Ga naar inhoud

Diarree bijwerking van AB?


Dollie

Aanbevolen berichten

Hij had het al voor de Baytril...dus het kan nu ook toeval zijn, maar Baytril kan inderdaad diarree als bijwerking geven..

Je zou voor alle zekerheid kunnen bellen waar je op moet letten en of je het door moet geven..maar anders zou je Indy in ieder geval even geen groenvoer en biks kunnen geven om te kijken of het beter gaat (indien het niet met de AB te maken heeft)..

Maar als je ht niet vertrouwd: bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan bel ik sowieso even.

Probleem met geen biks en groenvoer geven is dat Indy echt absoluut weigert hooi te eten. Dat kan dus niet. Had het anders allang gedaan want die diarree is ook niks.

Hij heeft halverwege deze week haver gehad waar hij diarree van kreeg. Daarna nog af en toe plakpoep en nu dus echt weer diarree. Ik ben vrijdag begonnen met de Baytril.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zei mijn moeder ook al inderdaad. En ik meende me ook wel wat te herinneren over Baytril en diarree. Ik bel morgen voor de zekerheid wel even, misschien dat het verstandiger is een andere AB te geven, hij moet nog zeven dagen geloof ik en het gaat niet zo goed met hem, ik weet niet of ie er ook nog diarree bij kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop niet dat iemand nu gaat zeggen dat baytril hetzelfde is als sulfatrim-drops :mdr: maar dit heb ik onlangs gekregen voor Raffi's blaastontsteking. Ik kreeg het eerst voor 5 dagen mee van de weekend-DA, maar mijn eigen DA verlengde de boel nog eens met 5 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm... medicatiekeuze.

Een doorsnee DA die wel iets weet over konijnen, zal als hij AB moet geven bijna bij alles Baytril geven. Aangezien dit een breedspectrum AB is dat in het algemeen zeer goed (bijna als beste) bij konijnen wordt verdragen.

Alleen is de AB van eerste keuze bij een blaasontsteking bij konijnen meestal een trimethoprim-sulfa.

Uit m'n andere topic, Loes zei eerst dat Baytril niet de ideale keuze was bij een blaasontsteking. Sulfatrim-drops klinkt wel een beetje als trimethoprim-sulfa :P denk dus niet dat dat hetzelfde is maar dat jouw DA een 'betere' keuze heeft gemaakt.. :yes:

Omdat Baytril ook gewoon zou werken heb ik het zo gelaten maar misschien is het nu toch verstandiger een ander AB te proberen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iris heeft gelijk... haha

Sulfatrim drops is idd een trimethoprim-sulfa.

Euhm... over de diarree...

AB kan idd diarree geven, maar sommige DA'en vinden dat geen reden om te switchen. Maar het even laten weten is natuurlijk wel een goed idee.

Een trimethoprim-sulfa geeft wel minder vaak klachten als diarree...dus dat even met je DA overleggen is geen slecht idee.

Geef je al protexin? Anders is het een goed idee dat even te geven zolang je AB geeft en ook nog even daarna. Een AB kan namelijk een effect hebben op de darmflora van konijnen en dus zo oa. diarree geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja protexin krijgt hij al, en prozyme. Vanwege de kleine keuteltjes/haar erin enzo.

Ik ga morgen even bellen dan hoor ik het wel. Indy was wel wat uitgedroogd donderdag, dus diarree erbij is niet handig. Ik maak zijn groenten ook extra nat enzo, maar is het misschien verstandig om hem via een spuitje wat water te geven? AB geven geeft echt nauwelijks problemen, dus heel stressvol zou het niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe, is het echt waterdun.. Zit er niet ver van af. Toen hij eerder diarree had door de haver, was het niet zo dun. Tenminste, de diarree van vanochtend. Nu keutelt hij niet echt, net had ie wat dikkere diarree. Zal zo ook maar even masseren.

Mijn DA heeft er niks over gezegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm... dat is in ieder geval niet goed.

En hij was donderdag al een beetje uitgedroogd? Dit moeten we dus zeker zien te voorkomen. Met zo'n dunne diarree gaat het erg snel.

Mss hebben jullie het wel in huis en anders kan je mama er mss aangeraken.

Maar je zou hem nu best een elektrolyten oplossing geven zoals ORS.

Daar gaat hij ook wat extra van opknappen.

Gewoon met een spuitje in zijn mond spuiten.

Eerst elk kwartier ongeveer 2ml geven. En na een tijdje kan je wat minderen.

En idd even bellen met de DA.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zul je zien dat mijn favoriete dierenarts dienst heeft! Geweldige vent, heel veel kennis ook. Ja, je mag blij zijn als je hem treft. Als je een koe bent.

Totaal geen verstand van konijnen en erger nog: Konijnen zijn hem niks waard. Ik moest maar gewoon doorgaan, kwam allemaal wel goed. Of niet.

We hebben wel besloten Indy deze winter naar binnen te halen. Hij is nu hele dagen binnen en 's nachts in de garage. Volgens mij komt dat er op neer dat hij het overdag te warm heeft en 's nachts te koud, drie keer niks dus. Mijn vader dacht dat het (nog) wel redelijk kon, maar ik vind het ook prettiger om hem binnen te hebben. Hoeven we ons straks ook geen zorgen te maken of ie de kou wel aan kan enzo.

Morgen bel ik dus mijn eigen DA maar even op, en vraag gelijk even of het inderdaad een goed idee is hem naar binnen te halen. Indy eet nog steeds goed, heeft vanmiddag wel nog een keer plakpoep gehad (bleef er wƩƩr in zitten...) maar nu normale keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is wel haast bij geboden....Ik heb hier enkele weken gelden per toeval met Loes over gesproken.

Bij veel ab kun je diaree krijgen door de ab.( veel dierenartsen vertellen dit niet bewust/onbewust)

Maar als je konijn uit droogd kan het ook heel snel afgelopen zijn.( in 24 uur) was mijn ervaring)

Aangezien ie nu al zoveel vocht verliest zou ik toch loes eff pben....hoe nu zo snel mogelijk verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder werkt bij een huisarts en kan dus vaak net wel aan zulke producten komen via de apotheek, maar in het weekend natuurlijk niet. En het zei haar ook niet echt iets, anders kon ze in de praktijk kijken of het daar aanwezig was.

Ik heb hem zijn dosis voor vanavond al gegeven een aantal uren geleden.. Het leek mijn vader beter wel door te gaan. Ik bel morgen direct mijn eigen dierenarts voor ik 'm weer iets geef.. Pff.. Ik zal zo nog wat water geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .