Ga naar inhoud

biks of gemengd voer?


Mufassa

Aanbevolen berichten

Ik hoor van iedereen dat biks veel beter is, dat gemengd voer niet goed is.

Dat is toch omdat ze dan kieskeurig kunnen worde he?

Mijn 2 konijntjes krijgen gemengd voer (en onbeperkt hooi, veel groenvoer en een beetje snoepjes(gedroogd fruit oa) ) maar ze eten wel allebei gewoon alles op, kan dat dan kwaad dat ik het blijf geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opzich is het geen ramp, maar ik zou wel overstappen op biks. De gekleurde dingetjes zijn eigenlijk gewoon onnodige dingen, vaak ook nog dikmakertjes. Ik geloof ook dat het calciumgehalte van gemengd voer te hoog is, dat kan voor nierproblemen zorgen. Het scheelt wel dat ze alles opeten, anders missen ze ook nog veel belangrijke voedingsstoffen, maar ik zou toch overstappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Dollie zegt inderdaad: juist van die gekleurde dingetjes worden ze dik, en er zitten ook nog eens stoffen in die voor blaas- en nierproblemen kunnen zorgen. In biks zit alles wat ze nodig hebben, zeker in de betere merken (HopeFarms en Science Selective). Als je ze niet meer dan 25 gram (voor Science Selective: 10-15 gram) per kilo konijn per dag geeft is dat meer dan genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

huh ? Ist het voor SS maar 15 g per kilo lichaamsgewicht ? oeii ik dacht ook 25g.

Van SS moet je inderdaad minder geven, omdat dat 'luchtige' (geëxtrudeerde) brokjes zijn (i.p.v. geperste), die nog kunnen uitzetten in de maag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zakje niet helemaal opmaken maar mengen met de nieuwe biks, zo kunnen ze eraan wennen.

Ik heb ze van het eigen merk van de Intratuin, ze zijn er gek op! Geen idee of ze dat hier een goed merk vinden.

Ja natuurlyk, dat was ik ook van plan eigk :$

Weet je ook een goed merk dat ze in België hebben?

Wij hebben hier geen intratuin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het kwaad als ze eigk continu brokjes/biks hebben?

Mijn ervaringen zijn dat konijnen zich niet overeten,

nu ook, Mokka en Plushke hebben onbeperkt hooi en brokjes en zijn beide aan de slanke kant...

Zo krijgen ze geen bdk dan??

Ik zou ze nooit onbeperkt geven.

Wel van hooi hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan wel kwaad.. Het grootste deel van de (Nederlandse) konijnen is te dik. En baasjes hebben dat niet door. Misschien denk jij wel dat ze slank zijn en zijn ze dat eigenlijk niet.. Ik zou echt niet meer dan 25 gram per kg geven. (10-15 van de SS.) Net als bij mensen brengt overgewicht risico's met zich mee. Daarnaast moeten ze niet altijd van hun biks kunnen eten, maar van hun hooi. Dat is vele malen belangrijker voor ze. Ik weet niet wat voor hooieters jij hebt, maar veel konijnen verkiezen biks boven hooi. Als ze geen biks hebben kunnen ze dat in ieder geval niet doen.

SS is trouwens wel in België verkrijgbaar hoor :) (vraag me alleen niet waar..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan wel kwaad.. Het grootste deel van de (Nederlandse) konijnen is te dik. En baasjes hebben dat niet door. Misschien denk jij wel dat ze slank zijn en zijn ze dat eigenlijk niet.. Ik zou echt niet meer dan 25 gram per kg geven. (10-15 van de SS.) Net als bij mensen brengt overgewicht risico's met zich mee. Daarnaast moeten ze niet altijd van hun biks kunnen eten, maar van hun hooi. Dat is vele malen belangrijker voor ze. Ik weet niet wat voor hooieters jij hebt, maar veel konijnen verkiezen biks boven hooi. Als ze geen biks hebben kunnen ze dat in ieder geval niet doen.

SS is trouwens wel in België verkrijgbaar hoor :) (vraag me alleen niet waar..)

De dierenarts zegt dat ze zelfs ietsje onder hun ideale gewicht zitten, ze zijn gewoon erg beweeglijk...

En ze eten heel graag hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook één keer de keukenweegschaal gebruiken om af te wegen hoeveel ze mogen hebben. Dus, hoeveel kg wegen ze samen? Dwergje één kg? De ander anderhalf? Ongeveer? Dan zou ik 2,5 x 15 doen is ongeveer 40 gram, 40 gram afwegen en in een (plastic) bekertje doen en dan een streepje zetten tot waar het bekertje vol zit. Zo doe ik het tenminste en ik hoef alleen maar het bekertje tot juiste hoogte te vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .