Ga naar inhoud

vakantie en groente


Bugs en Bunny

Aanbevolen berichten

Morgenavond gaan wij voor 2 weken op vakantie. Er is iemand die 2x per dag de konijnen komt verzorgen, maar ik zit een beetje met de groenteschotel die ze iedere dag krijgen. Die mevrouw is al op leeftijd en moet ook nog bij haar dochter (mijn buurvrouw) de beesten verzorgen. Ik wil dus eigenlijk zorgen dat zij zo min mogelijk werk heeft en alvast de groenten snijden en in een bak doen. Maar hebben jullie enig idee hoelang dit goed blijft? Ik wil ook nog niet eens aan haar vragen om naar de groenteboer te gaan voor B&B dus de bedoeling is voor 2 weken groenten in huis te halen en te snijden.

Iemand een tip????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor twee weken groenten voorsnijden lijkt me onmogelijk. Ongesneden groenten blijven veel langer vers, en zelfs dan zou ik ze liever niet voor twee weken tegelijk in huis halen.

Ik neem aan dat die mevrouw toch ook zelf wel eens groenten eet, dan is het toch niet zoveel extra moeite om een stronkje witlof o.i.d. voor jouw konijnen mee te nemen?

Ikzelf koop wel altijd 1 keer per week een paar bossen kruiden bij een Turkse supermarkt (daar zijn ze lekker goedkoop) die ik dan alvast snijd en in een grote vershouddoos in de koelkast bewaar. Daar doe ik dan elke dag de witlof, andijvie en rucola bij. Maar ik zou dat echt niet langer dan een week willen bewaren, dan blijft er niet veel meer van over vrees ik. Wat je wel zou kunnen doen is een paar van die kruidenplantjes ergens neerzetten, zodat ze daar blaadjes vanaf kan plukken. Al weet ik niet wat makkelijker is; wat extra groenten kopen als ze toch boodschappen doet, of elke dag blaadjes plukken. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je stronken witlof, wortels met het loof eraan, andijvie en rucola koopt, dan blijft het wel een tijdje vers,... misschien haalt het zelfs de twee weken wel in de groente lade....ik weet niet of je buurvrouw bv ook een wilg of druif /gras in de tuin heeft?.. misschien dat ze daar wat van kan plukken als de groente het niet overleeft? en zoals kiwi al noemt, ze zal zelf ook wel eens groente eten? Moet je haar misschien alleen even uitleggen wat je nijnen wel en wat niet mogen hebben...

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stop voor een week altijd portiezakjes in de groentela.

Niet voorgesneden, dat vind ik onzin (de nijnen kauwen het zelf maar) maar wel zo dat de verzorger elke maaltijd een zakje kan pakken waar dan alles al in zit. Dat blijft prima vers. Twee weken is misschien wel wat lang..

Ik neem voor dit soort acties altijd wel groenten die makkelijk over te houden is.

Dus eigenlijk alleen andijvie, witlof en bospeen. Het groen van de peen niet, dat wordt snotterig. En als ik weer terug ben, krijgen ze wel weer extra lekkere dingen.

Moet je alleen wel zeggen dat ze het van te voren uit de koelkast moet halen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, daar was ik al bang voor, ik eet zelf ook geen groente dieer al 2 weken ligt :$. Het is de moeder van de buurvrouw die voor B&B komt zorgen omdat de buren tegelijkertijd met ons op vakantie zijn en ik wil het haar zo makkelijk mogelijk maken. Je weet tenslotte maar nooit hoe het volgend jaar gaat :mdr:

Zelf vries ik nooit groenten in, maar is dat wellicht een mogelijkheid? Dan maak ik een grote bak voor de komende week en vries het voor de 2e week in. Ik haal zelf ook vaak maar 1x per week andijvie, witlof en broccoli voor ze en in de groentenla blijft het prima.

Enne, voorsnijden doe ik omdat ik een hele stronk broccoli en een hele witlof toch echt teveel vind voor die 2 die toch al aan de zware kant zijn :bounce:

Het was vorig jaar, in het pre-BB tijdperk, toch een stuk eenvoudiger (voor mij dan) :P

aangepast door Bugs en Bunny
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, daar was ik al bang voor, ik eet zelf ook geen groente dieer al 2 weken ligt :$. Het is de moeder van de buurvrouw die voor B&B komt zorgen omdat de buren tegelijkertijd met ons op vakantie zijn en ik wil het haar zo makkelijk mogelijk maken. Je weet tenslotte maar nooit hoe het volgend jaar gaat :mdr:

Zelf vries ik nooit groenten in, maar is dat wellicht een mogelijkheid? Dan maak ik een grote bak voor de komende week en vries het voor de 2e week in. Ik haal zelf ook vaak maar 1x per week andijvie, witlof en broccoli voor ze en in de groentenla blijft het prima.

Enne, voorsnijden doe ik omdat ik een hele stronk broccoli en een hele witlof toch echt teveel vind voor die 2 die toch al aan de zware kant zijn :bounce:Van groente groeien ze niet zoveel hoor. het is meer de biks en de extra's zoals fruit en brood enzo... Het twee nogal klein uitgevallen konijntjes.. als je kijkt wat die achterover slaan op een dag aan groente schrik je je een hoedje denk ik (en mijn man ook denk ik als ie wist hoeveel geld aan groente die pluizebollen opeten!haha)

Het was vorig jaar, in het pre-BB tijdperk, toch een stuk eenvoudiger (voor mij dan) :P

...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, die 'arme' diertjes krijgen maar 20 gr SS per konijn per dag. Fruit en brood krijgen ze nooit. Ze eten alleen maar biks, een grote bak groente (zonder wortel tegenwoordig) en behoorlijk wat hooi (vooral die met rozenbottel en paardenbloem).

Haha, ik krijg ook altijd goedkeurende blikken bij de kassa als 'men' ziet hoeveel verse, ongesneden, groente ik insla. Ze moesten eens weten dat ik voor man en kind een blik opentrek en dat de groente voor de konijnen is :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je stronken witlof, wortels met het loof eraan, andijvie en rucola koopt, dan blijft het wel een tijdje vers,... misschien haalt het zelfs de twee weken wel in de groente lade....ik weet niet of je buurvrouw bv ook een wilg of druif /gras in de tuin heeft?.. misschien dat ze daar wat van kan plukken als de groente het niet overleeft? en zoals kiwi al noemt, ze zal zelf ook wel eens groente eten? Moet je haar misschien alleen even uitleggen wat je nijnen wel en wat niet mogen hebben...

succes!

Na iets meer dan een week worden de groenten wel wat slapper enzo, en mijn konijn eet het dan niet meer :bad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Whahaha, ik schreef gisteren nog; mijn konijnen krijgen samen meer dan zes ons groenten per dag (en twee grote wilgentakken), dat is meer dan Kiwilief en ik samen eten! :mdr:

haha :party:

pre-BB was het zo dat ik tegen mn vriend zei "de konijnen krijgen gewoon restjes van onze groenten"

Daar zijn we van terug gekomen hoor, ze krijgen allerlei groenten die speciaal gekocht worden, en we zelf niet eens lustten. De konijnen eten nog gezonder dan wij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat vakantiegeld indd het makkelijkst is voor je. Maak gewoon een lijstje met wat je konijnen al eten aan groente. Niet dat het lieve mens dan denkt "ik geef een keer dit of dit" en je konijn aan de diarree gaat omdat het niet gewend was om te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gijs krijgt altijd witlof. (neemt mn schoonvader altijd voorem mee. normaal gaan er 4 stronken in de week door, krijg ik niet voor mekaar:P) nu liggen die stronkjes er al bijna 2.5 weken en ze zijn nog goed. dit is dus een hele goede optie. heb nu zelf k andijvie erbij, maar dat blijft in de groente la toch ook niet langer dan een kleine week lekker. dan moet ik de buitenste bladeren er steeds afhalen. het binnenste is dan nog wel goed. ik had eerder altijd winterwortels, maar die gingen per kg en dat kon ik nog geen week goed houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De man van de oppas-mevrouw heeft vroeger zelf altijd konijnen gehad en ik weet wel dat er heel veel veranderd is in de manier waarop we met de konijnen omgaan, maar ze weet i.i.g. dat ze aan de diarree kunnen gaan van onbekend voer. Vorig jaar heeft ze ook een paar dagen voor B&B gezorgd en ze vond ze geweldig. Ze was echt stomverbaasd dat ze zo zindelijk waren en op het toiletje gingen. Tja, dat zal vroeger niet zo zijn geweest, ben ik bang :P

Maar goed, ik ga morgen dus groente halen voor 1 week en geef B&B een portemonneetje met gepast geld (voordat ze er iets anders mee gaan doen :lol:) en zal de mevrouw vragen volgende week nog wat witlof, broccoli en andijvie te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witlof blijft wel goed 2 wkeen in de groentela.

Andijvie rol ik in een krant en leg ik in de donkere, koele trapkast.

Bij mij gaan er 2 flinke kroppen in de week doorheen, maar misschien is het wel langer houdbaar dan dat. Wel goed controleren of de krop echt vers is en niet te vochtig. Anders wordt het snot.

Ik zou in jouw geval gewoon per maaltijdzakje een paar blaadjes witlof en een klein worteltje per konijn verpakken.

Dat blijft wel 2 weken goed.

Dan hebben ze wel even wat minder, maar in ieder geval iets.

Die schade halen ze wel weer in hoor.

Ik had altijd 14 zakjes met in elk zakje 4 bladen andijvie, 8 blaadjes witlof en in de helft van de zakjes ook nog 2 worteltjes. Dit was voor 2 maaltijden per dag en dan per maaltijd 1 zakje voor 2 konijnen.

Was voor de oppas heel handig. En dan deed ik vaak nog voor de eerste paar dagen wat extra wortelloof erin. Voor de latere dagen niet meer. En dan schreef ik de dagen op de zakjes voor de duidelijkehid.

Ze kregen bij mij dan smorgens een worteltje en savonds niet bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhmm winterwortels zijn makkelijk 2 weken te houden in de koelkast.. zitten wel wat suikers in maar als je dat nu voor de komende 2 weken haalt..? (weet niet of de het gewend zijn) Toen ik een week weg geweest ben heb ik 7 grote winterwortels gehaald en kregen ze er 1tje per dag, dit om de verzorging van de nijnen ook wat makkelijker te maken voor de oppas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterwortels zijn in mijn beleving ook langer goed te houden dan witlof, en zeker langer dan andijvie. Het nadeel is inderdaad de hoeveelheid suikers, maar die is in winterwortel gelukkig wel iets lager dan in gewone wortels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, nou dan maar iets meer suiker in de vakantie. Zal bij mezelf ook zo zijn, ben ik bang :P

Ze kregen zo'n 3x per week een klein stukje winterwortel in hun groenteschotel maar toen ik ze een paar weken geleden ging wegen en ze (te) zwaar bleken ben ik daarmee gestopt. Overigens dacht ik net niet alleen de ruggegraat maar ook de ribbetjes van Bunny te voelen dus ik zal ze straks nog eens wegen. Maar dit terzijde.

Witlof en winterwortel zal dus i.i.g. op hun vakantiemenu staan en ik zal voor de eerste week sowieso andijvie kopen want dat blijft wel een aantal dagen goed. Voor de tweede week zal ik de oppas vragen wat aanvullende groente te kopen.

Tjonge, waar kan je je druk om maken hè, zo'n dag voor vertrek :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij gaan over 2 wkn 23 dgn naar Amerika en mijn schoonouders komen die dagen in huis dus dat scheelt, ik laat geld achter voor de groente, zorg dat voor de 1e week voldoende aanwezig is en een verzorgingslijstje :$...zal ze wel tegenvallen want normaal hoefde ze nergens voor te zorgen...

Ik haal de groente bij de makro en de turk....het jammere van de turk is dat hij niet altijd alles heeft.....bij de makro haal ik plastic dozen met 200 gram aan groente....doos met dille, peterselie, basilicum, munt, selderij, ik betaal 4,- per doos, geloof dat peterslie iets goedkoper is. Ik vind ze wel handig want dan kan ik echt een weekje vooruit, ik koop ook nog een krop andijvie erbij en bospeen voor de nacht...Bikkel krijgt altijd een peentje als we naar bed gaan. Hij verbruikt genoeg energie en is niet te dik.

Ik heb zojuist zijn groente gewogen en hij krijgt 180/200 gram groente en dat 2 keer per dag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .