Ga naar inhoud

Calcium in groente


Guus

Aanbevolen berichten

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Trouwens, wat ik wel raar vindt is dat er bij peterselie staat dat hier geen calcium inzit terwijl ik juist gehoord heb dat hier relatief juist veel calcium in zit.

Ja inderdaad... zo zijn er meerdere groentes...

Bah ik weet nu echt niet meer wat goed is en niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ik nu deze lijst zie begin ik ook een beetje onzeker te worden.

Het is idd per 100 mg. (wordt op de site aangegeven)

Ik weet dat je niet te veel calcium mag geven maar hoeveel is nu niet teveel.

Mijn Da heeft hier geen duidelijk antwoord op kunnen geven, weten jullie hoeveel mg calcium een konijn ongeveer per dag mag hebben?

Volgens mij ligt dat rond de 500 mg? Loes heefthet ooit eens gezegt. Zal ook nog per ras (grootte) verschillen. Maar in elk geval, als ik me goed herinner wat ze schreef, krijgen de meeste konijnen hun calcium al binnen via de biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ik had iets ingedachten in een klaag/klets/offtopic iets, dus ik dacht ik ga eeecht niet zoeken :P maar toen zei Loes, dat een konijn van 2.5 (wat je wel kunt zien als gemiddeld rasloos konijn denk ik?) dus idd een calcium behoefte van zo'n 500 mg heeft, en dat als dat konijn een normale hoeveelheid Hope Farms (dus 2.5 x 25 gram) krijgt, hij al 512 mg binnenkrijgt. Exclusief groente oid. En nu is HF eigenlijk één van de weinige 'normale' biks soorten die voldoen aan de 'eisen' van een goede biks, dus kun je wel nagaan dat in de meeste bikssoorten dus véél te veel calcium zit en dat je konijn dan ook al gauw teveel binnenrkijgt, zeker als je nog groente en kruiden bij geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze komt van een opvang hè? Hope Farms bevat dus, vergeleken bij veel andere (goedkopere?) biks, nog best weinig calcium.. Stel dat ze bij de vorige eigenaar zo'n biks heeft gehad of zelfs gemengd voer, dan zal ze toen de meeste schade al wel opgelopen hebben, niet bij jou..

Eh, maar ik verzin ook maar wat hoor :$ geen idee of het allemaal echt kan en klopt enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is nu de reden waarom SS wordt aangeraden (mede door de Universiteit in Utrecht, Faculteit Geneeskunde) omdat hier weer minder calcium in zou zitten in vergelijking met al die andere voeding. En dan ook niet meer dan 20 mg per kilo konijn.

Nu vraag ik mij dus af hoeveel calcium er dan in SS zit per zeg 50 gram.

Weten jullie dit toevallig?

Oja, wat is er aan het blaaszand gedaan?

Mijn konijntje Boefie heeft dit ook gehad, hij is toen gespoeld maar de volgende dag zat zijn blaas weer net zo vol! Om een lang verhaal kort te maken, hij heeft het niet gered.

Ik wil je niet laten schrikken natuurlijk maar hoe gaat het nu dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ik nu deze lijst zie begin ik ook een beetje onzeker te worden.

Het is idd per 100 mg. (wordt op de site aangegeven)

Ik weet dat je niet te veel calcium mag geven maar hoeveel is nu niet teveel.

Mijn Da heeft hier geen duidelijk antwoord op kunnen geven, weten jullie hoeveel mg calcium een konijn ongeveer per dag mag hebben?

100 gram mag ik dan aannemen? 100 mg is namelijk wel erg weinig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

100 gram mag ik dan aannemen? 100 mg is namelijk wel erg weinig...

Ugh wijzigen kan niet meer...

50 gram sience selective bevat 300 mg calcium. Dus dan zou je nog voor 200 mg aan calciumrijke stoffen bij mogen voeren als je konijn dan 2.5 kilo weegt...maar je zou er ook voor kunnen kiezen om iets minder biks te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen wegen allemaal om en nabij de 2kg. Dus elk van hen zou ongeveer 400mg aan calcium per dag mogen binnenkrijgen? Als ik uit zou gaan van alleen groente (dus geen biks/hooi waar mogelijk ook calcium inzit) en dan bijvoorbeeld andijvie waar 40mg calcium per 100 gram inzit, zouden ze toch heel wat andijvie per dag mogen hebben. Of reken ik nu volkomen verkeerd? Ik ben niet zo'n ster in wiskunde :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lianne viewpost.gif

100 gram mag ik dan aannemen? 100 mg is namelijk wel erg weinig...

Ugh wijzigen kan niet meer...

50 gram sience selective bevat 300 mg calcium. Dus dan zou je nog voor 200 mg aan calciumrijke stoffen bij mogen voeren als je konijn dan 2.5 kilo weegt...maar je zou er ook voor kunnen kiezen om iets minder biks te geven.

__________________

Oeps, ja sorry, natuurlijk 100 gram en bedankt voor de duidelijkheid wat betreft calcium in SS. Ik zag ook dat er 0,6% in zat maar wist niet hoe dit om te rekenen:p

En inderdaad mogen ze dan nog best wat andijvie (of anders soort groente) weeg maar eens 100 gr. groente af.

He, ben weer een beetje gerustgesteld! Tx guys:party:

aangepast door respect
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ik wel weet waarom de DA rabarber opperde. dat bevat namelijk oxaalzuur, en dat lost de calcium in de blaas op. dat vormt namelijk samen calciumoxalaat, en dat wordt dan weer uitgeplast. tenminste...ik ga er vanuit dat het bij konijnen ook zo werkt (voor mensen namelijk wel). maar als rabarber giftig is, is dit natuurlijk geen slim advies. dan zou je wel even kunnen checken of een konijn veenbes/cranberry mag hebben, dat is namelijk ook goed tegen blaasontsteking/gruis

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ik wel weet waarom de DA rabarber opperde. dat bevat namelijk oxaalzuur, en dat lost de calcium in de blaas op. dat vormt namelijk samen calciumoxalaat, en dat wordt dan weer uitgeplast. tenminste...ik ga er vanuit dat het bij konijnen ook zo werkt (voor mensen namelijk wel). maar als rabarber giftig is, is dit natuurlijk geen slim advies. dan zou je wel even kunnen checken of een konijn veenbes/cranberry mag hebben, dat is namelijk ook goed tegen blaasontsteking/gruis

Ja over cranberry heb ik ook al na zitten denken... maar dat bevat veel vitamine C geloof ik en dat hoeven ze weer niet zo veel te hebben volgens mij (ik kan het ook mis hebben hoor!)

Ik heb de DA gisteren een mail gestuurd over de rabarber... nog geen reactie op gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat ik wel weet waarom de DA rabarber opperde. dat bevat namelijk oxaalzuur, en dat lost de calcium in de blaas op. dat vormt namelijk samen calciumoxalaat, en dat wordt dan weer uitgeplast. tenminste...ik ga er vanuit dat het bij konijnen ook zo werkt (voor mensen namelijk wel). maar als rabarber giftig is, is dit natuurlijk geen slim advies. dan zou je wel even kunnen checken of een konijn veenbes/cranberry mag hebben, dat is namelijk ook goed tegen blaasontsteking/gruis

Volgens mij werkt dat voor konijnen juist niet zo, want calciumoxalaat is namelijk het hoofdbestanddeel van blaasgruis&blaasstenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .