Ga naar inhoud

Gas en dilemma


Danja

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vanochtend toen we in de kamer kwamen bleek dat het niet goed ging met Fay. Ze had haar eten laten staan wat ik haar 's avonds voor het slapen gaan had gegeven en ze zat stil in een hoekje. Ik vond dr ook wat koud aanvoelen en heb direct de DA gebeld. Daar konden we even later terecht en die zei dus waar ik al bang voor was, dat ze gas heeft en misschien ook een verstopping. Ik heb Carprofen, cisaral drops en Paraffine meegekregen. Dat heb ik haar vandaag dus gegeven samen met Critical Care dwangvoer. Maar ze knapt niet op. Ze zit heel stil op een plek, wil niets eten en voelt koud aan. Nu warm ik haar op(ingewikkeld in een handdoek met snugglesafe en kruik bij mij op schoot). Ohja ik masseer haar ook. Om zeker te weten dat ik niet nog iets kan doen heb ik de DA gebeld die nooddienst heeft, en zij zegt dat wat ik doe het enige is dat ik nu kan doen, enige wat we nog voor haar zouden kunnen doen is dat ze haar opnemen en een warm infuus geven. Nu is dat mijn dilemma dus. Ik wil namelijk alles voor dr doen maar weet niet wat nu beter is. Als ze naar de DA gaat krijgt ze dat infuus, maar nadeel is dat ze dan stress van de autorit krijgt( de kliniek die dienst heeft is een heel eind weg), en ik weet niet of dat opweegt tegen wat ze kunnen doen. Daarnaast weet ik niet hoe konijnkundig ze zijn, ze leek wel aardig wat van konijnen te weten, maar hoeveel weet ik natuurlijk niet omdat het niet mijn eigen DA is. Daarnaast ben ik bang dat ze vannacht niet de hele tijd bij haar zijn, en haar misschien wel alleen laten, terwijl ik de nacht met haar op blijf, dan is ze dus niet alleen en kan ik op dr letten. Maar ik kan dr dat infuus niet geven, dus vind het moeilijk te besluiten wat nu het beste is voor haar. Wat zijn jullie ideeën?

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je masseert, hoor je dan ook geluiden? Probeer zoveel mogelijk vanuit de darmen richting anus te masseren. Ik heb als tip gekregen om eerst prozyme te geven met wat water in een dwangvoerspuitje en dan te masseren (dankzij Zwarte Panter), dat bevordert het masseren. Ik weet niet of je prozyme in huis hebt? Blijven masseren in elk geval, dat die darmpjes gestimuleerd worden.

Ik mag voor mijn konijn 2x daags cisaral geven, weet niet hoe het bij jou is? Blijf vooral plagen met het lekkerste eten, al is het maar hooi of peterselie of iets dergelijks.

Verder kan hooithee ook werken. Vooral het vocht werkt goed.

Infuus durf ik niet te zeggen. Daar heb ik geen ervaring mee. Hier deed prozyme en veel masseren al wonderen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen prozyme in huis, had protexin maar heb het laatst aan iemand gegeven die het heel hard nodig had en nog geen nieuwe in huis. Volgens de DA is Paraffine ook goed...ciseral mag ze 3x daags hier...En idd hou ik haar telkens eten voor maar helaas reageert ze nog niet :frown: Ik zal zeker haar goed blijven masseren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik wat dichterbij had gewoond was ik met mjin koffertje gekomen...

Soms moet je best wat druk uitoefenen met masseren hoor. Dat had ik hier ook. Dat vinden ze niet altijd even fijn, maar daarmee komt wel de gas los. Dat kun je het beste afwisselen met wat zachtjes masseren over het hele darmstelsel.

Heel veel verstand heb ik er niet mee. Ik heb het hier ook regelmatig meegemaakt de afgelopen tijd en zit nu al een week aan de cisaral die zijn werking doet. Voor die tijd heb ik vooral veel gemasseerd... Heel veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet ze altijd op schoot met de staart naar mijn buik gericht. Ik kijk dus tegen het achterlijf aan. Dat vinden zij de fijnste houding. Op de rug vinden ze rampzalig. Ik leg mijn handen dan onder het buikje en masseer dan richting mijn buik. Leuk is het niet, maar heeft wel utiwerking uiteindelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een keer echt een hele dag met Cookie bezig geweest om haar op te knappen, zij bleek gas en verstopping te hebben.

Ik heb smiddags een verse ananas gehaald omdat niks hielp, medicijnen niet en masseren niet.

Ze bleef apatisch, maar na de sap kreeg ze pijn, dat zag ik aan het trillen, ben haar blijven masseren, en nog een paar keer de sap toegediend, de laatste keer, was ruim een uur later kreeg ze weer hevige pijn en toen ineens sprong ze van mn schoot af en begon te eten.

Snachts is er geen dierenarts aanwezig en kunnen ze haar dus ook niet in de gaten houden.

Ik heb Cookie daar wel een keer achtergelaten en hoorde dat naderhand dus ik doe dat absoluut niet meer.

Cookie zet ik overigens gewoon op schoot en ik plant mn hand onder dr buikje zodat ik kan masseren met mn vingertoppen. Op dr rug leggen accepteert ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(was even offline...Fay heeft een erg handig moment uitgekozen namelijk, we zijn aan het verhuizen, juist vandaag zouden we over gaan. Door alles is het huis nu een gigantische puinhoop (zijn alleen maar met Fay bezig geweest) maar nu verhuizen ze om Fay en mij heen:neutral:)met heel veel herrie)

Dank voor de reacties. Ik heb het masseren ook op de rug geprobeerd en zoals jullie beschrijven op schoot en Fay vindt op de rug een ramp dus hou ik het nu maar op de houding met 4 pootje op mijn schoot:)

Ik ben vandaag ook naar de winkel geweest voor een ananas maar helaas hadden ze die niet...hoop dat wat ze nu krijgt genoeg is en dat ze de nacht redt, dan ga ik morgen verder zoeken naar een ananas...ze voelt nu wel wat warmer trouwens...

Wat jij zegt Sennepenneke is precies waar ik bang voor ben, dat ze daar alleen komt te zitten...dan is ze mss beter af hier, ik ben dan wel geen dierenarts maar kan wel op dr letten nu en voor haar zorgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jij kan elk moment bij haar kijken en ingrijpen zonodig, dat kan daar dus niet als er niemand aanwezig is.

Ik hoop dat ze gauw opknapt, het word op een gegeven moment gewoon eng als het te lang gaat duren.

Ik kreeg de zenuwen toen ik zag dat ze duidelijk pijn kreeg, maar het was wel de aanzet voor de verstopping die in beweging kwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik vind het nu al heel eng! Ik hou mijn hart vast...arm klein meiske...

Ze eet nog niet, maar heeft wel net weer wat critical care binnen gekregen en dat smakt ze dan weg, wel een goed teken denk ik, heb eens gehad met een ander konijntje, die liet het allemaal zo uit de mond lopen...

Ze is ook een stuk warmer(mbv kruik en handdoek etc), maar eten taalt ze verder niet naar..hopen dat dat snel komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik me heel goed voorstellen! Ik heb ook al menig doorwaakte nacht meegemaakt voor de diertjes, vooral als dat weken achter elkaar gaat ben je op een gegeven moment echt helemaal op...we hebben een hele dierentuin hier:he: met bijna allemaal opvangertjes die wat mankeren, dan is er altijd wel wat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fay is de nacht doorgekomen... Ik ben bijna de hele nacht bij haar geweest( een uurtje op de bank geslapen naast haar), haar warm gehouden, gemasseerd, af en toe een stukje laten lopen...en het heeft wel wat geholpen, ze heeft weer gekeuteld! Ze lijkt iets alerter dan gisteren en stribbelt ook wat meer tegen, wat wel een goed teken is denk ik, omdat ze dat dus kennelijk op kan brengen...Ze eet nog niet, en ze kan zichzelf nog niet goed warm houden, maar ik vind dit wel hoopvol(ler)..(de DA had haar niet heel veel kans gegeven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het nu wat beter gaat. Keutels zijn een erg goed teken!

Om even terug te komen op de ananas. Toen een van mijn konijnen gas had, werd dit ook aangeraden te geven. Je kunt bij de AH gewoon een pak ananassap kopen. Ze hebben er 1 waar echt niets anders dan ananas in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet weer!! Na de laatste massage....ze heeft al 1 klein witlofblaadje op, 3 blaadjes andijvie(niet heel groot hoor) en een sprietje peterselie...

Ben zo blij:party: Hopen dat het zo blijft!

Wat die ananas betreft trouwens, ik heb er zelf ook wel aan gedacht ananas of ananassap te geven, maar ik wil er wel voorzichtig mee zijn. Ik vind ananas namelijk nogal heftig, en aangezien Fay haar probleem bij haar darmpjes en maag ligt lijkt het me niet heel verstandig om iets te geven dat juist dat gebied heel erg kan gaan irriteren...vind dat een beetje eng en weet niet of ik er goed aan doe...hoewel het hier dus wel geadviseerd wordt..

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat fijn om te lezen!

Wou gisteravond al zeggen dat ik persoonlijk niet gauw mijn konijn achter zou laten bij de DA (in zo'n situatie dan) heb toch het idee dat ik zelf veel meer aandacht aan hem besteed en ook hem beter ken dus beter zie wanneer het goed of slecht gaat.. Ik dacht dat ik waarschijnlijk zou overdrijven, maar ben dus niet de enige met dat gevoel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .