Ga naar inhoud

Groente, wat mag nou wel en wat niet


chantal40

Aanbevolen berichten

Hallo,

Rare vraag misschien, maar ik hoor altijd zoveel verschillende verhalen over welke groente en fruit konijnen nou wel en niet mogen, kan iemand mij misschien vertellen wat ze echt, echt, echt niet mogen hebben?

Of is er misschien ergens een lijst op het forum met "goede groenten"? Hihi :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

geef hem maar alleen de groentes die hij gewend is. ga je ineens onbekende groentes geven en zn darmpjes zijn al van slag door de narcose, dan heb je kans dat hij ast krijgt van gas. Gijs heeft totaal geen problemen gehad met eten na zijn castratie. volgens mij gaat het bij de heren vaak wel goed.

Vrij veilige groentes zijn trouwens witlof en andijvie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enig idee waar ik die lijst kan vinden? ;) Vooral voor morgen, na de castratie, wil ik even wat fruit en groente halen die Thor ook mag hebben, en lekker vinden, zodat hij weer snel gaat eten.

je moet groentes die je gaat voeren langzaam opbouwen, beginnen met het formaat van een postzegel en dan steeds meer geven, niet zomaar opeens veel geven want dan raken volgens mij zijn darmen van slag (maar ik weet het niet zeker;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echt alles nauwkeurig gelezen maar als hij nog nooit groente heeft gehad moet je daar zeker niet nu mee beginnen, dat moet rustig opgebouwd worden, maar ik geloof dat dat al wel gezegt is.

Ik vind zelf deze lijsten heel handig, want op de giftig/niet giftig lijsten staan ook dingen die niet geschikt zijn.. (Ze zijn alleen niet giftig, dus ja..)

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/goedvoer.html

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/foutvoer.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

He allemaal,

Bedankt voor de reacties! Uiteraard krijgt ons konijn wel groente, en in de zomer soms wat fruit! Wat hij vooral lekker vind is wortel, en af en toe sla, maar nu lees ik hier weer dat het eigenlijk niet goed is om sla te geven? Mijn man heeft ook wel eens een stukje kool gegeven, maar ik dacht dat kool ook niet goed was, omdat ze daar ook gas van krijgen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel raar.

maar mijn konijn is helemaal gek op komkommer. mijn vriend wilt wel eens een stukje op de bank ervan eten, is nog net niet dat meneer konijn het hem uit de handen trekt zodra hij het gezien heeft. maar of die het mag hebben? ik heb eigenlijk geen idee. vroeger gebaarde hij daar helemaal niet na. is wat van de laatste tijd... zodra meneer komkommer ziet bij iemand in de handen weet die niet hoe snel die bij je in de buurt moet komen en bij die komkommer. lijkt wel een hond dan... maar mag die het hebben???

Link naar reactie
Delen op andere sites

die van mij moet je zoiets helemaal niet voeren die haalt zijn neus op en dan duwt die het zo ver mogelijk weg... we hebben een mat in de woonkamer liggen en daar ligt hij het liefst op maar als hij iets niet wilt dan MOET het van die mat af... maar als ik die iets anders dan een worteltje of stukje komkommer of zijn eigen eten voorhoud dan moet het echt van die mat af hoor. maar hij heeft zo zijn akties.. dan eet hij wekenlang wortel en dan moet hij er opeens niks van hebben is die opeens gek op ijsbergsla ofzo.... als je hem dan na een paar maanden weer eens een worteltje geeft vind hij het weer heerlijk.... konijntje met een eigen willetje dus haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

sla krijgt die ook maar heel zelden en als is het een stukje ijsbergsla. witlof is de ene keer wel de andere keer niet. brocolli moet die niks van hebben over het algemeen en mais eet die ook niet. maar ik heb eigenlijk nooit geweten dat je een konijntje toch zoveel verschillende groentes mocht voeren dus ik denk dat ik nu toch wel eens wat meer ga proberen om te kijken of hij het lust. ik durfde eigenlijk nooit goed, bang dat het slecht was voor hem... en hij krijgt al 9 jaar lang heel zelden eens een stukje ijsbergsla heeft daar verder nooit last van gehad. maar omdat wij dat vrijwel nooit eten krijgt hij daar ook maar heel zelden een stukje van en de ene keer eet die het dan weer wel en de andere keer niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mais is ook niet zo goed...

Maar joh, konijnen mogen zoooveel verschillende soorten groenten.. Dus er zullen er vast wel een paar zijn die hij lust. :)

Maar altijd héél voorzichtig opbouwen met groenten en zijn ontlasting daarbij in de gaten houden.. Als je dat goed doet, kan er niets fout gaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .