Ga naar inhoud

Geen tot weinig biks voeren.


Gast

Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal:)

Ik loop al een tijdje rond met het idee dat ik mijn 4 konijnen minder biks wil voeren, eigenlijk wil ik ze tegen de zomer nauwelijks meer biks voeren. Mijn idee was dit heel geleidelijk aan te pakken?

Wie kan me hierbij helpen? Wat hebben konijnen minimaal nodig aan voedingsstoffen, en gaan ze dan niets te kort komen?

Ik wil het zo gaan doen, dat ze hun dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen uit zo veel mogelijk verschillende groentes en kruiden halen. Daarvoor moet ik dus weten wat ze nodig hebben, en hoeveel er in zit per groente. Is dit haalbaar?

Ik wil niet persee geen biks voeren, maar de helft van wat ze nu binnen krijgen moet ook haalbaar zijn denk ik?

De reden hier van is dat ik denk dat ik dan beter kan controleren wat ze binnen krijgen, en ik denk dat het simpelweg gezonder voor ze is.

Ze krijgen nu zo'n 50 gram biks(hope farms supertrio) per konijn per dag, verdeeld over 2 porties.

Ze krijgen ook 200 gram groentes per konijn, per dag, dit bestaat nu nog uit witlof, broccoli, wortel en komkommer. Ik ben bezig meerdere groentes aan het opbouwen, alles rustig op zijn tijd;)

Uiteraard hebben ze altijd hooi tot hun beschikking, dit word ook goed en veel gegeten.

Ze krijgen dagelijks een handje kruidenmix(deze wil ik in de nabije toekomst ook zelf gaan kweken en samenstellen)

Of 2 eetlepels muesli(is dus ca. een halve eetlepel per konijn)

Ze krijgen geen snoepgoed, behalve af en toe eens een beaphar care+ brokje, die vinden ze zo lekker:love:

Dat was het dus. Wie heeft er een mening of tips, wie kan me helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Haha, ik wou eigenlijk hetzelfde. Niet naar geen biks, maar ipv 25, 15 gram SS bijvoorbeeld.. Met Indy was het niet haalbaar en met wat Fred nu aan hooi eet ook eigenlijk niet maar hoop dat dat verandert als Feline er is.

Het kán wel, maar je zult inderdaad wel op moeten letten dat ze alles binnen krijgen, maar het lijkt me wel haalbaar. Loes geeft ook nauwelijks biks en véél groente.. Dus ben benieuwd naar haar reactie. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik wou eigenlijk hetzelfde. Niet naar geen biks, maar ipv 25, 15 gram SS bijvoorbeeld.. Met Indy was het niet haalbaar en met wat Fred nu aan hooi eet ook eigenlijk niet maar hoop dat dat verandert als Feline er is.

Het kán wel, maar je zult inderdaad wel op moeten letten dat ze alles binnen krijgen, maar het lijkt me wel haalbaar. Loes geeft ook nauwelijks biks en véél groente.. Dus ben benieuwd naar haar reactie. :P

Dat vind ik ook het beste hoor, gewoon iets minder biks. Ik wil tegen de zomer de hoeveelheid biks echt gehalveert hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je (we.. :P) eerst moet uit zoeken wat ze binnen moeten krijgen. Zoals de calciumbehoefte van een konijn van 2,5 kg ligt ongeveer op 500 mg. Dus dan uitrekenen hoeveel je waarvan gaat geven om dat te bereiken.

http://docs.google.com/View?id=ddct3fzc_78hm3xxvgg

(Nu pik ik de calcium er uit omdat ik dat dus al uitgerekend had voor Indy.. Met 25 gram SS zit je al op 150 mg SS en ik geloof dat je met 50/60 gram HF al op 500 zit.. Hierboven mijn lijstje met calciumgehaltes.)

Nu weet ik niet of het hiermee ook zo nauw zou komen, maar voor Indy ben ik groente gaan afwegen om precies te weten wat hij krijgt. Elke dag per groentesoort afwegen en berekenen gaat me wat ver.. (Voor een gezond konijn.. alles voor mijn Indiaantje natuurlijk.) Maar lijkt me ook niet dat dát nodig is..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je (we.. :P) eerst moet uit zoeken wat ze binnen moeten krijgen. Zoals de calciumbehoefte van een konijn van 2,5 kg ligt ongeveer op 500 mg. Dus dan uitrekenen hoeveel je waarvan gaat geven om dat te bereiken.

http://docs.google.com/View?id=ddct3fzc_78hm3xxvgg

(Nu pik ik de calcium er uit omdat ik dat dus al uitgerekend had voor Indy.. Met 25 gram SS zit je al op 150 mg SS en ik geloof dat je met 50/60 gram HF al op 500 zit.. Hierboven mijn lijstje met calciumgehaltes.)

Nu weet ik niet of het hiermee ook zo nauw zou komen, maar voor Indy ben ik groente gaan afwegen om precies te weten wat hij krijgt. Elke dag per groentesoort afwegen en berekenen gaat me wat ver.. (Voor een gezond konijn.. alles voor mijn Indiaantje natuurlijk.) Maar lijkt me ook niet dat dát nodig is..

Nou, zullen we dan even een onderzoekje starten?:P

Het gaat inderdaad wat ver om alles elke dag af te wegen, maar als je het ongeveer weet..?

En is die behoefte echt noodzakelijk, is het erg als ze dan bijv. 100 mg minder binnenkrijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat een keer niet uit maakt, maar te weinig calcium isn iet goed voor de botten etc. En (véél) te veel calcium is ook weer niet goed.. Al zul je met biks veel sneller te veel geven; een konijn dat HF krijgt zit vaak al op zijn dagelijkse behoefte, groente e.d. niet meegerekend..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat een keer niet uit maakt, maar te weinig calcium isn iet goed voor de botten etc. En (véél) te veel calcium is ook weer niet goed.. Al zul je met biks veel sneller te veel geven; een konijn dat HF krijgt zit vaak al op zijn dagelijkse behoefte, groente e.d. niet meegerekend..

Dat bedoel ik;) Ze krijgen bij mij dus al te veel calcium per dag binnen.

Dat ga ik dan alvast wat minderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef oo ksteeds meer groen en steeds minder biks. Ik weeg het eigenlijk nooit. Maar laatste even gewogen. Sraar weegt 1,6 kilo en Bearke 2,4 ze krijge nnu samen tussende 30 en 40 gram SS per dag. Dat wil ik eigenlijk handhaven. Verder veel groen en natuurlijk hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar ik heb geen flauw idee wat ze verder moeten hebben.. :rofl: nou ja en zoalsi k al zei van de calcium heb ik het allemaal uitgezocht.. Vanwege In'..

Ze zullen in elk geval dat wat er in het voer zit, moeten hebben. Eiwitten, vezels.

Jep..daarom wil ik er ook kruiden ed. er bij gaan voeren. Daar dus ook nog even van uitzoeken.

Misschien dat Loes kan heppelen als ze hier een kijkje neemt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongetwijfeld :D super Loes weet bijna alles. :P

Minder biks is vaak meer hooi, dus met de vezels zit je vast wel goed..

Dat had ik ook al bedacht ja.

En in timothy hooi zitten ook weer meer vezels toch? Dus dat kan ik ook altijd nog bij gaan voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat er ooit eens een topic is geweest over alleen groen

Klopt, maar daar zijn volgensm ij nooit echt conclusies getrokken behalve dan dat je echt niet zo maar van biks naar alleen groen kunt, dus ik had geen zin (of beter gezegt dacht dat het geen zin had) om het op te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees ook even mee aangezien ik met loes zo nu en dan contact heb gehad over het minderen van biks/ meer hooi&groen voeren.

Ze krijgen hier nu dagelijks ongeveer 25 gram SS voor 2 konijnen, 3 soorten hooi en een uitgebreide groenschotel. Sinds ze dit krijgen zijn ze echt stukken drukker/actiever geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.seniorennet.be/Pages/Huisdieren/Konijnen/hoeveel_voer.php

Onderaan staat er een klein stukje over.. MAar dat hadden we al zelf geconstateerd.

Wat ik overigens wel apart vindt, is dat alfalfa wordt aan geraden voor oudere konijnen. Het enige voer dat ik ken, dat speciaal voor oudere konijnen is.. (SS Mature..) Is gebaseert op timothy... En daarmee gelijk ook één van de enige die geen alfalfa bevat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees ook even mee aangezien ik met loes zo nu en dan contact heb gehad over het minderen van biks/ meer hooi&groen voeren.

Ze krijgen hier nu dagelijks ongeveer 25 gram SS voor 2 konijnen, 3 soorten hooi en een uitgebreide groenschotel. Sinds ze dit krijgen zijn ze echt stukken drukker/actiever geworden.

Ze krijgen hier ook 3 soorten, nja, 3 smaken, hooi.

Kamille of rozenbottel, peperpunt en gewoon hooi.

Wil eigenlijk ook timothy gaan geven, maar dat is best duur, dus ze moeten even wachten tot ik het geld voor Peru heb overgemaakt;)

Dan hoef ik niet meer zo op mn centjes te letten en kunnen ze wat duurder eten, meer groentes, gaan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred hield niet zo van de timothy.. -.-' is nogal kieskeurig, hij lust één soort kruidenhooi, heth ooi v an de boer en.. Iets uit Engeland. Weet niet meer welke. De rest at hij ook niet zo goed. En ik heb, ivm Indy (en Fred zelf natuurlijk ook, die at ook verschrikkelijk slecht) echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel soorten en merken gehad.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.seniorennet.be/Pages/Huisdieren/Konijnen/hoeveel_voer.php

Onderaan staat er een klein stukje over.. MAar dat hadden we al zelf geconstateerd.

Wat ik overigens wel apart vindt, is dat alfalfa wordt aan geraden voor oudere konijnen. Het enige voer dat ik ken, dat speciaal voor oudere konijnen is.. (SS Mature..) Is gebaseert op timothy... En daarmee gelijk ook één van de enige die geen alfalfa bevat!

Ik vind hun onderbouwing op zich wel logisch, maar wat ji dan weer zegt, over de SS mature(die overigens onwijs stinkt, maar dat terzijde) is weer tegenstrijdig inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred hield niet zo van de timothy.. -.-' is nogal kieskeurig, hij lust één soort kruidenhooi, heth ooi v an de boer en.. Iets uit Engeland. Weet niet meer welke. De rest at hij ook niet zo goed. En ik heb, ivm Indy (en Fred zelf natuurlijk ook, die at ook verschrikkelijk slecht) echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel soorten en merken gehad.. :P

Ik merk ook dat ze het pepermunt hooi van Vitakraft lekkerder vinden dat die van JR-farm.

Die laatste vind ik zelf ook lekkerder ruiken;)

Maar goed, we dwalen af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hun onderbouwing op zich wel logisch, maar wat ji dan weer zegt, over de SS mature(die overigens onwijs stinkt, maar dat terzijde) is weer tegenstrijdig inderdaad.

Verschilt per zak hoe het ruikt, en hoe lang de zak open is.. Echt.. :P

Maar ik heb veel vaker gelezen dat alfalfa gegeven wordt aan oudere konijnen, dus er zal zeker wat in zitten. Alleen dat SS het dan net andersom doet is vreemd.. :P al kun je het ook weer anders bekijken, in de gewone SS zit wél alfalfa dacht ik en dan kom je uit op 19% vezels, in de SS Mature zit 22% (en oudere konijnen hebben toch vaker tandproblemen dacht ik, en darmproblemen.. Indy wel in elk geval maar ja wat had die niet.. :whistle2:) en dat is ook weer logisch want timothyhoi bevat weer meer vezels..

Maar goed dat heeft idd niks met het onderwerp te maken :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschilt per zak hoe het ruikt, en hoe lang de zak open is.. Echt.. :P

Maar ik heb veel vaker gelezen dat alfalfa gegeven wordt aan oudere konijnen, dus er zal zeker wat in zitten. Alleen dat SS het dan net andersom doet is vreemd.. :P al kun je het ook weer anders bekijken, in de gewone SS zit wél alfalfa dacht ik en dan kom je uit op 19% vezels, in de SS Mature zit 22% (en oudere konijnen hebben toch vaker tandproblemen dacht ik, en darmproblemen.. Indy wel in elk geval maar ja wat had die niet.. :whistle2:) en dat is ook weer logisch want timothyhoi bevat weer meer vezels..

Maar goed dat heeft idd niks met het onderwerp te maken :P

De vezels wel hoor;) Die moeten ze ook hebben.

Maar ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de wat minder 'bekende' behoeftes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .