Ga naar inhoud

Van gemengd voer naar biks


Muriel

Aanbevolen berichten

hoi hoi!

Ik heb vandaag biks gekocht bij de dierenzaak en ik wilde graag even weten hoe ik dit het beste kan geven. In de dierenzaak adviseerden ze me namelijk dat ik de biks gewoon in het bakje moest doen en als ze niet willen eten dan krijgen ze opgevement zelf wel honger en gaan ze dus vanzelf eten. Ik geef ze nu nog gemengd voer. hij zei dat als ik er biks doorheen doe dat dat geen zin heb omdat ze dan alsnog de lekkere dingen eruit pikken.

dus wat kan ik nu het beste doen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenwinkel is weer eens stom bezig.

Tuurlijk moet je het wel doorelkaar mengen, je konijn moet gaan wennen aan de biks en je zult daarom moeten beginnen met een klein beetje biks door het gemengd voer te doen. Elke dag een beetje meer, totdat je geen gemengd voer meer in het bakje doet. Zo kunnen de darmen van je konijn rustig wennen aan de biks, en heb je nog enige controle over het evt. krijgen van diarree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, daar heb ik ervaring mee.. Mijn konijnen kregen al hun hele leven (vijf en zes..) gemengd voer maar ik ben begin dit jaar voor de ƩƩn, nu nog bezig met de ander, over gestapt. Eerder heb ik het ook al geprobeert, op de manier waarop jouw dierenwinkel het aanraadt. Ik vind het opzich geen slechte manier, ware het niet dat konijnen toch wel regelmatig moeten blijven eten, mijn konijnen enorm koppig zijn en ik het dus niet op die manier aandurf. Omdat Indy haakjes op zijn kiesjes heeft gehad, krijgt hij nu SS (Science Selective, een soort biks met veel vezels) daar ben ik toen als eerste mee begonnen, naast het gemengde voer, als extra want hij was veel afgevallen. Uiteindelijk ben ik met het gemengde voer gestopt en heb ik een tijdje alleen SS gegeven. Nu geef ik hem 's ochtends, als hij de meeste honger heeft, de 'minder lekkere' gewone biks en 's middags de SS, die hij lekkerder vindt en dat gaat prima. Omdat ik voor Fred ook half SS/half gewone biks wil uiteindelijk, heb ik besloten ook met hem op deze manier over te stappen. De meeste konijnen vinden SS nl. toch wel lekkerder dan gewone biks, mijn konijnen hebben toch liever gemengd of groen voer, maar mijn konijnen zijn raar, zeer kieskeurig en hƩƩl koppig.

Gewoon steeds meer mengen en niks nieuws geven voor ze ALLES opgegeten hebben vind ik ook wel een goede methode hoor. Fred krijgt nu dus nog gemengd voer en hij krijgt niks nieuws tot ALLES op is, dat werkt prima, kan me voorstellen dat het net zo werkt als je gewoon steeds meer biks erin doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds afgelopen Zondag mijn nieuwe gecastreerde ram, hij kreeg bij de vorige eigenaar wel biks, maar die dunne biksjes van een dierenwinkel.

Ik geef mijn voedster ook SS, en wilde dat hij dit ook ging eten.

Heb geprobeerd het te mengen, maar meneer wilde geen oude biksjes meer toe hij eenmaal enkele SS ophad!

Makkelijk nijn dus :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoor wel vaker dat de dierenwinkels het niet altijd helemaal goed hebben dus daarom vraag ik alles altijd eerst op dit forum. Maar in ieder geval heb ik biks uit de dierenwinkel wat ik dus nu door het voer heb gemengd.

Ik lees steeds dat jullie het over SS voer hebben. Waar kan ik dat kopen? want eigenlijk zou ik dat ook wel eens willen proberen voor de afwisseling als de nijntjes helemaal gewend zijn aan alleen biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sience Selective, kan je gewoon bij de dierenwinkel kopen! Bijna bij alle wel, en anders sowieso bij een Intratuin, of een Discus.

Zo ziet de zak eruit:

http://www.feedem.co.uk/small-animals-40/small-animal-foods-48/rabbit-foods-49/supreme-petfoods-279/supreme-science-selective-rabbit-6367-4309_zoom.jpg

Is wel wat duurder dan normaal biks van een dierenwinkel wat je zo zelf op hoeveelheid kan scheppen, maar in SS zit echt alles wat je nijntje nodig heeft, naast hooi natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds afgelopen Zondag mijn nieuwe gecastreerde ram, hij kreeg bij de vorige eigenaar wel biks, maar die dunne biksjes van een dierenwinkel.

Ik geef mijn voedster ook SS, en wilde dat hij dit ook ging eten.

Heb geprobeerd het te mengen, maar meneer wilde geen oude biksjes meer toe hij eenmaal enkele SS ophad!

Makkelijk nijn dus :D

Sience Selective, kan je gewoon bij de dierenwinkel kopen! Bijna bij alle wel, en anders sowieso bij een Intratuin, of een Discus.

Zo ziet de zak eruit:

http://www.feedem.co.uk/small-animals-40/small-animal-foods-48/rabbit-foods-49/supreme-petfoods-279/supreme-science-selective-rabbit-6367-4309_zoom.jpg

Is wel wat duurder dan normaal biks van een dierenwinkel wat je zo zelf op hoeveelheid kan scheppen, maar in SS zit echt alles wat je nijntje nodig heeft, naast hooi natuurlijk ;)

Nou helemaal super! en dat het wat duurder is is geen probleem. Mijn nijntjes verdienen alleen het allerbeste!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mochten je konijntjes niet zo goed hooi eten, is SS sowieso het beste, daar zitten meer vezels in dan in ander voer, zodat ze toch langer moeten kauwen, en zo het heen en weer kauw effect met de kaken hebben, wat bijna gelijk staat aan het kauwen op hooi, en ze zo minder snel haakjes op de kiesjes hebben, of andere tandprobleempjes.

Natuurlijk is hooi nog het beste!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je mazzel idd!!! Mijn voedster eet slecht hooi, mijn ram eet wel goed hooi! Het is ook of het goed is aangeleerd, je kan je konijn zoveel groen, en zoveel biks geven als je wilt, maar hooi is toch het allerbelangrijkste, dan nog liever minder brok, en meer hooi met groen, dan andersom! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .