Ga naar inhoud

zelf EHBO spullen aanleggen


Aanbevolen berichten

Ik ben ook al bezig om naar aanleiding van die link een ehbo kit samen te stellen. Mijn vraag is alleen staat er ergens ook hoe je die medicijnen eventueel kan toedienen en moet gebruiken mocht het nodig zijn? Dosis en hoe verwerk je de medicijnen enz.. is wel handig om te weten anders heb je nog niks aan die ehbo kit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van diezelfde site:

Dosering

Konijnen hebben een tamelijk hoge dosering nodig, 50 tot maximaal 100 mg. per kg. konijn, oraal, tweemaal daags

Voor een konijn van 2 kilo dus 100 tot maximaal 200 mg.

Let er op dat je wel de goede soort aspirine hebt (met acetosal, maar zonder paracetamol!)!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

MAAR nooit zomaar gaan rommelen met medicijnen als je konijn zich niet lekker voelt!

Je kunt die medicijnen wel in huis halen voor noodgevallen, maar dien het nooit zomaar toe.

Altijd contact opnemen met een konijnkundige dierenarts als je vermoed dat je konijn ziek is of zich niet goed voelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK ben er ook absoluut niet voor om je konijn zelf medicijnen of pijnstillers te gaan geven.

Stel je konijn heeft pijn en is niet lekker...

JIj geeft hem een pijnstillier waardoor het daarna voor de dierenarts moeilijk wordt om vast te stellen waar en in welke mate je konijn pijn heeft.

Zelfde geld voor Norit. Ook dat staat nog op veel EHBO lijsten ertussen.

Norit dient echt zo ontzettend precies toegediend te worden dat dat erg gevaarlijk kan zijn als je dat als huis konijnen eigenaar zomaar uit jezelf gaat doen.

Een teveel aan norit kan voor een fikse verstopping zorgen ,et alle gevolgen van dien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook een beetje link om zomaar zelf een ehbo-doos samen te gaan stellen gebaseerd op wat er op internet allemaal staat...Op sommige sites spreken ze bijvoorbeeld nog steeds van aeropax en inderdaad norit. Ik heb altijd geleerd dat dit niet bepaald veilig is voor konijnen.

Mijn ehbo-kit is samengesteld op basis van wat een dierenarts mij heeft aangeraden en op wat ik in de loop van de tijd zelf heb geleerd over konijnen. Zo heb ik altijd panacur in huis, evenals metacam, baytril, cisaral, primperan en eigenlijk ook duplocilline. Daarnaast uiteraard dwangvoer-spuitjes + injectienaalden en zalfjes die nodig/handig kunnen zijn. Maar ik geef mijn nijnen nooit asperine of norit of wat dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn voor en nadelen aan een EHBO doos.

Ik heb zelf geen volledige EHBO doos in huis. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik in het begin wel meer middeltjes had staan, maar aangezien mijn konijnen bijna nooit ziek zijn heb ik nu minder in huis (veel producten stonden over de datum te gaan namelijk).

Voordelen van een EHBO doos zijn dat je er snel bij kan zijn en het leven van je konijn kan redden daardoor, dat het vooral handig is op momenten dat je om wat voor reden dan ook niet snel genoeg bij de dierenarts kan zijn.

Nadelen zijn dat het zelf dokteren nadelige gevolgen kan hebben voor je konijn, pijnstillers geven is fijn voor je konijn, maar de dierenarts kan daardoor misschien veel moeilijker beoordelen waar de problemen van je konijn zitten. Ook middeltjes als norit en de paracetamol kunnen zowel positief als flink negatief effect hebben op de gezondheid van je konijn. Ik zou dus als het even kan nooit iets toedienen bij je konijn zonder overleg met een dierenarts.

Wat er volgens mij wel in hoort en wat je ook veilig in huis kunt hebben zijn zaken als dwangvoer, thermometer, spuitjes zonder naald, eventueel een wondzalfje oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de link Kiwi, er staat duidelijk omschreven hoe je de medicijnen moet gebruiken. Inderdaad is het niet verstandig om alles maar te geloven. Ik neem aan dat die site wel betrouwbaar is? Ik zal zelf ook nooit zomaar medicijnen toedienen en altijd eerst een dierenarts raadplegen. Maar het is wel handig om te hebben mocht het nood zijn en ik kan de dierenarts niet snel raadplegen. Bovendien lees ik hier veel over onbetrouwbare dierenartsen die de ballen verstand hebben van konijnen... ook weer zoiets lastigs. Maar ik heb het nummer van dierenambulance, van een ambulante dierenarts en mijn eigen dierenarts in mijn telefoon. En van een dierenkliniek die volgens zeggen ook wel verstand van konijnen heeft. Ik hoop dat dat voldoende is naast een ehbo kit. Gelukkig heb ik nog niet echt wat meegemaakt met mijn konijntje dat het nodig was om het te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .