Ga naar inhoud

Plasprobleem Poo!


Rian

Aanbevolen berichten

Zijn het zijn darmpjes niet, is het zijn blaas...tenminste, ik denk dat Poo een blaasontsteking heeft.

Toen ik vanmorgen met Muis naar de DA ging zag ik al dat hij een aantal keren op de bak ging zitten met zijn staartje omhoog, zonder dat er iets gebeurde. Weer thuis, deed hij het nog steeds. Eerst dacht ik dat er geen urine kwam, maar nu zie ik dat er steeds kleine druppeltjes uit komen. Al urine opgevangen maar de DA was maar open tot 11.00. Ik zie dat hij ook niet helemaal schoon is bij zijn piemeltje, eromheen wat gelig van de urine natuurlijk. Zou hij hier pijn van hebben? Hij gedraagt zich verder normaal. De urine ziet er overigens normaal donkergeel uit en ruikt ook normaal.

Kan ik wachten tot maandag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Indy dit nooit zien doen, maar Indy was ook vies van onderen en hij heeft hoogstwaarschijnlijk E cuniculi. (Ik zeg hoogstwaarschijnlijk omdat mijn dierenarts het er niet mee eens was en het dus ook niet nader is onderzocht, maar na bijna zes weken Panacur gaat het weer super met hem...)

Geen idee of dit ook wat met E cuniculi te maken kan hebben en of het dan dringend is (al is het wel belangrijk dat je snel begint met behandelen volgens mij) weet ook niet of je hier iets mee kan maar ik dacht ik zeg het toch maar even..

Succes ermee in ieder geval!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat merkte je nog meer aan Indy dan? Poo is verder heel levendig, eet en drinkt goed (drinkt niet meer dan normaal) en heeft nu zijn rust gevonden, hij ligt te slapen en droomt erop los zie ik. Daarom dacht ik eigenlijk aan blaasontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks eigenlijk. (Nou, ja, hij was vrij veel afgevallen in korte tijd, maar hij had ook haakjes.) Zijn poten zaten onder de urine en hij was dus veel afgevallen. Omdat mijn vader geen zin had in discussies bij de dierenarts mocht ik niet mee, maar ik had hem een lijstje met wat volgens mij mogelijke oorzaken konden zijn mee gegeven. Haakjes dus, en ook e cuniculi. Dit was in mijn ogen erg logisch gezien e cuniculi blaasproblemen kan veroorzaken, en urinebrand. Het was nog geen urinebrand maar zo ontstaat urinebrand wel, lijkt mij, doordat er constant veel urine op de poten zit. Bovendien is Joy vermoedelijk ook aan E cuniculi overleden en is Indy vrijwel zeker in contact geweest met de urine van Joy, waardoor hij ook besmet zou kunnen zijn. E cuniculi komt vaak naar boven als een konijn wat verzwakt is, door de haakjes dus in dit geval. Maar nee, mijn dierenarts kende E cuniculi en dat kon het niet zijn. Zei mijn vader. Twee weken later, vlak voordat de haakjes weggehaalt zouden worden, waren zijn poten inmiddels kaal, dat kon niet goed zijn. Dus ik vraag aan mijn vader, waarom zou het geen EC kunnen zijn, heeft de DA dat gezegt? Ja, dat had hij gezegt. Omdat het hoofdje altijd scheef staat bij EC. Nou, zelfs ik weet dat dat níet klopt.. Volgende ochtend dus bij DA om de haakjes weg te laten halen, weer was hij het niet met me eens.. Heb lekker gedaan wat ik zelf dacht (in overleg met Loes) en ben de dag daarna met Panacur begonnen, drie weken later groeide er weer haar en was alles schoon. Wat ik hiermee wil zeggen: Bij Indy was het wel vrij duidelijk omdat z'n poten gewoon kaal waren en de huid geirriteerd begon te raken. ALS dit al EC zou zijn, dan ben jij er super op tijd bij dus is het niet echt te vergelijken.. Ik heb wel foto's van toen tot nu, maar daar heb je dus denk ik niet zoveel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh...wel supergoed zeg dat je zelf dat initiatief genomen hebt! Stel je voor dat het mis zou zijn gegaan...Poo is verder kerngezond, vorige week had hij sinds een aantal maanden weer een gasaanval gehad maar verder niks te klagen. Ik merk verder niks aan hem, behalve dus dat hij kleine plasjes door het hele hok doet. Hij zit zich nu te wassen, eens kijken hoe lang het schoon blijft. Ik ga het zeker in de gaten blijven houden, zowieso maandag verse urine brengen. Het is echt wat van vanmorgen, gisteravond had hij nog nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben zelf ook hartstikke blij, als ik naar mijn dierenarts had geluisterd had ik nu een heel ziek of dood konijn gehad.. Maar het klopt ook gewoon niet, zo stuur je een konijn toch niet naar huis? Zelfs al ken je EC niet of ben je er van overtuigd dat dat het niet is.. Hij zei dat hij het niet echt kon verklaren, maar ach.. Blijkbaar was het niet zo ernstig. Zo zag het er uit toen ik bij de DA was..

Maar goed, succes ermee, beterschap voor Poo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je hebt gelijk, het is een kwestie van wat meer moeite doen! Zo zie je maar, je hebt Indy echt gered denk ik hoor!

Ik hoop maar dat het bij Poo een simpele blaasontsteking is. Ben altijd zo bezorgd om mijn diertjes!! Te bang om ze kwijt te raken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens wel best zielig om hem zo te zien, hij wil overal een plasje doen, zelfs als hij ligt gaat zijn staartje omhoog...waarom gebeurd dit nou op zaterdag, net nadat de DA gesloten is? :grrrrrr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net even met plasje langsgeweest bij dienstdoende DA, en het is GEEN blaasontsteking. Ze had me het sedimentje laten zien en alles was keurig in orde. Ik heb nu in ieder geval carprofen in huis, is het maandag niet minder dan naar mijn eigen DA.

Het is zo vreemd, met Poo zelf lijkt er buiten zijn miniplasjes niks aan de hand te zijn...begin wel wat ongerust te worden over EC!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik hoop dat ik je niet onnodig bang heb gemaakt! Maar ik denk dat je er, als het al EC is, ruim op tijd bij bent hoor! Als ik kijk hoe lang het heeft geduurt voor ik bij Indy ben begonnen met behandelen, en hoe het nu met hem gaat.. Nou ja ik hoop dat het gewoon een simpel probleempje is en dat hij er voor maandag weer vanaf is!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik hoop ook dat het snel over is. Maar stel dat het maandag weg is, dan vraag ik me toch af waar het ineens vandaan kwam. Hij lijkt zich nog steeds happy te voelen, en als hij uit zijn hok is doet hij geen miniplasjes en ook geen staartje omhoog. Alleen in het hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drinkt hij toevallig niet te weinig? Bij mensen is het verder ook zo dat hoe vaker je gaat plassen, hoe vaker je aandrang hebt. Maarja, konijnen kun je moeilijk aan blaastraining laten doen...

Hoop dat het snel over is, of dat je er achter komt wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hij drinkt eigenlijk de normale hoeveelheid, niet minder dan anders. En veel groenten (ik spoel deze altijd even af, dus zijn ook nat) dus hij krijgt denk ik voldoende binnen. Hij doet nu wel al minder miniplasjes, heb het hem niet meer door het hok zien doen, alleen in de bak. Heb dille en peterselie in huis gehaald, dit zou ook goed voor de blaas zijn. Als hij het nu ook nog at...Muis vind het allemaal prima haha, vreetmonster!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zie ik net...hij komt van de bak af en er liggen een aantal grote, misvormde keutels en een kettingkeutel van 6 stuks. Zou hem dat dan tegen zijn blaas aan hebben geduwd de hele dag?? Ik zeg maar wat...Kan het me haast niet voorstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen heb ik Poo geen een keer meer ergens een miniplasje zien doen of met zijn staartje omhoog zien zitten. Er heeft hem duidelijk iets dwars gezeten wat hij eruit wilde persen waardoor er tegelijk urine uitgeperst werd lijkt mij!

Er mag een slotje op dit topic, bedankt iedereen voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .