Ga naar inhoud

Rudy laten inslapen?


Reggy&Rudy

Aanbevolen berichten

Mijn Hollander Rudy is inmiddels 6,5 jaar oud en altijd bij me geweest. Hij heeft 3 verhuizingen mee gemaakt en ik heb, ondanks dat hij alleen was, zijn leven zo aangenaam mogelijk proberen te maken.

De laatste tijd gaat het steeds minder met hem. Hij drinkt wel, eet heel weinig en ontlasting is eigelijk niks aan te zien. Het is nooit een vet konijn geweest maar hij is wel erg mager geworden. Hij is ook lusteloos en af en toe bijna slapjes en zit heel slecht in het haar. Ik ben vanmorgen met hem naar de dierenarts geweest. Ze hebben hem daar gehouden ter observatie maar zeiden alvast dat er waarschijnlijk weinig is wat ze kunnen doen. Narcoses zou hij ook niet meer overleven. Om 4 uur vanmiddag kan ik bellen en als hij dan niet opgeknapt is denk ik dat ik hem laat inslapen. Volgens de dierenarts is hij waarschijnlijk gewoon op. Zelf vind ik het nog redelijk jong voor een konijn, toch ken ik persoonlijk niet veel konijnen met die leeftijd. Als ze niks voor hem kunnen doen kan ik hem wel mee naar huis nemen en wachten tot hij dood gaat maar dat is geen dierwaardig bestaan omdat hij zich blijkbaar echt niet goed voelt. Ik vind het een moeilijke keus, heb die keus ook nog niet eerder hoeven maken gelukkig, maar ik denk dat ik om 4 uur zeg dat ze hem kunnen laten inslapen. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste wat in mij op komt is de kiezen, haakjes op de kiezen of iets met d etanden. Steeds minder gaan eten, steeds minder gaan worden, alleen had je dan eerder aan de bel moeten trekken zodat hij nog sterk genoeg was voor een operatie. Eigenlijk moet je meteen als een konijn verminderde eetlust heeft etc. naar de dierenarts en niet wachten tot het nog minder is, omdat een konijn zeer snel slechter word.

Verder zou ik eerst de dierenarts is vragen naar de kiezen te kijken, haakjes zijn funest en doet pijn met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook even goed navragen bij je DA of de kiezen nagekeken zijn. En sowieso zou ik willen weten wat er dan precies aan de hand is. Persoonlijk vind ik dat als je de keuze hebt tussen laten inslapen en een operatie proberen met het risico dat je dier daaraan overlijdt, dat je voor de operatie moet kiezen als je dat financieel kunt behappen. Want in het eerste geval is je dier dood, en in het tweede geval heeft je dier toch nog een (kleine?) kans om te leven.

maar 6,5 jaar is echt nog niet oud voor een konijn. Als je DA zegt dat je konijn " op" is vraag ik me dus ook af waarom hij of zij dat dan zegt. Kijk, ik heb ook een konijn gehad die met 5 jaar al "op" was, maar dat kwam omdat hij een chronische pasteurella infectie had en tot twee keer toe hersenvliesontsteking heeft gehad. Nij de tweede keer was hij " op", tja dat kan ik begrijpen.

Maar een konijn dat eerst gezond was, pas 6,5 is en nu ineens verslechtert kan toch eigenlijk niet "op" zijn ,tenzij je er echt veel te laat bij bent geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn hele moeilijke beslissingen.

Jij moet dan zeggen dat het genoeg is geweest..

En dat is een onherroepelijke beslissing.

Ik zit met hetzelfde probleem maar dan met mijn fokmerrie..Ze is 19 en heeft een zeer ernstige peesblessure. Door een operatie (gekantelde baarmoeder) is het nog erger geworden en we zijn al heel erg blij dat ze haar veulen gezond ter wereld heeft gebracht en gezoogd heeft.

Nu is de tijd gekomen dat het veulen er bij weg kan en zou ik eigenlijk nu de DA moeten laten komen. Ik heb nu besloten dat ze nog lekker in het land mag blijven lopen en als ze op stal moet.....dan moet ik echt de knoop doorhakken. Zou echter blij zijn als mijn vader mij morgenvroeg belt en verteld dat ze is overleden..dan hoef ik zelf die beslissing niet meer te nemen (asociaal ik weet het)

Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me echt 100% bij Chani aan, ik dacht ook direct aan haakjes op de kiezen. Natuurlijk moet je niet eindeloos doorgaan, genoeg is genoeg, maar haakjes zijn makkelijk te verhelpen (op de narcose na dan..) en dat is echt het proberen waard, zeker als je de keuze hebt tussen inslapen en gevaarlijke narcose. Als je hem laat inslapen is hij sowieso dood.

Ik heb eerder dit jaar voor precies hetzelfde probleem gestaan: Indy, ook zes, viel enorm af. Daarnaast zat hij constant onder de urine en ging de huid op zijn achterpoten op den duur kapot. Ik vermoedde dat hij haakjes had (en E. cuniculi, vandaar de urinebrand) en ja, de dierenarts bevestigde dat. Hij raadde weghalen niet af, maar zei wel dat de narcose gevaarlijk is voor konijnen van zijn leeftijd en dat de kans groot is dat de haakjes terug komen. Mijn ouders wouden in eerste instantie dan ook niet dat de haakjes weggehaalt zouden worden. Ik wel, natuurlijk wel, want niet weghalen zou betekenen dat hij binnen afzienbare tijd te veel pijn zou hebben. Uiteindelijk zijn mijn ouders wel akkoord gegaan, intussen heb ik zijn voeding aangepast, ben SS gaan geven, in eerste instantie om weer op krachten te komen voor de ingreep en daarna om te voorkomen dat de haakjes terugkomen.

En Indy is er helemaal bovenop gekomen. De haakjes zijn weggehaalt, hij was ietwat suffig na de narcose maar dezelfde avond huppelde hij alweer vrolijk rond. De E. cuniculi (nog iets waardoor het risico van narcose veel groter was) is behandeld en zes weken later was hij weer gezond. Dit was in maart, in juni is hij wel ziek geweest (verstopping) en toen heeft de DA zijn tandjes gecheckt, maar de aanpassingen in zijn dieet hebben geholpen: Geen haakjes. En nu nog steeds eet hij gewoon goed, blijft hij mooi op gewicht.

Ik heb in jouw schoenen gestaan, ik weet dat het verschrikkelijk lastig is en wil je ook veel sterkte wensen. Jij kent Rudy het beste, jij weet wanneer het tijd is. Ik hoop voor jullie allebei dat dat niet vandaag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou echter blij zijn als mijn vader mij morgenvroeg belt en verteld dat ze is overleden..dan hoef ik zelf die beslissing niet meer te nemen (asociaal ik weet het)

dat is echt niet asociaal! ik kan me ook goed voorstellen dat je liever ziet dat ze uit zichzelf het leven vaarwel zegt, dan dat jij het voor haar moet doen. want dan blij je altijd twijfelen of je niet te vroeg besloten hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rudy is vanacht bij de dierenarts gebleven. Ze heeft het bekje goed bekeken en dat ziet er keurig uit, geen haakjes of te lange tandjes of zo. Maar ze vond hem er ook slecht uitzien. Eerst ging het nog wel goed met hem. Het is nooit een heel druk, vet of veeleisend konijn geweest en als ie in de rui is ziet zijn vacht er wel vaker tijdelijk wat wild uit. Maar de laatste dagen (vooral in het weekend) zag ik dat het toch echt niet klopte en hij snel afviel. De dierenarts heeft hem nu op dwangvoeding gezet om te kijken of ze de darmen weer beter op gang kan krijgen. Toen ik vanmiddag belde had hij ook niet gepoept of zo. Maar gister heb ik de hokken schoongemaakt en vanmorgen lagen er toch aardig keuteltjes. Morgenochtend krijgt ie weer dwangvoeding en als ie gepoept heeft mag ie eerst mee naar huis en dan moet ik hem zelf dwangvoeding geven in de hoop dat ie het zelf weer gaat doen. Het stomme is dat hooi de basisvoeding voor konijnen is maar dat hij dat nooit heeft willen eten, welk soort of merk dan ook. Net als vele andere dingen, hij is een zinnige eter. Het ruwe voer uit zijn bakje eet hij wel op en heel soms een heel klein hapje groente, waar ik inmiddels ook vele soorten van heb gegeven. Mocht hij morgenochtend verslechterd zijn dan denk ik dat ik hem uit zijn lijden verlos want hij heeft wel degelijk pijn, buikpijn. Omdat hij 6,5 is en aardig verzwakt willen ze hem liever niet opereren, de narcose zou hem sowieso de kop kosten. En wat bovenstaande betreft, ik zou ook liever willen dat hij morgen dood in het hok ligt zodat ik de beslissing niet hoef te maken, maar hij is taai.

Wordt vervolgd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is mn konijntje verbeterd toen ik hem vanmorgen zag. De DA vond haar in zijn poepjes, hij wast zichzelf nogal veel maar hij eet ook weinig vezels (hij heeft nog nooit een hap hooi willen hebben) dus die darmen kunnen het ook niet kwijt. Eerst hebben ze daar niet zoveel last van maar soms gaat t ineens heel snel als t volraakt. Hij is nu weer thuis en krijgt deze week een paar keer daags voeding uit een spuitje van mij en 2 verschillende laxeermiddelen om er zoveel mogelijk uit te krijgen. Het is de bedoeling dat hij het dan voorlopig zelf weer kan. Ik denk alleen dat geregeld een spuitje dwangvoeding (met veel vezels) voor hem wel noodzakelijk blijft voor een goede darmwerking. Gelukkig lijkt hij dat lekker te vinden. Hij heeft dus eigelijk een soort verstopping terwijl ik tot aan de dag dat ie naar de DA ging wel gepoept had. Gelukkig hij is niet "op" en verder lijkt hij gezond te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rudy wil nog steeds maar heeeeeel soms zelf wat eten maar het spuitje voor het dwangvoer laat hij niet meer los. hij heeft wel 1 plakje komkommer gehad, 2 wortelsnoepjes en wat van zijn knaagstokje. Verder heeft hij zelf niks meer aangeraakt. Ik blijf hem 2 keer per dag dwangvoederen, wat overigens niet onder dwang gaat want hij pakt zelf het spuitje en wil daar heel veel van hebben. Soms geef ik toch wat minder in de hoop dat hij zelf wat gaat eten want ik heb van veel verschillende dingetjes een heel klein beetje in zijn kooi gedaan zodat ik kan zien wat er op gaat. Mocht hij wel zelf gaan eten (is vaak het spul zonder vezels) dan moet hij nog dwangvoeding krijgen geregeld omdat hij anders weer te weinig vezels binnen krijgt. Hij is wel echt flink begonnen te poepen, hopelijk raakt hij zo het haar in de darmen en zo wat kwijt. Heeft er nog iemand tips of een apart iets wat konijnen lekker vinden? Hij krijgt nu komkommer, wortel, sla, andijvie, knaaghoutje, witlof, knaagdiervoer en hooi en 2 wortelsnoepjes liggen er. Hij ziet er wel wat beter uit en de dierenarts wilde hem ook nog niet opgeven en ik eigelijk ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig wil Rudy in ieder geval graag het dwangvoer eten! Al zou het natuurlijk fijn zijn als hij weer lekker uit zichzelf zou gaan eten.

Nou, heb even nagedacht over wat mijn konijnen lekker vinden:

Mijn konijnen zijn ook dol op kruiden als bijv. peterselie, basilicum, dille, rozemarijn etc. Misschien lust Rudy dat ook wel! Verder heb ik laatst in de dierenwinkel ook bij het hooi allerlei andere gedroogde dingen gezien, kan me even niet meer zo goed herinneren wat het precies allemaal was, maar volgensmij waren het o.a. korenaren en luzerne. Misschien kan je ook nog dit soort dingen uit proberen, als Rudy geen hooi wil eten.

Verder zijn mijn konijnen ook erg dol op een stukje fruit als appel, druif of banaan. Maar dit zijn dan niet echt de gezondste dingen.. Het bevat namelijk veel suikers en die kunnen volgens mij gas veroorzaken als je konijn er te veel van eet/gevoelig voor is. Ook heb ik hier gelezen dat er veel konijnen dol op rozijnen zijn! (maar daar zit natuurlijk ook suiker in)

Ook zou je bijv. nog paardebloembladeren of weegbree kunnen proberen als je dat in de buurt hebt. Of wilgentakken/bladeren zijn ook heel goed!

Hoop dat Rudy weer snel wat meer uit zichzelf zal gaan eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .