Ga naar inhoud

Trillende achterpoten bij wassen oppaskonijn


Stoffer en Blik

Aanbevolen berichten

Sorry... :$, maar ik heb nog 1 vraagje over het konijn van mijn broer waar ik 3 weken op pas.

Als hij zijn achterpoot wil wassen en deze optilt, dan begint zijn poot heel erg te trillen. Meestal na een 4e achtereenvolgende poging lukt het hem uiteindelijk om zijn poot stil te houden.

Wat betekend dit? Evenwichtsstoornis misschien?

A.s. dinsdag ga ik met het konijn naar de dierenarts met een vragenlijstje wat me zoal opvalt in zijn gedrag, maar misschien kunnen jullie me alvast meer vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 146
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Sorry geen idee, kan er heel weinig zinnigs over zeggen. Maar het klinkt of het konijn van je broer idd in erg slecht conditie is of wat meer onder de leden heeft dan op het eerst gezeg zou lijken.

gaat het konijn na je broers vakantie weer terug naar je broer of blijf hij bij jou? Ik ken je broer niet en kan er niet goed over oordelen maar het lijkt mij dat het konijn bij jou een veel beter leventje heeft dan op zijn oude stek.

Je kunt nooit teveel vragen, Beter een keer een vraag teveel dan een te weinig en een heel ziek konijn wat acute hulp nodig heeft. De enige domme vraag is een niet gestelde vraag.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nououououou Saf..... het is zo'n verschrikkelijk lief beest, dus ik zit er inderdaad stilletjes wel aan te denken of mijn broer hem misschien hier achter wil laten.... Maarja, hoe breng je zoiets een beetje subtiel ter sprake, he?

Ik wil niet alle snelle jongens uit het zakenleven over 1 kam scheren hoor, maar op een of andere manier gaat het houden van een konijn en de liefde voor snelle auto's en dure horloges niet helemaal samen. Hij koopt allerlei dure hebbedingetjes, maar voor een dierenarts zou die nog geen 5 cent over hebben. Het interesseert hem niet hoe zijn konijn er bij zit: hij krijgt z'n hapje en z'n drankje en verder moet het konijn niet te veel overlast bezorgen.

Maar goed, on-topic dan maar weer: trillende achterpoten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dat bij konijnen ook zo kan zijn, maar als ik een paar uur geen suiker meer binnen heb gehad of heel erge honger heb, krijg ik helemaal de bibbers.

Nu verwacht ik niet dat jij het beestje laat verhongeren, maar misschien zou een suikertekort de oorzaak van de trillende pootjes kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou zeggen dat het suikerpeil dan aangevuld moet worden, inderdaad met wortel, of appel of zoiets dergelijks.

Het is echter niet verstandig om 'm nu vooral veel suikerrijke voeding te geven. Sowieso omdat zijn darmen eraan moeten wennen. En als iemand in gewicht aan moet komen, werkt veel zoet en vet eten juist averechts, dan gaat het helemaal mis. Het is vooral belangrijk dat hij met regelmaat zijn voeding krijgt, langzaam went aan groenvoer en zoetigheid vooral afwisselt met groenten als witlof en peterselie.

Daarnaast, je weet niet of suikertekort überhaupt voor het trillen zorgt, dus ik zou er ook niet zomaar vanuit gaan. Natuurlijk kan gezonde voeding nooit kwaad, dus dat is een prima begin.

Je zegt dat het konijntje mager is, dat kan ook nog voor het bibberen zorgen, vooral als het gewicht op slechts één wankel achterpootje rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suikerziekte komt eigenlijk zo goed als niet voor bij konijnen.

In no-time blind geworden? Kan je dat even verder toelichten?

Kan je ook even alles opnoemen wat er mis is met het konijn in kwestie?

Het konijn is, volgens mijn broer dan, binnen 2 weken blind geworden. Misschien valt dit niet onder de noemer "in no-time", maar zoals gezegd heb ik zelf geen ervaring met zieke konijnen.

Het konijn is hier sinds afgelopen maandag: wat me gelijk opviel is dat zijn ogen erg vies waren: er kwam pus uit. De DA heeft hem zalf mee gegeven tegen oogontsteking. Verder heeft hij schurfmijt. Hier heeft hij inmiddels zijn eerste injectie voor gekregen. Verder vind ik hem zeer sloom en traag in zijn motoriek. Alsof alles hem pijn doet. Bij het oppakken maakt hij ook voortdurend kreunende geluidjes.

Wanneer ik zijn ren instap en zachtjes tegen hem begin te praten, reageert hij niet. Wanneer ik mijn hand voor zijn snuitje leg evenmin. Bij het aaien schrikt hij enorm. Dit lijken tekenen van doofheid en een verminderd (of helemaal geen) reukvermogen te zijn..

Het is een hele waslijst. De DA heeft al geconstateerd dat het konijn in een niet al te goede conditie is, maar voor een konijn van 6 jaar vind ik dit allemaal nog al wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm... in korte tijd blind, ondergewicht, verzwakte achterhand (trillen met achterpootje),... Zijn tekenen die kunnen wijzen op mogelijke E. cuniculi.

Wanneer ik zijn ren instap en zachtjes tegen hem begin te praten, reageert hij niet. Wanneer ik mijn hand voor zijn snuitje leg evenmin. Bij het aaien schrikt hij enorm. Dit lijken tekenen van doofheid en een verminderd (of helemaal geen) reukvermogen te zijn..

Dit kan mogelijk ook enkel duiden op blindheid hoor.

Niet elk konijn reageert op praten.

Toen Eufrasie tijdelijk blind was, kon ze eten dat duidelijk ruikt (bvb selder) makkelijker vinden dan bvb een wortel.

Het lijkt me een idee om de mogelijkheid van EC ook bij je DA aan te kaarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schurftmijt is goed op te lossen, als dat weg is, zit het konijntje misschien ook weer iets prettiger in zijn vel, wat positieve gevolgen op de traagheid zou kunnen hebben.

Ik denk dat het erg moeilijk is om bij een blind en doof konijntje dat bovendien verminderde of geen reukvermogen heeft, zijn vertrouwen te winnen. Benadering komt altijd als een verassing, dus geen wonder dat hij schrikt als je hem aait.

Ik vraag me alleen af hoe het komt dat het konijntje blind en doof is. Het konijntje is niet zo oud dat dit tekenen van ouderdom zullen zijn. Zou het niet kunnen dat er één oorzaak voor al deze problemen is? Weet je wanneer het blind en doof worden begonnen is of dat het tegelijk kwam?

Edit: Ik typ te sloom, Loes kwam al met een mogelijke verklaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wanneer het blind en doof worden begonnen is of dat het tegelijk kwam?

Op het verjaardagsfeest van mijn vader (dit was 2 april) vertelde mijn broer dat hij blind geworden was. Dit zal dus halverwege maart begonnen moeten zijn.

Of hij tegelijkertijd doof geworden is weet ik niet. Ik ben zelf een aantal dagen vrij geweest en na wat observaties van dit konijn vielen me deze dingen op.

Wat wel erg fijn is, is dat het konijn mij blijkbaar wel lief vindt: wanneer ik zijn ogen zalf, begint hij uitgebreid mijn arm te likken. Tenminste ik ga er vanuit dat hij dit doet uit konijnenliefde?

Ik ga EC voorleggen bij de DA, maar een scheve kop zie ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm... in korte tijd blind, ondergewicht, verzwakte achterhand (trillen met achterpootje),... Zijn tekenen die kunnen wijzen op mogelijke E. cuniculi.

Dit kan mogelijk ook enkel duiden op blindheid hoor.

Niet elk konijn reageert op praten.

Toen Eufrasie tijdelijk blind was, kon ze eten dat duidelijk ruikt (bvb selder) makkelijker vinden dan bvb een wortel.

Het lijkt me een idee om de mogelijkheid van EC ook bij je DA aan te kaarten.

Of ik nu peterselie of iets anders neer leg wat een sterke geur afgeeft, hij reageert niet! Pas als ik het tegen zijn snuit aan leg, begint hij er aan te knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schurftmijt is goed op te lossen, als dat weg is, zit het konijntje misschien ook weer iets prettiger in zijn vel, wat positieve gevolgen op de traagheid zou kunnen hebben.

Misschien ben ik iets te enthousiast, maar de DA had gezegd dat de jeuk na een paar dagen minder zou worden. Nou moet ik zeggen dat het juist de andere kant op schiet: het krabben wordt steeds erger, rondom zijn ogen heeft hij zijn hele vacht al weg gekrabt. Zijn achterpoten zien er inmiddels ook vrij gehavend uit.

Ik wil hem zo graag uit zijn "lijden" helpen, maar tot nu toe blijf ik het maar een troosteloos konijn vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee wat erg, hoop dat je je nijn er weer bovenop krijgt. En wat nog zieliger is, als ie nu is gewend aan alle aandacht, moet ie weer terug en ws verwaarloosd..,

Vind ik ook niet leuk, hoor, maar zoals ik al eerder schreef kan ik op een subtiele manier mijn broer overtuigen dat het misschien beter is dat het konijn hier blijft.

Verder twijfel ik of je hier kunt spreken van verwaarlozing, hoor. Dat is me nogal wat. Mijn broer zou nooit met het konijn naar de dierenarts gaan, dus dat kun je zien als een tekortkoming. Maar wat het zo ingewikkeld maakt is dat de symptomen die het konijn heeft, moeilijk te verwijten vallen aan de eigenaar.

Ik vind het in ieder geval niet goed dat hij geen actie heeft ondernomen, maar de grens tussen verwaarlozen of niet vind ik in dit geval heel vaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Danielle al zegt, hoeft een konijn met EC absoluut geen scheve kop te hebben.

Spijtig genoeg is dat nog een vaak voorkomend misverstand.

EC heeft een hele reeks symptomen, die niet allemaal samen moeten voorkomen. Het voorkomen van één van de symptomen kan al op EC duiden.

Om echt zekerheid te hebben over EC moet je eigenlijk 2 bloedtesten laten doen. Eén om de waarden te bekijken en te zien of het EC zou zijn en dan na behandeling opnieuw om te kijken of de behandeling aangeslagen is en de waardes dusdanig gedaald zijn.

Maar bespreek in ieder geval de mogelijkheid al eens met de DA.

Succes!

edit: Wat de mijt betreft, wat is er precies vastgesteld en welke behandeling is er gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts dacht aan schurftmijt en heeft een injectie met ivomec gegeven. Deze week zou Victor (= konijn) zijn tweede injectie krijgen.

N.a.v. jouw conclusie dat het wellicht EC zou kunnen zijn, ben ik naar de site van dierenkliniek Wilhelminapark gegaan. Het was alsof alle puzzelstukjes opeens op zijn plaats vielen!

Aangezien zijn jeuk steeds erger begon te worden en zijn oogontsteking er steeds viezer uit begon te zien, ben ik vandaag wederom met Victor naar de DA gegaan en heb haar EC als mogelijke diagnose voorgelegd.

Ik heb helaas geen DA die het op prijs stelt als je zelf een beetje probeert mee te denken. Zij wilde in eerste instantie dan ook niets van EC weten. Toch zag zij wel in dat het niet goed gaat met Victor en is hij opgenomen voor observatie.

Ik ben zeer benieuwd naar haar conclusies. Wordt vervolgt dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel! In de 3 weken tijd dat Victor bij me is probeer ik toch achter een diagnose te komen. Als je hem zou zien zou je me begrijpen: het is zo'n troosteloos beestje die maar es de aandacht moet krijgen waar die recht op heeft.

Vanmiddag belde de DA-assistente. Gistermiddag kreunde Victor nog van de pijn op de onderzoekstafel, maar volgens de assistente was er helemaal niets met hem aan de hand! Hij at lekker en dronk goed, dus ik kon hem wel weer op halen.

Ik was verbaasd, maar omdat Victor bijna 24 uur bij de dierenarts was opgenomen, was ik erg benieuwd naar haar conclusie's.

Die had ze dus niet! Het at lekker en het dronk goed en blijkbaar was dat voor haar voldoende reden om Victor het etiket kern-gezond te geven.

Ik had enorme scheldkanonnen in m'n hoofd, maar heb de DA vriendelijk doch dringend gevraagd om met een diagnose te komen. Aangezien ze die niet had, besloot ze maar dat Victor nog maar even moest blijven....

(let wel, dit is diezelfde DA van die mislukte castratie, dus eigenlijk was ik niet zo verbaasd dat ik deze reactie kreeg) De schat....

Wordt vervolgd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de tussentijd heb ik een antwoord op mijn mail die ik naar het Wilhelminapark gestuurd had.

N.a.v. mijn beschrijving rondom Victor mailt E.J. de Boer mij dat hij aan E. cuniculi denkt. Hij adviseerd me dit aan te kaarten bij de DA.

Ik ben dus maar even op m'n fietsje gestapt om mijn DA de mail te overhandigen. Ze leest een paar zinnetjes, moppelt wat en met sierlijk geweld plakt ze de mail van Utrecht op de kooi waar Victor in zit...

Je lacht je toch dood om dat mens...:whip2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .