Ga naar inhoud

Ziek konijn..


_Danielle

Aanbevolen berichten

Niet mijn eigen konijn, maar het konijn van mijn tante. Zij heeft twee konijntjes van mijn oepsnestje (bijna 3jr geleden geboren)... Ik heb haar vanaf het begin op het hart gedrukt om mij echt te bellen als ze zouden stoppen met eten, en dat deed ze vanavond... Om kwart over 8 kreeg ik een telefoontje dat Bonkie sinds gisteren niet meer had gegeten. Toen ik vroeg hoe ze zich gedroeg, gaf ze aan dat ze steeds maar door haar hok strompelde, ze wist niet goed hoe ze moest liggen.. Bij mij gingen dus meteen de alarmbellen rinkelen en ik gaf aan dat ik de dierenarts ging bellen en Bonkie op kwam halen. Dus spoedDA gebeld (kende nog geen konijnkundige dierenarts, hoopte dat we bij de DA zouden komen waarmee we ook met onze kat komen, dan was het in ieder geval vertrouwd), was niet onze eigen DA, maar hij kwam wel naar de kliniek waar wij altijd heen gaan (3 klinieken werken samen).

Toen ik het konijntje ging halen, viel het me mee hoe ze er uitzag.. Ik had een half dood konijn verwacht, maar ze was nog vrij kwiek. Wel kon ik haar direct oppakken, en normaal kan ik haar niet eens aaien, omdat ze heel bang is... Dus direct in de vervoersbak naar de DA.

Hij was ook verbaasd dat ze zo kwiek was, maar schijn bedriegt. Ze had een ondertemperatuur van 37.6 en haar ontlasting was ingedroogd in haar darmen. Er was ook praktisch geen beweging meer in haar buik. Daarnaast was ze ook uitgedroogd.

Ze heeft een infuus gekregen, een pijnstiller en primperid. Ik heb meegekregen; laxatract, ciseral en carprofen en science recovery. Verder gaf hij ook inderdaad het advies om te masseren, zoveel mogelijk.

Hij schat haar kansen niet al te best in.. Het feit dat ze zo lang niet heeft gegeten, is gewoon slecht... Uit de rest blijkt ook wel dat ze echt ziek is... Maar omdat ze zo kwiek was, hoopt ie dat dat een goed teken is...

Ben in ieder geval wel blij dat ik eindelijk een konijnkundige DA heb gevonden... Hij zei precies alles wat ie moest zeggen en heeft de juiste medicatie meegegeven. Ik vond het heel leerzaam (en leuk), want ik kon zijn zinnen af en toe afmaken en we hadden echt een gesprek waarin ik zelf ook dingen naar voren bracht of vroeg. Heel anders dan wanneer je er geen verstand van hebt en maar als een sufferdje zit te luisteren naar wat een DA je allemaal verteld, en dat je het eigenlijk allemaal niet zo snapt... Ik heb in de auto onderweg naar de praktijk al gezegd wat ik dacht dat het was en wat ze zou krijgen, het kwam allemaal overheen. Toch best leuk, zo'n forum waar je zoveel leert... :)

Hij had ook alleem minder nieuws... Hij kon op dit moment geen oorzaak vinden voor deze symptomen, maar hij vond haar buik wel een beetje vreemd... Hij vermoed dat ze misschien een baarmoedertumor heeft..... Hij wil haar dan ook graag (mits ze opknapt) binnenkort terug zien voor een echo...

Ze is nu bij mij, en ze blijft ook bij mij (tot ze hopelijk opknapt)...

Duimen jullie mee dat dit meisje weer beter wordt? En hebben jullie nog tips?

(heb dit verhaal trouwens met een enorm gaar en warrig hoofd getypt, was een drukke en heftige avond, kan zijn dat ik hier en daar het één en ander verkeerd heb getypt of ben vergeten..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is er nog, en behoorlijk kwiek.. Ze heeft me vannacht wakker gehouden met gehuppel, gestampt, en het geluid van het waterflesje.. Ik heb gekeken en ze heeft ook daadwerkelijk wat gedronken. Het is niet veel, maar in ieder geval iets.

En... ze heeft gekeuteld! :) Dus er zit weer wat beweging in die buik... Het zijn inderdaad ontzettend droge keutels en het zijn overigens ook kettingkeutels... Ik neem de keutels straks ook mee om te laten zien tijdens de controle. Ik vind haar nog wel koud aanvoelen, dus ze heeft nog steeds een kruik. Straks bij controle wordt ook weer even haar temperatuur opgenomen.

Net heeft ze weer haar sloot medicijnen gekregen, vanmiddag en vanavond weer.. Ik zal haar straks nog even dwangvoeren en masseren...

Dat masseren van gisteravond trouwens.. Ik had het nog nooit gedaan en wist ongeveer wel hoe het moest, maar als je het dan zelf moet doen is het toch anders... Ik heb haar gisteravond een tijdje gemasseerd en ik denk dat dat een heleboel gedaan heeft... Haar buik was heel strak en hard toen ik begon, en naarmate ik bezig was voelde ik haar buik steeds soepeler en zachter worden... In het begin reageerde ze als ik bij bepaalde plekken kwam, dan begon ze te trappen en te trillen met haar pootje, naderhand mocht ik daar steeds makkelijker aankomen... Ze vond het wel lekker, haha, lag op haar rug met haar oogjes dicht...

Lieverdje... Ik ben zo blij dat ze heeft gekeuteld en hoop dat dit betekent dat het de goede kant op gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat ik inderdaad ook al aan te denken, maar groen is ze niet gewend.. Zal haar wel wat geven inderdaad...

Bij controle was de DA (andere DA dan gisteravond, onze normale DA) behoorlijk tevreden.. Haar buikje voelde veel soepeler (had ik zelf ook al gevoeld met masseren) en haar temperatuur is een stuk omhoog gegaan (nu 38.3)! Ze zei ook inderdaad dat haar temperatuur nog een stuk omhoog moet en ze dit weekend wel echt zelfstandig moet gaan eten en weer goed moet gaan keutelen, maar dit wist ik zelf natuurlijk ook al...

Haar medicijnen en het masseren gaan vrij makkelijk.. Ze geeft zich echt aan me over (heb dus ook het idee dat ze me vertrouwt) zodat ik m'n ding kan doen..

DA voelde overigens niks wat tot aanleiding zou kunnen zijn tot een baarmoedertumor, dus hopelijk was dat gevoel gisteren schijn... Gelukkig maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar toch veel groen geven....dan ontslakt ze gelijk wees niet bang, ( voor diaree)geef veillige groen zoals witlof, ruccola ,krulsla en peterselie liever dan brok....Haar darmen zijn ook uitgedroogt. Het groen zorg voor een zacht laagje om de uitgedroogde keutels zodat die beter door de darmen gaan. Hou wel in de gaten dat ze geen coc krijgt na dit avontuur...

Strakke snelle actie daan!!!

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dan ga ik haar gewoon groen geven.. Ik heb nu andijvie thuis, dat ga ik zo eens proberen.. Biks krijgt ze sowieso niet nu..

Waar zou ik evt. coc aan moeten herkennen? (ook om symptomen door te geven voor als ze weer naar haar eigen huisje gaat)

Ze blijft sowieso hier nog een week, DA van vandaag raadde aan om nog ongeveer een week met de laxatract door te gaan. Sowieso wil ik haar nog even in de gaten blijven houden nadat ze weer een beetje op de been komt..

Morgen moeten we met de kat naar weekendarts, dat is toevallig dezelfde arts als die gisteren Bonkie behandeld heeft. Dus misschien neem ik haar morgen ook nog eens mee, zodat hij haar nog even na kan kijken en kan vergelijken met gisteravond. En kan gelijk haar temperatuur nog eens opgemeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het arme dier is nu nog rotter als dat ze gisteren was... Ze is echt doodziek....

Ze is nu ook aan het tandenknarsen en is echt heel slapjes... Ik zie ook aan haar ogen dat ze zich slecht voelt. Ook borrelt haar buik heel hard af en toe.. Of nee.. borrelen is het niet echt, meer knorren zeg maar.. Als een knorrende maag...

Echt ontzettend sneu.. Ze kruipt ook steeds helemaal tegen me aan, onder m'n oksel, in m'n vest, onder m'n borst enz.. Ze heeft zich helemaal aan me over gegeven.. Op zich wel heel fijn, maar naar mijn idee niet echt een goed teken...

Morgen moeten we toch weer naar de dierenarts met de kat, dan neem ik haar ook weer mee.. Dan hebben we de arts die haar gisteravond ook heeft behandeld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè, wat naar dat het weer slechter gaat! Was juist blij te lezen dat ze opknapte. Wel super zoals je voor haar zorgt, niet dat we anders van jou gewend zijn. Succes bij de DA straks, ook met Droppie.

En wel heel fijn dat je een konijnkundige DA getroffen hebt, heb zelf ook geen konijnkundige DA en dat blijft toch vervelend. Dan weet je nu tenminste waar je terecht kunt. En stiekem toch wel erg leuk, dat je zelf al zoveel kunt invullen hè.. Natuurlijk heb je liever een gezond konijn, maar toen ik precies gezegt had (van te voren) wat Indy had was ik toch wel een beetje trots.. :$

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

En stiekem toch wel erg leuk, dat je zelf al zoveel kunt invullen hè.. Natuurlijk heb je liever een gezond konijn, maar toen ik precies gezegt had (van te voren) wat Indy had was ik toch wel een beetje trots.. :$

Dat is inderdaad heel 'leuk'... En ik ws ook wel beetje trots hoor, dat ik al precies wist wat er ging gebeuren en zelf ook dingen aan kon dragen... Voel je je toch een waardig konijnenbaasje..

Bonkie is nog steeds eg ziek... De hele nacht heeft ze liggen tandenknarsen en ik vond het vreselijk dat ik niets meer voor haar kon doen, haar medicijnen en pijnstiller had ze al gekregen, ik had haar net gemasseerd en kon verder niet zoveel meer doen... Gisteravond was ze echt een slappe pop gewoon, ze gaf zich helemaal over en ze liet de medicijnen uit haar bekkie lopen (heb dus opnieuw wat gegeven en dit keer verder naar achter, zodat ze moest slikken). Ik was echt even bang dat het afgelopen was...

Vanochtend zat ze nog steeds rechtop tegen haar kruik en haar medicijnen gingen heel goed erin dit keer (zelfs onder tijdsdruk, want we hadden ons verslapen voor de afspraak bij de dierenarts).

Temperatuur is weer iets omhoog gegaan (38.6 nu), dus da's wel fijn, maar haar darmen liggen weer helemaal stil. Ik heb nu ook protexine meegekregen (iets wat ik gister bij de andere DA al had aangedragen, maar zij vond het (nog) niet nodig) en ze heeft weer een infuus gekregen (was in ieder geval niet uitgedroogd, maar als extraatje).

Haar buik voelde véél beter als donderdagavond, zei hij, maar dat het stil ligt is dus geen goed teken. Ze heeft sinds gisterochtend (laat) niet meer echt gekeuteld, wel heeft ze 2x plakpoep gehad (wat overigens enorm stonk), dus moest ik haar kontje schoonmaken.

De DA is dus eigenlijk positief en negatief tegelijk... Het kan op dit moment gewoon echt nog beide kanten op...

Morgen moeten we weer naar de dierenarts, sowieso voor Droppie en nemen we haar dus ook weer mee.

Het is echt net een baby op het moment, ik loop de hele tijd met haar op m'n arm, terwijl ze in een handdoek gewikkeld is. Ze kruipt tegen me aan en geeft zich helemaal over. M'n tante was er net ook om even te kijken hoe het met Bonkie ging, en ik gaf haar even in de handdoek aan haar, ook toen bleef ze liggen zoals ze lag. Ze heeft echt de puf niet om iets te doen. Arm diertje...

Zo ligt ze constant bij me, met haar koppie op of onder m'n arm, te 'genieten' wanneer ik haar aai..

2mq9ifo.jpg

Tijdens het masseren blijft ze ook doodstil liggen:

2q9l5qf.jpg

Echt een doodziek konijn (gisteravond):

b7jiie.jpg

De hele bende medicijnen:

j10uf6.jpg

En wie kan mij vertellen wat dit is? We hebben net haar kontje schoon gemaakt, en dit bleef achter in het water... Vriend van m'n moeder dacht wormen, ik dacht slijm (omdat er volgens mij ook poep in dat 'spul' zit)...

2mosa40.jpg

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand mij wat meer vertellen over haar ontlasting..?

Ze lijkt zich overigens op dit moment weer even wat beter te voelen.. Ze huppelt wat door haar kooi en heeft volgens mij (!!) net een beetje hooi gegeten... Maar het kan ook gezichtsbedrog zijn.. Ze krijgt zometeen schone handdoeken in haar kooi en dan leg ik een heel klein dotje hooi neer, zodat ik precies kan zien wanneer er iets weg is. (ze had nu 4 soorten hooi liggen, en dan heeft ze door haar hele kooi verspreid en platgewalst..)

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontlasting is darmslijmvlies.

Dit scheid de darm uit bij een infectie/ontsteking.

Als het helder doorzichtig is ook.....of na 3 dagen laxatract krijg je daar door de zelfde dril.

Ik heb daan gesproken en geadviseerd de pijnstilling 3 keer daags te geven.

Dit omdat ze tanden knarst wat duidelijk aan geeft dat ze nog steeds pijn heeft.

En de pijnstilling nu niet voldoende blijkt.

Ik hoop dat dit meisje zich gauw beter voeld!!

Cindy

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .