Ga naar inhoud

Middenooronsteking...


Clover

Aanbevolen berichten

@ Lies: Ik vind je advies en goede raad hartstikke fijn en het is echt goed bedoeld. Maar iedereen zegt weer wat anders.

Vanmorgen zat ze er redelijk alert bij. Ze zat rechtop en kwam met haar neusje naar voren om aan me te snuffen. Ze heeft 2 blaadjes andijvie en een blaadje witlof gegeten en toen begon ze aan de brokjes die ik voor haar neerlegde. Ik heb het bakje water voor haar neus gehouden en daar ging ze ook heerlijk van zitten drinken. Ik durf nog niet te juichen, maar op dit moment lijkt het alsof ze ietsjes vooruit gaat. Ook met het geven van de injectie, ging ze niet "wokkelen" maar bleef ze overeind zitten.

Dus, voor zover ben ik niet geheel ontevreden, maar ik besef ook dat dit een momentopname kan zijn...

Hoi Clover,

Ja iedereen zegt iets anders en dat is om gek van te worden :) De link die ik je gaf die is van konijnen.nl van Maryo van den Berg. Die info klopt, is gebaseerd op jarenlange ervaring en gesprekken met oa dierenartsen.

Voor iedereen: Dit is 'm http://www.konijnen.nl/ziekten/torticollis.htm met foto van een 'wokkel' ..

Dat ze iets beter is dat is geweldig nieuws! De enige manier om uit te vinden of het oorontsteking of E. cuniculi is dat is door ab geven. Helpt dat, dan is het oorontsteking. Helpt dat niet dan is er panacur nodig want dan is het hoogstwaarschijnlijk E.C. Ik denk dat als het E.C. zou zijn dat de situatie was verslechterd op alleen ab.

Wat aangeraden wordt bij zo'n scheve kop is de wanden van het hok bekleden met kussens /handdoeken. Opgerolde handoeken geven ook steun zodat ze overeind kan blijven zitten. Maar als het ineens zo goed gaat is het misschien niet meer nodig? Ik hoop het.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik ben nog steeds positief. Ze scharrelt wat door het hok en ze drinkt zelfstandig uit het opgehangen bakje. Ik geef haar brokjes op de grond en die eet ze ook graag. Op de grond is volgens mij makkelijker eten voor haar dan uit een bakje, want dan moet ze haar kopje optillen. Hooi knabbelt ze ook aan.

Ik heb zelfs het idee (of misschien is het ilusie omdat ik het graag wíl zien...) dat haar kopje wat rechter staat. Ze staat nog niet heel stevig, ze wiebelt nogal, maar ze húpt! En dat vind ik echt geweldig.

Ik heb van dat hele zachte spul op de bodem, van die gehakselde stro, en dat heb ik omhoog gelegd tegen de wanden aan. Eronder heb ik een zak gelegd van het konijnenvoer, met de randen omgevouden omhoog, zodat ze inderdaad een soort steunranden heeft.

Ze zat net zelfs (samen met Clover) aan die zak te trekken en te frutselen. Wat een karaktertje zit er toch in! Ze vecht wel terug hoor!

Wat ik superschattig vindt is dat Clovertje haar echt gezelschap houdt. Hij heeft de hele ochtend bij haar gezeten. Tussen de middag zat hij weer even boven en net toen ik keek, was hij alweer bij mamma gaan zitten. Het is zo'n lief ding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed nieuws!! let alleen op met waterbakjes dat als ze erin valt met haar scheve kopje dat ze er niet in verdrinkt, ik heb vaker gezien dat dieren die niet helemaal gezond waren of net geboren dieren verdronken zijn in hun waterbak...

Dat was inderdaad ook een zorg voor mij. Vandaar dat ik een etensbakje heb "opgeofferd". Deze heb ik iets verhoogd aan het gaas vastgemaakt. Ze moet dan wel iets meer moeite doen om te drinken, maar verdrinken lukt dan niet meer.

Ik heb gezien dat ze dat op eigen kracht kan (ze kan niet goed genoeg mikken voor een flesje denk ik) en ik houd haar het bakje ook af en toe voor en dan drinkt ze ook steeds een paar slokjes.

Ze gebruikt nu heel erg de wanden om rechtop te blijven. Als ze oversteekt, valt ze nog wel vaak om. Maar ze heeft door dat ze tegen de wanden kan leunen. Zo hangt haar kopje niet steeds zo op de grond en zit ze vrij kwiek te kijken steeds.

Ik zie nu geen verbetering sinds gisteren, maar ik blijf nog wel positief. Ze is sinds zondag wel duidelijk verbeterd namelijk. Ze wokkelt niet meer zo, ze is onstpannener.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best wel spannend nog zo hè...

Zie je een vooruitgang dan krijg je hoop, staat het stil dan is het nog weer spannender...

Voordeel is wel dat je ziet dat niet lijdt, dat zou het helemaal wel moeilijker maken..

Moet je één dezer dagen nog terug naar de DA of is het nu afwachten hoe ze opknapt met die injecties ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best wel spannend nog zo hè...

Zie je een vooruitgang dan krijg je hoop, staat het stil dan is het nog weer spannender...

Voordeel is wel dat je ziet dat niet lijdt, dat zou het helemaal wel moeilijker maken..

Moet je één dezer dagen nog terug naar de DA of is het nu afwachten hoe ze opknapt met die injecties ?

Ja, afgezien van het geven van die injecties, is het gewoon werkeloos toezien helaas.

Vrijdag moet ik terug op controlle. En dan zien we wel weer.

Ik heb net een berg vers kruidenhooi gehaald en daar begon ze meteen lekker van te knabbelen. Ook hebben we even geknuffeld en daar geniet ze gelukkgi ook nog steeds van.

Ik blijf maar vertrouwen en hopen dat het goed komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine update.

Ik heb gisteren het hele hok lekker verschoond. Behalve het stukje waar Spat zit, want dat ben ik een beetje aan het oppotten, zodat ze een lekker warm plekje houdt. Ik had het deurtje van haar gedeelte open gezet om haar er een beetje bij te betrekken, want ze zit toch wel vaak in haar eentje. (De kids hebben niet altijd zin om beneden te zitten, die zitten liever boven). Ze kwam meteen nieuwsgierig naar voren en heeft zelfs een beetje op het balkon lopen rondkijken. Oortjes omhoog, snuitje alert en ik kreeg af en toe zelfs een klein neusduwtje van haar tegen mijn benen.

Ze wiebelt nog wel en loopt heel onzeker, maar ze is wel met kleine stapjes aan het voorruit gaan dus! Ik ben hier echt superblij mee! Ik heb haar sinds eergisteren nog maar 1 keer zien “wokkelen”. Toen werd ze, heel onhandig, ondersteboven gelopen door 1 van haar kinderen… Dat was echter snel weer over gelukkig.

Vanmiddag om 17:00 uur moet ik me melden bij de DA voor controle. Ik hoop dat ze er niet teveel van gestresst raakt. Ik heb in ieder geval al een speciaal reismandje voor haar klaargezet. Met een heel fijn kussen erin, waar ze aan alle kanten mee ondersteund wordt onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het zo goed gaat ... vind je update's ook heel leuk ...

zo weten we precies hoe het nu gaat ...

Hoop voor jullie dat het straks mee valt naar de dierenarts en dat hij ook zo

positief is ... maar daar ben ik wel van overtuigd ...

Succes en we horen straks wel weer van je ... toch ... ???

Bye bye ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes en we horen straks wel weer van je ... toch ... ???

Bye bye ...

Bedankt voor alle succeswensen en het mee"voelen". Dat helpt echt wel!

En ikprobeer vanavond direct een update te geven en anders wordt dat morgenochtend vroeg.

Ik moet nog hard aan het werk in het nieuwe huis dit weekend. Ik had gepland de konijnen te verhuizen dit weekend, maar nu met Spat wacht ik nog even tot ze weer wat beter is. Brengt alleen maar weer een bak stress met zich mee en dat doed de genezing geen goed denk ik.

Wel jammer, want het hok is zó mooi.... Maar ja, dan ga ik de zolder maar behangen :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolder behangen is ook nodig ... word het gezellig van ...

Vind dat je verstandig bent om ze nog niet te verhuizen ... gaat nu al zo goed ...

binnenkort kunnen ze vast wel over en dan kan ze weer lekker genieten en op onderzoek uit zonder dat ze moet vallen ... en zo'n nieuw hok daar moeten ze toch ook weer aan wennen ... die van mij zijn zelfs wel eens beledigd als ik het helemaal schoon gemaakt heb en nieuw karton, zaagsel, stro en hooi er in heb gedaan ... dan ruikt het vast niet meer zo "lekker" volgens hun denk ik ... haha

Bye bye ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, wat later dan beloofd, maar hier dan de update van Spat:

Vrijdag toen ik uit mijn werk kwam, begon madam haar naam alweer eer aan te doen. Ze wilde op Clover rijden. Dat ging uiteraard wat onhandig met zo'n scheve kop, maar ze probeerde het wél.

Toen naar de DA. Het moment dat ik haar oppakte, ging ze in de "foetus-houding" en die heeft ze de hele tijd volgehouden, totdat we weer thuis waren. De DA vond haar ook heel zielig. Ik vertelde dat ze thuis gelukkig al een stuk opgeknapt is. Haar oogje was wel wat ontstoken (het oog waarmee ze zo op de grond gelegen heeft) dus daar heb ik een zalfje voor gekregen. Ze zag nu ook in het linkeroor (ook dus de 'onderste') wat pus zitten. Dat was vorige week nog niet.

Ik heb nu voor nog eens 10 dagen antibioticum meegekregen en moet maandag de 26ste terugkomen.

Toen ik met haar thuiskwam en het reismandje open deed, ging meteen haar kopje omhoog, oortjes naar voren en ze wilde direct zo uit het bakje klimmen. Wat een tut is het toch ook. Lekker weer in haar hok kreeg ze nog een stukje appel. Dat ging er best in.

Vandaag gaat het ook gewoon weer aardig goed. Nog niet helemaal over natuurlijk, maar ze heeft haar oortjes steeds vaker lekker overeind en ze zit duidelijk best lekker in haar velletje.

Ze was wel aardig wat afgevallen sinds vorige keer dat ze gewogen werd (met de inenting). Maar ze eet nu weer als een gek bij, dus dat komt wel weer goed. (er kon ook wel een beetje af bij haar...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha wat een toneelspelers zijn het eigenlijk ook he ... ???

Gelukkkg is er weer wat vooruitgang ... die antibiotica zal ook wel snel aan slaan en dan zijn de oortjes ook zo weer schoon ...

Eigenlijk niet zo gek dat die ook wat ontstoken zouden zijn .. als ze er heel veel op ligt dan kan er natuurlijk geen zuurstof bij en gaat het lekker broeden daar binnen ... heb dat hier met die franse ... altijd vieze oren doordat ze zo onwijs lang zijn ...

Geef ze maar lekker iets extra's ... vitamintjes kan ze nu wel gebruiken ...

Ben blij te lezen dat het weer beter gaat ..

Fijne zondag nog ... Bye bye ...

Ps. is het gelukt met je zolder ... ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ps. is het gelukt met je zolder ... ???

Nou, niet zover als ik gehoopt had, maaar ik ben wel opgeschoten hoor. Er was 1 muur die helemaal beschimmeld was. Daar heb ik me op gestort. Hij zit nu geschrobt en geegaliseerd in de vlekkenvoorstrijk. En ik heb 2 banen van 1 meter breed glasvezelbehang geplakt, toen was mijn lijm op :$

Komende week gaan we de slaapkamer zover klaar maken dat we laminaat kunnen leggen en dan kunnen we misschien komend weekend gaan verhuizen. (Duim, duim)

Ik hoop dat Spatje dan ook zover is... :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De update van gisteren:

Ik heb nu echt het idee dat het beter gaat met haar. ik verwen haar met alles wat dik maakt, want ze is echt een eind afgevallen en prikken wordt steeds moeizamer. Dus ze krijget lekker veel wortel en appel en snoepjes en oud brood. Nu maar hopen dat het helpt :-) Ze vindt het in ieder geval wel erg lekker.

Als ik nu het hok opendoe, springt ze er meteen uit en loopt ze rondjes op het balkon. Ze was gisteren erg vlolijk. Ze maakte nog nét geen vreugdesprongetje, maar wel bijna. ook sprong ze even op het schuilhokje wat als trappetje dienst doet om naar de verdieping erboven te springen. Helemaal naar boven wilde ze nog niet, maar ze zat heel parmantig naar me te kijken op 30 cm hoogte.

Ik laat haar nog niet zonder toezicht loslopen. Ik ben bang dat ze zich dan toch klemloopt of dat ze niet meer terug kan en te koud wordt ofzo (ja, ik ben nog steeds erg bezorgd), maar als ik thusi ben laat ik haar steeds even los. Ze is wel snel moe. Dan gaat ze lekker in het stro liggen. En dan doe ik het hok weer even dicht. slapen is heel goed voor het genezingsproces volgens mij.

Ze heeft haar kopje nog wel een beetje scheef, maar niet meer zo erg als het geweest is. Haar ontstoken oogje is ook alweer bijna over. Ik zalf dat nog steeds meerdere keren per dag.

Dussss.... al met al denk ik dat het met een sisser afloopt. Ik heb gisteren een hele tijd bij haar gezeten terwijl ze om me heen huppelde. Dat was echt heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar zeg ! Zo tof zag het er in den beginne niet uit !

Aansterken is wel belangrijk...Weeg je haar ook ? Is ze echt veel afgevallen ?

Ja, ik ben er ook erg opgelucht over. Ik zag het in het begin echt niet over gaan en had me al wat voorbereid op een naderend afscheid...

Ik heb haar zelf niet gewogen, maar zie gewoon zo wel dat ze enorm is afgevallen. Tussen de laatste inenting in 2006 en de laatste keer bij de DA, is ze bijna een kilo afgevallen. Ze was bijna 4,5 kg (iets te zwaar vond ik) en nu ongeveer 3,5 kg. En ik weet zeker dat dit tijdens deze periode is gebeurd, want toen ik haar de eerste prik gaf, had ze nog heel veel nekvel en nu dus bijna niks meer. Als ik haar aai, voel ik ook haar ruggegraat. Ze heeft nog wel haar extra onderkin (wam), dus dat is wel een zot gezicht.

Ik zal vanmiddag eens een foto van haar maken om het verschil te laten zien. Ik vond toevallig dit weekend een paar hele mooie foto's van haar van een paar weken terug. Daar kijkt ze zo mooi op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herken dat magere wel ja.... (weet niet of je de laatste week het verhaal van Kobus gelezen heb, die zo vermagert is)

Vervelend is dat hè..Al zal het herstelproces ook veel energie kosten wat ze misschien uit haar lijf haalt...

Hier geven we Science Selectiv, speciale brokken om aan te sterken...maar ja, die lust ze niet echt..

Verder kruidenhooi, maar dat heb jij al toch ? En veel appel, wortel, groenvoer, brood...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb het inderdaad gelezen. Naar hoor. het brengt wel zorgen met zich mee die beestjes. Maar ook een hoop geluk en dat maakt het weer goed!!

Ik kan haar slecht iets bijzonder te eten geven, want ze zit in een groep van 5 met haar 3 dochters en 1 zoon. als ze op verschillende verdiepingen zitten dan mamma, stop ik haar stiekum tussendoor iets toe. Dat lukt wel.

Als ze er minder gestresst van raakt als ik haar hanteer, zet ik haar de komende tijd gewoon af en toe even apart om wat extra krachtvoer te geven.

Ik heb er nu zelfs al goede hoop op dat ik haar dit weekend kan verhuizen naar het nieuwe hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Stiekem' toestoppen deed ik inderdaad ook, je moet toch wat...

Die science is om aan te sterken...voor gewone konijnen eigenlijk overbodig, worden ze alleen maar dik van..

Apart nemen om wat bij te eten is eigenlijk in een groep de enige oplossing...en wie weet komt ze ook vanzelf wel weer aan als ze steeds meer opknapt....

Ze heeft een hoop energie nodig gehad om (letterlijk) op de been te blijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat ze elke dag fitter wordt!! :) Kijk alleen wel uit dat je met je goede bedoelingen niet perongeluk haar menu ineens drastisch wijzigt met koolhydraat-en suikerrijke dingen. (brood, wortel en fruit) Want een zware gasaanval daar zit je niet op te wachten!

Haar gewicht komt heus bij als je het even de tijd geeft. Een gezond iets voor een ziek konijn wat moet aansterken is afalfa (luzerne hooi).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .