Ga naar inhoud

appel slecht of niet..


dierenvriend1

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

vorig jaar heb ik twee nieuwe konijntjes gekocht die helaas allebij binnen een week zijn overleden, ik had ze bij een dierenwinkel gekocht, wat ik nu dus nooit meer doe (alleen nog gedaan bij mijn twee nieuwe konijntjes, toen wist ik nog niet dat dit eigenlijk niet helemaal verantwoord is..)

De oorzaak van de dood waren uitgedroogde darmpjes,

ze dronken wel allebij dus daar kon t niet aan liggen,

nu vroeg de dierenarts aan mij of ik ze appel had gegeven maar ze kregen toen alleen nog maar hooi...

hij zei dat in appel namelijk iets zit dat konijntjes ook in zich hebben, maar als ze er te veel van krijgen kunnen de darmpjes dus uitdrogen..

nu lees ik hier vaker dat mensen appel geven aan hun konijn

dus ik weet het niet meer????????

alvast bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet kun je appel prima geven, maar je mag niet teveel geven, omdat er veel suikers in zitten..

Ik denk eerder aan coccidiose bijvoorbeeld, wat kleine konijntjes vaak krijgen als ze in een andere situatie of iets dergelijks komen. En vaak komen die kleine konijntjes die dat krijgen uit een dierenwinkel. Voor kleine konijntjes is dat, als je niet op tijd ingrijpt, dodelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze drogen uit door de diarree, darmen zelf kunnen niet uitdrogen maar wel afsterven als er geen bloedvoorziening meer is. Dan ontstaat er een necrotische darm en dat ziet er wel anders uit, dat is echt zwart. Maar uitgedroogde darmen...nee, dat bestaat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmmm,

oke, dankjulliewel

eigenlijk waren de konijntjes helemaal niet gestresst toen ik ze thuis in hin nieuwe hokje had laten wennen

ze kwamen zelfs uit zichzelf bij mij op schoot..

ik merkte wel al toen ik thuis kwam dat in van de konijntjes vrij rustig was, maar zocht hier verder niks achter omdat het ook gewoon kon zijn dat t kwam omdat ie nu nog beter gewent was ofzo...

en nog geen 4 uurtjes erna lag deze al op haar zij erg zwaar te ademen, toen zijn we meteen naar de dierentarts geracet..

en hebben t andere konijntje ook meegenomen, daar was toen volgens de dierenarts nog niks mee aan de hand..

maar de dag erna reageerde ze niet toen mn moeder hooi ging geven terwijl ze normaal echt meteen begon te eten ze zat daar maar rustig toen is mijn moeder meteen naar de da gegaan en toen constateerde die dat zij hetzelfde had hij had het toch echt over een uitdroging aan de darmen..

maar ze zou nog gered kunnen worden aangezien ze wel nog recht op zat, helaas heeft ook zij het niet overleeft..

en ik begin steeds meer aan die da te twijfelen!!!!!

bedankt allemaal voor de reacties!

ze hadden trouwens geen diarree niet eens bdk keutels te zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik ben toen ook heel lang verdrietig geweest,

ik dacht dat t mijn schuld was, omdat ik meteeen naar de da had moeten gaan toen ik vond dat het konijntje iets rustiger was..

ze dronken en eten kort van te voren wel nog, maar heb t niet vlak van te voren geweten, alleen bij t tweede konijntje, die at niet meer...

maar t ging ook allemaal zo snel

het was 11 uur toen ik thuis kwam van de da toen het eerste konijntje was overleden (' s avonds) en 's ochtends ben ik om half 7 opgestaan om te kijken hoe t ging met mn overgebleven nijntje, daar ging toen nog alles goed mee, en toen mn moeder om 9 uur ging at ze niks, en is ze dus naar de da gegaan..

ik vind het inderdaad raar dat de da dit niet gezien heeft...

of gevoelt ikw eet niet

ik ga in ieder geval niet terug daar,

maar t was de enige waar ik snel bij terecht kon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .