Ga naar inhoud

Lichten de dierenartsen jouw volledig in van de ricico's van een castratie


Was je volledig ingelicht door de dierenarts ? de nazorg en complecaties  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Was je volledig ingelicht door de dierenarts ? de nazorg en complecaties

    • Nee niks vernomen
      2
    • Alleen dwang voeding mee gekregen
      0
    • Als het niet goed gaat moet ik terug komen
      3
    • Konijn moest binnen 24 uur weer gaan eten
      1
    • Dierenarts heeft alle medicatie meegegeven pijnstilling en ciseral voor de darmen en als dwang voer
      1
    • Dieren arts heeft me volledig ingelicht zoals BRC heeft beschreven inclusief de benodigde medicatie
      8


Aanbevolen berichten

Ik heb een mail gekregen over de nazorg, dat een konijn altijd moet blijven eten, dat je je konijn 10 dagen op handdoeken moet houden en in de gaten moet houden. Er stond ook bij dat je je konijn die van buiten komt, ergens moest neer zetten in bijvoorbeeld een schuur met wat extra bescherming. Ik kreeg AB en pijnstillers mee. Ik moest de volgende dag bellen of alles goed ging, of ze at en of ze al keutels had. Als ik vragen had kon ik altijd even bellen of langs komen. Zoiezo moest ik na 10 dagen terug komen voor controle. Ik vond de informatie wel fijn en prettig, ik heb alleen geen dwangvoer gekregen. ik heb dan wel SS liggen, dat kon ik mengen met water. En anders kon ik nog critical care meenemen geloof ik, maarja, nog nooit nodig gehad dus daar heb ik niet veel bij stil gestaan verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zeker heel netjes dat jullie het op papier mee kregen van de dierenarts prima nazorg zou ik zeggen.En wat betreft de bodembedekking kan de da misschien eerder melden.

Dit valt mij reuse mee dat er wel dergelijk artsen zijn de de juiste informatie verstrekken en er aandacht aangeven.

Op zich is dwangvoer niet altijd nodig maar er van weten is wel handig dat je het zo zou kunnen ophalen als je konijntje niet eet natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was bij mij misschien zelfs nog wat gecompliceerder omdat Nijn eigenlijk naar de DA ging voor zijn haken, maar ik daar impulsief gevraagd of het ook mogelijk was om te castreren. Nijn is via een snede in de buik gecastreerd ipv het openmaken van de balzak, wat er voor zorgt dat de wond sneller geneest en kleiner is. Ook is hij ingespoten met een zilverspray om herstel te bevorderen en het heeft een anti-bacteriële werking.

- Standaard verhaal over de mogelijke risico's van een narcose (stilliggende darmen, slecht eten, mogelijk niet uit de narcose komen). Daarbij ook gelijk aangegeven over bodembedekking, warmhouden na narcose etc.

- Na de operatie gelijk een injectie met pijnstiller+darmstimulerende middelen.

- Pas meegekregen naar huis toen hij alert was én gegeten had.

- Pijnstillers+ AB meegekregen (dwangvoeding had ik al in huis).

- Nazorg: wond 2x per dag controleren, 2x per dag AB+pijnstillers geven, moest binnen 12 uur gekeuteld hebben (zo niet, gelijk bellen). Uitgebreid formulier meegekregen waar deze informatie op vermeld stond en ook een kleine overdracht mocht ik een andere DA in de praktijk treffen. Zo stond bijvoorbeeld ook vermeld welke kiezen er problemen gaven en zijn gewicht voor de operatie erop vermeld.

Praktijk waar Nijn gecastreerd is castreerd wekelijks minstens 5 konijnen, ze hebben er behoorlijke ervaring mee. Dat bleek ook uit alle informatie die ik meekreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was bij mij misschien zelfs nog wat gecompliceerder omdat Nijn eigenlijk naar de DA ging voor zijn haken, maar ik daar impulsief gevraagd of het ook mogelijk was om te castreren. Nijn is via een snede in de buik gecastreerd ipv het openmaken van de balzak, wat er voor zorgt dat de wond sneller geneest en kleiner is. Ook is hij ingespoten met een zilverspray om herstel te bevorderen en het heeft een anti-bacteriële werking.

- Standaard verhaal over de mogelijke risico's van een narcose (stilliggende darmen, slecht eten, mogelijk niet uit de narcose komen). Daarbij ook gelijk aangegeven over bodembedekking, warmhouden na narcose etc.

- Na de operatie gelijk een injectie met pijnstiller+darmstimulerende middelen.

- Pas meegekregen naar huis toen hij alert was én gegeten had.

- Pijnstillers+ AB meegekregen (dwangvoeding had ik al in huis).

- Nazorg: wond 2x per dag controleren, 2x per dag AB+pijnstillers geven, moest binnen 12 uur gekeuteld hebben (zo niet, gelijk bellen). Uitgebreid formulier meegekregen waar deze informatie op vermeld stond en ook een kleine overdracht mocht ik een andere DA in de praktijk treffen. Zo stond bijvoorbeeld ook vermeld welke kiezen er problemen gaven en zijn gewicht voor de operatie erop vermeld.

Praktijk waar Nijn gecastreerd is castreerd wekelijks minstens 5 konijnen, ze hebben er behoorlijke ervaring mee. Dat bleek ook uit alle informatie die ik meekreeg.

Deze manier gebeurd niet zo vaak van castratie.....maar houd dat in dat hij zijn ballen nog heeft dan?

Dat enkel zijn eileiders zijn afgebonden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze manier gebeurd niet zo vaak van castratie.....maar houd dat in dat hij zijn ballen nog heeft dan?

Dat enkel zijn eileiders zijn afgebonden?

Nee zijn ballen zijn compleet weggehaald, maar op een andere (mindere intensieve) manier. Voordeel van deze methode is dat ze niet aan hun balzak gaan knagen en er een veel kleinere wond is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat de DA-praktijk waar Bengel (voedster) gisteren geholpen is, daarin wel een beetje in gebreke is gebleven. Ik heb namelijk amper uitleg gekregen over de nazorg. Ik moest zelf vragen. Het is dat ik BB heb en dus al informatie verschaft had, maar mensen die dat dus niet hebben, die missen dus informatie.

Een papier met wat belangrijke dingen erop, vind ik dus eigenlijk erg goed. En had ook wel gemoeten bij zo'n ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen we Nijntje (voedster) lieten castreren in januari kregen we eigenlijk heel weinig uitleg over de nazorg.

Ik heb veel zelf moeten vragen en gelukkig veel hulp gekregen hier op BB.

Over de ingreep zelf waren we dan wel heel tevreden, alles verliep perfect, ondanks het feit dat ze reeds een baarmoederontsteking had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het lastig om te reageren op deze stelling omdat ik bij de castratie van Sophie al zodanig op de hoogte was via BB dat ik eigenlijk zelf al voorbereid was, de nazorg was in ieder geval goed maar kan mij niet meer zo goed herrinneren was ze allemaal vooraf vertelden....medicatie e.d kreeg ik mee, dwangvoer had ik nog van Bella.

Een uitleg op papier wat je rustig kan nalezen zou een prima oplossing zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het eerlijk gezegd niet meer weten, de laatste castratie van ram Yoshi is alweer een jaar geleden.

volgens mij kreeg ik wel pijnstilling mee en er werd verteld dat hij binnen 12 uur weer wat moest eten en drinken, anders moest ik terug komen.

maar ik heb wel vertel dat ik de opleiding dierverzorging heb gedaan en paraveterinair, dus ze vonden misschien verdere info niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het ook niet een verschil dat een ventje minder problemen heeft dan een dame? En dat er bij een operatie voor een dame dus meer moet worden gezegd? Men zei wel bijv een handdoek is nodig, dat hij moest gaan eten en al.. maar dat en meer wist ik al via BB :)

Inderdaad is de ingreep voor een ram minder zwaar dat de operatie buiten om gaat en niet in de buikwand plaats vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zeer veel vertrouwen in mijn dierenarts, zeeeer konijnkundig. Alleen de nazorg zou op papier kunnen, dat zal iets makkelijker zijn. Toen ik Tinka ophaalde had de assistente medicatie voor me klaar staan inclusief een lampenkampje (omdat ze misschien nog een beetje aan de wond zat). Ze vertelden ook van de handdoeken en dat ze snel weer moest gaan eten. Verder niks als ik het me goed herinner. Zou net iets beter kunnen, maar ik ben tevreden. Jammer dat ik de dierenarts niet meer gesproken heb na de castratie. De assistenten handelen het dan af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het natuurlijk een ander verhaal omdat ik stage liep bij de dierenarts in de periode dat er rammen van mij gecastreerd zijn, dus ik kreeg geen informatie mee van de dierenarts. Ik moest altijd zelf informatie geven aan de mensen :mdr:.

Maar 6 jaar geleden had ik ook een ram laten castreren en verder helemaal geen informatie meegekregen voor zover ik me nog kan herinneren. Dit was bij een niet kundige dierenarts, waar ik niks meer mee te maken wil hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij de castratie van mijn voedster alle nodige informatie mondeling en schriftelijk gehad. Ook heb ik medicijnen meekregen met info hoe ik dat het beste kon geven. Mijn voedster moest na 10 dagen terug komen voor nacontrole.

Bij mijn ram heb ik weer alle informatie meegekregen, maar deze keer geen medicijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel bij de castraties van 2 rammetjes en een cavia beer een heel a-4'tje vol met nazorg info meegkregen, incl. recept pijnstillers (en op aanvraag meer medicijnen) en de mogelijkheid ten aller tijde contact op te nemen.

Ook bij de castratie van mijn voedster was dit het geval. Zij was toen nog geen twee jaar oud en alleen de eierstokken zouden worden weghaald, maar toen bleek al dat de baarmoeder er al raar uit zag, dus die is ook helemaal weggehaald. Dus zeker niet voor niks geopereerd!!!! Zelfs niet op die jonge leeftijd.

Haar heb ik toen even een nachtje moeten dwangvoeren, maar ook daar was ik door de dierenarts op voorbereid. En dit is al ruim 6 jaar geleden, in de tijd dat deze kennis nog niet wijd verspreid was onder dierenartsen.

Ik had wel de pech dat bij mijn eerste rammetje de balzak ging ontsteken na de castratie, een zeldzaam geval van allergische reactie op de hechtingslijm. Het heeft jaren geduurd voordat hij helemaal vrij was van abscessen, die bleven namelijk komen op die plek. Maar dit was iets wat ook de dierenarts niet had kunnen voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bal zak ontstoken komt vaker voor waar je inderdaad ook allert op moet zijn.

Maar allergie komt vaker voor ook bij hechtingen of wel het hecht materiaal.

Dit zijn vaak ook de dieren die in hun bal zak bijten.

Er zijn ook dierenartsen die de boel niet hechten om dit te voorkomen.

Ik kan zelf in beiden meegaan enkel als de zak te groot is zul je moeten hechten om vervuiling te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de dierenarts waarbij Floris, Boefje, Yana en Roxy zijn gesteriliseerd/gecastreerd zijn ben ik heel erg tevreden: ik kreeg een blaadje met informatie mee, pijnstilling, ab en er werd gezegt dat ze binnen op een handdoek moesten.

Bij Yüna zat het even anders, we hebben namelijk sinds een half jaar een andere dierenarts ivm het pensioen van de vorige.

Yüna werd zowieso geopereerd om een (deel) tumor weg te halen, toen heb ik dus meteen gevraagt of ze haar niet meteen konden sterriliseren. Yüna moest na de operatie daar een paar dagen blijven en toen ik haar kon ophalen hoefde ze nog maar een paar dagen ab en pijnstillers.. verder zou ik een blaadje met informatie mee kunnen krijgen maar dat heb ik niet gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .