Ga naar inhoud

Te mager


Flibberke

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraage ivm mijn FH's. Kiki (voedster) zit goed in het vlees, ze neigt zelfs een klein beetje naar overgewicht maar niets dramatisch. Joppe (ex-ram) daarntegen vind ik eigenijk te mager. Hij ziet er heel wat ieler uit dan Kiki, ik kan ook zijn ruggegraatje voelen als ik hem streel, dit is bij Kiki niet het geval. Nu is Joppe niet super mager maar ik zou hem toch liever wat voller zien zeker met de winter voor de deur. Maar hoe pak ik dit aan? Joppe stopt steeds na even met eten omdat hij genoeg heeft maar Kiki die vreet gewoon door totdat de pot leeg is. Ze krijgen met hun tweetjes onbeperkt hooi en 300gr biks, ook krijgen ze regelmatig wat groen, worteltje, witlof, ... Moet ik ze meer eten geven? Maar gaat Kiki dan niet echt te dik worden?

Is het wel goed dat ik Joppe zo in de buitenren de winter laat ingaan?

(qua gezondheid is alles in orde met Joppe, tandjes zijn goed en hij is levendig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien wat meer groenvoer geven? Misschien vind joppe groenvoer lekkerder dan biks... toen mijn dobby nog leefde at zij de meeste biks op terwijl Dupke liever het groenvoer had. Dus misschien iedere dag een xx aantal gram groenvoer geven?

Ik weet niet wat je budget etc is.. maar normaal is winterwortel en andijvie niet zo duur op de markt.. of bij de aldi/liddll

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ruggewervels van een konijn kun je ook blijven voelen als het extreem overgewicht heeft, omdat dat een van de laatste plekken zal zijn waar vet zich op zal gaan hopen. Waar je eerder aan kunt voelen of je konijn te dik/dun is, zijn de ribben en de heupbotten. Een konijn is te dik als je bij het navoelen de ribben niet duidelijk meer kunt voelen (zie website wilhelminapark, onderwerp voeding).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook exacte gewichten van je konijnen met de precieze leeftijden erbij?

Ik zal ze morgen nog eens wegen want dat is alweer even geleden. Ik zal de resultaten hier posten!

Joppe is nu in september net 1 jaar geworden en Kiki moet nog 1 jaar worden eind november.

Als Lianne gelijk heeft dan heeft Kiki toch wel redelijk overgewicht en zou ik me meer zorgen moeten maken om haar dan om Joppe ... Maar we zullen het resultaat even afwachten als ik beide FH's morgen gewogen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net mijn FH's gewogen en tot mijn verrassing verschillen ze maar 100gr in gewicht.

Joppe is net 1 jaar geworden in september en weegt 5,6 kilo.

Kiki moet nog 1 jaar worden eind november en weegt 5,7 kilo.

Op zich zijn de gewichten dus goed. Als je de konijnen in het echt ziet verchiet je er wel van dat Kiki maar 100gr meer weegt dan Joppe, want zij ziet er echt wel een stuk dikker uit. Joppe is meer 'atletisch' gebouwd, misschien heeft hij meer spieren en heeft Kiki vooral vet waardoor Joppe er magerder uitziet?

Wat betreft de ruggegraat van Joppe, die kan ik wel voelen, maar het is niet zo dat er naast de ruggegraat geen vlees zit. Hij voelt wel stevig aan, maar hij ziet er echt wel ieler uit dan Kiki.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kiwi dit is dus geen goed teken.....

Nou, dan zou ik dus twee veel te magere konijnen hebben, want bij beide voel je de ruggenwervels goed.

Niet dus! Ze zijn prima op gewicht, ik kreeg zelfs een compliment van mijn DA.

Soms vind ik jouw info echt raar Cindy, sorry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar wat je voelt he Rian.....de gewichten kunnen er mee door.

Dit wil nog niet zeggen dat ze de juiste conditie hebben.

De een heeft dat wel bij 5,5 kilo en de ander heeft echt 6 of 6,5 kilo nodig.

Een rug zul je altijd voelen.....Maar in welke mate.

De AH is de achter hand kun je voelen de heupen....dit zegt ook niet alles kan een bouw fout zijn.

Of te mager.

Dan voel je ook met overgewicht nog botjes.

Dus het is heel moeilijk te zeggen......

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het gaat me niet om wat je voelt. Het gaat me erom dat jouw feitelijke info niet juist is, en dat vind ik jammer. Mensen willen hier goede info op een site, en als jij nu gaat zeggen dat een konijn te mager is wanneer je de ruggengraat voelt is dat gewoon onzin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dus gewoon afgaande op het gewicht van Joppe is alles in orde met hem?

Hij doet ook gewoon normaal hoor, hij is zeker niet lusteloos ofzo.

Ik ga wel proberen, voor zover dat mogelijk gaat zijn, om ze meerdere malen per dag kleinere porties te geven zodat Kiki niet steeds al het eten wegkaapt nadat Joppe even genoeg heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ruggewervels van een konijn kun je ook blijven voelen als het extreem overgewicht heeft, omdat dat een van de laatste plekken zal zijn waar vet zich op zal gaan hopen. Waar je eerder aan kunt voelen of je konijn te dik/dun is, zijn de ribben en de heupbotten. Een konijn is te dik als je bij het navoelen de ribben niet duidelijk meer kunt voelen (zie website wilhelminapark, onderwerp voeding).

Dat is precies zoals ik het geleerd heb.

Hoewel Cindy natuurlijk ook wel gelijk heeft dat de bouw/bespiering een verschil kan maken, maar dat kan nooit zo'n groot verschil zijn dat de ruggenwervels niet meer voelbaar zouden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dus gewoon afgaande op het gewicht van Joppe is alles in orde met hem?

Hij doet ook gewoon normaal hoor, hij is zeker niet lusteloos ofzo.

Ik ga wel proberen, voor zover dat mogelijk gaat zijn, om ze meerdere malen per dag kleinere porties te geven zodat Kiki niet steeds al het eten wegkaapt nadat Joppe even genoeg heeft.

Ja dit lijkt mij zeker het beste het te verdelen over de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dus gewoon afgaande op het gewicht van Joppe is alles in orde met hem?

Hij doet ook gewoon normaal hoor, hij is zeker niet lusteloos ofzo.

Ik ga wel proberen, voor zover dat mogelijk gaat zijn, om ze meerdere malen per dag kleinere porties te geven zodat Kiki niet steeds al het eten wegkaapt nadat Joppe even genoeg heeft.

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jou.

Pumbaa is ook vrij mager & Zazou zit ontzettend goed in zijn vel verpakt ;)

Alleen zijn mijn konijnen verschillend van ras, waardoor het bij mij ook met de bouw te maken heeft, waardoor je de ruggewervel van Pumbaa beter voelt dan die van Zazou.

Omdat het bij mij ook buitenkonijnen zijn, maak ik mij bij Pumbaa ook best zorgen over zijn magere bouw.

Ik voer hem nu apart bixjes bij, zodat Zazou er niet bij kan & Pumbaa rustig kan eten.

Bij hem geeft dit een goed effect!

Hij zit momenteel ook weer goed in zijn velletje verpakt, zonder dat hij zijn BDK laat liggen & evengoed goed hooi blijft eten.

Ik hou alleen wel heel goed in de gaten dat hij niet te dik gaat worden, dat moeten we niet hebben ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn voedster (bijna 2 jaar oud en weegt rond de 2 kg) kan je ook de ruggegraat goed voelen, ze is onwijs levendig, lekker los in het lijf, haar vacht glimt, en toen ik enkele maanden terug naar de DA moest omdat ze lichtelijk verstopt zat door haren, kreeg ook ik een compliment! Hij zei dat de meeste konijnen TƉ dik zijn, puur omdat er of het verkeerde voer wordt gegeven, of de verkeerde hoeveelheid.

Ik hoefde niks te zeggen, hij zag zo al dat ik prima voor mijn konijnen zorgde.

Ik zou trouwens mijn voedster niet eens meer SS bij kunnen voeren, want dan eet ze dus geen hooi of groen meer, ze eet gewoon niet zoveel als mijn ram, want die kaapt alles voor haar weg hahaha!

aangepast door Mariellexxx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou trouwens mijn voedster niet eens meer SS bij kunnen voeren, want dan eet ze dus geen hooi of groen meer

Dit heb ik ook met Zazou, zodra hij teveel bixjes krijgt laat meneer fijn zijn hooi & BDK liggen. Hierdoor krijgen ze bij mij sowieso al heel weinig bixjes.

Alleen Pumbaa heeft meer nodig, daarom voer ik hem even apart bij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net mijn FH's gewogen en tot mijn verrassing verschillen ze maar 100gr in gewicht.

Joppe is net 1 jaar geworden in september en weegt 5,6 kilo.

Kiki moet nog 1 jaar worden eind november en weegt 5,7 kilo.

Op zich zijn de gewichten dus goed. Als je de konijnen in het echt ziet verchiet je er wel van dat Kiki maar 100gr meer weegt dan Joppe, want zij ziet er echt wel een stuk dikker uit. Joppe is meer 'atletisch' gebouwd, misschien heeft hij meer spieren en heeft Kiki vooral vet waardoor Joppe er magerder uitziet?

Wat betreft de ruggegraat van Joppe, die kan ik wel voelen, maar het is niet zo dat er naast de ruggegraat geen vlees zit. Hij voelt wel stevig aan, maar hij ziet er echt wel ieler uit dan Kiki.

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Mijn FH voedster blijft eten en is nu al 2 kg dikker (ze weegt 6,5 kilo) dan mijn FH ram. Mijn voedster is van maart 2009 en de ram van feb. 2008.

Hij eet bijna niks, en hij moet dus aankomen omdat hij gecastreerd moet worden deze winter... hij is altijd al iel geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .