Ga naar inhoud

Kaakabces wat te doen


lena

Aanbevolen berichten

  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

vandaag bij de DA geweest, helaas zat er weer pus in de wond. Afgelopen vrijdag bij de DA geweest omdat ikniet meer kon spoelen,wond zat bijna dicht. De DA heeft met een lange naald gespoeld en kwam helemaal schoon weer terug. Maar helaas is het toch weer mis.

Er zit nu een antibiotica capsule in die langzaam oplost. Ik moet nu weer 2 x dgs de wond spoelen en het gaat je open houden. De AB injecties moeten nu om de dag.

Vandaag wilde ze haar brokjes niet eten en hooi heeft ze ook al heel lang niet gehad.

Ik zet elke dag een fruit en groente mix neer en dat eet ze gelukkig wel allemaal op.

Keutels zij gelukkig wel goed geen klonters meer.

Ik kijk het maar even aan met voeren. Zolang ze maar eet ben ik tevreden. Ooh zie haar net van de brokjes eten. Ze heeft een pijnstiller gehad, misschien was dat het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je konijn wel pijnstilling nog nodig heeft .Misschien is dit ook de rede waarom ze niet goed wil eten daar ze pijn heeft.

Vraag de DA om pijnstilling (Metacam,Carprofen).Kan je makkelijk zelf geven .

Ollie heeft na zijn operatie zeker 2 weken Metacam gekregen.bij hem waren toen de kiezen kort geslepen ,abces verwijderd en 2 kiezen getrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het begint steeds naarder te worden bah. Vanmorgen de wond gespoeld, het kwam via haar mondje en neus naar buiten, er zit weer veel pus in de wond ook harde pus.

De opening naar de mondholte zou vrijdag al dichtzitten, niet dus. Nu heeft ze gisteren een AB capsule in de wond gekregen, maar die AB mag absoluut niet in de maag komen ivm het doden van de bacterien in de maag en darmen.

Nu zou het dichtzijn dus zou dat niet kunnen, mooi niet dus.

Ik ga straks ook bellen voor pijnstillers, het spoelen wordt er niet leuker op zo. Mijn arme nijn, we dachten dat we er al waren

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je blacky, heb net de DA gebeld, het was niet erg dat hij uit haar mond kwam, op zich alleen maar beter zodat het goed schoon gespoeld kan worden. Moest alleen de capsule in de gaten houden maar die zit nog onder in de wond.

Ik kan straks pijnstillers ophalen.

Ze is echt van slag, heeft maar weinig brokjes gegeten. Banaan wil ze wel en beetje witlof.

Hopelijk gaat het met pijnstillers beter

Link naar reactie
Delen op andere sites

het lijkt hopeloos, de pus begint weer kazig te worden ondanks het 2 x dgs spoelen met betadine scrub. Via mijn werk heb ik een pincet meegenomen om wat stukjes los te peuteren maar het lijkt weer helemaal vol te gaan zitten. AB slaat niet aan terwijl we daar nu ruim 3 wkn mee bezig zijn. Maandag ga ik weer naar de DA, kon niet eerder wegens drukte.

Ik denk dat ik de kliniek in Utrecht?? maar eens ga bellen. Heb de kaak chirurg op het werk ook maar geraadpleegd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de hoeveel tijd krijgt je konijn de Duplocilline injektie (de AB)?

En zoals je het omschrijft twijfel ik eraan of de "onstekingshaard" wel weg is.

Is het niet beter dat de wond wat verder openblijft,dus zonder hechtig?

Misschien kan je even het hele verhaal en behandeling mailen naar Dierenkliniek willeminapark in Utrecht en dan richten aan Drs de Boer .Je krijgt dan vrij snel antwoord.....

In ieder geval succes,beterschap en ik zal duimen voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

de injectie wordt nu sinds maandag om de dag gegeven. daarvoor was ht elke dag. de ontsteking is volgens mij gewoon weer terug. ik wilde idd ook mailen naar utrecht. zal ik snel doen want vind het zo naar voor mijn nijn. ze is echt niet haar zelf ze eet gelukkig wel weer beter. pijnstilling zal haar vast goed doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb al gemaild, maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord. Ja ik kan oogzalf gebruiken of vetramil. Maar het is me niet duidelijk of dat de vorming van pus ook aanpakt.

Ben net weer met haar naar de DA geweest. ze heeft gespoeld en wat weggehaald met een wattenstokje maar goed dat had ik net ook al gedaan.

Ze heeft ook even in het bekkie gekeken en daar zat het wel weer wat verstopt.

Ik ga maandag maar eens even duidelijk een traject afspreken, want dit is niks. Ze wordt gelukkig wel relaxter met oppakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die oogzalf die bedoeld wordt bevat AB en zorgt er mede voor dat de wond open blijft;zal dus ook gedeeltelijk de pusvorming aanpakken denk ik......

Ik moest bij Ollie toen de tube in de wond doen er een flinke dot uitdrukken en met mijn vinger door de wond verdelen :beurk:....Ollie had geen hechting en de wond was zeker 15 cm.Door de zalf ging de wond wel plakken maar niet korsten.Volgens mij heb ik de wond 4 weken open moeten houden en ben 2x naar Utrecht geweest voor schoonmaken en kontrole...

Ik hoop dat je konijn een beetje opknapt want ze zijn zo sneu met zo'n grote wond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik heb hier al eerder een reactie neergezet over het gebruik van vetramil zalf. Antibiotica kan soms moeilijk doordringen tot in een abces omdat een konijn daar van nature een dikkere wand omheen vormt waardoor antibiotica nog maar moeilijk door kan dringen tot de ontsteking zelf. Ik heb bij mijn konijntje meerdere hardnekkige abcessen weg gekregen door daar 2 keer per dag vertramil honingzalf in de wond in te brengen. Dit advies kreeg ik toen ik met mijn konijntje voor een 2nd opinion naar de faculteit diergeneeskunde in Utrecht ben gegaan. In de zalf zitten enzymen die rechtsreeks de bacteriën en het afgebroken weefsel in de wond aanpakken. Mijn dierenarts schrijft het nu vaak voor inmiddels.

Dat ging als volgt; korstje er (voorzichtig) af, wond voorzichtig uitdrukken/schoonmaken met steriel gaasje en dan honingzalf in een spuitje rechtstreeks in de wond aanbrengen tot heel de wondholte gevuld is met zalf. Soms ging er echt een spuitje van een aantal ml. in. Mijn konijntje had in totaal een stuk of 7 abcessen, die ik allemaal heb weg gekregen op deze manier. En je zegt dat je een heel onhandelbaar konijn hebt; hier ook iets uit eigen ervaring. Ik heb een paar maanden terug een konijntje van 7 uit het asiel gehaald, superschuw. Hij kreeg het snot en ik moest hem 2 keer per dag antibiotica geven met een spuitje in de bek. De eerste paar keer dat ik hem oppakte had ik mijn armen vol krassen zitten en gilde hij het letterlijk uit als ik hem op pakte (ja echt, konijnen kunnen gillen) Maar als je gewoon zelfverzekerd bent en rustig blijft, went dat vanzelf. Inmiddels gaat mijn konijn stokstijf plat op de bodem van het hok liggen als ik er met mijn handen aankom maar ik kan hem wel oppakken (stevig in rugvel, ondersteunen en meteen klemzetten) inmiddels. Dus alles went...

Succes met je nijntje!

aangepast door *Floor*
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, nog wat extra info, bij mijn konijn werd er op een gegeven moment helemaal niet meer gespoeld, het enige wat ik deed was door het kleine gaatje dat uiteindelijk overbleef onder het korstje steeds de wond héél voorzichtig uitdrukken en schoonmaken. En dan alles vullen met de zalf. Dat deed ik dan echt met een spuitje (zalf uit tube in leeg plastic spuitje van 5 of 10 ml.) omdat je dan een veel kleiner tuitje hebt om goed in het wondgaatje te komen dan met de tuit van de zalftube, en veel hygienischer natuurlijk.

aangepast door *Floor*
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Floor, bedankt dan ga ik ook met zalf verder. Ik knijp ook steeds de pus uit de wond maar omdat het zo kazig is lukt dat bijna niet. Ik heb al met een pincet stukjes eruit gehaald maar dat lukt alleen bij wat ik zie.

Ik ken ook dermiel honing zalf en ik ben daar ook zeer tevreden over. Honing heeft van nature een antibacteriele werking. Ik ga het gewoon vragen aan mijn DA, want spoelen heeft in mijn ogen geen zin meer.

Ik moet zeggen dat ze steeds makkelijker wordt. Het oppakken blijft ze eng vinden maar we pakken haar gewoon als een baby vast. Wel met een hand om de voor en achterpootjes, maar dan blijft ze heel rustig. Ze heeft ook al zoveel AB gehad dat het allang iets had moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .