Ga naar inhoud

Sukkel en Muts, te dik.


Mutsie

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen Sukkel en Muts zijn te dik. En ik wil ze op een gezonde manier laten afvallen.

Ik ga ze morgen wegen.

Per dag krijgen ze 1 bakje biks met z'n tweeën, en dan niet helemaal vol maar ongeveer 3/4.

Vandaag krijgen ze samen iets meer dan 1 stronkje witlof en wat kruiden. (basillicum, selderie en peterselie).

En ze krijgen kruidenhooi (onbeperkt), elke dag doe ik er weer nieuw hooi in.

Bij het biks zit gemengd voer dit doet mijn moeder altijd erbij terwijl ik zeg dat het niet goed voor ze is, maar me moeder vind het zielig om ze alleen maar biks te geven.

Ik weet niet of Speedy ook te dik is, hoe kan je dat zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

??:bounce:

Bedoelde niet eens dat, wist niet eens dat jij je voer eerst niet afwoog. Deed ik in het begin ook niet.

Het klonk alleen nogal verwijtend en dat vond ik nergens voor nodig. Waarschijnlijk verkeerd begrepen, vandaar de ??

Vooral het gemengde voer links laten liggen. Biks ziet er saai uit, maar zit vol voedingswaarden! Bovendien vinden mijn nijnen hun SS heeeerlijk, ze vallen echt aan!

Inderdaad lekker veel groenvoer geven (wel opbouwen natuurlijk) en onbeperkt hooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou toch echt nog eens aan je moeder uitleggen dat gemend voer niet zo goed, omdat er veel dingetjes inzitten die voor je konijn niet goed zijn. Biks zit alles in wat ze nodig hebben, zeg dat ook duidelijk. misschien dat ze dan dat gemende voer er niet meer bij doet? Variatie in je eten is voor mensen heel belangrijk, maar bij nijnen juist niet, ze moeten wennen aan vaste soorten groenvoer, en het is dan ook belangrijk dat je dit blijft geven. Hetzelfde geldt voor biks: ze zijn prima tevreden met elke dag dezelfde biks.

et gewicht van je nijnen zegt verder niet zo veel want het hangt er maar net vanaf hoe groot ze zijn. Zijn het raskonijnen, of rasloosjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe er zelf al meer biks bij zodat er in verhouding maar heel weinig gemengd voer inzit. Ik heb het al heel vaak aan me moeder uitgelegd, maar die blijft het zielig vinden. Ze zegt dan je eet zelf ook snoep, chocolade en dat soort dingen. Ik krijg haar gewoon niet overgehaald.

Ik heb ze net gewogen. Muts weegt 2,1 kilo en Sukkel 2,4 kilo. Sukkel volgens mij ook groter.

Speedy moet ik nog wegen, maar het begon net te regenen dus doe ik als het weer droog is.

Dus dan moeten samen 112 gram krijgen of moeten ze minder krijgen omdat ze te zwaar zijn?

Dat ze onbeperkt hooi moeten dat weet ik en dat krijgen ze ook.

Maar hoeveel groen moeten ze krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze persoonlijk wel minder geven. Je wilt tenslotte dat ze afvallen.

Het zijn rasloze konijnen?

Ik vind het gewicht overigens niet schokkend... Maar ik vind (vooral Sukkel) er wel érg dik uitzien... Dus dat vind ik lastig!

Groen mogen ze wat ze aankunnen. Bouw het rustig op. Ze mogen geen diarree krijgen van de groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dankje ik denk dat ik dan begin met 90 gram.

Ik vind Sukkel er ook wel dik uitzien en als je eerst Muts optilt en daarna Sukkel dan merk je ook wel het verschil. Maar als ik aan haar wam voelt dan is het ook veel vacht en een soort van los hangend vel :P wat oudere mensen krijgen:P ook haar nekvel is heel veel en ruim (ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen).

Komt dat dan ook omdat ze dik is of lijkt ze hierdoor juist dik terwijl ze dat misschien niet is.:s want ik wil haar ook niet te weinig geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je een topic gemaakt hebt! :goed:

Ik zou het inderdaad eens proberen met 90 gram en een lekkere portie groente erbij. Als ze dan nog honger hebben kunnen ze hooi eten, hoe meer hooi hoe beter. Ik denk dat je zelf over een tijdje wel merkt of je meer of minder moet geven. Valt ze helemaal niks af, iets minder dus. Als ze over een tijdje mooi op gewicht lijkt te zitten moet je het zo houden en als ze maar blijft afvallen is het te weinig.. De aanbevolen 25 gram per kilo is een richtlijn, die klopt niet voor elk konijn, sommige konijnen hebben (veel) meer nodig om op gewicht te blijven, en anderen juist minder. Als ik Indy 25 gram gewone biks per kilo geef, wordt hij te dik.

Overigens zijn wammen 'vrouwenkwaaltjes' onder konijnen en ik geloof niet dat als ze er eenmaal eentje hebben, dat die nog weggaat. Opletten dus, hij moet wel kleiner worden, maar als ze er over een tijdje verder goed uitziet op die wam na, is er niks meer aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer hun ook goed te motiveren om te lopen!Ik weet niet of je een ren hebt of ze binnen bij je mogen lopen, maar je zou dan eventueel het water in die hoek leggen, het hooi zo ver mogelijk van het water en het groen en brokjes wat verspreiden van elkaar.Geen idee of dit iets is?Doen ze allesinds wel is bij paarden op de wei om hun (nog) meer te laten bewegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer hun ook goed te motiveren om te lopen!Ik weet niet of je een ren hebt of ze binnen bij je mogen lopen, maar je zou dan eventueel het water in die hoek leggen, het hooi zo ver mogelijk van het water en het groen en brokjes wat verspreiden van elkaar.Geen idee of dit iets is?Doen ze allesinds wel is bij paarden op de wei om hun (nog) meer te laten bewegen.

En/of (een deel van) hun portie biks in een voerbal doen! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kunnen voelen van de ruggengraad is volgens mijn DA niet de methode om te voelen of ze te dik zijn! De ruggengraad kun je bijna altijd wel voelen. Het gaat om het laagje op hun ribbenkastje, daar gaat als eerste het vet zitten en wanneer je dat laagje voelt, is je nijn te dik. Daarbij natuurlijk wel ook even op de weegschaal zetten.

Poo en Muis waren ook te dik, kregen net te veel biks. Hebben nu een dieet en na een paar maandjes waren ze weer perfect op gewicht! Dit dieet zal ik dan ook voor ze aan blijven houden. Poo heeft ineens ook geen darmproblemen meer!

Iedereen zal hier denk ik wel iets anders zeggen over hoeveel biks je nijn moet krijgen, maar dat komt natuurlijk omdat iedere nijn anders is en dus ook een andere voedingsbehoefte heeft.

Zorg dat ze vooral veel, veel hooi eten. Biks is bijzaak. En veel groen inderdaad, zoals hier al gezegd werd.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .