Ga naar inhoud

3 maanden Panacur uit voorzorg gehad


Kim1982

Aanbevolen berichten

Bo heeft een vertraging bij zijn achterpootjes, hij is toen geprikt op E. Cuniculi maar de uitslag was negatief. Er zijn toen foto's gemaakt om te kijken of daar misschien iets op te zien was, dit was niet het geval zag er allemaal goed uit. Bo heeft toch 3 maanden preventief Panacur gehad (ben nu aan het afbouwen) aangezien een konijn toch E. Cuniculi kan hebben ook al is de bloeduitslag negatief. Hij heeft ook 2,5 maand vitamine B erbij gehad (nu ongeveer 3 weken volledig mee gestopt). Ik had eerlijk gezegd het idee dat toen hij vitamine B kreeg het lopen beter ging en heb het idee dat de Panacur niet geholpen heeft. Heeft iemand van jullie een idee waar Bo last van kan hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste kan ik me absoluut niet vinden in het 3 maand geven van panacur... zeker niet als de bloedtest negatief was.

Of zijn er tijdens die 3 maanden regelmatig bloedonderzoeken geweest om oa. de witte bloedcellen in de gaten te houden?

Om echt iets te kunnen zeggen, hebben we meer info nodig.

Volgens mij heb je hier al eerder een topic over gemaakt (die ga ik straks al eens opzoeken).

Hoe oud is het konijn in kwestie?

heeft hij hier altijd last van gehad of is het plots begonnen?

Is het met momenten of continu?

En wat bedoel je precies met 'een vertraging op zijn achterpootjes'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook ervaring met Panacur, maar ik moest het toen 2 maanden volhouden. Snoop was verlamd, en kreeg daar panacur voor. Het enige wat helpt. In erge stress situaties, koppelen, verhuizen etc,...kan het weer opkomen. Dus ik heb altijd een spuit panacur in huis. Dus als je konijn verlammingsverschijnselen heeft dan zo Panacur goed kunnen helpen. Snoop ging van totaal verlamd, naar volledig herstelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook ervaring met Panacur, maar ik moest het toen 2 maanden volhouden. Snoop was verlamd, en kreeg daar panacur voor. Het enige wat helpt. In erge stress situaties, koppelen, verhuizen etc,...kan het weer opkomen. Dus ik heb altijd een spuit panacur in huis. Dus als je konijn verlammingsverschijnselen heeft dan zo Panacur goed kunnen helpen. Snoop ging van totaal verlamd, naar volledig herstelt.

Hoe lang kan je een spuit panacur bewaren dan......lijkt me niet eeuwig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mn internet heeft eruit gelegen vandaar dat ik nu pas weer kan reageren...

heb dit zeker voorgelegd aan de dierenarts en zij dacht aan E. Cuniculi of een beginnende zenuwuitval. Heb ook contact gehad met dierenkliniek Wilhelminapark en daar werd ook gedacht aan E. Cuniculi. Daar werd ook verteld dat een konijn toch Cuniculi kan hebben ook al komt het niet uit de bloeduitslag, vandaar heeft Bo in overleg met mn eigen dierenarts 3 maanden Panacur uit voorzorg gekregen. Zal het verhaal nog even in het kort vertellen, Bo heeft een kaakabcess gehad en is geopereerd, is allemaal goed gegaan. In die zelfde tijd heb ik flink met Flo zitten te sukkelen, uiteindelijk bleek ze een tumor in haar mondje te hebben daar is ze toen aan geopereerd alleen is toen waarschijnlijk de operatie teveel voor haar geweest en is ze een paar dagen later overleden (heeft 2 maanden geduurd voordat ze geopereerd werd omdat men niet wist wat ze had en op uitslagen etc gewacht moesten worden en ze in die tijd verzwakt is). Ze was echt het maatje van Bo...dus Bo had en stress van de operatie en stress en verdriet van het verlies van Flo. Daarnaast rook zn urine ook sterk.

Zwarte panter,

Bo heeft tijdens die 3 maanden geen bloedonderzoeken gehad en heb hier inderdaad al eens eerder een topic over geopend. Hij is nu bijna 4 jaar. Het is dus eigenlijk begonnen na die operatie en na het verlies van Flo (mei vorig jaar). Het was eerst met momenten maar nu eigenlijk continu dat hij zn achterpootjes niet goed kan gebruiken, zo sloffend en langzamer dan normaal. Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat hij af en toe door de kamer "raced" en dan lijkt hij nergens last van te hebben en hij springt soms ook op de bank. Hij eet en drinkt verder prima en is heel levendig. Kijk ik heb zoiets van als het hierbij blijft en hij heeft er verder geen last van dan vind ik het prima, maar ik ben bang dat het erger gaat worden en dat hij dan uiteindelijk niets meer kan.

Nou een heel verhaal, hoop dat het duidelijk is, bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog een toevoeging...

de foto die toen van Bo is gemaakt was verder goed, alleen zag de dierenarts toen op de foto dat zijn blaas beetje wittig uit zag (minimaal) en dit zou blaaszand kunnen zijn. Omdat het minimaal was zou dit vanzelf over kunnen gaan als ik minder biks zou geven en meer groen.

Mn konijnen zijn vooral "binnen" konijnen, bij goed weer gaan ze naar buiten. We hadden eerst nog geen hek om de tuin en dan deed ik ze een riempje om zodat ze toch naar buiten konden, sinds het hek om de tuin is kunnen ze zo naar buiten. Bo ging eerst altijd netjes op een kattenbak plassen en heb het idee dat sins hij naar buiten kan en overal rond kan lopen en dus ook overal kan plassen hij ook denkt dat hij binnen overal kan plassen. Maar nu vraag ik me dus af of dit toeval is en of het niet misschien met dat blaaszand te maken heeft of dat hij een blaasontsteking heeft of dat het weer iets te maken heeft met zn rare manier van lopen.

Heb ook op zn urine gelet en deze is de ene keer heel helder en de andere keer troebel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar maanden, niet eeuwig dat klopt. Maar als de spuit over datum is haal ik een nieuwe. Dat is goedkoper, als afwachten tot Snoop weer verlamd raakt en dan weer de afspraakskosten moeten betalen, terwijl ik weet dat het met panacur verholpen wordt. Maar het gaat nu gelukkig al een hele tijd goed. Zolang ze maar niet in stressige situaties zit. :)

Maar ik zou Bo iig in de gaten blijven houden. Zodra het erger wordt anders met Panacur beginnen. Mijn konijn is compleet verlamd geweest (ik moest haar voeren met een spuitje,...zo zielig :() tot twee keer aan toe, en van beide keren is ze compleet hersteld. En het enige wat ik haar gaf was panacur, en een vloeibare mix waarin hooi zat verwerkt zodat haar darmen wel opgang bleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat ze 2x helemaal is hersteld! heb hem afgelopen week elke dag vitamine B gegeven en het lijkt te helpen, dus blijf hem voorlopig B geven, heeft hij dus blijkbaar nodig denk voor zn zenuwen en dat hij dat er misschien aan heeft over gehouden. Had ook nog contact gehad met dierenkliniek wilhelminapark om te vragen of ik hem over een tijdje weer een kuur Panacur mocht geven en daar gaven ze als advies:

"Ik zou dan aan een kuur panacur denken gedurende 2 weken en dan 4x per jaar. En ook rond de stress momenten zoals vaccinatie en dergelijke."

Hoop gewoon dat het niet erger gaat worden. Heb in het verleden konijn Tiës gehad en die begon eerst ook met 1 pootje en werd alleen maar erger en toen was nog eigenlijk niets over E.Cuniculi bekend, ben naar 2 verschillende dierenartsen geweest maar niemand wist wat het was. Hij is er helaas aan overleden en toen er meer bekend werd over E. Cuniculi toen kreeg ik toch het idee dat Tiës dit heeft ook gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ten eerste eens naar een zeer konijnkundige DA gaan.

Whilhelminaprk heeft je konijn niet gezien. En ik heb persoonlijk erg het gevoel dat ze daar al heel erg snel de diagnose EC geven, vaak ook ten onrechte.

Het is duidelijk dat er iets aan de hand is, maar dat je er nog niet uit bent wat.

Als je 3 maanden panacur hebt gegeven en totaal geen verbetering ziet, lijkt het blijven geven van korte kuren panacur me ook niet handig/nuttig/ of wat dan ook.

Je schrijft over blaaszand... in dat geval lijkt een urineonderzoek me sowieso geen slecht idee.

Een algemeen bloedonderzoek is ook geen slecht idee.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie,

Heb hierover 2 vragen, wat betreft het blaaszand, als we weten dat hij hier in lichte mate last van heeft (wat we zagen op de foto) waarom is een urineonderzoek dan nodig?

Bloedonderzoek wil ik best laten doen, wat verwacht je hiervan maw wat zouden ze hieruit kunnen concluderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mss heeft hij ook wel last van een blaasontsteking...

Zo'n test kost 2x niks. Is het niet zo, heb je in ieder geval al iets uitgesloten.

Bloedonderzoek is altijd handig bij een probleem waar je niet onmiddellijk je hand op kan leggen zeg maar...

Een verstoring in vitamine, elektrolyten,... noem maar op. Kan ook al serieuze problemen geven.

Hier heb ik eens een konijn gehad met een volledig verstoord bloedbeeld en dat kan ook gewoon wisselende symptomen geven.

En anders heb je die dingen alweer uitgesloten en kan je verder.

Ik denk hier namelijk niet echt aan EC.

Een andere DA bezoeken lijkt me ook nog steeds een goed idee.

Andere DA, andere kijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je zelf soms dierenarts of heb je een andere medische achtergrond?

Heb gisteren Inge Thas gemaild, zij heeft ook de operatie van Flo gedaan en abces bij Bo weg gehaald. Ze gaat contact opnemen met mn eigen dierenarts. Stelde oa ook een bloedonderzoek voor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo allemaal,

Bij Bo is 2 weken geleden opnieuw bloed geprikt en deze keer kwam er wel uit dat hij EC heeft. Gelukkig heeft hij toen al uit voorzorg 3 maanden Panacur gehad (toen kwam er niets uit de bloeduitslag). Van de ene kant schrok ik dat hij het toch heeft maar van de andere kant ben ik "opgelucht" dat ik nu eindelijk weet wat hij heeft. Heb toen van Wilhelminapark Utrecht begrepen dat je het beste 4x 2 weken per jaar Panacur uit voorzorg kunt geven. Heeft iemand hier ervaringen mee of tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Bo gaat het goed, is heel levendig en eet en drinkt goed. Ik geef hem meestal om de dag een paar druppeltjes vitamine B en dan lijkt het lopen beter te gaan. Als hij een tijdje geen vitamine B heeft gehad dan begint hij weer met zn pootje te slepen, waarschijnlijk zijn zn zenuwen een beetje "aangetast" door EC. Heb het idee dat we het onder controle hebben en het zijn binnenkonijnen dus kan hem goed in de gaten houden als ze los lopen en meteen zien als het verergert. Mn dierenarts gaat nog een ander medicijn bestellen (is iav een reactie van Inge Thas) en ik denk dat we dat dan een paar keer per jaar bv 2 weken uit voorzorg gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb toen van Wilhelminapark Utrecht begrepen dat je het beste 4x 2 weken per jaar Panacur uit voorzorg kunt geven. Heeft iemand hier ervaringen mee of tips?

Voor zover ik begrepen heb van mijn DA (werkt samen met wilhelminapark) is het in een nog "experimentele" fase en willen ze kijken of op deze manier EC uit voorzorg onderdrukt kan worden door een paar keer per jaar een korte kuur panacur te geven. Er is dus nog niet veel mee bekend, voor zover ik weet zijn ze daar net mee begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn konijn met EC ervoor gekozen dat niet te doen.. Hij is vorig jaar eind februari voor het eerst ziek geweest, heeft in maart en april Panacur gehad. Ik was niet van plan hem 'preventief' te gaan geven. Toen kreeg hij weer urinebrand, bleek een blaasontsteking te zijn, AB hielp maar een beetje, mijn niet KK-DA besloot toen NOG een AB kuur te geven (terwijl hij enorme last van z'n darmen kreeg daardoor) omdat er op foto's ook niks te zien was (geen blaasstenen oid) ik heb echt het idee dat het maar een gokje was. Toen heb ik geeist dat hij ook Panacur kreeg, vier weken. Uiteindelijk heeft dat niet geholpen, toen ik voor een second opinion EINDELIJK bij een KK-DA kwam bleek uit een echo dat het toch om blaasgruis en mogelijk ook stenen ging.

Vind het een beetje lastig, ik heb niet zo veel verstand van medicatie en het effect op het lichaam etc, maar als ze zoiets regelmatig krijgen.. Wie zegt dat ze dan niet resistent worden? (Nahja, dat de EC niet resistent wordt..) Ik weet het niet hoor.. Ik zorg er gewoon voor dat ik altijd Panacur in huis heb, het desbetreffende konijn is inmiddels overleden (aan weer iets anders.. -.-') maar de kans dat mijn andere konijn(en) ook EC bij zich dragen is groot.. Dus bij het minste geringste vermoeden kan ik Panacur beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus ook een zorgenkonijntje gehad en dan alsnog overleden, germ...Heb vorig jaar eerst veel met Flo lopen te dokteren, uiteindelijk bleek ze een goedaardige tumor in haar mondje te hebben, heeft toen 2 maanden geduurd voordat ze geopereerd werd (steeds op uitslagen etc wachten) en uiteindelijk is de operatie gelukt en is ze helaas 2 dagen later overleden :(

Daarna is het sukkelen met Bo begonnen, heeft een kaakabces gehad, gelukkig hebben ze het goed weg kunnen halen en daarna begon dat met het slepende pootje...hebben toen ook foto's laten maken en hier was een lichte mate van blaaszand/gruis te zien...hij krijgt nu timothy hooi en moet erop letten dat hij genoeg drinkt...met de vitamine B doet hij het goed, ik zal anders ook nog eens met mijn dierenarts overleggen om ook Panacur op voorraad te hebben, dan kun je inderdaad meteen beginnen. Ze is nog op een reactie van Inge Thas aan het wachten om te kijken wat zij adviseert en met welk medicijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus ook een zorgenkonijntje gehad en dan alsnog overleden, germ...Heb vorig jaar eerst veel met Flo lopen te dokteren, uiteindelijk bleek ze een goedaardige tumor in haar mondje te hebben, heeft toen 2 maanden geduurd voordat ze geopereerd werd (steeds op uitslagen etc wachten) en uiteindelijk is de operatie gelukt en is ze helaas 2 dagen later overleden :(

Daarna is het sukkelen met Bo begonnen, heeft een kaakabces gehad, gelukkig hebben ze het goed weg kunnen halen en daarna begon dat met het slepende pootje...hebben toen ook foto's laten maken en hier was een lichte mate van blaaszand/gruis te zien...hij krijgt nu timothy hooi en moet erop letten dat hij genoeg drinkt...met de vitamine B doet hij het goed, ik zal anders ook nog eens met mijn dierenarts overleggen om ook Panacur op voorraad te hebben, dan kun je inderdaad meteen beginnen. Ze is nog op een reactie van Inge Thas aan het wachten om te kijken wat zij adviseert en met welk medicijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een hoop te stellen gehad met Indy, haakjes, EC, darmen die een week stillagen.. Blaasontsteking, blaasgruis en uiteindelijk is hij overleden aan een acute blokkade in zijn darmen, het is heel snel gegaan toen. Hij at ook geen hooi, wat ik ook probeerde, waardoor zijn darmen sneller van slag waren. Hij kon behoorlijk wat groentes wél hebben maar als er iets bij zat dat hij niet kon hebben was het zo een week mis, en antibiotica.. Begin er maar niet over..

Ik moet er nog wel aan toevoegen dat ik besloten heb Indy niet meer te enten. Ook omdat hij dus niet alleen EC had. Er zijn ook mensen die hun konijnen met EC rond de entingen Panacur geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus ook een zorgenkonijntje gehad en dan alsnog overleden, germ...Heb vorig jaar eerst veel met Flo lopen te dokteren, uiteindelijk bleek ze een goedaardige tumor in haar mondje te hebben, heeft toen 2 maanden geduurd voordat ze geopereerd werd (steeds op uitslagen etc wachten) en uiteindelijk is de operatie gelukt en is ze helaas 2 dagen later overleden

Daarna is het sukkelen met Bo begonnen, heeft een kaakabces gehad, gelukkig hebben ze het goed weg kunnen halen en daarna begon dat met het slepende pootje...hebben toen ook foto's laten maken en hier was een lichte mate van blaaszand/gruis te zien...hij krijgt nu timothy hooi en moet erop letten dat hij genoeg drinkt...met de vitamine B doet hij het goed, ik zal anders ook nog eens met mijn dierenarts overleggen om ook Panacur op voorraad te hebben, dan kun je inderdaad meteen beginnen. Ze is nog op een reactie van Inge Thas aan het wachten om te kijken wat zij adviseert en met welk medicijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ondertussen staat 3x hetzelfde bericht erop, kan ze niet meer eraf halen, nou ja maakt ook niets uit...

Germ, vind dat allemaal zo zielig voor die beestjes en je kunt ze helaas niets uitleggen...

Heb ze toevallig 2 weken geleden laten enten. Ik geloof dat ze van Wilhelminapark dat ook afviseerden om dan Panacur te geven. Zal dit ook eens aan de dierenarts voorleggen voor de volgende keer. Ze mailde dat ze "albendazole" heeft besteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .