Ga naar inhoud

van SS voer worden ze dunner?


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

Heej

een maand geleden voerde we onze konijn gewoon gemengde supermarkt voer.

toen mij konijn droppie overleed wou ik met me volgende konijn biks gaan voeren omdat droppie probleempjes had met z'n darmpjes. (hij at geen hooi en zocht alleen lekkere dingen eruit en als je biks liet staan at hij gewoon niet)

nu voer ik de konijnen van me ouders en mijn konijn (bedoeling dat ze gekoppeld worden) SS voer.

alleen me moeder zegt dat ze dunner zijn geworden omdat ze hun ruggengraat voelde.

dus ze heeft van dat gemengde supermarkt voer gekocht:grrrrrr:

mooi niet dat ik dat aan mij konijn ga geven! (ben bang dat het ook een zoeker word)

ze zitten goed op gewicht dus ik snap het niet.. (ik voel namelijk geen ruggengraat)

Max (Tan van 1 1/2 jaar) 2,5 kg

Muffin (mijn konijn) (duitse hangoor 1 jaar) 3 kg

Belle (Max is haar moeder, vader is een wildkonijn. ze is 5 maanden) 1,3 kg

Max en Belle zitten samen en krijgen 80 gram (Belle mag toch onbeperkt).

Muffin krijgt 45 gram.

ze eten goed hooi, moet het hooi in de hooiruif en voerbal 3x op een dag bijvullen.

elke ochtend groenteschaal met 4 soorten groentes.

en in de avond handje kruiden.

ik weet niet wat ik moet doen.. ik wil me konijnen SS voer blijven voeren, hoe kan ik bewijzen dat ze niet te dun worden?

ik ga ze morgen even wegen en daaruit kijk ik of ze afgevallen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja is goed ik ga morgen wegen en als ze wel lichter zijn geworden dan ga ik 20 gram per kg doen.

of is dat supermarkt voer wel handiger om te geven omdat het winter is en ze hebben vet nodig.

maarja me moeder was er ook niet mee eens dat ik ze elke dag een schaal met groentes geef.. ivm de kou ofzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ruggengraat van een konijn blijf je heel lang voelen, ook bij te dikke konijnen. De ruggengraat is echt een van de allerlaatste plaatsen waaraan je kunt zien of een konijn dik is. Er bestaat wel zoiets als een gezondheidsrichel bij konijnen, dan zie je een streep over de rug lopen. Ik voer mijn konijnen ook SS en ze doen het er echt prima op, ondanks dat ze bij mij inmiddels minder dan de 15 gram per kilo krijgen (voer heel veel groen!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het slechte voer... (ik spreek even voor m'n beurt)

In dat supermarktvoer zit veel te veel calcium en vet.. Van te veel calcium kunnen ze heel ziek worden, wat dus bij Dollies konijntje is gebeurd..

Dit klopt helemaal. Daarnaast heeft mijn konijntje altijd onbeperkt gemengd voer gehad en daardoor nooit hooi gegeten. Dat was niet nodig, biksjes en al die gekleurde stukjes waren lekkerder natuurlijk en er was genoeg! Later wou hij er niet meer aan beginnen, wat ik ook geprobeert heb. Hierdoor heeft hij wel tandproblemen gekregen en erg gevoelige darmpjes.

En zoals Daniëlle al aangaf, hij had blaasproblemen doordat er veel te veel calcium in het voer zat. Hij moest hier eigenlijk aan geopereert worden en dat was een zeer riskante operatie.

Al met al heeft het een hoop geld en een hoop pijn (zowel voor hem als voor mij) gekost. Ik snap wel dat jij enorm je best doet om zoiets te voorkomen, super ook, maar ik hoop dat je moeder dat ook gauw in ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat wel zoiets als een gezondheidsrichel bij konijnen, dan zie je een streep over de rug lopen.

mijn Sissi heeft zo'n richel inderdaad, daar heb ik ook al eens foto's van geplaatst hier omdat ik dacht dat ze te mager was:mdr:

maar Stoffel is dunner dan sissi en heeft geen zichtbare richel, dus dat was duidelijk niet haar ruggegraat, maar een conditierichel.

Ik zou gewoon even wegen, en als ze afgevallen is, even kijken of jij vindt dat ze te dun is. want afgevallen betekent niet automatisch te mager, kan ook zijn dat ze nog steeds prima op gewicht is. maar het is wel goed om het dan even in de gaten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de ribben aanhouden als je kijkt of ze te dik of te dun zijn. Ruggegraat zie je altijd, de ribben mag je niet zien maar moeten wel goed te voelen zijn, dan zitten ze op goed gewicht.

Ik merk hier ook dat ze meer SS nodig hebben. Saar is ook nog jong en is flink gegroeid de afgelopen tijd. Daarbij zijn het vrij actieve konijnen en dat vreet ook energie. Volg je gevoel erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .