Ga naar inhoud

SS en Kenner


Magrietha

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een paar vraagjes. Sinds ik op dit forum zit lees ik heel veel over SS. Nou heb ik dus nu een nieuwe konijn van 8 weekjes erbij en Happy heb ik al twee jaar. Mij is toen ik Happy kreeg verteld dat hij bij de fokker de classic van Kenner kreeg (rode label).

Nu wil ik dus graag weten wat is SS en is dat een vorm van bijvoeren of wordt het als gewoon biks gebruikt? En waar koop ik dat dan?

En hoe zit dat nou met dat Kenner? Er zit inderdaad iets in tegen cocciodose en ik dacht dus eigenlijk dat dat wel goed is. Zeker omdat Happy echt een gezond en vrolijk konijn is. De andere fokker werkt zelf met Kasper Fauna Food Sport en daar zit ook iets tegen coc. in. Zij is er heel tevreden over. Dus kan het zijn dat dit ook geen aanrader is of is het middel wat erin zit anders?

Ik wil het graag goed doen voor mijn konijnen dus hoor het heel graag van jullie!:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat anti-coc middeltje is, op de lange termijn, niet zo goed. Ik geloof dat je konijn, mocht het wel coc krijgen, niet of veel minder reageert op de behandeling. Volgens mij was het wel zo dat het voor fokkers wel nuttig is om het te gebruiken maar dat zou ik met zekerheid durven zeggen... Voor Happy is het in elk geval niet zo goed.

Met Kenner is niks mis, maar dan moet je wel het gele label hebben. SS (Science Selective) is, als je het mij vraagt, nog weer een stukje beter. Het wordt gewoon als biks gegeven, net als alle andere merken, alleen moet je even opletten dat bij gewone biks de aanbevolen hoeveelheid 25 gram per kg volwassen lichaams gewicht is, bij SS is dat 10 à 15 gram per kg volwassen lichaamsgewicht. SS kun je in de meeste dierenwinkels wel kopen.

Ik ben zelf echt fan van SS, mijn konijnen doen het er geweldig op en ik vind het er zelf ook veel beter uitzien dan andere biks, als ik een konijntje was zou ik het wel weten haha. Het is alleen vrij prijzig.. Maar ja, dat heb ik er wel voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Science Selective is een biks die speciaal samengesteld is voor konijnen. Veel vezels en grote brokjes, waardoor ze er lang op moeten kauwen, wat de tanden en kiezen erg ten goede komt. Het is wel prijzig, maar je doet best lang met een zak.

Over de andere korrels kan ik je niets vertellen :P

Edit: Tegelijk met Dollie, die wél eea over de andere korrels wist te vertellen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal eens met Dollie! :yes: Alleen nog een aanvulling. SS lijkt misschien heel veel duurder, maar omdat je daar maar 10 tot 15 gram per kilo lichaamsgewicht van geeft (in tegenstelling tot de 25 per kilo die je van andere soorten biks geeft) valt het prijsverschil uiteindelijk toch weer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen ook SS en ben er echt over te spreken!

Zazou kreeg bij mijn vorige eigenaren gemengde bix van Puik.

Hij had toen best wel kleine keutels & at weinig hooi.

Sinds hij volledig op de SS zit heeft hij mooie dikke keutels gekregen en eet hooi als de beste :)

Doordat je er minder van hoeft te geven, doe je idd langer met zo'n zak.

De Kenner met rode label is speciaal ontwikkelt voor fokkers. Vandaar dat jouw Happy dat ook bij de fokker kreeg, denk ik.

Bij fokkers wonen meestal een flink aantal konijnen dicht op mekaar. Hierdoor is de kans op besmetting met cocciodose groot. In Kenner met het rode label zit een antibiotica verwerkt tegen cocciodose.

Als ik jou was zou ik overstappen op Kenner met het gele label of SS.

Je konijn uit voorzorg antibiotica geven is niet goed voor de gezondheid van het konijn.

Je kunt ook eventueel Kenner gele label mixen met SS, als puur SS te duur wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook al sinds ik konijnen heb SS, het is veel prettiger en gezonder.

Ik heb 2 konijnen en doe zeker 4 weken met een zak uit de dierenwinkel (die van 8/9 euro)

Je kan je konijnen natuurlijk op SS overzetten, en ze dan de hoeveelheid geven die ze nodig hebben, en het na een tijdje langzaam afbouwen, tot ze bv. 10 gram per kilo lichaamsgewicht krijgen, zo gaan ze meer hooi eten (wat nog beter is), en ben jij iets minder duur uit want je doet langer met die zak SS.

Wel goed in de gaten houden hoe je konijnen erop reageren, als ze teveel invallen, zou ik erop letten of ze de hele dag onbeperkt hooi hebben, mochten ze daar nog niet genoeg aan hebben misschien iets meer groen bijvoeren? Als dat nog niet genoeg is dan de SS gram weer iets aanvullen zodat ze niet meer invallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk! ik las overigens later op konijnenwinkel.nl (de site van betreffende fokker) dat ze zelf SS ook een aanrader vind. Ik ben overtuigd door jullie en ga morgen even kijken bij onze dierenwinkel of die het verkoopt en zal dan langzaam overstappen als het bij de nijntjes aanslaat.

Bedankt allemaal!:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Ik heb ook even een vraagje...ik heb nu Kasper faunafood Sport omdat Oskar en Zoë daar allebei aan gewend waren bij de fokker. Maar het is bijna niet te verkrijgen hier (noordlimburg) dus heb het via internet besteld en de verzendkosten waren nogal hoog. Dit is een zak van 25 kilo dus ik verwacht met twee FH's dat ie met een maand of 3 weer leeg is. Er zit van dat anti coccidiose spul in maar ik lees hier dat dat niet zo goed is als ze dat altijd krijgen?

Kan ik dan als deze zak leeg is overgaan op biks van kenner(zonder dat spul dan) want dat is hier gewoon bij de boerenbond te koop. En weet iemand of deze een beetje lijkt op kasper qua smaak en samenstelling?

groetjes natasha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het precies zit met Kenner en Kapser en de verschillen etc, maar je hebt wel gelijk dat dat anti cocc spul niet zo goed is en overstappen lijkt me geen slecht idee. Kenner is ook geen slechte biks voorzover ik weet dus dat kan prima.

Maar je kunt beter nu al (tenminste, ik weet niet hoe vol jouw zak nog is) een zak Kenner erbij kopen: Dan meng je nu een beetje Kenner door de Kasper, en dan steeds minder Kasper tot je alleen Kenner voert. Vaak doen ze dan minder moeilijk met overstappen én het is beter voor hun darmpjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik 2 kleine zakken SS gekocht. ik zag namelijk dat ze speciale voor de jonge diertjes ook hadden. Dus heb ik voor Fay de junior gehaald en voor Happy de "gewone". Maar ik was wel verbaasd wat er op de zak stond over de hoeveelheid. Hier op het forum wordt er steeds gezegd dat je maar 10 - 15 gram hoeft te geven. Op de zak van de junior staat dat het onbeperkt gegeven mag worden en die zak voor volwassen konijn staat voor een gemiddeld volwassen konijn 60 - 70 gram?????????????

Waarom wordt er hier dan gesproken over 10 - 15 gram? Ik zou graag willen weten wat de reden is dat jullie minder geven dan aangegeven wordt :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de zak van de junior staat dat het onbeperkt gegeven mag worden en die zak voor volwassen konijn staat voor een gemiddeld volwassen konijn 60 - 70 gram?????????????

Waarom wordt er hier dan gesproken over 10 - 15 gram? Ik zou graag willen weten wat de reden is dat jullie minder geven dan aangegeven wordt :yes:

Tsja, lastig.. Ten eerste: Wat is een gemiddeld konijn? Een konijn van drie/vier kilo? Dan zit je al bijna op 15 gram per kilo, ietsje meer.

Ten tweede, 10 à 15 gram is een richtlijn.. Iets waar je mee begint. Merk je dat je konijn afvalt of aankomt (en dat kan best, het ene konijn eet nu eenmaal meer hooi, krijgt meer groen, meer of minder beweging..) moet je dat dan ook aanpassen. Nu zal het niet zo zijn dat het ene konijn dik wordt van 5 gram terwijl het andere écht 50 nodig heeft om op gewicht te blijven, maar toch. Dan komt daar ook nog bij dat het echt afhankelijk is van hoeveel groen je geeft, die 10 à 15 (of 25 bij gewone biks) gram moet je wel een redelijke portie groen bij geven. En als je konijn geen hooi eet gelden nog weer andere 'regels'..

Uiteindelijk zul je dus zelf moeten kijken waar jouw konijnen het goed op doen, en dat verschilt per konijn. Mijn konijnen krijgen plakpoep van komkommer.. Terwijl dat een veilige groente is. Ze lusten geen hooi, maar krijgen wel 'maar' 25 gram SS (1,5 kilo konijn) terwijl ik ook mensen ken wiens konijnen geen of slecht hooi eten, die meer nodig hebben. Ze krijgen hier een redelijke portie groente (minimaal 200 gram per konijn) maar meer eten ze niet op, terwijl een ander konijn misschien wel makkelijk het dubbele naar binnen werkt.

Wat een verhaal weer, maar dat is dus mijn omslachtige manier om te zeggen dat, net als elk mens, elk konijn anders is. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie ook ervaring met het overzetten op SS?

Wij hebben namelijk 2 jonge konijntjes, nu ongeveer 9 weken, vanwaar we ze gekregen hebben hebben we een zak kleine biks-korrels (merk onbekend) mee gekregen.

We geven nu al een tijdje SS en de kleine korrels door elkaar in een bakje, maar de SS blijft bijna altijd volledig liggen terwijl de andere korrels wel goed worden gegeten.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de SS ook wordt gegeten? De andere biks weglaten durf ik niet goed gezien de leeftijd en het gewicht van de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stuk goedkoper, maar je zult zien dat die biks niet aan de 'eisen' voldoet.. Volgens mij doet, van de gewone biks, alleen HF dat.. En Kenner misschien.

Tsja overstappen is lastig.. Volhouden.. Bij mij heeft het bijna twee maand geduurt voor ik mijn ene konijn van SS over had naar gemengd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .