Ga naar inhoud

Menu van de dag


Ireen

Aanbevolen berichten

Ik ben wel benieuwd wat anderen aan groenvoer aan hun nijnen voeren en wat het samenstelling van het menu per dag is. Daarom een nieuw probeerseltje "menu van de dag" waarin je aangeeft wat je nijn die dag aan groen voer krijgt of gekregen heeft.

Zoef en Sofietje hebben vandaag allebei naast hun dagelijkse biks en brandnetelkruidenhooi... een halve witlof, een takje basilicum, een volle hand paardebloem bladeren, een blaadje veldsla, babyworteltje met extra wortelloof en een klein stukje peterselie gehad.

Morgen staat op het menu: andijvie, bloemkoolroosjes, takje basilicum en peterselie op het menu, en misschien wordt het nog aangevuld met een blaadje veldsla en een blokje paprika.

En wat hadden jullie konijnen vandaag op t menu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vandaag:

's ochtends hun eerste portie biks & nieuw water uiteraard + nieuw hooi & allemaal een klein stukje brood (standaard elke ochtend). Smiddags wat andijvie & witlof. In de namiddag een schoteltje met komkommer, zevenblad, appel & een wortel en net hebben ze hun 2e portie biks gekregen & weer nieuw hooi. En nog wat citroenmelisse&basilicum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon normaal biks ('s ochtends 15 gram, tussen de middag 15 gram) en tussen de middag de hooiballetjes bijgevult met haver, luzerne en 'kruidentuinmix', wat hadden ze vanavond in hun salade? Weet niet, heb ik gisteren al klaargemaakt.. Uh..... Witlof, bloemkoolbladeren, paardenbloem en een schijfje wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend eerst allebei een radijsje en een restje wortelloof, daarna heb ik een grote wilgentak in de ren gegooid.

Aan het eind van de middag een schaal groenten (meestal zo'n 500 tot 600 gram): vier of vijf blaadjes andijvie, een stronkje witlof, een flinke hand paardenbloemen, een paar takjes peterselie, een paar takjes selderij, een handje spinazie, een stengel bleekselderij, een schijfje komkommer in stukjes en een paar takjes munt (alles in hapklare brokken gesneden voor de dame en heer). Tussendoor hebben ze nog een paar blaadjes basilicum gekregen die in de plantenbak voor het hok groeit, en volgens mij heeft Kiwilief ze ook nog wat uit de kruidentuin gevoerd (o ja, peterselie en citroenmelisse hoor ik net).

Om een uur of negen krijgen ze een bodempje Science Selective (samen 80 gram), en als ik straks naar bed ga krijgen ze weer een wilgentak.

O ja, en ze hebben natuurlijk de hele dag door hooi en vers water tot hun beschikking. Stelletje vreetzakken. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha zoals je dat schrijft, 'daarna heb ik een grote wilgentak in de ren gegooid', heb nu helemaal zo'n beeld voor me van Kiwi die een tak in de ren gooit alsof het een groot stuk vlees is en Ko en Nijn die er als uitgehongerde leeuwen op af vliegen, die hele tak uiteen scheuren :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ghehe, na zo'n nacht zonder voer? Dan lijkt het er verdacht veel op hoor! :lol:

Elke keer als we langs dat hok lopen huppelen ze helemaal met ons mee, in de hoop dat we ergens een lekker blaadje vandaan toveren (of plukken), ze denken echt altijd alleen maar aan eten! :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloemkoolroosjes geef ik nooit, stukjes bloemkoolblad krijgen ze wel als wij dat zelf eten. Het is inderdaad kool en je moet het ook nooit zomaar en altijd met mate geven, maar mijn konijnen kunnen er prima tegen.. Ze krijgen in de winter ook regelmatig een beetje boerenkool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

's Ochtends allebei 10 gr SS, een uurtje later allebei een bakje met (vandaag) witlof ( 2 blaadjes), handje andijvie, beetje basilicum en allebei 1 braam.

Vanavond weer allebei 10 gr SS en een uur daarna een bakje groen; handje andijvie, 2 blaadjes witlof, 2 takjes veldsla en allebei 2 kersen.

Voor het slapengaan allebei 3 gr SS (om ze het hok in te lokken) en verder hooi en water.

Oh ja en meneer en mevrouw eten als ik het ze geef allebei één hele wilgenbal per dag!!! En die dingen zijn duur!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

's Ochtends staat er 12 gram SS op het menu, en een verse fles water.

Dan 's middags rond etenstijd voor ons is het ook zijn etenstijd. Heb gisteren een schotel gegeven met 2 blaadjes andijvie, 3 blaadjes witlof, 2 schijfjes komkommer, 2 radijsjes en een paar takjes peterselie en dat staat vanavond ook weer op het menu.

En dan voordat ik naar mijn bedje ga,. wordt er nog 12 gram gewone biks gegeven.

Verder moet ik de hooibal zo'n 3 a 4 keer per dag aanvullen.. Tommie blijft er van vreten!

aangepast door o0kirs0o
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bugs en Bunny krijgen 's morgens samen 20 gr SS. Ik verdeel het netjes over 2 bakjes maar ze vinden het 'handiger' om samen eerst het eerste bakje leeg te eten en daarna samen naar de volgende te gaan. Past natuurlijk voor geen meter die twee neuzen in 1 bak, maar vooruit.

Om een uur of 10 een grote bak groente. Sinds kort snij ik het voor een paar dagen voor zodat ik het zo kan pakken. Altijd andijvie, witlof, broccoli en rucola. Soms wat kruiden (als die plantjes weer willen groeien) en af en toe wortel met loof.

Ook ik had een grappig beeld bij het 'smijten van een wilgentak' dus ik probeer dat beeld na te bootsen door er met een sierlijke boog een (deze dagen een perenboom-) tak in te gooien :mdr:

Daarna gaan ze uitgebreid siësta houden en als ze dan om een uur of 4 hun oogjes weer opendoen krijgen ze zo'n ingepakte hooistengel ofzo.

's Avonds weer 20 gr SS voor samen. Hooi en water wordt 's morgens en 's avonds gecontroleerd en zonodig bijgevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogen ze geen bloemkool? ow in de "do's en don'ts lijst" staat het bij de "do's". normaal geef ik ook altijd alleen het blad (en dan ook alleen het dunne, niet de stengel), maar omdat er niet bijstond "alleen het blad" wat bij andere groente er wel bij staat, dacht ik dat het geen kwaad kon, ze hebben het tot nu toe nog maar 1 keer gehad, en ook maar 1 roosje van 2x2 cm en dat hebben we wel gegeten. Nouja dan gooi ik vanaaf de rest wel inmijn wok pan en gaan de restjes naar de hamsters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilgentakken proberen? Even goed zoeken en je vind ze zo gratis :whistle2:

Ik woon in Amsterdam Dollie... :bounce:Geen Wilgenboom in de buurt te bekennen...helaas. In het Westerpark staat wel een treurwilg, maar daar staan ook van die paaltjes omheen en een bordje dat je eraf moet blijven?!? Hahaha Ga geen boete riskeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Amsterdam Dollie... :bounce:Geen Wilgenboom in de buurt te bekennen...helaas. In het Westerpark staat wel een treurwilg, maar daar staan ook van die paaltjes omheen en een bordje dat je eraf moet blijven?!? Hahaha Ga geen boete riskeren

Je moet ik snachts gaan, om 3 uur ofzo!:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier oa zevenblad?

handig te weten, daar staat mijn tuin vol mee.

Verder krijgt ze 's morgens SS en vers kruidenhooi( en water 2 keer per dag vers), dat verder de hele dag beschikbaar is.

's Middags een grote bak groen, allerlei kruiden uit de tuin, andyvie, witlof, peen en een stukje appel. Wortelloof.'s Avond nog een keer SS en nog wat hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ik snachts gaan, om 3 uur ofzo!:he:

Hmmmmm dan ben ik inderdaad nog vaak wakker, is een idee...LOL Ben je echt zo'n dief in de nacht Zwarte kleren aan, bivakmuts whahahaha, zie mezelf al sluipen door het Westerpark. God wat ik allemaal niet over heb voor die knijnen. Als ze me dan pakken hé :mep:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier oa zevenblad?

handig te weten, daar staat mijn tuin vol mee.

Onze tuin ook, is eigenlijk gewoon onkruid :P Maar ze mogen niet de bloemen dacht ik, bladeren in ieder geval wel, zijn ze hier dol op.

Hmmmmm dan ben ik inderdaad nog vaak wakker, is een idee...LOL Ben je echt zo'n dief in de nacht Zwarte kleren aan, bivakmuts whahahaha, zie mezelf al sluipen door het Westerpark. God wat ik allemaal niet over heb voor die knijnen. Als ze me dan pakken hé :mep:

Hahaha, ik kan wel wat opsturen per post hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

knaas en pluis hebben 24/7 een bak vol biks, hooi en kruidenhooi tot de beschikking. overdag eten ze van alles 'life' uit de tuin door met hun tandjes het gras te maaien, de bomen te snoeien en de kiwi en druif te snoeien (..). 's avonds is het feest met een handje gemengde verwenbrokjes die ik verstop in blokken of onder een doek, stukje appel of peer of banaan. en een worteltje. tot slot een tweetal rozijnen want dan gaan de baasjes slapen. in de winter kunnen ze niets buiten vinden dus dan wordt het weer salades bouwen van de groenteboer...

snappen jullie nog dat die beesten zo slank blijven? ze eten meer dan ik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle konijnen genieten hier mee met de castratie van mijn voedster Binky.

Er zijn heel veel soorten groenten en kruiden in huis om haar aan het eten te krijgen en daar hebben de anderen totaal geen problemen mee :lol:

Normaal gesproken krijgt ieder konijn een bord andijvie of spinazie,rucola,witlof,peterselie, basilicum, komkommer,tomaat en 2 keer per week een stukje fruit erbij zoals aardbei,druif of banaan en een stukje wortel.

Zo nu en dan worden de groenten omgewisseld voor veldsla, bleekselderij, wortelloof. Natuurlijk wel de hele dag hooi en water, en smorgens hun biks.

aangepast door Debbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .