Ga naar inhoud

Trillende achterpoten bij wassen oppaskonijn


Stoffer en Blik

Aanbevolen berichten

  • Reacties 146
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Helaas klinkt dat maar al te bekend.. Verleden jaar is mijn ene konijn overleden, waarschijnlijk aan EC. Hij had een scheve kop en wij geen konijnkundige DA, die dacht aan oorontsteking. Ik heb zijn verhaal op BB gepost (met de vraag of er mee te leven valt) en krijg vervolgens te horen dat het waarschijnlijk EC is! Terug naar de dierenarts, hij vond het wel grappig. Heb gelukkig wel Panacur mee gekregen. Helaas was het voor Joy te laat, hij is drie weken later alsnog overleden. Mijn andere konijn Indy had hele vieze poten (urine) en hij bleek ook haakjes te hebben, ik heb duidelijk uitgelegt waarom ik aan EC dacht, is ook logisch want het is besmettelijk, urine brand is een symptoom van EC.. Maar dan hebben ze een scheve kop, zegt de DA (andere dan bij Joy). Twee weken later zijn de haakjes weggehaalt en intussen waren zijn poten kaal.. De huid begon al open te gaan. Toen ik hem heenrbacht heb ik het weer gezegt. Nee, nee.. Wat het wel was? Kon hij niet verklaren. Nah, dan laten we het maar zo hè.. Nee joh, daar zal dat konijn geen last van hebben toch? Hoe kom ik erbij. In overleg met Loes (zwarte panter) ben ik alsnog begonnen met Panacur en na zes weken had ik een helemaal gezond konijntje. Echt triest.. Als ik geluistert had was Indy er nu niet meer geweest. Als we Loes toch niet hadden! :yes:

Maar wat ik hiermee wil zeggen; Super dat je naar Wilhelminapark gemailt hebt, hopelijk wil je DA toch een beetje luisteren...... En ik hoop ook dat je op de één of andere manier het konijntje kunt houden. Misschien kun je het helemaal anders doen, zeggen dat je helemaal verliefd bent op 't beestje, dat je het daarom wil houden? Dan kan je broer op geen enkele manier het idee krijgen dat hij beschuldigt wordt van iets.. Of je vertelt hem alle bevindingen van de DA, het lijkt me duidelijk dat dit konijn het een en ander aan behandelingen nodig heeft en vraagt daarna of je 'm mag houden, misschien schrikt je broer zo van alle kosten?

Heel veel succes er mee in ieder geval, en beterschap voor Victor!!! Volgens mij is die heel blij dat hij bij jou terecht is gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat jij je zo inzet voor Victor!

En wat een DA :grrrrrr:... gelukkig leg jij je er niet zomaar bij neer.

Ik wil nog wel even benadrukken dat je bij EC best zo snel mogelijk begint met behandelen. Dan heb je de meeste kans op herstel en op een zo goed mogelijk herstel.

Als het blind worden idd door de EC komt, dan heeft hij ook al problemen met zijn hersenen. En is de standaard behandeling voor EC, namelijk panucur, eigenlijk niet voldoende.

En bekom je betere resultaten als er de eerste dagen ook corticosteroïden gegeven worden (~ dexamethason).

Dus als je DA nog niet in actie wilt schieten, lijkt het me toch het beste om een andere DA te zoeken.

Héél veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor jullie lieve reactie's!

Vanmiddag ben ik wederom gebeld door de DA-assistente met de vraag of ik Victor toch weer op wilde komen halen.

Gesprek gehad met de DA. Testen op EC kon ze niet, want ze was er van overtuigd dat zij het bloedmonster van Victor nergens in Nederland naar toe kon sturen. Wel had ze gebeld voor overleg met het Wilhelminapark, maar daar hadden ze gezegd dat bloed afnemen in het geval van Victor totaal niet zinloos is! (Ik betwijfel overigens of ze uberhaupt gebeld heeft, hoor)

:whistle2::whistle2::whistle2: (even tot 10 tellen....)

Victor is weer bij mij en ik weet op dit moment niet zo goed hoe ik nu verder moet. Hebben jullie advies? Heel graag!

aangepast door Stoffer en Blik
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is in Nederland een labo wat op EC test en in Duitsland.

Bijna alle testen die in België worden afgenomen gaan naar Duitsland. Daar wordt elke donderdag (voor zover ik weet) getest op EC.

Dus dat ze het nergens naartoe kan sturen is zever...

Ik weet niet of je redelijk in de buurt woont van de Wilhelminakliniek in Utrecht, anders zou ik vast en zeker daar een afspraak maken en daar langs gaan.

En anders zou ik persoonlijk toch ook een andere DA zoeken. Eén die tenminste degelijk op de hoogte is van konijnen...

Want als het echt EC is...ben je nu spijtig genoeg door de incompetentie van deze DA echt kostbare tijd aan het verliezen...

Jouw kan in ieder geval niets verweten worden. Ik vind het echt enorm knap dat je je zo inzet voor je logeerkonijn! Toppie :goed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle plezier, maar ik woon in Heerenveen en beschik niet over een auto. Lastig dus!

Met de trein??

Wel enorm lange reis dan voor het konijntje.. maar miss in een reiskitje en dan lekker aaien onderweg. De trein is best stil qua vervoer..stukje met de bus zal minder fijn zijn mja anders weet ik het ook niet.

Zie op hun website dat ze ook diensten hebben dat iemand naar jou komt?

En anders naar een goede konijnenarts gaan, maar zou wel eerst even door de telefoon vragen wat ze doen met dit soort konijnenziektes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kies problemen kan ook het geval van het og probleem zijn en daar door slechter eten slechte conditie ect.....

De ec konijnen die ik heb gezien aten als een dijker...

Maar weet je waar ik zo m'n vraagtekens bij heb? Het konijn is blind geworden, doof, z'n reukvermogen is aangetast, het verliest ongecontroleerd urine, het sleept met z'n achterpoten, etc, en dat allemaal in een tijdsbestek van amper 2 mnd!

Ik snap gewoon niet dat mijn eigen DA daar geen onderzoek voor over heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat snap ik ook niet. Maar ik zou gewoon naar een ander gaan dan, hopen dat die komt achter de ware oorzaak. Dan kun je altijd nog als het konijntje beter is het laten weten aan die huisarts die niet meeleeft, meedenkt en noem het maar op.

Jij hebt gewoon het beste over voor je logeerkonijntje, en het is onzin dat ze dan zo doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de trein??

Wel enorm lange reis dan voor het konijntje.. maar miss in een reiskitje en dan lekker aaien onderweg. De trein is best stil qua vervoer..stukje met de bus zal minder fijn zijn mja anders weet ik het ook niet.

Zie op hun website dat ze ook diensten hebben dat iemand naar jou komt?

En anders naar een goede konijnenarts gaan, maar zou wel eerst even door de telefoon vragen wat ze doen met dit soort konijnenziektes.

Hee, da's mooi! Ik zal morgen informeren naar de mogelijkheden. Super tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar weet je waar ik zo m'n vraagtekens bij heb? Het konijn is blind geworden, doof, z'n reukvermogen is aangetast, het verliest ongecontroleerd urine, het sleept met z'n achterpoten, etc, en dat allemaal in een tijdsbestek van amper 2 mnd!

Ik snap gewoon niet dat mijn eigen DA daar geen onderzoek voor over heeft!

Hij verliest ook ongecontroleerd urine?

Dat had ik volgens mij nog nergens gelezen...

Als je echt niet in Utrecht geraakt, zou ik toch eens wat DA'en in de buurt telefoneren.... En eentje zoeken die verstand heeft van konijnen en het niet erg vind dat je meedenkt...iemand die er hopelijk voor openstaat om indien nodig contact op te nemen met wilhelminapark.

Succes morgen, ik hoop dat je wat verder komt...wat dit is voor jou ook niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, da's mooi! Ik zal morgen informeren naar de mogelijkheden. Super tip!

evt hebben ze ook 24 uurs service.. dus je kan nu al bellen.

Al snap ik dat je dat naar morgen wil zetten want ik ga zo ook lekker slapies doen :penguin:

Maar ik vind dat zelf wel super geruststellend, dat je ze kan bellen! Het zal ws niet de goedkoopste kliniek zijn, maar in dit geval denk ik wel dat je de meest juiste behandeling zal krijgen waar het bij een ander een "misschien" is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je al begonnen met panacur eigenlijk?

Panacur is echt makkelijk te krijgen...bel naar eender welke DA in de buurt en zeg dat je wormen bij de keutels van je konijn hebt gezien en vraag of je panacur mag komen halen... gewoon vandaag nog doen zou ik zeggen...dan verlies je alvast niet teveel tijd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je al begonnen met panacur eigenlijk?

Panacur is echt makkelijk te krijgen...bel naar eender welke DA in de buurt en zeg dat je wormen bij de keutels van je konijn hebt gezien en vraag of je panacur mag komen halen... gewoon vandaag nog doen zou ik zeggen...dan verlies je alvast niet teveel tijd...

Je bent me net iets voor, want wat ik gister wel van de DA heb meegekregen is Panacur. Op het etiket voor Victor staat tegen worm en E. cuniculi infectie.

Nu zegt zei gisteren tegen mij dat de dosering in beide gevallen hetzelfde is. 3 Dagen achter elkaar in zijn bekje inspuiten. (ik heb de vloeibare variant)

Vraag: is de dosering tegen worm en EC inderdaad hetzelfde? Ik herinner mij bij m'n eigen konijnen dat ik bij worminfectie een herhaling deed na een x aantal weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent me net iets voor, want wat ik gister wel van de DA heb meegekregen is Panacur. Op het etiket voor Victor staat tegen worm en E. cuniculi infectie.

Nu zegt zei gisteren tegen mij dat de dosering in beide gevallen hetzelfde is. 3 Dagen achter elkaar in zijn bekje inspuiten. (ik heb de vloeibare variant)

Vraag: is de dosering tegen worm en EC inderdaad hetzelfde? Ik herinner mij bij m'n eigen konijnen dat ik bij worminfectie een herhaling deed na een x aantal weken.

De behandelingsduur voor EC is helemaal niet hetzelfde als voor wormen...

De behandelingsduur voor EC is meestal 6 weken aan één stuk.

En 3 dagen is eigenlijk zelfs te weinig voor een worminfectie...nog maar eens een teken dat deze DA niet weet waar ze mee bezig is op gebied van konijnen...

Weet je welke concentratie je hebt van panacur (er zijn meerdere varianten), hoeveel je moet geven en hoeveel Victor weegt? Dan wil ik de dosering nog wel even voor je nakijken.

Heb je al een andere DA kunnen contacteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij verliest ook ongecontroleerd urine?

Dat had ik volgens mij nog nergens gelezen...

Dat is wel een sterk vermoeden. Hij krabt regelmatig aan de binnenkant van zijn achterpoten. Ik zie dat daar ook kleine kale plekjes aan het ontstaan zijn.

Dat is volgens de DA schurftmijt. Vorige week heeft ze Victor daar een injectie tegen gegeven. In principe moest deze injectie deze week wederom gegeven worden, maar gisteren was zij er stellig van overtuigd dat Victor geen jeuk meer heeft.

Vanavond is er in een dorpje verderop een lezing door een DA met na die tijd een gratis spreekuur. Ik zit er sterk aan te denken om daar vanavond even naar toe te gaan.

Toch merk ik aan Victor dat hij de laatste dagen erg onrustig is. Ik verwijt dit aan mezelf, want het is allemaal wel erg intensief voor hem dat heen en weer geslinger van logeeradres naar DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De behandelingsduur voor EC is helemaal niet hetzelfde als voor wormen...

De behandelingsduur voor EC is meestal 6 weken aan één stuk.

En 3 dagen is eigenlijk zelfs te weinig voor een worminfectie...nog maar eens een teken dat deze DA niet weet waar ze mee bezig is op gebied van konijnen...

Weet je welke concentratie je hebt van panacur (er zijn meerdere varianten), hoeveel je moet geven en hoeveel Victor weegt? Dan wil ik de dosering nog wel even voor je nakijken.

Heb je al een andere DA kunnen contacteren?

Super van je!

Ik citeer even voor je wat er op het etiket staat:

Panacur 2.5 % opl. 10 ml.

Dosering: 0,8 ml per kg konijn gedurende 3 dagen in de bek ingeven.

Tegen worm en cuniculi infectie.

Victor weegt 1,5 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ongecontroleerde urineverlies was ook een probleem bij Indy, eigenlijk hét probleem. (Indy had/heeft ook EC.) Bij hem was het echter al zo ver gekomen dat de hele huid kaal was (en mijn dierenarts vond het ook prima, echt precies hetzelfde verhaal als dit nu..) en geirriteerd begon te raken. Ik ben dus in overleg met Loes met Panacur begonnen, heb zijn poten die onder de urine zaten de eerste twee weken om de dag in lauwwarm water met een beetje biotex gewassen en er elke dag vaseline opgedaan. Ik weet niet, maar als je denk dat de plekjes echt door urine verlies komen, is het misschien een goed idee ook een beetje vaseline erop te smeren? Om te verzachten en een beschermlaagje te vormen?

Hoop dat het snel beter gaat met Victor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dosering van panacur is 20 mg/kg.

Panacur 2.5% bevat dus 25mg/ml en hiervan moet je normaal dus 0.8 ml per kg geven.

Dus de dosering is wel correct. Maar de behandelingsduur klopt echt voor geen meter…3 dagen panacur gaat absoluut geen effect hebben voor EC…

Dus ik hoop dat je ondetussen een andere DA vind, eentje die wat kundiger is en die je meer panacur wil bezorgen.

En dan zou ik ook injecties corticosteroïden (~dexamethason) bespreken, want er is een groot verschil tussen het herstel van konijnen die deze injecties wel en niet hebben gehad.

Die DA die gratis spreekuur heeft, kan je idd bezoeken... daar doe je qua geld gezien natuurlijk niks mis mee. Misschien is het een idee deze DA al even te bellen en hem te vragen naar zijn kennis op gebied van konijnen. Dan weet je misschien of het echt zinvol is om met Victor naar daar te gaan...

En verwijt jezelf alsjeblieft niks, jij doet alles voor Victor en gund hem een mooi en gezond leven, daar is toch niks mis mee? In tegendeel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .