Ga naar inhoud

Help!!! Medicatie toedienen zorgt voor veel stres


Lyra

Aanbevolen berichten

Ik zit met een probleem, Kyro heeft blaasontsteking en ik moet hem daarvoor 5 dagen 2 keer per dag 0,3 ml Sulfatrim geven. Kyro is pas 11 weken en hij vindt het dood eng. Het eens zo nieuwschierige konijntje is bijna verdwenen doordat ik hem twee keer per dag met dwang die medicijnen moet geven:(.

Heeft iemand een idee hoe ik het prettiger voor hem kan maken?

Kyro is een lekker druk mannekke, die extreem nieuwschierig is en al heel erg tam is(zelfs met oppakken) en heeft normaal geen last van stres(behalve nu dan met die medicijnen).

Ik heb het gevoel dat ik hem aan het verpesten ben met die dwangmedicatie, is er geen andere manier:(?

Hij moet nog 4 keer de medicatie krijgen. Op het moment geef ik hem de medicijnen samen met mijn vriend. Hij houdt heb vast en ik probeer het spuitje in zijn mond te krijgen zodat hij de medicatie binnen krijgt. Hier is hij heel erg wild bij, ik heb de handdoektruuk al geprobeerd, maar daar kruipt hij gewoon uit en dit zorgt er ook niet voor dat hij minder stres heeft. Met zijn kontje op de schoot en de rug tegen de buik vindt hij al helemaal niets. Ook de ogen dicht doen (DA gaf die tip) maakt hem niet rustiger...

Ik vindt het gewoon zo zielig dat ik hem dit moet aandoen en ben bang dat hij heel schuw gaat worden.

Dus alsjeblieft, wie heeft ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij wel rustig op schoot?

Probeer hem eerst een tijdje op gemak te stellen, door te aaien en tegen hem te praten. Als hij dan lekker rustig is probeer dan rustig het pipetje in zijn mond te doen.

En het klinkt misschien heel raar... maar ik zong vroeger altijd voor mijn konijn als hij onrustig was... en daar werd hij altijd heel kalm van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is snelheid ook belangrijk. Hoe sneller je het doet des te minder stress hij heeft. Oppakken, goed stevig en gelijk spuit in zijn mond. Rustig leeg spuiten dat wel niet te snel, anders verslikt hij zich (ik weet niet of een konijn zich zelf echt kan verslikken maar ik meen dat weleens gelezen te hebben)

Terug zetten op de grond en je normale dingen doen.

Wij proberen thuis juist niet te veel aandacht te geven door te aaien en rustig te maken en hem dan als nog te vervelen met medicijnen omdat (let wel dit is onze zelfbedachte theorie) wij bang zijn dat het konijn anders aaien en aandacht gaat ascosieren met medicijnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevoel heb ik dus met oppakken en op schoot :( Dit ging namelijk heel goed. Ik kan hem oppakken, mee naar boven nemen, op schoot zetten en dit zeker langer dan 5 min. Dan likt hij gewoon mijn nek of shirt. Ook springt hij wel eens op me als hij bijvoorbeeld op de tafel zit (zelfde hoogte) dan springt hij echt in me nek. Maar ik wil dit dus graag zou houden, dat hij het prettig vindt om bij me te zijn. Niet dat hij straks heel bang is voor iets wat eerst heel goed ging.

Hoe sneller ik het probeer, hoe eerder het mis gaat. Ook zodra hij de spuit ziet begint hij te spartelen en te happen. Vaak lukt het me ook gewoon niet om zijn mondje open te krijgen:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wat je bedoeld, hier gaat het nog steeds gigantisch moeilijk met Fluffy. Hij wil het gewoon niet hebben.

Je kan de medicatie ook op een stukje brood spuiten (dat trekt goed in het stukje brood en druppelt er niet af) en dan geven aan je nijn? Of op groenten doen, dit doe ik nu ook bij Fluffy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: Koop een doosje Lofty's van Vitakraft. Te krijgen bij Aveve, of grotere dierenspeciaalzaak. Dit zijn een soort haverbrokjes, hol van binnen.

Je breekt het brokje, druppelt de medicatie erin en geeft je nijn die helft. Smeer er desnoods een piepklein stukje banaan over voor de smaak. Hij zal ervan smullen! Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: Koop een doosje Lofty's van Vitakraft. Te krijgen bij Aveve, of grotere dierenspeciaalzaak. Dit zijn een soort haverbrokjes, hol van binnen.

Je breekt het brokje, druppelt de medicatie erin en geeft je nijn die helft. Smeer er desnoods een piepklein stukje banaan over voor de smaak. Hij zal ervan smullen! Succes.

Die heb ik thuis, goed idee, ga ik straks proberen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff lastig. Ik snap dat je dit echt lastig vind.. ik word er ook soms niet goed van. Vooral dat spartelen. Bij mij wilt Fluffy het ook niet via groenten, wat ik dan doe: Stukje andijvie pakken, Medicatie erop, en dan de andijvie oprollen zodat je de medicatie niet ziet, en dan geven. Misschien het proberen waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn vind oppakken vaak niet leuk (prooidier).

Maar ja hoe langer je tobt hoe gestressder het konijn.

Een gouden tip kan ik je helaas niet geven alleen hoe wij het thuis doen.

Toch met de handdoektruc. Goed pootjes verbergen in de handdoek en niet vergeten om de achterkant van de handdoek goed dicht te vouwen anders ben je inderdaad je konijn "kwijt" als hij zich naar achter wurmt.

Als je het konijn goed in de handdoek hebt gerolt kun je twee dingen doen. De ander houdt je konijn stevig vast en gaat als het ware achter je konijn staan. Jij met spuit legt je vrije hand over de ogen van je konijn en duwt met je duim en wijsvinger het lipje van je konijn zachtjes naar boven waardoor je het "gat" achter de voortanden ziet. In dit gat zet je het mondje van de spuit en heel voorzichter spuit je de medicijnen naar binnen.

Andere methode (gebruik ik als ik alleen ben) je neemt het konijn in de handdoek in je armen als een babytje goed stevig vast houden en met je vrije hand spuit in zijn bekkie stoppen (weer in het gat achter de voortanden) doordat het konijn op zijn rug ligt zie je al snel waar dit gat is hoef je zijn lippen niet voor opzij te schuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn vind oppakken vaak niet leuk (prooidier).

Hier heeft hij in het begin moeite mee gehad, maar ik heb het langszaam opgebouwd en steeds wat lekkers gegeven. Nu vindt hij het alleen niet leuk als hij op ontdekkingstoer is of als hij denk dat ik hem die medicijnen moet gaan geven. Aangezien hij ze nog 4 keer moet krijgen, ben ik bang dat hij het helemaal eng gaat vinden (steeds denken dat hij medicijnen krijgt)

Maar ja hoe langer je tobt hoe gestressder het konijn.

Een gouden tip kan ik je helaas niet geven alleen hoe wij het thuis doen.

Toch met de handdoektruc. Goed pootjes verbergen in de handdoek en niet vergeten om de achterkant van de handdoek goed dicht te vouwen anders ben je inderdaad je konijn "kwijt" als hij zich naar achter wurmt.

Als je het konijn goed in de handdoek hebt gerolt kun je twee dingen doen. De ander houdt je konijn stevig vast en gaat als het ware achter je konijn staan. Jij met spuit legt je vrije hand over de ogen van je konijn en duwt met je duim en wijsvinger het lipje van je konijn zachtjes naar boven waardoor je het "gat" achter de voortanden ziet. In dit gat zet je het mondje van de spuit en heel voorzichter spuit je de medicijnen naar binnen.

Andere methode (gebruik ik als ik alleen ben) je neemt het konijn in de handdoek in je armen als een babytje goed stevig vast houden en met je vrije hand spuit in zijn bekkie stoppen (weer in het gat achter de voortanden) doordat het konijn op zijn rug ligt zie je al snel waar dit gat is hoef je zijn lippen niet voor opzij te schuiven.

De handdoek truuk lukt niet erg goed, aangezien Kyro heel klein is, hij weegt pas 750 gram en wurmt zijn pootjes gewoon over het flapje heen, zelfs als hij uitziet als een mummy...

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je een keukenhanddoek gebruikt? die is wat kleiner dan een gewone handdoek. Ik snap dat je je konijn op een gegeven moment kwijt bent als hij zich zelf in de grote handdoek verstopt :whistle2:

en anders op iets lekkers proberen, als je een slim konijn hebt trapt hij daar alleen maar een paar keer in..............:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die handdoek truc moet werken hoor... Gewoon zorgen dat zn koppie eruit steekt.

Ik doe het zo:

- pak het konijn en zet hem op een handdoek

- wikkel de handdoek om hem heen

- pak het bekkie was ( met je duim en wijsvinger, zo komt je hand over zn oogjes)

- bekkie wat omhoog tillen

- spuitje erin

- langzaam spuiten

- kijken of ie slikt...

- thats it.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het ook hoor.. wij moesten ook onze nijn medicijntjes geven een week lang.. 2x per dag..drama..daarna was mijn nijn ook niet meer te aaien..die was echt helemaal klaar met ons. Nu gaat het wel weer een beetje.

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand had iets gezegd over het vallen van een konijntje na het mee naar boven nemen. Ik zet Kyro meestal in een kom met hooi, dan leg ik me hand erover heen en kan hij er niet uit. Maar hij is heel erg rustig als ik hem op de arm heb. Als ik merk dat hij er geen zin in heeft (schud ie met zijn hoofdje of hij hapt) dan zet ik um meteen neer. Kyro kan trappen lopen dus dan zet ik um gewoon even op de trap. Maar dit is nog nooit nodig geweest:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat trappenlopen was ik, had het weer verwijderd omdat ik dacht dat ik me vergist had en je bedoelde dat je hem gewoon optilde uit de kooi.. naar boven nam.. denk er liever niet meer aan terug maar als ik iemand ervoor kan behoeden, dan doe ik dat graag..maar zo te lezen heb je dat mooi opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .