Ga naar inhoud

Muis is mollig...te dik dus!


Rian

Aanbevolen berichten

Net bij de DA geweest met Muis voor haar inenting, toen ik haar met vervoersmandje op de weegschaal zette gaf deze 5 kg aan. Vorige keer woog ze met mandje 4 kg, toen was het nog goed allemaal. Maar....

De DA zei dat ze "mollig" is :$ !

Ik was altijd bang dat ze juist wat mager was omdat je overal haar botjes doorheen voelt, behalve op haar ribbenkastje.

Ze eet als een beer, maar geen slechte dingen! Ze eet 's morgens en 's avonds samen met Poo een klein handje SS biks, door de dag heen veel hooi en 2x per dag verse groenten. Heel af en toe een stukje appel of wortel, of een haverbrokje. Ze rennen en spelen veel rond in huis, dus beweging krijgen ze dan toch ook genoeg?

Wat doe ik nu verkeerd? Wil niet dat ze te dik is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch teveel biks? Misschien moet je eens wegen hoeveel dat handje nou precies is.. Ik gaf Indy ook een handje per dag en dat was ongeveer 25 gram.. Lijkt me opzich niet teveel, 50 gram voor twee konijnen? Ik weet het verder ook niet hoor, alleen dat mijn konijnen ook te dik zijn.. Daar ben ik nu mee bezig, maar mijn konijnen kregen eerst een flinke schep gemengd voer, dus waar het bij mij aan ligt is wel duidelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad...daar heb je het...Dus toch teveel dan! Ik dacht altijd dat ik de goede hoeveelheid gaf. Poo is niet te dik, het is echt alleen Muis. Zij eet ook altijd langer door, waardoor ze de dus waarschijnlijk de halve portie van Poo nog opeet. Dus...krijgt Poo de goede hoeveelheid (maatje eierdopje dus...) en Muis teveel.

De SS biks zijn de laatste tijd ook veel groter vind ik, veel langer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Bearke is volgens de DA ook wat mollig maar was nog niets om me zorgen over te maken, zolang ik het maar niet erger liet worden. Ze is al bijna vanaf het begin iets mollig. Komt omdat we toen we haar net hadden, haar de hele tijd verwende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad...daar heb je het...Dus toch teveel dan! Ik dacht altijd dat ik de goede hoeveelheid gaf. Poo is niet te dik, het is echt alleen Muis. Zij eet ook altijd langer door, waardoor ze de dus waarschijnlijk de halve portie van Poo nog opeet. Dus...krijgt Poo de goede hoeveelheid (maatje eierdopje dus...) en Muis teveel.

De SS biks zijn de laatste tijd ook veel groter vind ik, veel langer!

Ik hoop eigenlijk echt dat door dit topic meer mensen gaan inzien dat ze teveel geven...

Ik blijf er echt van overtuigd dat zeker de helft van de bb'ers teveel biks geeft...hopelijk komt er dus meer goeds uit jou ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee zusjes.. 1tje weegt 1,9 kilo en de ander weegt 2,6 kilo.. Dus duidelijk een verschil! Nu is die van 1,9 kilo ook lichter gebouwd dan die andere maar toch.... Bij mij krijgen ze 40 gram biks per konijn per dag.. En ik ben al gaan minderen want eerst kregen ze 60 gram biks per konijn per dag. Nu eet die ene van 1,9 kilo het liefst de groenten en die van 2,6 de biks.. beiden knabbelen ze aan de hooi en het stro.

Mijn DA zei dat het hoofdvoer van een konijn hooi en groenten is. Biks is alleen aanvulling op voer, hij zei dat fokkers of mensen die met een konijn de shows af gaan ook hooi en groenten als hoofdvoer geven en beetje biks als aanvulling..

Zelf ben ik ook aan het denken om nog meer te gaan minderen. Ze zijn nu al een maand niet gewogen dus dat ga ik morgen doen. Ben benieuwd of we een afvallertje hebben haha!

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop eigenlijk echt dat door dit topic meer mensen gaan inzien dat ze teveel geven...

Ik blijf er echt van overtuigd dat zeker de helft van de bb'ers teveel biks geeft...hopelijk komt er dus meer goeds uit jou ervaring.

Maar hoeveel moet je nu dan geven? (Nou ja, dat verschilt per konijn, maar blijkbaar kloppen de richtlijnen van 25 gram per kilo konijn niet, dus wat zijn de 'nieuwe/juiste' richtlijnen?) Ik geef nu 15 gram SS en 25 gram gewone biks aan een konijn dat twee kilo zou moeten wegen.. Moet dat minder? Hij eet trouwens geen hooi en is in mijn ogen duidelijk te dik.. Moeilijk is dit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in een ander topic schreef is dat bij mij een eierdopje ongeveer 25 gram biks is.

Ik merk hier ook dat Pet dikker is geworden dan toen hij hier kwam. Pet was heel slank, maar niet mager. Voor mijn gevoel was hij een en al spieren. nu is hij duidelijk iets molliger geworden. Maar Muts is zeker niet te dik, ik hoef eigenlijk geen druk uit te oefenen met mijn vingers om haar ribben te kunnen te tellen. Dat maakt dat ik twijfel om hier minder biks te geven, ik ben bang dat muts dan te weinig krijgt.

Bij honden en katten is het bekend dat castratie kan leiden tot een gewichtstoename, puur door de veranderende hormoonhuishouding. Ik vraag me af of dat bij de konijnen hier ook mee speelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook de SS verminderd. Vooral Freddie bleef aankomen. Hij is nog prima op gewicht hoor, maar hij moet niet dikker worden. (Fred weegt 1840 gram en Jossie 1810 gram) Jossie is wel iets groter, dus mag wat meer wegen.

Ze krijgen nu 20 tot 25 gram SS per konijn per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij is vroeger altijddoor de fokker verteld dat voor een NHD een afgestreken sauslepel voldoende was. Bearke is iets groter in vermoed dat zij een duitse hangoor is en krijgt ietsjes meer. Ik zie op internet bij meet duisehangoren zo'n "kraagje" rond haar kin is dit mischien rasgebonden? Volgens de DA is was mollig maar zeker neit te dik.

Wat ik me alleen afvraag is hoeveel biks mogen ze als ze er ook groenvoer bijkrijgen? Moeten ze dan ook minder biks krijgen? En hoe controleer je dat als je twee nijnen in een hok hebt. Bij de gezusters vlaam eet ook eentje veel langer door dan de ander. Mijn nijnen krijgen overigens een combinatie van biks (kenner) en SS

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen waren de vorige keer ook te dik, Ben toen gaan minder, weegschaal gekocht en deze keer is er niks van gezegd en ik merk ook wel dat ze weer op gewicht zijn, snoepy is 800 gram en flappie 900 gram Ik heb lucky nog nooit gewogen maar ik denk iets van 2 kilo, snoepy en lucky krijgen samen 60 gram voer en flappie 25 gram, lucky en snoepy eten nu lekker veel hooi , maar flappie nog niet echt Moet ik dan nog meer minderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ik moet invervolg mijn voer af gaan meten in een eierdop :whistle2: maar dat klinkt wel als heel weinig!! Dan geef ik zeker weten veel te veel.

:whistle2: ik geef ze een mok per dag :$ ik moet echt gaan minderen:$ maarja, ze zijn dan ook best groot en allebei ong 4 kilo :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .