Ga naar inhoud

Castratie Muts 21 januari


Lirazel

Aanbevolen berichten

Ik heb zojuist een afspraak gemaakt, Muts wordt volgende week donderdagmiddag gecastreerd.

Niet bij de dierenartsen waar ik tot nu naar toe ben geweest, daar had ik toch een aantal twijfels bij. Deze andere kliniek is wat verder weg maar lijkt konijnenkundiger te zijn.

Ze sturen me nog netjes een brief met informatie voor de operatie, maar ik heb natuurlijk hier al veel topics gelezen over castraties van voedsters.

Ik moest nog wel even een beetje lachen, de assistente vroeg om onze gegevens en had het daarbij over voedstertje. Nou, ik noem Muts met haar 3 kilo geen voedstertje of konijntje meer, ik vind het toch een flinke dame. (Het is natuurlijk ook weer geen formaat Franse Hangoor, maar toch.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de brief staat nog eens dat ze niet nuchter mag zijn en dat ik wat te eten moet moet meegeven. En wat over het brengen en ophalen. Maar niks over na de operatie dus ik ga er maar vanuit dat ze me dat nog gaan vertellen.

De operatie zelf maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen over, maar over daarna. Vooral hoe ze zo snel mogelijk weer verantwoord samen zijn, omdat ik van de zomer toen Muts ziek was heb gemerkt dat Pet echt niet zonder haar kan. Muts is zeker ook wel dol op hem dus ook voor haar zou het ook goed zijn om niet te lang alleen te zijn. Maar ik wil niet ook nog problemen met Pet er bij krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Muts is nu bij de dierenarts.

Ik werd net al gebeld door de dierenarts, Muts was al onder narcose maar bij het voelen van haar buik vroeg de dierenarts zich af of Muts mogelijk in een vroeg stadium drachtig was, daar wilde ze toch even duidelijkheid over hebben. Maar Pet is natuurlijk gecastreerd en als er al iets bij het pension gebeurd zou zijn zou het al verder dan een vroeg stadium moeten zijn. (En het pension heb ik genoeg vertrouwen in dat de kans dat zo iets gebeurd zou zijn heel erg klein is en dat ze het me wel verteld zouden hebben als het toch zo zou zijn geweest.)

Dit betekent wel dat er dus zeker een kans is dat er al iets mis is met haar baarmoeder. De dierenarts zal zelf mij bellen na de operatie om te vertellen wat ze gevonden heeft. In ieder geval wordt alles weggehaald.

Ik ga nu zorgen dat de kooi en alles helemaal in orde is voor straks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat alles goed gaat met Muts. Ik weet hoe erg dat wachten is.

Mag ik je vragen bij welke kliniek je Muts laat helpen. Ik heb Moon bij Kortenoord laten helpen. Aangezien je aangeeft dat je wat verder weg gaat, vraag ik me af of ze daar dan konijnkundiger zijn dan bij Kortenoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werd net al weer gebeld door de dierenarts, het was inderdaad de baarmoeder zelf die niet in orde was. Op het oog heeft ze alles kunnen verwijderen, maar bij de baarmoederhals weet ze dat niet helemaal zeker, omdat je daar wegens de urineleider niet zomaar alles kan weghalen.

Ze gaf aan dat het een mogelijkheid was om het weefsel te laten opsturen om te kijken of het goed of kwaadaardig is, maar daar hangt dan een forse prijskaartje aan, terwijl er wat het ook is er weinig behandelmogelijkheden zijn. En nu de hormonen weg zijn is de kans dat het verder ontwikkeld als er slechte cellen zitten erg afgenomen. Ik laat dat dus niet doen.

De dierenarts stelde wel voor om de baarmoeder in een potje formaline te stoppen om te bewaren, dan kan het zolang als nodig is bewaard worden en dan eventueel later nog onderzocht worden.

Tegen 16.30 uur mag ik bellen of ze voldoende wakker is om op te halen.

aangepast door Lirazel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat alles goed gaat met Muts. Ik weet hoe erg dat wachten is.

Mag ik je vragen bij welke kliniek je Muts laat helpen. Ik heb Moon bij Kortenoord laten helpen. Aangezien je aangeeft dat je wat verder weg gaat, vraag ik me af of ze daar dan konijnkundiger zijn dan bij Kortenoord.

Naar de kliniek in Rhenen, de voormalige dependance van Koortenoord. De twee dierenartsen die daar nu zitten zijn de twee die vroeger de konijnenkundigen van kortenoord waren. En na mijn twijfels over Kortenoord heb ik dus besloten om verder te kijken en dan waren dus de twee opties, deze en die in Renkum. (waar ze van huize pluis naar toe gaan.)

Ik vind in ieder geval het contact en hoe ze me net alles uitlegde erg goed en prettig overkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muts is weer thuis en zit suffig om zich heen te kijken. Ze heeft een paar klein toefjes wortelloof gegeten tot nu toe. Keutels heb ik nog niet gezien.

Het is inderdaad heel goed dat het nu gebeurd is en niet nog later en ik hoop maar dat het voldoende is. (en de gedachte 'had ik het maar eerder laten doen' probeer ik uit mijn hoofd te zetten, dat kan nu toch niet meer veranderd worden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds het vorige bericht had Muts niks meer gegeten en ook nog steeds niet gekeuteld, dus ik heb haar ondertussen wat dwangvoer gegeven. Een klein beetje babypotje wortel door het science recovery-papje bleek zij het lekkerst te vinden en ook het beste te werken. Er bleef namelijk eerst steeds een prop van de vezels in de spuit vast zitten, maar met wortelprut erbij ging het dus beter.

Verder is ze bij vlagen wel levendiger, de handdoeken werd al verplaatst, ze heeft zich wat gewassen en haar waterbakje omgegooid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HĆØ wat vervelend dat ze nog niet goed eet en keuteld. Ik neem aan dat je pijnstilling hebt meegekregen? Ik denk dat als ze vandaag (vanochtend) nog niet keutelt, dat het belangrijk is om te starten met darmstimulerende middelen. Neem iig even contact op met je DA.

Heel veel sterkte en een knuffel voor Muts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal nog moeizaam met Muts. Sinds vannacht keutelt ze wel weer, ik werd om 4 uur wakker en toen lagen er weer wat keutels maar had ze nog niks gegeten sinds de vorige keer dwangvoeren, dus ik heb haar maar weer wat gegeven. Ze begon al wel wat harder tegen te stribbelen. Sindsdien eet ze zo af en toe een sprietje wortelloof, peterselie of selderij en een paar brokjes ss heeft ze ook op, maar bij elkaar zo weinig dat ze ook nog dwangvoer moet krijgen. Als het spuitje eenmaal in haar bekje zit lijkt ze het wel graag te eten. De keutels blijven wel komen, maar zijn wel veel kleiner dan normaal.

Wat betreft pijnstilling en darmstimulerende middelen, ze heeft daarvoor injecties gekregen die nu nog moeten werken. Omdat ik nog pijnstilling en darmstimulerende middel heb staan van toen ze ziek was hebben we afgesproken dat ik zou bellen om te overleggen als ik denk dat ze dat nodig heeft.

De rest van haar gedrag vind ik niet zo dat ik denk dat ze nu echt pijn heeft. Als ik bij het dwangvoeren het spuitje opnieuw aan het vullen ben wandelt ze de handdoek af en is ze heel nieuwsgierig naar de spullen die daar staan. En de kooi wordt ook opnieuw ingericht.

Lastig is ook dat ik niet aan los wortelloof ben gekomen, ik ben vroeg naar de markt gegaan om te vragen of ze het speciaal voor mij apart wilde houden, maar toen ik aan het einde van de markt langs kwam had ze helaas niks voor me. Dus ik zal maar zelf heel veel worteltjes moeten opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Later op de middag ging het toch minder goed met Muts, ze begon erg te stampen en chagrijnig te reageren als ik haar zat te pesten met sprietjes groen, eerder negeerde ze het als ze het niet wilde. Toen heb ik gebeld naar de dierenkliniek en ze wilden dat ik toch maar even langs kwam. Uiteindelijk werd ze weer rustig en at ze niet lang voor vertrek weer wel, maar ze had toen ook al de hele middag niet meer gekeuteld.

Eenmaal daar lagen er wel weer vrij normale keutels in de mand en de dierenarts vond haar buik ook normaal aanvoelen. Dus ik mocht haar thuis pijnstilling gaan geven, hij was ook van mening dat die injecties sneller uitgewerkt raken dan zijn collega gisteren zei.

Thuis heb ik haar dus pijnstilling gegeven en ze is eigenlijk meteen weer iets gaan eten, dus nog voor het ingewerkt kan zijn. Zelfs de eerste sprietjes hooi heeft ze al weer gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nu echt de goede kant op met Muts, ze heeft vannacht besloten om al haar groente weer te eten en niet alleen de peterselie en selderij. Alleen haar gewone hope farms biks wil ze nog niet, ze eet de ss uit het bakje en dan gaat ze gooien met het bakje om daarna de hf te verstoppen onder wat er verder in de kooi ligt. Ik heb haar al verteld dat ze geen hamster is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zeker erg blij en opgelucht dat ze nu zo goed opknapt. Eten gaat weer prima normaal, ze eet nog wel wat rustiger, maar ze heeft wel gisteravond weer een normale portie groenvoer op, zat vanochtend lekker hooi te eten en wilde toen zelfs de hf weer eten.

En ze barst van de energie, de kooi wordt eindeloos overhoop gehaald en de voerbakjes in de rondte gesmeten. Voor haar doen heeft ze zelfs net lang met een balletje gegooid, maar het is natuurlijk lang niet zo leuk om met iets te gooien dat daar voor bedoeld is. Het waterbakje moet ik iedere verschonen, dan heeft ze er in gekeuteld, dan is heeft ze het weer omgegooid.

Dus ik vraag me nu echt af hoelang het nog nodig is om haar in de kooi te houden. Bij de dierenarts zeiden ze een paar dagen apart houden, maar nog niet eens 3 volle dagen na de operatie is wel erg snel. Het speelt ook mee dat Pet ook duidelijk niet gelukkig is in deze situatie, hij eet nog wel maar is verder absoluut niet dat nieuwsgierige konijntje van normaal. Gisteren heeft hij haar wel even gezien en toen leefde hij op maar daarna lag hij weer als een bolletje in een hoekje van het hok. Muts toonde weinige interesse in hem.

Ik had nog bedacht dat als ik Muts naar het hok verhuis ik bijvoorbeeld wel de bovenverdieping kan afsluiten, dat ze eerst alleen beneden en de uitloop heeft. De toiletbak kan ik tijdelijk vervangen door de onderkant van de reismand, die heeft aan een kant geen hoge rand. En ik heb zacht strooisel om in het toilet te doen.

Ik vraag me dus alleen af of dit allemaal wel verantwoord is voor de operatiewond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat ze weer eet en actief is. Of je Pet en Muts (wat een geweldige namen trouwens) weer bij elkaar moet doen? Dat kun je zelf het beste inschatten. Als ze weer goed keuteld en eet, en Pet doet niets met/tegen haar wat nadelig is voor de wond, dan zou ik ze gewoon weer bij elkaar zetten.

Ik heb Moon wel een tijd op een handdoek gehad, zodat er geen strooisel in de wond kon komen. Volgens mij was dat iets van een week? Dat is misschien wat lang, maar ze was toch zo ziek, dat het ook makkelijk was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .