouw verwacht word.

Vind ik zeker niet dat ik te ver ga, als je zelf geopereerd wil je dit toch ook weten.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

dollie snap mij ook.

In mijn ogen is het ook beter om je voedster te laten castreren en omdat ik met het idee rondliep heb ik het hier ook nagevraagd.

Ik heb haar niet laten castreren omdat iedereen zegt moet je doen.

Het is meer om meningen te peilen en ervaringen te lezen.

Maar je leest niet zovaak dat er konijntjes overlijden of dat ze na de castratie niet meer samen kunnen.

Ik denk dat als bikkel of saf in mijn topic gereageerd hadden ik misschien nog ff door had getwijfeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet óf het daadwerkelijk zo triest gesteld is met uitleg over de nazorg, als dat zo is is dat inderdaad een slechte zaak.

Maar uitleg over de risico's.. Dat hoeft van mij ook niet. Ik geloof dat die ook niet zo enorm groot zijn.. Ik vraag me ook af waar je op baseert dat bij 5 op de 100 castraties de balzak gaat bloeden? Er worden zo veel konijnen gecastreerd op BB (rammen dan hè) en ik heb het volgens mij 2 keer gelezen hier..

Link naar reactie
Delen op andere sites

dollie snap mij ook.

In mijn ogen is het ook beter om je voedster te laten castreren en omdat ik met het idee rondliep heb ik het hier ook nagevraagd.

Ik heb haar niet laten castreren omdat iedereen zegt moet je doen.

Het is meer om meningen te peilen en ervaringen te lezen.

Maar je leest niet zovaak dat er konijntjes overlijden of dat ze na de castratie niet meer samen kunnen.

Ik denk dat als bikkel of saf in mijn topic gereageerd hadden ik misschien nog ff door had getwijfeld.

Het is ook zeker iets om af te wegen.. Het risico is er altijd. Maar ik denk dat het voor iedere ingreep geldt.. Natuurlijk is het wel zo, dat als je een konijn aan bijv. blaasstenen laat opereren (ook geen lichte ingreep dacht ik zo) je weinig keuze hebt.. Een castratie is als je het zo bekijkt een onnodige ingreep.

Dat je niet zo vaak leest dat ze overlijden of niet samen kunnen, is misschien ook omdat het niet zo vaak voorkomt. Natuurlijk, áls jij toevallig net dat ene konijntje op de 1000 hebt ofzo, dan is dat verschrikkelijk.. En dan wou je dat je het geweten had. Maar vertelt iemand jou dat het bij hem slecht afliep, doe je het daarom niet en overlijd je voedster jaren later aan baarmoederkanker.. Dan sla je jezelf ook voor je kop! Het blijft moeilijk. Hoe groot is de kans dat ze ziek worden, hoe groot is de kans dat de castratie niet goed afloopt op wat voor manier dan ook.. Tsja.. Die afweging moet je elf maken..

Maar daar ging dit topicn iet over, sorry Cindy!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet óf het daadwerkelijk zo triest gesteld is met uitleg over de nazorg, als dat zo is is dat inderdaad een slechte zaak.

Maar uitleg over de risico's.. Dat hoeft van mij ook niet. Ik geloof dat die ook niet zo enorm groot zijn.. Ik vraag me ook af waar je op baseert dat bij 5 op de 100 castraties de balzak gaat bloeden? Er worden zo veel konijnen gecastreerd op BB (rammen dan hè) en ik heb het volgens mij 2 keer gelezen hier..

Daar kun je lelijk in vergissen dollie

Ik heb 82 castraties laten uitvoeren en 2 rammen beten in hun bal zak.

die moesten ook een kap om ergere schade te beperken.

Het komt vaker voor dan je denkt......

Hoeveel mensen worden hier niet terug verwezen naar da als blijkt dat het konijn het niet goed doet na de operatie.......

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dus het leven van je dier op het spel zet door slechte nazorg.....wat jij niet weet.....wat er van jouw verwacht word.

Vind ik zeker niet dat ik te ver ga, als je zelf geopereerd wil je dit toch ook weten.....

Kom op zeg, je bent echt dramatisch bezig. Relax!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook zeker iets om af te wegen.. Het risico is er altijd. Maar ik denk dat het voor iedere ingreep geldt.. Natuurlijk is het wel zo, dat als je een konijn aan bijv. blaasstenen laat opereren (ook geen lichte ingreep dacht ik zo) je weinig keuze hebt.. Een castratie is als je het zo bekijkt een onnodige ingreep.

Dat je niet zo vaak leest dat ze overlijden of niet samen kunnen, is misschien ook omdat het niet zo vaak voorkomt. Natuurlijk, áls jij toevallig net dat ene konijntje op de 1000 hebt ofzo, dan is dat verschrikkelijk.. En dan wou je dat je het geweten had. Maar vertelt iemand jou dat het bij hem slecht afliep, doe je het daarom niet en overlijd je voedster jaren later aan baarmoederkanker.. Dan sla je jezelf ook voor je kop! Het blijft moeilijk. Hoe groot is de kans dat ze ziek worden, hoe groot is de kans dat de castratie niet goed afloopt op wat voor manier dan ook.. Tsja.. Die afweging moet je elf maken..

Maar daar ging dit topicn iet over, sorry Cindy!

Ik vind een konijn laten helpen voedster dan niet een onnodige ingreep.....

Maar dan praat ik over hormonaal gedrag wat niet acseptabel is.

In het belang van het konijn zelf.

Hoeveel voedsters gaan er daadwerkelijk dood aan baarmoeder kanker.....

De onderzoeken die er zijn geweest heeft mens zich enkel beperkt tot een soort konijn ooit.

In mijn ogen nemen dieren artsen hier ook gebruik van om je voedster te laten helpen.

Maar we gaan weer verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja.. Bij mij werd wel gezegt over een handdoek o.i.d, en ze kregen medicatie mee. Dribbel was dus zo'n gevalletje die aan zijn balzak had genaagd waardoor hij 2x een onwijze smak met bloed verloor. De DA kon daar verder ook niet veel aan doen want gelukkig stopte het wel. Alleen de risico's zijn mij verder nooit verteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volledig goed geinformeerd. De voor s e ntegen besproken. hoe om te gaan met het konijn voor e nna de behandeling. dingen waar je op moet letten. Ook bij het partner konijn .Bij envetueel stress partners het advies mee te nmen zodat ze vooreen klein stukje zelfde stress factor hebben of een handdoek dekentje wat je daarna bij de partner kunt liggen om aan de geur te wennen.

Ne zo goed of beter voorgelicht door de dierenartsen als wat ik op BB lees. Dus daarover zeer tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb mijn allereerste konijn, een ram laten castreren, ik zat toen nog bij mijn vorige DA

Niks, nada, niente is mij verteld

Ik heb hem toen gewoon in zijn hok gezet buiten op het stro, wist zelf ook toen absoluut niet beter

Als ik de verhalen hier soms lees heb ik onwijs geluk gehad dat mijn ram toen zo snel en goed beter was zonder complicaties...

Geen dwangvoer, geen medicijnen, ik moest alleen elke dag even naar de wond kijken of het goed heelde en dat was gelukkig zo

Heel begrijpelijk heb ik na de volledig onnodige dood van mijn eerste hondje een goede DA genomen die nu ik konijnen heb toevallig ook nog eens KK is:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gijs toen zelf niet opgehaald (mijn schoonvader heeft hem opgehaald) dus weet niet wat hem is verteld. hij vind mij ook altijd wat overdreven dus hij heeft mij ook niets gezegd alleen dat hij witlof at (eerste levensbehoefte volgens hem) maar verder ist een prima kerel hoor

ik ga straks voo entingen en info over castratie van mini heen dus kan daarna pas antwoord geven op de poll

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een brief van twee pagina's meegekregen na de castratie van mijn voedster en zowel de dierenarts als de assistent hebben ook nog een aantal dingen mondeling extra uitgelegd. Ik kreeg trouwens ook voor de de operatie een brief toegestuurd voor de dingen die van te voren van belang waren.

Ik zou het alleen beter vinden als ze van te voren al een keer duidelijk maken dat je geen prikkende bodembedekking mag gebruiken. Als je daar pas achter komt op het moment dat je je dier komt ophalen is het wel laat als je dan nog iets moet regelen.

Maar verder staat er duidelijk in wanneer ze weer zelf goed moeten eten, wanneer je moet dwangvoeren, welke medicijnen er voorgeschreven zijn en wanneer je contact met hun moet opnemen.

aangepast door Lirazel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .