Ga naar inhoud

Tot welke leeftijd vol bakje bix?


Nijntje 10

Aanbevolen berichten

Uhm.. Ik weet het niet, maar ik vind 'onbeperkt' sowieso een beetje vaag.. Naar mijn weten voer je een konijn altijd naar het volwassen gewicht, dus een konijn dat 2 kg gaat wegen mag 50 gram biks (30 gram SS). Maar goed, als ze een jaar zijn moet je in elk geval stoppen met dat volle bakje, dan zijn ze volwassen. Ikzelf zou dat liever nog eerder doen, maar dan wel enorm veel groente bij voeren natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm.. Ik weet het niet, maar ik vind 'onbeperkt' sowieso een beetje vaag.. Naar mijn weten voer je een konijn altijd naar het volwassen gewicht, dus een konijn dat 2 kg gaat wegen mag 50 gram biks (30 gram SS). Maar goed, als ze een jaar zijn moet je in elk geval stoppen met dat volle bakje, dan zijn ze volwassen. Ikzelf zou dat liever nog eerder doen, maar dan wel enorm veel groente bij voeren natuurlijk.

Ik vind jullie antwoorden ook een beetje vaag hoor!:penguin:

nog iemand?:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind jullie antwoorden ook een beetje vaag hoor!:penguin:

nog iemand?:mdr:

Ja, omdat jij het heel anders aanpakt dan ik zou doen. Ik zou sowieso nooit onbeperkt voeren, althans, ik zou nooit onbeperkt biks voeren. Dus is het voor mij niet van belang te weten wanneer ik moet stoppen met onbeperkt voeren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbeperkt voeren is tot uiterlijk een half jaar, maar ik heb ook al adviezen gelezen waar geadviseerd werd eerder te stoppen met onbeperkt.

Maar zoals eerder in dit topic al gezegd, helemaal onbeperkt is absoluut niet nodig. Een jong konijn heeft ook genoeg aan 25 gram biks per kilo verwacht volwassen lichaamsgewicht. Dus een jong konijn dat 2 kilo gaat worden kan je nu ook al 50 gram biks geven. De meeste dierenwinkelkonijnen worden trouwens tussen de 2 en 3 kilo zwaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een jonge Vlaam in de groei gehad, maar die had absoluut niet genoeg aan de hoeveelheid voer die hij mocht, dus heb ik hem gevoerd naar hoeveel hij wilde, maar dan wel zo dat als hij de volgende keer weer eten kreeg, dan hongerig was ;)

onbeperkt is niet goed, een konijn moet hongerig zijn als je hem gaat voeren!

alleen heeft een konijn in de groei soms net ff iets meer nodig (merk ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het artikel hier op BB staat de volgende richtlijn:

Je konijn mag 25 gram biks per dag per kilo lichaamsgewicht. Biks moet je niet zien als hoofdvoeding, maar is wel onmisbaar. Het is voor ons niet mogelijk om uit hooi en groenvoer een volledige voeding samen te stellen zonder dat je konijn te kort komt. Door toch een basishoeveelheid biks te geven elke dag weet je zeker dat je konijn alle voedingsstoffen binnen krijgt. De basishoeveelheid die wij hier voor aanhouden is 25 gram per kilo lichaamsgewicht. Hierbij moet je wel uit gaan van het normale volwassen gewicht van jouw konijn. Als je konijn dus 3 kilo hoort te wegen als volwassen konijn, mag hij 75 gram per dag hebben. Jonge konijnen mogen meer eten, omdat ze in de groei zijn. Tot de leeftijd van 4 maanden mogen ze eigenlijk onbeperkt eten. Vanaf 4 maanden moet je dus gaan afbouwen en van onbeperkt naar de hoeveelheid biks gaan voor het normale volwassen gewicht van het dier. Onbeperkt houd overigens niet in dat je bakken vol voer moet zetten: probeer een evenwicht te vinden tussen dat je konijntje genoeg eet maar wel haar blinde darm keutels opeet!

Zie: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de vraag heel goed begrijpen mensen wie weet nu hoe groot en konijntje gaat worden? Ook wij kunnen daar geen antwoord voor geven.

Een konijn groei wel tot een jaar oud.Als ie 4 maanden op onbeperkt voer zit kun je het dubbele in gewicht er bij rekenen.Dat zal hem dan ongeveer worden.

succes

Dankjewel!:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .