Ga naar inhoud

Science selective ... snap er niks meer van


Nijntje_Hummer&Gizmo

Aanbevolen berichten

Cadeautje van de dierenarts: 2 zakjes SS van 350 gram. Nu krijgen mijn konijnen geen SS maar hopefarms. Maar ik ben eigenlijk toch wel heel nieuwsgierig.

Op de verpakking van de SS brokken staat dat een konijn 60-70 gram per dag moet eten. Hier op BB lees ik dan weer dat dat veel minder moet zijn. Ik heb al verschillende topics omgespit, maar ik word er nou niet veel wijzer van. Waarom verkoopt een dierenarts dan voer met een verkeerde tekst op de verpakking? (dierenarts is wel konijnkundig)

Ik val niemand aan hoor, ik ben gewoon zeer nieuwsgierig.... :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja.. Die tekst staat (natuurlijk) ook op mijn zak SS.. Ik weet het niet. Ik weet wel dat je écht beter de 10 à 15 gram die geadviseert wordt aan kunt houden, anders heb je binnen no time twee dikkerds.. Ik wel althans.

En, als ik mij niet vergis (ik ben te lui om naar de garage te lopen) staat er dat de behoefte van een gemiddeld konijn 60 à 70 gram per dag is. Is maar net wat je een gemiddeld konijn vindt. Als dat een konijn van 4 kilo zou zijn, klopt het nl. wel.

Maar ik vind zoiets als richtlijn ook gewoon te vaag, voor een FH zou dit veel te weinig zijn.. Voor een dwerg véél te veel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 60-70 gram bedoelen ze als totaal, dus niet per kilo konijn :) Zij gaan dus uit van een konijn van een kilo of 3 gemiddeld, en raden dus 20-23 gram per kilo konijn aan. Zij gaan gewoon uit van een gemiddeld dierenwinkelkonijn.

Hierbij gaan ze er van uit dat een konijn daarnaast geen vers groenvoer en dergelijke aanvullingen meer krijgt. Dus zo vreemd is de tekst op de verpakking ook weer niet hoor :)

Ik vind het op zich niet zo een verkeerde richtlijn hoor, ik kom wel gekkere adviezen tegen op verpakkingen van konijnenvoer :)

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn drietal konijnen krijgen 5 schepjes SS, dat zijn Asha van 2kg, Zwartje van 3kg en Moya van 7 kg dus 12 kg konijn krijgt 5x40 gram per dag. 200 gram in totaal. Dat is 16 gram SS per konijn per dag. Daarbij ook nog een flinke groenteschotel. Dit krijgen ze al meer dan een jaar nu, en hun gewicht blijft netjes op pijl.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wij hebben maandag 2 zakjes meegekregen (net als jij waarschijnlijk bij de DA in Zwanenveld geweest :) ) en ik vroeg me het ook al af. Ik heb nog een grote bak biks staan dus ik heb de zak nog niet aangebroken. Ik ben maandag vergeten te vragen of de DA de nijnen even wilde wegen dus ik heb nog steeds geen idee hoe zwaar ze zijn. Ze krijgen nu samen zo'n 100 gram biks per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cadeautje van de dierenarts: 2 zakjes SS van 350 gram. Nu krijgen mijn konijnen geen SS maar hopefarms. Maar ik ben eigenlijk toch wel heel nieuwsgierig.

Op de verpakking van de SS brokken staat dat een konijn 60-70 gram per dag moet eten. Hier op BB lees ik dan weer dat dat veel minder moet zijn. Ik heb al verschillende topics omgespit, maar ik word er nou niet veel wijzer van. Waarom verkoopt een dierenarts dan voer met een verkeerde tekst op de verpakking? (dierenarts is wel konijnkundig)

Ik val niemand aan hoor, ik ben gewoon zeer nieuwsgierig.... :bounce:

Ah, jij bent ook hier in Dukenburg geweest. Hier ook 2 zakjes hoor :party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben maandag vergeten te vragen of de DA de nijnen even wilde wegen dus ik heb nog steeds geen idee hoe zwaar ze zijn.

Je kan ze zelf ook makkelijk wegen hoor. Als ze niet te groot zijn in een kom op de keukenweegschaal en anders ga je zelf met konijn in de armen op de personenweegschaal staan en daarna zonder nijn en het verschil is het gewicht van jouw konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hee ik heb een knijn van 2 kg en zij krijgt maar een klein beetje van SS; minder dan de helft van zo'n standaardbakje die je bij de dierenarts kan kopen.

ik heb overleg gehad met de dierenarts en zij vertelde mij dat hooi het hoofdvoer moet zijn en droogvoer beperkt moet blijven tot aanvulling....

mijn knijn krijgt geen groenvoer omdat ze er dunne poep van krijgt, ook na het wennen.... ik heb wel een soort snoepje waar ze er 2 van krijgt per dag...."bietjes" ze wordt helemaal gek als ik dat geef en komt gelijk het bietje uit mijn hand grissen!hahahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi heb geen keukenweegschaal.... dat ga ik wel x doen bij me ouders thuis maar voor nu kan ik zeggen dat het een handje vol is... dus 1x met mijn hand in de zak voer en omsloten bijna dicht eruit halen... voila...zo duidelijker? hahahahahahahaha beetje rare omschrijving maj... ;)

Mijn knijn eet het altijd helemaal op maar komt niet op me af springen smorgens als ik bijvul.... dus uitgehongerd is ze niet... en als je voldoende vers hooi in het hok hebt is het okee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha .. en ik maar denken dat de DA mij bijzonder vond :P.. Valt dan toch weer een beetje tegen!

Ik heb nog even op de verpakking gekregen en wij hebben SS voor jonge konijntjes meegekregen (ze zijn nu 4 en 5 maanden oud ongeveer) en daar staat op dat het het beste onbeperkt gegeven kan worden. Heb jij een verpakking voor volwassen konijnen?

Ik heb inderdaad die voor volwassen konijnen. :) Ik merk wel dat de nijnen SS wel lekker vinden. Af en toe krijgen ze wat bij de groente. En dan gaat de SS zelfs nog voor de groente :he:

Ik wil nog even kijken hoeveel SS kost en hoe dat zit met de juiste hoeveelheid. Dan stap ik misschien wel over :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 zak is 9 euro zoiets per 1,5 kg! ik wilde overstappen op een ander merk gele zak maar mw.konijn dulde dat niet en at mooi niets.... duszzz SS blijkt errug lekker :D

SS is in het voorjaar opeens 20% duurder geworden vandaar mijn overstappoging...

onbeperkt voer geven aan een konijn??? :s onbeperkt hooi okee maar door onbeperkt voer gaan ze niet meer hooi eten en krijg je dikke spekkonijnen.... mij werd geadviseerd zelfs niet de gehele dag het voer te laten staan....wel heel apart dat er zoveel verschillende adviezen zijn. Zo wordt je als nieuwbakken konijneneigenaar niet veel wijzerrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .