Ga naar inhoud

Kruidenhooi slecht???


Alina

Aanbevolen berichten

Ik geef mijn konijn altijd kruiden hooi, kamille, brandnetel en paardenbloem.

Nu vertelde mijn tante dat haar dierenarts had gezegd dat dat niet goed is voor het konijn ivm de nieren/blaas?

Klopt dit? En kan ik beter normale hooi geven zonder iets erin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet kan het gewoon. Al doe ik het meer als een soort traktatie dan het als iets standaards geven. Daarvoor gebruik ik gewoon lekker vers hooi. Maar ik heb het ook wel eens nagevraagd en mij werd nooit verteld dat het slecht zou zijn.

Waarom zou het eigenlijk slecht zijn voor de niertjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik laatst kruidenhooi met paardenbloem ging halen kwam ik met de mevrouw van de dw in gesprek. Zij vertelde dat haar paard dit ook zulk lekker hooi vindt maar dat niet van haar krijgt omdat hij er zo dik van wordt. Geldt dit dan ook voor konijnen? Ik wist niet dat er meer 'caloriën' in zaten dan in normaal hooi. Ze vinden het hier nl. ook zoveel lekkerder dan gewoon hooi en krijgen dit dagelijk (afgewisseld met hooi met rozenbottels).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat dat echt aan de orde is. Wanneer je konijn alleen maar gedroogde paardenbloemen zou eten dan zou hij er misschien dik van worden, maar die drie bloemen die in het kruidenhooi zitten zullen het hem echt niet doen. Lekker laten eten, hoe meer hooi, hoe beter. Hier eten ze ook een kg kruidenhooi per week met zijn tweetjes, met paardenbloemen, jasmijn, stukjes wortel enz., en ze blijven prima op gewicht en zijn nooit ziek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat dat echt aan de orde is. Wanneer je konijn alleen maar gedroogde paardenbloemen zou eten dan zou hij er misschien dik van worden, maar die drie bloemen die in het kruidenhooi zitten zullen het hem echt niet doen. Lekker laten eten, hoe meer hooi, hoe beter. Hier eten ze ook een kg kruidenhooi per week met zijn tweetjes, met paardenbloemen, jasmijn, stukjes wortel enz., en ze blijven prima op gewicht en zijn nooit ziek!

Ik neem aan dat je met Jasmijn hopelijk niet deze bloem/struik bedoelt hea:?

kruiden_klimplanten_jasmijn.jpg

Wat ik weet, is dat jasmijn giftig is voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik laatst kruidenhooi met paardenbloem ging halen kwam ik met de mevrouw van de dw in gesprek. Zij vertelde dat haar paard dit ook zulk lekker hooi vindt maar dat niet van haar krijgt omdat hij er zo dik van wordt. Geldt dit dan ook voor konijnen? Ik wist niet dat er meer 'caloriën' in zaten dan in normaal hooi. Ze vinden het hier nl. ook zoveel lekkerder dan gewoon hooi en krijgen dit dagelijk (afgewisseld met hooi met rozenbottels).

Een klein dier heeft per kilo lichaamsgewicht een veel hoger energieverbruik dan een groot dier. Dus de energiebehoefte van een paard en een konijn kan je niet zo vergelijken. Een paard kan heel goed overweg met heel 'arm' hooi, ook beter dan bijvoorbeeld runderen, die toch redelijk dezelfde maat hebben. (En dan heb ik het niet over melkkoeien met hun gigantische energieverbruik.)

Gewoon hooi uit de dierenwinkel zal waarschijnlijk net zo zeer te energierijk zijn voor een paard, dat is ook vaak van wat jonger gras gemaakt dan goed paardenhooi. En als je konijn dik wordt kan je beter minderen met bik, wortel, fruit en dergelijke.

Maar dan ben ik wel benieuwd hoeveel die mevrouw haar paard gaf dat hij er dik van werd. Een goed menu voor een paard bestaat uit kilo's hooi per dag, dus het lijkt me een beetje onwaarschijnlijk dat dat allemaal kruidenhooi was. Gezien de prijs zou ik me nog kunnen voorstellen dat je een paard misschien een zakje kruidenhooi geeft als traktatie

aangepast door Lirazel
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vandaag een zak kruidenhooi willen kopen en las dus dat er paardebloemen in zaten. nu herinnerde ik me dit forum en keek dus verbaasd op toen ik op de verpakking las dat het juist door de paardebloemen het de nierfunctie van het konijn stimuleerde!

Ik snap er niks meer van haha. Heb het toch maar niet meegenomen omdat ik jullie meer vertrouw:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dat kleine beetje kwaad kan, maar dat het de nierfunctie stimuleerd (heb ik inderdaad ook al eens gelezen) lijkt me dan ook sterk? :P maar in elk geval kun je prima paardenbloemenhooi geven, alleen is wel eens aangeraden gedroogde paardenbloemen als hooi vervanger (voor de moeilijke eters) te geven, en dan heb je het wel over een hoeveelheid die niet goed is.. Ik geef ook af en toe een klein handje met andere kruiden maar enkel paardenbloem geven zou niet goed zijn. Gedroogde hebben we het dan over hè.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .