Ga naar inhoud

Kaakabces wat te doen


lena

Aanbevolen berichten

Mijn konijn van 4 heeft een kaak abces. Ik ben net bij de DA geweest. Nu heb ik 2 opties:

- opereren kans op terug komen van abces heel klein, maar mijn konijn is erg stress gevoelig en kans op een hartaanval is groot. De nabehandeling bestaat uit 2 x dgs de wond uitspoelen wat dus betekend dat ik het konijn moet vastpakken. Dit gaat erg moeilijk en geeft veel stress bij haar. Met een wond heb je natuurlijk kans op complicaties. Er moet gedurende een langere tijd antibiotica injecties gegeven worden. Nu wil ik dat zelf doen en de wond spoelen ook. Maar ik zit ook met kosten plaatje van dit verhaal. Alleen de operatie kost €150 daar komt nog rontgen onderzoek bij en antibiotica en pijnstilling en wondzorg etc etc etc. Als ik nu zeker wist dat ze het zou halen zou ik het meteen doen. Maar de DA durfde hier geen uitspraken over te doen.

- of ik kijk het 2 weken aan, behandel haar nu met antibiotica in de hoop dat het abces inkapselt en niet groter wordt of het lijf inslaat en kijken hoe het gaat.

De kans op genezen zonder openmaken is klein tot nihil las ik. Maar daar heeft de DA niks over gezegt.

Het konijn is nu nog in goede toestand, eet nog goed en ik heb niet het idee dat ze zich ziek voeld.

Ik vind dit zo moeilijk, ben 2 konijntjes verloren ook heel plotseling. Als ik garantie had op goede uitkomst van de operatie dan zou ik dat doen, maar de DA kon mij niets adviseren.

Even een indruk van mijn konijntje: ik moet met haar naar de DA om nagels te knippen omdat ze helemaal flipt als je haar oppakt. Dan doen ze haar ook nog met zijn 2en. Ik kan haar wel aaien maar dit laat ze vaak maar kort toe. Met eten komt ze wel bij je maar zodra het op is gaat ze ook weer weg. Ze is half wild zeg maar.

Mijn vorige konijn heb ik met 6 laten inslapen ivm een hersentumor. Dat konijntje erna heb ik ;s morgens na laten kijken door de DA, prima perfecte conditie. Toen ik 's middags thuis kwam van het werk lag ze dood in de kooi.

Ik heb verschillende topic's doorgelezen op BB met verschillende uitkomsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bo heeft begin dit jaar ook een kaakabces gehad en is met succes weg gehaald! De wond spoelen moet je echt goed doen, want er hoeft maar een puntje van de bacterie achter te blijven en dan kan een abces dus terug komen. Na het spoelen moest ik dan een mengsel van betadine met poedersuiker erin doen omdat de bacterie hier schijnbaar niet tegen kan. Je kunt dit ook met honing doen, ik weet dat het raar kan klinken maar is echt waar, dierenarts Inge Thas heeft Bo geholpen en zij is echt heel kundig. Je kunt dit spoelen niet alleen doen, kun je het beste samen doen, dat eentje hem vasthoudt en de andere doet spoelen. Aan een operatie zitten altijd risico's al is je konijn nog zo gezond, maar als je konijn gezond is en levendig en goed doet eten is de kans erg klein. Mijn ervaring met de operatie is erg positief en herstel ging snel en goed en zou indien nodig het zeker weer laten doen. Maar het lijkt me bij jou wel lastiger omdat je konijn zich niet graag laat oppakken, is er niet iemand anders die hem makkelijker kan oppakken en bij wie hij rustiger is?

aangepast door Kim1982
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zit ik midden in een behandelen van een kaakabcess. Ik heb gekozen om haar gelijk te laten opereren. Mia is een ontzettend bang konijntje die absoluut njiet van oppakken houdt. Nu door het elke dag 2x spoelen etc is ze helemaal veranderd. Het is een lekkere eigenwijze dame die graag geaaid wil worden.

Het oppakken hebben we als volgt aangepakt. Eerst haar op een plekje krijgen waar ze niet snel weg kan glippen, dan pak ik haar op. Mijn vriend zit dan klaar met een handdoek waar we haar stevig in kunnen wikkelen. Na het spoelen en medicatie krijgt ze wat lekkers. (4/5 sience selective brokjes)

Hier de wond behandeld met spoelen, antibiotica, pijnstilling en honingzalf: dermiel. Lijkt goed te gaan.

Helpt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het probleem is ik heb haar nu 4 jaar en in die 4 jaar tijd is ze na vergeefse pogingen geen hand konijn geworden. Ze is door iedereen moeilijk op te pakken. Ze vecht als een gek ik heb haar gisteren bij de DA zelf vastgehouden en op gegeven moment geeft ze ook wel over maar het hartje gaat gewoon mega tekeer.

De DA zei zelf dat het erg risicovol is omdat ze een stress konijn is en mij daar geen advies in wilde geven.

Mijn DA is erg kundig en gespecialiceerd op het gebied van knaagdieren.

Ik ben ook niet zozeer bang dat ze door de operatie komt te overlijden tegenwoordig zijn de anestehsie technieken erg goed. Maar meer door alle stress er omheen.

Hoelang duurt het spoelen van de wond ongeveer? en hoevaak per dag wordt dit gedaan? wat dat is het volgende probleem. Ik heb wisselende diensten en ka maar 1 x dgs die wond behandelen. Omdat het alleen niet lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij heeft BRC het juist wel goed gelezen hoor. je schrijft toch zelf ook al dat de kans op genezing nihil is als je het 2 weken aankijkt? want dat bedoelt BRC volgens mij, dat je er niet voor moet kiezen om het aan te kijken met enkel AB, maar dat je toch moet laten opereren of uitspuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bovenstaande geeft weer dat de DA sterk twijfelt of ze een behandeling overleeft. En dat de kans van slagen nihil is heb ik van BB niet van de DA. Zij wilde het toch 2 weken aankijken en als het erger wordt dn moet ik alsnog een beslissing maken. Wel of niet opereren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervaring met meerdere vormen van abcesen....en 4 maanden geleden ook op de operatie tafel me konijn verloren door narcose na een operatie aan een abces.( ze kwam niet meer uit de narcose)

Isabella is 5 jaar oud geworden.

Een abces gaat niet zomaar weg. Reden bij konijnen is het niet vloeibaar maar net boter. Ab alleen zorgd dat het inkapseld en laat het abces verder groeien met alle gevolgen van dien dat je alleen nog maar kan opereren.

Ik had heel goed gelezen wat je schreef.

Ab bij een abces altijd tijdens de verwijdering geven van het abces en zonodig ook in het abces zelf spuiten dan word het van 2 kanten behandeld.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je wat aan deze informatie? http://dierengebit.nl/konijn-abces.html Is van dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht. (hoop dat ik een link mag zetten... )

Ik heb zelf mijn eerste konijntje verloren aan een kaakabces, maar toen was daar nog lang niet zoveel over bekend als nu. Mijn vorige konijntje heeft lang last gehad van abcessen, die heb ik allemaal weg gekregen, door de abces holte 2 keer per dag te vullen met honingzalf (Vetramil) Op de site van wilhelminapark lees je ook over opties om materiaal met antibiotica in te hechten in de abcesholte. Misschien is dat een optie? Ik neem aan dat je dan niet elke dag hoeft te spoelen. Zo te lezen op de site is het om te beginnen al wel belangrijk om te weten om welke bacterie het gaat om het abces juist te kunnen behandelen.

Ik heb trouwens ook een paar maanden geleden eens iets gelezen op de weblog van Bunnybin over een konijn met kaakabces, dat eerst is behandeld met injecties (soort AB, ben ik vergeten) waardoor het abces veel kleiner werd en daarna vrij makkelijk verwijderd kon worden. Misschien kun je hen eens mailen om welke AB dit ging en bij welke dierenarts dit was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

he allemaal ik heb vandaag nog even met de DA gebeld.

Door de behandeling met AB hoopt ze dat het abces inkapselt. Dan hoeft er geen operatie plaats te vinden en moet ze alleen af en toe een kuurtje. (volgens mijn DA, vroeger werden abcessen zo ook behandelt blijkbaar)

Maar gebeurt dit niet zal ik haar toch moeten laten opereren als ik haar een kans van overleven wil geven. Ik heb samen met mijn vriend besloten dit dan toch te doen. Mocht ze het dan niet halen hebben we in ieder geval alles eraan gedaan.

De andere optie is dat we het aankijken met het risico dat het abces verder door drukt dat ze uiteindelijk niet meer zal eten en een spuitje krijgt. Maar dit kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

We moeten maar een beetje oefenen met oppakken zodat we haar straks als het nodig is goede nazorg kunnen geven.

En dan hoop ik maar dat ze alles overleeft.

icon_post_report.gif icon_post_delete.gif

Ik heb alle mogelijke sites idd doorgelezen over kaakabcessen. Bedankt voor het advies.

@BRC: ik heb je reactie waarschijnlijk verkeerd geinterpreteerd. nieuwe reactie geeft meer duidelijkheid mijn excuus.

aangepast door lena
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je een goede beslissing hebt genomen, succes alvast! Wat betreft het spoelen, wij moesten het 2x per dag doen en duurde niet langer dan 10 minuten inclusief het mengsel van betadine met poedersuiker of honing. De eerste paar keer zal het iets langer duren omdat je de handigheid er nog in moet vinden, maar daarna ging het makkelijker en was Bo er aan gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo nu en dan een kuurtje AB is ook geen pretje voor je konijn.

AB kan nl de darmen aantasten.

Ollie van mij was in het begin ook best onhandelbaar en is na de operatie van een kaakabces zo verschrikkelijk veranderd dat hij mij nu volledig vertrouwd.....

Alles kan en mag ik nu met hem doen en heb hem de laatste tijd heel veel moeten geven aan medicijnen en prikken.Ik zette hem op tafel op een handdoek en behandelde de wond dan van tafel af en een snoepje na 2 dagen had hij dat helemaal door en bleef rustig zitten tot hij eraf mocht.

Het is een gewoonte geworden om als er wat is hem op tafel te zetten zodat hij ook weet dat er wat gaat gebeuren en daarna komt er wat lekkers.

Ik hoef niet te proberen om hem op de bank een spuitje AB te spuiten want dat lukt dus niet;het is net ofdat hij weet dat als hij op tafel zit ik de baas ben.

Als ik moest kiezen tussen al die AB of een operatie zou ik de operatie kiezen.Zonder de operatie blijft het abces er dus zitten en ingekapseld of niet je konijn zal er last van houden en zal waarschijnlijk schreef gaan eten met alle gevolgen die daar weer bij horen en zal hij vooralsnog onder narcose moeten voor een gebitsbehandeling......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Tinky is geopereerd, de operatie was heftig maar is goed gegaan. Er zijn 2 kiezen getrokken en er is wat van het bot geschraapt.

Ze moet een nachtje blijven bij de DA. We zijn er geweest en ze lag nog in de coeveuse. Arm ding zag r niet uit. Was best een groot abces. Ze heeft een paar keer dwangvoeding gehad en heeft gekeuteld. Ze was wel ontdaan maar wel levendig. Ik hoop dat ze snel naar huis mag en dat het goed afloopt allemaal.

Heeft iemand nog tips voor de thuiskomst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je niet te druk. Je kunt er nu toch niks aan doen en je nijnen hebben ook niks aan een baasje dat loopt te stressen. Makkelijk praten ik weet het, maar probeer het een beetje van je af te zetten, dan gaan wij hier wel duimen.

Geef je andere nijn maar een dikke knuffel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar gewoon lekker verwennen en misschien een soort van kruik bij haar leggen waar ze lekker tegen aan kan kruipen?

Gelukkig dat het allemaal goed is gegaan en hopelijk is ze er snel weer bovenop:yes:

Nieuwsgierig vraagje: welke DA heb je? ik woon ook in Enschede en vind mijn DA zeer konijnkundig en ben benieuwd welke jij hebt:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je konijn is geopereerd!

Hopen dat zij snel weer opknapt;Qua tips kan je het beste even overleggen met je DA.

Ik denk zelf dat je geen stro en dergelijke in haar hok mag leggen...(Ollie van mij heeft toen een week of 2 op handdoeken geslapen;legde dan elke dag een schone neer en meneer ging daar fijn met zijn hoofdje opliggen).

Denk ook dat je de wond zal moeten verzorgen ,de eerste paar keer is dat niet leuk omdat je bang bent dat je haar pijn doet maar dat komt allemaal goed.(wij hebben zelfs door deze intense behandeling een sterkere band met Ollie gekregen)

Mocht je eventueel nog vragen hebben kan je ze gewoon stellen....

aangepast door nathalie b
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stress niet maar ben gewoon een ongeruste mama, ;-)

ik ga naar dierenkliniek twente aan de haaksbergerstraat. Jan is heel fijn en konijnkundig. Ik ga straks nog even bellen hoe het gaat en dan zie ik haar morgen weer. ik ben zelf verpleegkundige ben aardig wat wonden gewend. Maar als je zo'n klein diertje ziet is het toch wel even slikken. Ik heb de kooi idd helemaal schoongemaakt en opgevuld met handdoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stress niet maar ben gewoon een ongeruste mama, ;-)

ik ga naar dierenkliniek twente aan de haaksbergerstraat. Jan is heel fijn en konijnkundig. Ik ga straks nog even bellen hoe het gaat en dan zie ik haar morgen weer. ik ben zelf verpleegkundige ben aardig wat wonden gewend. Maar als je zo'n klein diertje ziet is het toch wel even slikken. Ik heb de kooi idd helemaal schoongemaakt en opgevuld met handdoeken.

Is ook niet meer dan logisch hoor dat je ongerust bent. Het is toch wel wat voor zo'n klein beestje. Fijn dat je wonden gewend bent, dat maakt het wel iets makkelijker. Verder lijkt mij dat je kooi nu prima in orde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .