Ga naar inhoud

Middenooronsteking...


Clover

Aanbevolen berichten

Gistermorgen met voeren zag ik dat Spat haar kopje wat scheef hield. Ze viel echter wel aan op haar groenvoer, dus ik heb het heel even zo gelaten. Ze ging wel wat achteraf zitten, maar nu de dochters wat dominanter worden, is dat wel eens vaker zo.

Na een half uurtje ben ik nog maar eens gaan kijken. Het was toch wel heel opvallend dat ze zich niet lekker volede. EN nog steeds dat koppie scheef. Even uit het hok genomen en gekeken of ik iets van een wondje of pijnl;ijke plek kon vinden. Alleen dr koppie was pijnlijk voor zover ik on behoordelen. En ze was een klein beetje slapjes, voor mijn gevoel

Dus meteen de DA gebeld en de symptomen doorgenomen. Die zei wat ik al vreesde: oorontsteking. Ik kon Spat meteen oppakken en ik mocht direct langskomen.

Haar oren zijn mooi schoon en haar trommelvlies ziet er rustig uit. Ze zei iets over middenoorontsteking of hersenvliesontsteking. Ze had geen koorts. Temp van 38,3

Ik heb nu 7 injecties met antibiotica meegekregen en moet haar elke dag een spuit geven. Vrijdag moet ik weer met haar terug voor controle.

Heeft iemand van jullie ervaring?

De DA zei wel dat de rpognose best goed was mdat ik er snel bij ben geweest, maar ik maak me toch wel zorgen.

Ze eet nog wel, maar ze voelt zich duidelijk niet goed hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

het verschil tussen een middenoorontsteking en een hersenvliesonsteking is wel heel erg groot hoor, ik hoop op het eerste!

Meestal krijg je zalf mee voor een middenoorontsteking.

Ik ben wel benieuwd wat er in die spuiten zit voor een antibiotica, omdat konijnen daar niet zo goed tegen kunnen ivm de darmwerking. Hou dus goed in de gaten of spat nog wel keutelt of dat ze geen diaree krijgt.

En dat jezelf injecties mee krijgt vind ik ook nog wel wat! Heb je daar kunnen oefenen? Of hebben hun daar de eerste injectie gedaan en mag het het daarna zelf uitzoeken?

ik ben echt heel benieuwd wat voor een Antiboitica je hebt mee gekregen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik hoop voor je dat het het eerste is. Een Middenoorontsteking. Dat is op zich al pijnlijk genoeg. Ik heb er geen ervaring mee,mijn Nijnsels hebben dat nog nooit gehad gelukkig.

Ik ben ook wel benieuwd hoe dat zit met die Antibiotica. Moet je dat echt Inspuiten of bedoel je via haar bekje of in het oor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n spuit geven is niet zo moeilijk, tof dat de DA je dat toevertrouwde !

In het bekje geven vind ik bij sommige konijnen nog lastiger ook...

Van een middenoorontsteking bij konijnen dacht ik dat dit inderdaad, bij niet of te late behandeling uit kan groeien tot hersenvliesontsteking..

Goed dat je dus bent heen gegaan en niet heb gewacht !!!

Het zou zelfs kunnen dat, ook al is je konijn straks genezen, haar kopje wat scheef blijft..Last hoeft ze daar niet van te hebben...

Vervelende kwaal joh !

Zorg maar goed voor haar (ja duhh, dat is logisch) en inderdaad...eetgedrag en ontlasting etc goed in de gaten houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb net even stiekum uit het raam staan kijken om ze even niet te storen en zo een beetje haar gedrag te kunnen beoordelen. Het lijkt erop dat jhaar kopje iets minder scheef hangt (kan dat al na een dag?) Ze zat iig vooraan bij het gaas, dat is al wat berbetering, want ze kroop steeds achteraan weg. En ze likte 1 van haar (volwassen) kinderen. Nou, volgens mij als je echt beroerd bent, ga je niet een ander zitten wassen, toch??

Ik heb inderdaad injecties meegekregen die ik in haar nekvel moet inspuiten. Ik ben niet geheel onervaren trouwens hoor. Ik heb een katje gehad (helaas gestorven) die nierdialyse kreeg. Moest ik elke dag een holle naald inbrengen in zijn nek en dan 500 ml vocht onderhuids laten indruppelen.

De DA heeft me gevraagd of ik het durfde en heeft me precies uitgelegd hoe en waar ik het moet toedienen en heeft me het meteen ter plaatse zelf laten doen. Ik was er zelf wel blij mee, want elke dag naar de DA is voor een ziek konijn helemaal geen pretje.

Het is trouwens 1 ml 2,5% Baytril wat ik moet geven. Misschien zegt dat iets meer.

Ik houd haar inderdaad goed in de gaten. Morgen ga ik ook het hok even goed schoonmaken. Ze kan geloof ik niet van verdieping wisselen nu, dus ik wil even kijken of de " slaapkamer" die ze normaal schoon houden, nu ook nog schoon is. En ik heb lekkere extra zachte bodembedekking meegenomen ipv stro, dan zit ze lekker warm.

Ik ga ze nu groenvoer geven en dan kijk ik meteen of ze wil eten en of ze wat verbeterd is sinds vanmorgen. Ik houd jullie op de hoogte hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat je er heel zorgvuldig mee om gaat !

Dat hok en die bodembedekking is een goed idee...de kans dat ze (iets)draaierig is is behoorlijk aanwezig...

Ze heeft bij de dierenarts een flinke antibioticastoot gehad hè, dus wie weet werpt dat al wat vruchten af !

Het is vast al een geruststelling dat ze al wat tieriger is dan eerder vandaag..

Nu nog even duimen dat dat zich doorzet !

Sterkte !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baytril is erg sterk en krachtig antbioticum. Werkt erg goed ik gebruik dat ook het liefst. In de huid spuiten werkt het sterkste, maar je hebt ook vormen dat je het mag oplossen in het drinkwater, dus als spuiten geen optie was geweest, dan had dat wel gekund. Antbiotica spuiten thuis is nl eigenlijk verboden.

Qua dosering heb ik geen idee, dus dat zal wel goed zijn!

Wat goed dat je nijn al wat beter is! Blijf wel letten op het keutelen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baytril (= enrofloxoral, werkzamestof enrofloxacine) is een breedspectrumantiboticum meen ik. Het werkt dus tegen verschillende soorten bacteriën. Er zijn ook smalspectrumantibiotica's zoals bijv. Bactrimel (sulfatrim) en die pakken dus een kleiner aantal bacteriesoorten aan. Dat verdient op zich de voorkeur maar dan moet je dus eerst weten welke bacterie er aanwezig is en op welke ab die reageert.

Tot nu toe is er bij gebruik van baytril nog geen sprake van resistente bacteriën maar dat gaat wel gebeuren als er te pas en te onpas mee gewerkt wordt. Niet dat dit nu bij oorontsteking het geval is maar het middel zou met terughoudendheid moeten worden gegeven en daar is helaas vaak geen sprake van. Veel da's geven, als ze het niet weten, maar gewoon baytril :(

Als je konijn niet reageert op de antibiotica dan wordt de torticollis (scheve kop, ook wel headtilt genoemd) waarschijnlijk veroorzaakt door een parasiet E. cunuculi.

Die reageert goed op panacur wat dan langdurig moet worden gegeven.

Maar het ging al beter hè?! Hoera :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips en lieve woorden. Het scheelt echt om even wat te kunnen delen hier.

Ik zal de Panacur in mijn hoofd houden en even overleggen met de DA daarover. Ik heb gelukkig een hele fijne band met mijn DA en ik ben erg blij met ze. (ook al komt dat dan wel weer door vervelende ziekte-perikelen dat we daar vaak zijn geweest...)

Nou, de update van vandaag:

Vanmorgen zat Spat dus helemaal beneden. Ze zit nu eigenlijk alleen maar op de 2de verdieping (wat ik de slaapkamer noem). Ik wil me eigenlijk niet indenken hoe ze beneden is gekomen, want ze kon niet eens normaal rechtop zitten. Ze was echt heel sneu.

Ik kon wel lekker makkelijk een injectie geven, dus dat heb ik direct maar gedaan. Ze voelde niet koud aan gelukkig (ze zat op het kale beton) en ik heb haar direct weer in de slaapkamer gezet. Ze viel meteen om en hield haar koppie zowat ondersteboven. Wat een zielig gezicht is dat zeg!

Ze wilde een hapje witlof en verder niks. Totdat ik wat kruidenhooi voor haar neus legde. Daar begon ze gelukkig aan te knabbelen.

Vanmiddag, toen ik thuiskwam, direct een appeltje gaan geven. Daar is ze namelijk dol op. Ze lag lekker in de slaapkamer met haar kids en ze griste nog net het appeltje niet uit mijn hand. Gelukkig eet ze dus nog! Anders had ik ook nog moeten gaan dwangvoeren en ze is al zo sneu.

Straks krijgen ze nog een keer wat greonvoer en brokjes. Dan zal ik ook nog wat lekker hooi voor haar neus leggen.

Ik houd jullie weer op de hoogte van het verdere verloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Clover,

Wat voor medicatie krijgt ze eigenlijk? Baytril dus maar toch ook pijnstilling (liefst metacam) mag ik hopen?! Een konijn met pijn eet vaker niet dan wel.. en oorontsteking... is vreselijk! Van E. cuniculi hebben ze ook pijn, die parasiet maakt veel kapot. Dus als ze geen pijnstilling heeft dan moet je dat vanavond nog gaan halen bij de da, ze heeft dat nodig.

En als ze niet genoeg eet dan zou je haar moeten dwangvoeren. Ik heb konijnen met dit soort klachten (E. C) 'zien' doodgaan op internet omdat de baas er simpelweg geen voer in kreeg :( Bij ziekte is er energie nodig om beter te worden dus moet je goed eten! En konijnen kunnen sowieso niet tegen vasten.

Succes!

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lies, bedankt voor je privébericht. Ik heb het goed doorgelezen. Ik vrees dat het een langdurige kwestie wordt dus..

Mijn eigen dierenarts heeft geen dienst vanavond en degene die dienst heeft is geen "konijnendierenarts" dus dat vertrouw ik niet. Die heeft ook eens mijn kat zonder verdoving gecateteriseerd en dat heb ik hem nog niet geheel vergeven.

Ik bel morgenochtend direct mijn eigen DA als ze open zijn om even te overleggen in ieder geval. Dan vraag ik of ik Metacam en Panacur erbij kan krijgen (nou ja, kopen).

Ze eet wel goed gelukkig. Alleen een beetje onhandig, want ze moet zich eerst schrap zetten tegen de wand en dan kan ze pas eten. Er ging in no-time, een schijfje wortel, een blaadje andijvie en wat witlof naar binnen en ook nog hooi en brokjes erachteraan. Ik heb brokjes onder haar neus gelegd want ik denk dat ze niet bij het bakje kan. Daar eet ze lekker van hoor. Ik ga steeds even naar haar toe en leg wat voor haar neer en dan eet ze gelukkig. Ik heb speciaal de sportbrokken voor haar gekocht, daar zit wat meer energie in. De rest eet natuurlijk ook wat mee, dus die worden lekker dik. Nou ja, dat "sporten" we er binnenkort wel weer af.

Ik houd ook haar temperatuur goed in de gaten. Ze zeggen in dat artikel dat ik haar binnen moet zetten, maar ze staat heel beschut op het balkon en ze voelt lekker warm aan. Ik heb wel gezorgd dat er beneden ook warme bodembedekking en beschutting is, dus waar ze ook heen gaat, het is lekker warm. En de tweede reden dat ik haar liever in haar eigen hok laat is dat ze dan niet alleen is, en dat weegt voor mij ook wel mee. Ik heb haar zo zien opleven toen ze gezelschap kreeg, dat ik haar er nu niet van wil scheiden net nu ze niet lekker is. Ik denk dat ze die steun nu best kan gebruiken. Clovertje ligt vaak lekker naast haar en dat vindt ze fijn volgens mij.

Ik ga zo nog even wat sleutelen aan het hok, zodat ze niet uit de slaapkamer kan. Dat is wel wat veiliger en dan slaap ik ook beter geloof ik :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Clover,

Een maatje is heel belangrijk dat ben ik helemaal met je eens :) Lekker buiten laten dan maar. Metacam werkt behalve tegen pijn ook ontstekingsremmend en is in geval van oorontsteking en E. cuniculi als zodanig ook nog eens een heel goede keus.

Drinkt je patiënt eigenlijk wel?! Ik weet niet wat je hebt, bakje of flesje? Een flesje leegdrinken met een gedraaide kop dat behoort volgens mij tot de onmogelijkheden.

Als er duidelijk verbetering is op alleen de baytril dan kun je concluderen dat het om een midden- of binnenoorontsteking gaat en is panacur niet nodig.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Clover .. veel sterkte met je konijn .. hoop voor je dat ze snel weer opknapt ... wel fijn dat je injecties mee krijgt van je da ... mijn vorige da deed dit niet en dan was het altijd veel gedoe om de medicijnen er in te krijgen met alle ellende die er bij komt kijken ... gelukkig mag ik nu ook spuiten ...

Heel veel sterkte en slaap lekker voor straks ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hier weer de update van vanmorgen.

Ik heb ze eerst groenvoer en brokjes gegeven. Ze heeft lekker wat gegeten. Ook een stukje komkommer, daar zit ook wat vocht in. Ik heb haar gisteravond water gevoerd, want ik had inderdaad ook bedacht dat drinken wel eens heel moeilijk zou zijn.

Voordat ik naar buiten kwam, lag ze redelijk rechtop voor het gaas. Lekker rustig ook. Als ze gaat bewegen zie je echter direct dat ze niet goed is.

Een half uurtje na het eten heb ik haar uit het hok genomen en buiten in een halve vervoersbox gelegd (met de bovenkant eraf) zodat ze een kleine ruimte had en ik haar kon inspuiten en voeren.

Ik had een zakje Sience Recovery opgelost in water en daar heb ik haar ongeveer 5 ml van kunnen voeren en nog een paar ml water erachteraan.

Ze ligt dan helemaal opgekruld, zoals die foto in het artikel wat ik kreeg, en dat ziet er echt heel sneu uit.

Ze heeft wel zichzelf gewassen toen ik haar weer terugzette in haar hok. Dat lijkt me ook wel een aardig teken. Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft, maar ze wordt er wel wat boos om dat ze zo hulpeloos is, volgens mij. Het blijft een karaktervol konijn, misschien helpt dat haar er wel doorheen...

Ik ga nu eerst even de DA bellen om te overleggen. Zelf ben ik ook ziek, dus ik was er nog niet eerder aan toegekomen... (Wel een voordeel dat ik nu thuis ben, maar als je zelf niet lekker bent, is een ziek konijn ook niet echt handig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb overleg gehad met de DA.

Hij zei dat juist een oorontsteking het meest voorkomt en dat in alle gevallen die ze gehad hebben, en dat zijn er heel veel, de behandeling die ik nu ingezet heb de beste uit de bus komt.

Ik vind het altijd moeilijk om zelf een mening te vormen. En er zijn zoveelmensen die allemaal iest anders zeggen en weten. Ik heb er echter niet voor gestudeerd. Plus dat ik heel veel vertrouwen heb in mijn dierenarts. Dus ik heb besloten om door te gaan zoals ik ga en te vertrouwen op de kennis en kunde van mijn DA.

Volgens mij heeft Spat geen pijn en ze wil nog steeds graag eten. En zolang ze dat blijft doen is er hoop. Ze zit nu rustig te genieten van haar gezelschap en ze ziet er helemaal niet beroerd uit. Straks krijgen ze nog een appeltje. Ja, ze worden met al die verwennerij allemaal wel wat dikker vrees ik, maar dat komt wel weer goed in het nieuwe mega-hok.

Ik voel mezelf belabberder (is dat een woord?) dan Spat volgens mij. Hoofd vol snot, keelontsteking en ook nog spierpijn overal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heerst.... :$

In het verhaal van Marjan heb ik ook al gezegd, en nu weer, vertrouw vooral op jezelf.

Jij kent je konijn, jij ziet de situatie...wij 'blèren' goed bedoeld maar wat n.a.v wat we lezen..

Maar jij bent degeen die bepaalt of en wat je er mee doet...

en vooralsnog straalt de zorgzaamheid er ook bij jou van af !

Vooral doorgaan zo !

enne....beterschap !GW_Tatty10.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zei dat juist een oorontsteking het meest voorkomt

Dat is dus niet waar!! Het spijt me dat ik het zeggen moet. Als je op jou eigen da wilt vertrouwen dan is dat jou keuze. Je kunt nog per telefoon een second oppinion vragen bij een arts die meer konijnkundig is dan degene die je dit vertelt. De praktijk Wilhelminapark heeft veel kennis en ervaring met van E. cunuculi en de Kooikershof in Almelo ook. Je kunt ook zoeken op internet en zelf info vinden.. Als jou da ook geen pijnstilling wil geven nu voor je konijn dan zegt dat wel iets.

Panacur redt het leven van je konijn bij E. cuniculi. Je kunt het proberen, het kan hoogstens helpen. Je koopt het zo bij de welkoop of boerenbond.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lies: Ik vind je advies en goede raad hartstikke fijn en het is echt goed bedoeld. Maar iedereen zegt weer wat anders. Ik heb echt hele goede ervaringen met mijn iderenarts en hij is echt konijn-bekend. (ze zijn zowiezo heel erg op knaagdieren en konijnen ingesteld)

In een stadium van een ziekte moet je ergens voor gaan en dat vasthouden, vind ik. Ik vertrouw erop dat mijn DA, die het dier gezien heeft, de juiste beslissing heeft genomen, dus ik ga vooralsnog door zoals we gaan. Je moet ergens op durven vertrouwen, zeker als je met een dier loopt te tobben en ik heb hiervoor gekozen. Ze heeft geen pijn, in ieder geval geen erge pijn, want ze eet graag en geniet nog van een knuffel.

Nu dan de update:

Gisteravond was ze toch weer een verdieping naar beneden gevallen. Ik hoorde het en was er gelukkig bij voordat ze nog verder kon vallen. (ze viel zo'n 30 cm naar beneden) Ik heb haar direct(nu ik haar toch vasthad) 5 ml Sience Recovery gegeven en ook nog een 5 ml water. Dat ging er best aardig in. Ze wokkelde wel heel erg en ze was heel erg gespannen.

Ik heb haar teruggezet op de onderste verdieping. Dat was eigenlijk niet mijn eerste keus, omdat het op de grond (op het balkon) toch altijd wat kouder is. Ik heb een onder-kattenbak neergezet en daar een laag bodemstrooisel ingelegd. Dan heeft ze aan de wanden wat steun, dacht ik. Plus brokjes en een bakje water (aan het gaas gemaakt) En toen heb ik het aan de voorkant winddicht gemaakt, zodat ze lekker beschut zat.

Vanmorgen zat ze er redelijk alert bij. Ze zat rechtop en kwam met haar neusje naar voren om aan me te snuffen. Ze heeft 2 blaadjes andijvie en een blaadje witlof gegeten en toen begon ze aan de brokjes die ik voor haar neerlegde. Ik heb het bakje water voor haar neus gehouden en daar ging ze ook heerlijk van zitten drinken. Ik durf nog niet te juichen, maar op dit moment lijkt het alsof ze ietsjes vooruit gaat. Ook met het geven van de injectie, ging ze niet "wokkelen" maar bleef ze overeind zitten.

Voordat ik wegging, heb ik Clover bij haar neergezet voor wat gezelschap. Dat vond ze wel gezellig.

Dus, voor zover ben ik niet geheel ontevreden, maar ikbesef ook dat dit een momentopname kan zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .