Ga naar inhoud

SS Mature gaan geven?


Dollie

Aanbevolen berichten

Sinds Indy (21-05-2003) in maart dit jaar voor het eerst haakjes heeft gehad, voer ik SS.. Hij (en Fred, 5 jaar, ook) doet het daar goed op, een maand geleden was hij (helaas) ziek en zijn we nog bij de dierenarts geweest die zijn kiesjes heeft nagekeken: Zag er nog prima uit gelukkig. Omdat hij geen hooi eet (ja, écht ongeveer alles geprobeert), krijgt hij dus SS en gedroogde kruiden en gelukkig lijkt dat te werken.

Maar ik lees nu over Science Selective Mature? Wist wel dat het bestond, maar bij oude konijnen denk ik toch niet aan mijn eigen mannetje(s).. :$:P Het bevat echter wel meer vezels dan gewone SS.. Dus ik twijfel nu..

Ze doen het goed op gewone SS, overstappen of niet? Of gedeeltelijk?

aangepast door Evee
link aangepast, kan ook binnen BB :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

als hij het goed doet op de gewone ss dan zou ik niet overstappen. dan kun je dat beter achter de hand houden voor als ze echt oud zijn. waarschijnlijk is er meer in de samenstelling anders, omdat oude konijnen een andere voedingbehoefte hebben. (waarschijnlijk is de energie waarde ook lager net als die bij junior voer hoger ligt ivm het groeien en het actieve bestaan van zo'n beestje) daar komt bij dat het mature voer lastiger te krijgen is in de winkels dan het gewone voer (ik heb het nog nooit gezien ing.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alles dat ik mijn konijnen voer is (hier) lastig te krijgen dus daar kan ik mee leven :lol:

Nou ja, dat is ook het punt waar ik over twijfel.. Hij doet het hier goed op, maar.. Hij deed het ook goed op het gemengde voer dat hij kreeg en toch ben ik overgestapt. Met andere woorden, het gaat nu goed maar zou het met ander voer beter kunnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ss is hier toch niet moeilijk te krijgen?? je schreef eerder dat je in veendam naar de DA ging. (is dus dcht bij neem ik aan ;) ) bij ons in de winkel (welkoop)hebben we het zowiezo (en er zijn er aardig wat hier in de buurt dus vast ook 1 bij jou in de buurt) en pets place heeft het ook dacht ik. ik zou voor je kunnen bellen of wij mature kunnen bestellen voor je. (moet je alleen wel naar veendam om het op te halen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS niet, maar de vele kruidenmixen die ze krijgen komen tot nu toe bij Loes uit België.. :P Heb nu wel wat gevonden (in Duitsland, dat wel weer) tenminste, mijn moeder heeft wat gevonden nu moet ik nog keuren.

Ik ga in Veendam naar school, dus dat zou geen probleem zijn. Eerst nog even denken of ik het daadwerkelijk wil gaan voeren.. En even vragen of mijn gebruikelijke dierenwinkel het ook heeft. Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt dames, die kende ik beide al! :yes: Heb momenteel niks nodig, maar ik ga binnenkort eerst eens mee naar Duitsland (waar mijn moeder eens in de zes weken boodschappen doet met een vriendin) en anders zal ik toch eens daar bestellen. Mijn ouders zijn alleen niet zo van het online shoppen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij bevalt de mature veel beter dan de gewone SS. Het voordeel is dat het speciaal op de behoeften van het oudere konijn is afgesteld. Martin heeft het vooral voor zijn tandjes, maar ik moet zeggen dat sinds ik van de gewone SS naar mature ben overgestapt ik vind dat hij er veel beter uit ziet. Mooiere vacht enz. Ook heeft hij meer eetlust dan eerst. Die ene euro meer per zak maakt mij ook niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, bedankt!! :D Ik ben er nog steeds niet uit.. Aan de ene kant, waarom veranderen als het zo goed gaat, bovendien heeft hij het straks misschien harder nodig dan nu, aan de andere kant.. Misschien door nu te geven gaat hij het nooit hard nodig hebben? Lastig hoor :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Met een beetje hulp van Loes heb ik de knoop doorgehakt! Ik ga straks even langs de dierenwinkel, moet nog Advantage hebben voor Billy en iets voor in de toiletjes van de konijnen, dan vraag ik of ze het kunnen bestellen (als ze het niet hebben).

@ Wupsie: Als ze het niet kunnen bestellen kom ik, zodra school weer begonnen is, even bij jullie langs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tobias en Binky krijgen dit voer al een aantal maanden. Het bevalt eigenlijk erg goed! Vooral tobias heeft wat oude-konijnen-kwaaltjes: slechter wordend gebit, eet niet zo heel veel, komt slecht door het verharen heen etc. Maar sinds ze op Sience Selective Mature staan gaat het eigenlijk alleen maar beter! Ik ben er dus erg tevreden over! Vanavond ga ik weer met de bende naar de dierenarts, dus eens kijken of mijn dierenarts ook nog zo positief is als die naar het gebitje van tobias kijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Wij geven aan Okkie nu nog gewone SS, maar dat zal als ooit die zak op komt, wel de SS mature worden. We hebben afgelopen vrijdag namelijk een 10 kilo zak gekocht. We hadden toen nog 2 nijnen. Dus nu zitten we met een mega grote zak SS voor 1 nijn :mdr:. En 1 ding scheelt. Als je de SS mature wil gaan geven kan je veilloos overstappen. Je hoeft het niet te mengen met het oude SS :yes:.

lfs Sonja:meuh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet sowieso dagelijks naar Veendam (ga er naar school) maar het is gewoon gelukt hoor! Wel vier zakken zoals Lizzy al zei, maar dat is niet zo'n probleem.

@ Evee: Fijn te lezen dat jij er ook erg tevreden over bent, misschien kun je ook nog even laten weten wat de DA van Tobias zijn tandjes vond? Dat is bij mij nl. de voornaamste reden geweest om op SS over te stappen en nu met de Mature ook weer..

Alleen twijfel ik nog enorm wat ik nu precies ga geven.. Zoals gezegt, ik zit nog met bijna vijf kilo gewone biks. En Fred wil die niet eten. Indy krijgt 15 gram per dag, dat duurt dus nog wel even. (Bijna een jaar? :surprised:) Ik denk dat ik een deel aan Lucas geef, voor Evert en Charlie. En dan geen gewone biks meer. Ben er nooit tevreden over geweest, en een klein beetje 'teveel' en Indy komt gewoon zichtbaar aan. Met de SS heb ik dat probleem niet zo. (Met 'teveel' bedoel ik de aanbevolen hoeveelheid, 25 gram per kilo, gecombineert met 15 gram SS voor een konijn van 2 kilo.)

Maar goed, ik denk dus dat ik nu Indy half gewone biks geef (tot het op is) en SS Mature en Fred.. Gewone SS of ook Mature? Dilemma....... Fred is vijf en heeft tot nu toe nog geen enkel probleem gehad! Helemaal niks. (Even afkloppen..)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat het aanbevolen wordt vanaf zes jaar, maar dat maakt ook niet uit, het gaat me niet om de leeftijd. Als Indy twintig was en nog goed gezond zou ik het ook gewoon bij de normale SS houden. Bij Fred wijst echt niks erop dat hij het nodig heeft en daarom vraag ik me af of het verstandig is daar al mee te beginnen, ipv het te 'beware'n voor wanneer het misschien wel nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .