Ga naar inhoud

De Myx van nu.....ziet er anders uit!


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Het is nu weer volop tijd dat de myx uitbraken plaats vinden.

Ik krijg dit nu dagelijks te horen van me collega fokkers.

Maar er is nu iets aan de hand wat anders is dan normaal.

Eigelijk kon je dat hier al lezen op BB.

zie dit toppic.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/25224-weet-niet-mijn-konijn-heeft-7.html

Daar zie je ook de foto van het konijn wat in eerste geval wat kale ogen vertoonde.En een ver dikte anus.

Nu blijkt bij de uitbraken die er zijn dat de dieren dit enkel vertonen en niet eens meer in de fase komen dat ze pus ogen krijgen en of de myx plekken vertonen op het lichaam.Dus de herkenning voor myx word wat onduidelijker.

En de dieren overlijden ook binnen drie dagen met enkel deze symptomen.

Dit kan een vorm van mutatie zijn ......

Dit weten we niet zeker maar is net zo dodelijk.

Ik wil beslist geen paniek zaaien maar wel duidelijk over brengen dat konijnen liefhebbers er van op de hoogte zijn van de ontwikkelingen om ons heen met deze vrezelijke ziekte.

Cindy BRC

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

mijn DA houdt ent-dagen, ik sta wel aangemeld daarvoor. Is het handig om nu alvast te gaan? (ze zit binnen, katten ook. Geen vlooien, wij lopen niet door nijn-rijk gebied/gras)

Het is sowieso goed om te enten, het kan bv ook door muggen door gegeven worden, maar ook gewoon door mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik dus hier mee wil aangeven ......een van de myx konijnen met de mindere symptomen waar van wij fokkers denken dat het een mutatie is.

Heeft de da dit al zieke dier toch geent met myx.

Waarop dit dier nog de zelfde avond de myx symptomen kreeg die normaal wel bij myx worden gezien.

Dit is niet alleen een fout van de da.....maar ook een vermoedelijk ander virus.

Het konijn vecht nu voor zijn leven maar ik vrees het ergste.

Als men met lymovac ent is die maar een maand houdbaar.....

Maar ook bij een andere collega fokster die geent had met lymovac wat een veilige enting is. Is een konijn binnen de 4 weken na de enting overleden aan myx. Is geen 100 procent veilig heid dat je konijn het niet kan krijgen.

Als het zo is wat wij nu zien er merken dat het een mutatie betreft helpen de huidige entingen dus niet .Die zouden dan moeten worden aangepast.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ent jij je konijnen eigenlijk preventief? Ik ken mensen die meerdere nijnen hebben die dit om de risico's die jij noemde niet doen.

Ik ben meerdere konijnen verloren aan de enting van myx toen nog cunical.

Als je dat hebt meegemaakt ga je toch anders denken.....

Ook hier in de plaatselijke opvang is dit toen gebeurt.

Wij hebben toen besloten niet meer te gaan enten.

Alleen vhd ent ik wel 2 keer per jaar.

Aangezien lymovac geen 100 procent dekking geeft en je elke maand zou moeten enten is dat voor mijn persoonlijk niet op te brengen, naast het feit dat het echt niet gezond kan zijn voor je konijn.

Het is nu afwachten wat er gaat gebeuren in nederland......

Er zullen binnen een niet al te lange tijd meer mensen hier op het forum komen met myx konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben meerdere konijnen verloren aan de enting van myx toen nog cunical.

Als je dat hebt meegemaakt ga je toch anders denken.....

Ook hier in de plaatselijke opvang is dit toen gebeurt.

Wij hebben toen besloten niet meer te gaan enten.

Alleen vhd ent ik wel 2 keer per jaar.

Aangezien lymovac geen 100 procent dekking geeft en je elke maand zou moeten enten is dat voor mijn persoonlijk niet op te brengen, naast het feit dat het echt niet gezond kan zijn voor je konijn.

Het is nu afwachten wat er gaat gebeuren in nederland......

Er zullen binnen een niet al te lange tijd meer mensen hier op het forum komen met myx konijnen.

Cunical is naar mijn weten de enting tegen VHD die tegenwoordig nog steeds gebruikt word..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat het gaat om andere symptomen of om een mutatie. Pure speculatie wat mij betreft.

De kans is veel groter dat het gaat om konijntjes met een mindere weerstand en die dus overlijden voordat er meer symptomen zichtbaar zijn.

De symptomen in het topic wat boven aangehaald wordt, zijn normale symptomen voor myx. Bewijs is dat verschillende bb'ers ook al spontaan aan myx dachten...

Aan de hand van symptomen kan je niet bepalen of er sprake is van een mutatie. Dat kan enkel indien de enting bv niet meer werkt,maar aangezien een enting tegen myx nooit 100% zekerheid geeft, kan je dat daar dus ook niet uit opmaken. Bovendien muteert een virus niet in die mate dat de symptomen compleet veranderen...griepvirussen muteren ook constant, maar griep is en blijft griep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de honderdduizendste keer: een konijn kan vanaf 8 weken worden ingeënt tegen VHD, vanaf 4 weken tegen myx BEHALVE dwergrassen die mogen pas vanaf drie maanden worden ingeënt tegen myx. Hoe vaak moet ik dat nog blijven herhalen??? *zucht*

Verder ben ik het grotendeels met Caroline eens. Wat wel mogelijk zou zijn is een geringe mutatie in het myx virus waardoor het vaccin minder goed werkt. Omdat in lyomyxovac geen myxomatose virussen zitten maar een ander, sterk gelijkend virus heb je sowieso al geen 100% bescherming. Treedt er dan een kleine mutatie op in de myxomatose virussen dan kan het zo zijn dat het immuunsysteem een myx infectie niet snel genoeg herkent en aan kan pakken. Daar wil ik nog bij opmerken dat als een konijn zo snel na de vaccinatie aan myx overlijdt dat er een grote kans is dat het konijn geïnfecteerd is geraakt voordat de vaccinatie werkte. Het is namelijk zo dat de vaccinatie pas na ongeveer een week bescherming biedt, en myx heeft een incubatietijd van ongeveer twee weken.

Het is wel mogelijk hoor, een gemuteerde variant van myxomatose die iets andere symptomen laat zien. Maar het is gewoon niet een conclusie die je zo snel al kunt trekken, zeker aangezien er voldoende andere verklaringen zijn die veel meer voor de hand liggen. Als iemand keelontsteking heeft ga je ook niet gelijk uit van leukemie of AIDS toch? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was al zo dat het bewuste konijn dus myx had met enkel wat kalere ogen en opgezette anus.Dat hadden alle dieren bij verschillende collega fokkers ik spreek nu over 3 verschillende stallen in nederland.

Waar de dieren niet geent waren.Daar vielen de konijnen dood neer nog voor ze meer symptomen kregen wat wij normaal gewend waren.

Alle fokkers zijn naar de da geweest in alle gevallen conclusie myx.

Het konijn wat door een da dus ziek en wel wel geent is kreeg z'n 3 uur later na de enting wel de duidelijke symptomen van myx.

Dit had de da niet moeten doen maar gebeurde zaken nemen geen keer.

Omdat de fokkers dit nu niet goed herkende als myx zijnde trekken ze aan de bel wat is hier aan de hand?

Een collega foker dus een 4 e verloor een konijn geent en wel 3 weken na de enting, aan myx

Voor de honderdduizendste keer: een konijn kan vanaf 8 weken worden ingeënt tegen VHD, vanaf 4 weken tegen myx BEHALVE dwergrassen die mogen pas vanaf drie maanden worden ingeënt tegen myx. Hoe vaak moet ik dat nog blijven herhalen??? *zucht*

sorry ik zit in de dwergen.......

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me deels bij Caroline en Petra aan.

Daarnaast is het al langer bekend dat er meerdere variaties zijn van myx.

En dat je niet bij allemaal duidelijk de myxomen hebt.

Je kan oa. ook te maken hebben met een vorm die snel een longontsteking veroorzaakt en zo de dood tot gevolg heeft...

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het eens met caroline en petra, mutaties zijn niet zo simpel en snel vast te stellen.

Bovendien zal niet elk konijn myx in dezelfde vorm laten zien, dat heeft ook alles met zijn of haar gesteldheid te maken en eventuele bescherming die het al bezit

Daarnaast vind ik het wel frapant dat als dit de fokkers zo bezig zou houden er niks over te lezen valt op welk fokkersforum dan ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .