Ga naar inhoud

mais


jenni1978

Aanbevolen berichten

Ook van die gedroogde maiskolfjes worden toch vaker aan konijnen gegeven? daar zijn ze hier dol op. Niet dat ze die erg vaak krijgen maar ooit een bak gekregen voor mij nverjaardag van een vriedin die zijn inmiddels in mijn pre-BB periode erdoor heen gegaan. Ze vonden dat geniaal lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, je leest het overal maar of het nu echt slecht is geen idee..

even rondgekeken op internet..

Gemengd voer

Er zijn twee soorten droogvoer, namelijk gemengd voer en biks. Gemengd voer ziet er leuk uit, maar bevat vaak dingen die juist niet zo gezond voor een konijn. Hele mais, erwten, bonen en de donkerbruine kleine, kogelronde bolletjes: Johannesbroodpitten, kunnen ronduit gevaarlijk zijn. Johannesbroodpitten zijn te hard om kapot te knagen en kunnen, heel ingeslikt, voor een fatale verstopping zorgen. In het betere gemengd voer zijn mais, erwten en bonen geplet en ontbreken de Johannesbroodpitten.

en op een andere site :

De volgende voedingen zijn absoluut niet goed voor het konijn en bij te grote hoeveelheden kan uw konijn daar zelfs aan overlijden. Geef nooit ui of prei, dit is direct toxisch. Geeft nooit bonen, erwten, mais, granen, haver, tarwe, aardappels en brood. Deze producten bevatten te veel zetmeel. Uiteindelijk kan uw konijn hiervan dunnere ontlasting krijgen en overlijden.

mijn conclusie : mais is niet gezond :P

dus ik neem het zekere voor het onzekere en geef het niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mais, zowel verse als gedroogde is niet veilig voor konijnen. Ik zal even verder toelichten waarom precies niet…

Konijnen kunnen de velletjes van de maïs niet verteren. (Het is een polysacharide die konijnen niet kunnen verteren.) Dus de velletjes kunnen een blokkade veroorzaken in de darmen. En dan kan enkel een operatie nog helpen.

Je kan dus beter geen maïs geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mais, zowel verse als gedroogde is niet veilig voor konijnen. Ik zal even verder toelichten waarom precies niet…

Konijnen kunnen de velletjes van de maïs niet verteren. (Het is een polysacharide die konijnen niet kunnen verteren.) Dus de velletjes kunnen een blokkade veroorzaken in de darmen. En dan kan enkel een operatie nog helpen.

Je kan dus beter geen maïs geven.

Bunny kreeg al heel soms mais (hooguit 1 keer per maand), maar nu helemaal niet meer.

Wat een super uitleg trouwens!!! Heel erg bedankt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb onze buurvrouw gister nog afgeraden het konijn mais te geven. Ze hebben namelijk 1 konijntje (grrr) die bij een stel cavia's inzit (!) en die eten hetzelfde voer. De cavia's laten de mais dus liggen en het konijn eet het allemaal op. Ook is het konijn naar mijn idee veel te dik door gebrek aan beweging en verkeerd en teveel voer... Als ik probeer om ze dan maar enigzins voorlichting te geven over hoe het wel zou moeten wordt dat weggewuifd onder het mom van het gaat toch goed?

Ze willen er gewoon niet aan dat ze een heleboel dingen verkeerd doen door het konijn zo te behandelen... zucht... :(

Maar goed ik ben 25 en de buurvrouw iets van 55 dus die neemt helemaal niks van me aan en weet alles natuurlijk veel beter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .