Ga naar inhoud

Snuf weer gas


Karina

Aanbevolen berichten

Nu voor de derde keer in 2 weken tijd heeft Snuf last van een gasaanval. Elke keer kan ik het bedwingen met masseren, prozyme/protexine en plagen met sprietjes peterselie. Elke keer gaat het nog goed.

Echter gisteravond, 3 dagen na de tweede aanval, zat hij weer stil te kijken. Geen energie, niet nieuwsgierig, dus niet Snuf. Masseren, weer die belletje in zijn buik. Wat prozyme gegeven en in het hok ging hij zich wassen. Meestal ben ik dan nog op tijd voor de echte boosdoener begint. Maar nee, vannacht nog opgestaan om te gaan kijken en hij zat in een hoek. Ik moest een uur later toch opstaan, dus meteen prozyme gegeven en goed gemasseerd. Zijn buik maakte lawaai voor 5 konijnen. Al zittend op mijn schoot borrelde het al, daarvoor hoefde ik niet eens te masseren. Het meeste toch weggewerkt, maar eenmaal terug in het hok ging hij als een handdoek in zijn hangmatje liggen. Tegen mijn principes in heb ik 0,2 ml carprofen gegeven. Hij piepte zó van de pijn...

Ik moest werken, dus moest wel weg. Meteen mijn ouders gebeld en mijn vader is gekomen. Hij was er 5 uur nadat ik ben weggegaan (ik ga om 7 uur 's ochtends weg en mijn ouders wonen helaas niet om de hoek). Snuf at 2 sprietjes hooi. Mijn vader heeft hem gemasseerd maar hoorde niks. De twee stukjes appel gingen er goed in. Dus weer gered vandaag.

Maar, kan ik nu altijd zo'n gasaanval verwachten. Ik word er zo moedeloos van... Hij is niet echt in de rui of zo. Hij heeft het één keer eerder gehad en toen duurde het een dag. Toen ben ik ook naar de da gegaan en hem protexine in pastavorm meegekregen. Is er nog een manier om preventief gas tegen te gaan?

Maandag moet ik sowieso gaan enten, dus zal het ook eens met de dierenarts bespreken. Misschien weten jullie nog tips qua groente/kruiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zit overigens een beetje rond te kijken. Snuf heeft destijds bij de da dus protexin fibreplex gekregen (even opgezocht). Dit hielp toen heel goed. De fibreplex kun je ook via internet bestellen. Is dat misschien een idee om in huis te hebben in geval van nood?

Ik ga maandag dus sowieso naar de dierenarts en ga overleggen hoe ik moet handelen als het zo vaak gebeurd. De aanvallen volgen elkaar namelijk steeds sneller op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga hier nog eens verder over nadenken (ik denk momenteel niet zo heel helder..lang leven examens)..

De vraag is natuurlijk wat dan de oorzaak zou zijn dat zijn darmen trager gaan werken. En er gasvorming is.

Ik weet dat je het al eens hebt laten weten, maar zou je hen menu nog eens willen opschrijven. Wat en hoeveel ze krijgen. Eet hij goed hooi?

Nog steeds geen duidelijk patroon te zien in wanneer hij er last van krijgt?

Protexin is eigenlijk nooit slecht... en de fibreplex is eigenlijk een vorm die speciaal voor oa. konijnen is ontwikkeld en die ook nog eens extra vezels bevat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt ie:

's morgens 6.30 uur:

* 2 bladeren witlof

* om de dag 2 dunne schijfjes wortel

* 2 stengeltjes basilicum of peterselie of andere kruiden

* vers hooi

Als ik wegga om 7.00 uur doe ik 20 gram ss in het bakje

Om 17.50 uur ben ik thuis. Dan mogen ze los door het huis rennen en krijgen ze nog wat kruiden en soms een blad witlof (vooral nu met dit warme weer wegens het vochtgehalte)

Om 22.30 uur ga ik meestal slapen. Dan krijgen ze wat rucola, witlof (als ze dat niet eerder hebben gehad) en als dat op is de andere 20 gram van de dag. En nog een keertje vers hooi.

De porties zjin voor 2 nijnen.

Het zijn allebei geen hooieters. Ze eten het wel, maar het is nooit op als ik thuiskom. Ik heb al verschillende hooisoorten geprobeerd en in het begin is het nieuw en lekker, daarna niet meer interessant, ook niet met kruiden. Ook heb ik geprobeerd te minderen in eten, zodat ze meer hooi eten, maar dan gaat Snuf de voerbak door het hok trekken, de houten villa omkiepen en nog meer van die fratsen. Duidelijk dus niet eens met het Sonja Bakker voor Nijnen.

Er is geen patroon te zien... Eerst was het elke vrijdag, nu dus al een paar dagen na de 2de aanval. Ik dacht eerst dat het door de andijvie was die ik eens wilde proberen bij de twee. Niet dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft nu gewone protexin. Dus het enige grote verschil met de fibreplex is de toegevoegde vezels... En met de fibreplex had je wel een goed resultaat.

Hij eet weinig hooi... Wat is weinig? Een handje, een half handje,...?

Er zijn natuurlijk ook konijnen die het geweldig doen zonder hooi, maar mss heeft hij gewoon nood aan die extra vezels...

(Ik ben maar een beetje hardop aan het denken...)

Qua groenten zit er natuurlijk niets bij dat bekend staat makkelijk gas te veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuf rent nu door de gang. Hij is vrolijk en knabbelt aan wilgentakken. Maar dat is altijd als hij er weer overheen is. Ik merk wel dat hij erg droge keutels heeft met veel haar erin. Ook de nawee én boosdoener van de bijna-verstopping. Kan het misschien ook zijn dat hij te weinig vocht binnenkrijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te weinig vocht...

Hmm... zou heel mss kunnen. 'Ter preventie' van stasis wordt meestal aangeraden te zorgen dat ze voldoende vocht binennkrijgen en voldoende vezels.

Hoeveel denk je dat hij ongeveer drinkt? Zou het voor jou mogelijk zijn om mss wat meer groenten te geven?

En anders mss flessenwater proberen i.p.v. kraanwater. Klinkt voor sommige mss overdreven, maar hier drinken ze dan toch echt meer...

Of een bakje proberen ofzo...

Daarnaast mss toch nog eens wat gedroogde kruiden proberen...of iets vinden zodat hij iets meer hooi gaat eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien zijn droge keutels dacht ik dat natuurlijk. Ze drinken allebei uit een bakje. Aangezien ik overdag weg ben, hangt er ook nog een fles. Als ik thuis kom is misschien 1 cm van het bakje (maat "normaal" voerbakje waar konijn op staat) op. De fles zie ik meestal niet zo.

De gedroogde kruiden zijn onderweg met de post. Die komen zaterdag. Qua hooi eten ze hier misschien een handje, niet meer. Ik probeer al elke keer kruiden erin te verwerken, maar helaas, daar trappen ze niet in hier.

Met de groente moet ik heel erg oppassen. Nijn is nogal dominant en wil nog wel eens teveel groen opeten. Ook dat wat Snuf niet eet, omdat hij "vol" zit. Misschien nog een tip wat voor groente?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien zijn droge keutels dacht ik dat natuurlijk. Ze drinken allebei uit een bakje. Aangezien ik overdag weg ben, hangt er ook nog een fles. Als ik thuis kom is misschien 1 cm van het bakje (maat "normaal" voerbakje waar konijn op staat) op. De fles zie ik meestal niet zo.

De gedroogde kruiden zijn onderweg met de post. Die komen zaterdag. Qua hooi eten ze hier misschien een handje, niet meer. Ik probeer al elke keer kruiden erin te verwerken, maar helaas, daar trappen ze niet in hier.

Met de groente moet ik heel erg oppassen. Nijn is nogal dominant en wil nog wel eens teveel groen opeten. Ook dat wat Snuf niet eet, omdat hij "vol" zit. Misschien nog een tip wat voor groente?

Hier drinken ze eigenlijk zo goed als niks (ze krijgen daarnaast wel echt bergen groenvoer normaal).

Maar sinds ik flessenwater geef, drinken ze toch wel wat.

Qua groenten die volledig veilig zijn... Ruccola, selder, wortelloof,....

De witloof zou je ook iets meer van kunnen geven, voor het vocht, maar qua voedingsstoffen zit daar niet veel in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ruccola krijgen ze elke avond, maar daar eet hij niet zoveel van. Komkommer is misschien niet zo´n slecht idee. Daarvan weet ik dat Njin het niet lekker vindt haha.

Ik zal eens flessenwater gaan kopen dit weekend. Hopelijk hebben ze geen voorkeur voor één of ander sjiek merk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ruccola krijgen ze elke avond, maar daar eet hij niet zoveel van. Komkommer is misschien niet zo´n slecht idee. Daarvan weet ik dat Njin het niet lekker vindt haha.

Ik zal eens flessenwater gaan kopen dit weekend. Hopelijk hebben ze geen voorkeur voor één of ander sjiek merk ;)

Ohja...was al weer vegeten dat je ook ruccola gaf :$

Komkommer wordt hier door beiden niet echt gegeten, maar mss is Snuf er wel dol op.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet heel dit topic gelezen. Maar wormen kunnen ook een tragere darmwerking veroorzaken. Is ze al eens ontwormd?

Nee, nog niet. Misschien niet eens een slecht idee. Ik ga maandag toch voor de inenting en zal het eens voorleggen.

@ Efrat: ze hebben hier dat lekkere alpenhooi van Caroline's tip, appelhooi, wortelhooi en paardenbloemhooi. Allemaal van zooplus. Maar nee, een beetje kan er maar in.

Ik had kruiden en eten besteld bij zooplus. Gisteren lag er een briefje van tnt dat het vandaag zou komen. Ze zijn niet geweest :s

Snuf eet momenteel een stuk andijvie. Dat vindt hij weer wel lekker. En de komkommer ging er gisteren ook goed in. Vanmorgen nog wat bubbels gevoeld, maar vanavond niet. Hij krijgt nu 2x per dag prozyme. En ik heb water gekocht. Die twee hebben het nog luxer dan ik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuf was vanmorgen Bob de Bouwer. Normaal als ik ga werken krijgen ze om half 7 hun eten. In het weekend slaap ik uit. Gevolg: Snuf trekt de voerbak naar de andere kant, de houten villa trekt hij naar voren kiept hij om (of Nijn er nu op zit of niet) en als een wilde rent hij achter Nijn aan. Een heerlijk gezicht.

Ik zal het maandag bespreken bij de dierenarts. Ontwormen is voor beide inderdaad goed. Nijn is ook nog nooit ontwormd.

De protexin fibreplex is onderweg. Ik heb bij HEMA maar een koffertje (van jip & janneke) gekocht om hun hele apotheek in te duwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .