Ga naar inhoud

Help me plz!! Te weinig hooi eten!


Lauwtjee

Aanbevolen berichten

Ik heb een konijn van 1 jaar, en ze eet niet genoeg hooi. Daardoor krijgt ze plakpoep, en dat is natuurlijk niet de leukste klus om schoon te maken... Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze wel genoeg hooi eet? Want ze eet echt niet veel, en ik kan haar echt niet dwingen. Ook op schoot wil ze alleen maar verkennen. Dus dat is ook geen optie. Ik er dan ook iets anders waardoor ze de plakpoep niet krijgt? Please help me, ik weet het ook niet meer.:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi,

Heb een paar vraagjes voor je:

- Wat voor hooi geef je nu.

- Hoe oud is je konijn.

- Hoeveel weegt ze.

- Hoeveel gram biks krijgt ze per dag.

- Wat krijgt ze op een dag nog meer te eten.

Denk dat die informatie wel nodig is om even te kunnen kijken naar het voedingspatroon en te zien waar de plakpoep evt vandaan zou kunnen komen :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Wat voor hooi geef je nu. Ik geef dood normale hooi

- Hoe oud is je konijn. 1 jaar

- Hoeveel weegt ze. 1kg ong

- Hoeveel gram biks krijgt ze per dag. soms heel bakje, soms halve, maar ik heb 2 konijnen.

- Wat krijgt ze op een dag nog meer te eten. Soms wat groenvoer, maar vooral biks en hooi

Maar zelfs al geef ik ze soms echt veel minder, dan hongert mijn konijn zich gewoon uit! Dan eet ze geen hooi, ze eet niks en wacht op biks. Dus als ik minder geef of niks, eet ze alsnog niks anders..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is voor jou doodnormale hooi... waar koop je het, boer of ergens in een zak (en zit het in een zak, welk merk?). Hoe ziet het hooi eruit, wat voor kleur, maak er desnoods even een foto van. Hoe ruikt het?

Ik heb hier ook een lastige hooieter en heb wel wat tips voor je, maar wil eerst wat meer informatie voordat ik je echt goed kan helpen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop het bij de winkel Jari.

Ik koop het in zak, het hooi, en het heeft geen merk erop staan, gewoon een doorzichtige zak.

Tja, wat voor een kleur.... Ik vind het er allemaal hetzelfde uitzien.

Het ruikt naar hooi! haha, ik heb er nit veel verstand van hoor! Het is ook best wel droog, maar in het hok wordt het automatisch nat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke smaak hooi werkt trouwens het beste? Welke vinden konijnen het lekkerst?

Dat is inderdaad afhankelijk per konijn.

Hier houden ze vooral van afwisselen, dan een zak kamille, dan paardenbloem, pepermunt, en dan weer van voor af aan, of nog een andere smaak. Als ze 2x een zak dezelfde soort krijgen, dan hoeven ze het in ieder geval opeens niet meer :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay hier wat tips...

Eerst is het belangrijk om te weten hoeveel biks je moet geven! Als je gewone biks geeft, doe je het gewicht x25 (bij sience selective is 15 gram per kilo konijn voldoende). Het getal wat daaruit komt, mag je aan biks geven per dag voor de 2 konijntjes. Zo hebben ze voldoende biks per dag!

Wat belangrijk is, is dat je hooi er goed uit ziet en fris ruikt. Het hooi moet niet bruin zijn, maar het liefst nog lekker groene sprietjes ertussen hebben zitten. Ook moet het aantrekkelijk ruiken, ook al door de zak heen.

Een aantal dingen die je kunt proberen om hooi interessant te maken voor je konijn:

- speelgoed op hooibasis aanbieden: hooi in een wcrolletje stoppen, een lege eierdoos vullen met hooi en er wat lekkers in verstoppen.

- een hooibal gebruiken

- hooi beetje natspuiten met een plantenspuit, zo komt er meer geur vanaf

- verse of gedroogde kruiden door het hooi heen mengen en dit in de ruif stoppen.

- Ververs iedere dag het hooi, of het gegeten is of niet. Oud brood is niet lekker, oud hooi ook niet.

Ook zijn er bij het hooi betere en slechtere soorten te koop. Een aantal die hier goed in de smaak vallen zijn Bunny Allgauer hooi en JR Farm weidehooi of kruidenhooi. Deze zijn beide te koop op zooplus.nl.

Met kruidenhooi is het even kijken welke ze lekker vinden, let wel op dat er extraatjes als wortel of appel kunnen zitten die je je konijn niet dagelijks moet geven. Dan is een versie met bijvoorbeeld kamille, brandnetel of paardenbloemblad verstandiger te geven.

Ook stellen veel hooiweigeraars Timothy-hooi erg op prijs. Dit is nogal lastig te vinden in Nederland, Beaphar heeft het nu wel in het assortiment zitten dus zou je eventueel kunnen mailen voor een verkooppunt in de buurt.

Compact Gras van Hartog is ook een soort "hooi" wat meer smaak en geur heeft dan standaard dierenwinkelhooi, is ook zeker de moeite waard als je het kunt vinden. Als je google er even op loslaat vind je de site en daar kun je een verkooppunt bij je in de buurt op vinden.

Wat hier ook verbazingwekkend leuk werd gevonden was een weidegrasblok. Die heb ik laatste besteld via een webwinkeltje en rook ook heel lekker en had een groot plezierelement voor de konijnen omdat ze er lekker mee konden gaan spelen.

Iets wat nog niet erg bekend is in Nederland zijn de hooibrokken van Agrobs. Dit word aangeraden door onder andere Wilhelminapark in Utrecht voor de lastige hooieters, als een soort laatste redmiddel om ze toch echt hooi te doen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jouw konijntje eerder te veel last heeft van teveel biks, dan van te weinig hooi. Mijn konijnen eten praktisch geen hooi, maar hebben zeer zelden plakpoep. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw konijntje geen plakpoep kan hebben van een gebrek aan hooi, want elk konijn is anders, maar de biks lijkt me nu toch meer een oorzaak, een heel bakje of zelfs een half bakje is behoorlijk wat voor een konijn van een kilo.

Verder heeft Lianne al een super volledig verhaal getypt! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef, ff kyken...Cuni nature. By de winkel in Zetten hebben ze niet meer dan dat... FF verder kijken naar betere.

Maar ik geef wel gewoon normaal hoeveelheid (ik heb wel 2 konijnen). 1 konijn eet wel hooi en heeft minder en bijna geen plakpoep dan de ander die geen hooi eeet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede biks om te geven is ook hope farms of sience selective.

Maar weet je trouwens zeker dat het echt plakpoep is? Het kunnen namelijk ook blindedarmkeutels zijn, en dan geef je echt teveel biks! Want het konijn dat goed hooi eet zou het namelijk ook niet mogen hebben, ze horen blindedarmkeutels uit reflex op te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is echt plakpoep. 1 x (ja ik schaam me dood) (1x maar hoor!) een dag geen eten gegeven zodat ze hooi wel zou moeten eten! Maar dat deed ze niet en hongerde zichzelf uit! We moeten iedere keer haar kont schoonmaken, zo vaak dat het nu te veel wordt. Die blinde darmkeutels kan ze trouwens volgens mij niet eens opeten door de plakpoep....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks moet niet het hoofdvoer zijn he... en als je nu extra biks gaat geven omdat je haar zielig vind zal ze nooit leren hooi te eten!

Biks zorgt er namelijk voor dat de maag van het konijn vol aanvoelt, waardoor ze minder hooi gaan eten. Dus het is echt slim om daar naar te kijken, minder biks te geven en ter compensatie kun je ze dagelijks groenvoer geven! Groente is namelijk zelfs nog belangrijker dan de biks.

Als ze zulke erge plakpoep nu heeft, direct stoppen met biks en dwingen tot hooi... en wat je ook kunt doen is hooithee maken, je gooit een grote pluk hooi in een bak, kokend water erop gieten en dat laten trekken. Als het genoeg afgekoeld is kun je dat in een flesje doen, dat moet ook werken tegen plakpoep.

Als ze zo erg plakpoep blijft houden vind ik het trouwens wel verstandig dat je een keer met haar naar de DA gaat,want dat is echt niet goed.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat ken ik, mijn konijnen eten ook geen hooi helaas. Maar meer, of beter gezegt, teveel biks geven is niet de oplossing. Mijn konijnen krijgen niet meer biks dan elk normaal konijn zou mogen, klaar. Ze zijn goed op gewicht, dan mogen ze wel 'honger' hebben, maar als het verkeerd voor ze was zouden ze wel afvallen hè.. En dat doen ze niet, ik weeg ze elke week. Bovendien, als ze zoooooooo'n honger hebben, kunnen ze toch hooi eten? Die ligt er wel...

In principe zou je haar wel een beetje meer biks kunnen geven omdat ze geen hooi eet, maar dat zou ik alleen doen als ze opeens drastisch zou afvallen als je haar 25 gram per kilo geeft. Ik voer mijn konijnen minimaal drie keer op een dag en ze doen elke keer alsof ze uitgehongerd zijn. Daar moet je gewoon niet intrappen. Ze weten nl. wel dat je het heeel zielig vindt als ze zo'n honger hebben en dat ze dan nog een schepje extra krijgen... Die beestjes zijn slimmer dan je denkt hoor!

Biks is niet echt belangrijk, hooi en groenten zijn het hoofdvoer. Wat je dus wel zou kunnen doen, is meer groente geven. Hier krijgen ze elke avond een bord vol. Daarnaast geef ik gedroogde kruiden, ook die bevatten vezels zodat ze hun kiesjes goed kunnen gebruiken.

Maar wij zeggen dit niet voor niets, naast dat je konijntje plakpoep heeft wat absoluut niet goed is, is de kans dat ze (veel) te dik is (of anders wel wordt) ook heel groot en dat is voor een konijn net zo ongezond als voor een mens. Dus, konijn op de weegschaal, kijken of ze écht één kilo weegt en dan afwegen hoeveel biks ze mag hebben. (En weeg voor de lol eens af hoeveel jij geeft?)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat jullie het zeggen! Ik schrok! Ik doe het dan wel erg verkeerd hoor. Ik geef dr volgens mij veel te veel biks, en ik dacht altijd dat dat het hoofdvoer was. Nou, weer wat geleerd.

Robbin (ja, zo heet ze) die is niet dik,omdat ze heel vaak in onze tuin een hele dag rondloopt. Maar goed, ik heb haar nooit gewogen, omdat ze altijd op gladde ondergronden weg glijdt en dan raakt ze in paniek. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?

Maar konijnen mogen wel gedroogd brood (een beetje) tog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .