Ga naar inhoud

konijn 200 gr afgevallen


Ireen

Aanbevolen berichten

Finn heeft gebitsproblemen, wat resulteerde in het trekken van zijn snijtanden en een aantal kiezen. Hij eet nu weer goed (alleen SS korrel en normaal biks), en veel meer dan voorheen, maar hij is in de afgelopen maand wel 200 gram afgevallen. Hij weegt nu 1,6 kg en voorheen was dat 1,8 kg (ik weet niet meer wanneer ik hem voor het laatst gewogen had, maardat is een ruime maand terug), al zou hij wel 2 kg mogen wegen denk ik.

Hoe kan ik zorgen dat hij weer wat aankomt?

Hij eet geen groente of hooi (van wege het missen van zijn tanden), ook niet gesneden of gekipt. Hij leeft dus op Science selective en normale biks...en de aanvullig moet dus ook klein genoeg zijn zodat hij dat makkelijk met zijn tandeloze bekje kan pakken.

Daarnaast zit er een grote opgedroogde "natte' plek op zijn borst/buik, al betrap ik hem nooit dat hij op iets nats zou liggen... wat zou dit veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het frapante bij die natte plek is, is dat hij dus een natte kin heeft (logisch dat dat van kwijlen komt, en vast ook wel van zijn traanoog (litteken in hoornvlies)), maar van zijn kin loopt het opgedroogde spoor niet door naar zijn borst/buik. Het is een aparte natte plek zegmaar. Als het van kwijlen zou komen, zou het toch moeten doorlopen lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze symptomen duiden op een door gegroeide kies, oftewel haken op zijn kies. Konijnen kunnen daar spontaan last van krijgen. Ik heb 2 konijnen gehad met tand en kies problemen, en mijn dierenarts heeft me er al veel over uitgelegd. Het kan bijvoorbeeld ook zijn, dat bij het trekken van de tanden/kiezen een klein stukje is blijven zitten en dat hij dus weer is aangegroeid.

Mijn konijn heeft ook haken op zijn kies en een ontsteking in zijn kinnetje. Door de haken kunnen zijn tanden niet getrokken worden, omdat de dierenarts dat geen klem meet in zijn bekje kan zetten om de kiezen te knippen. Ik hoop dus voor je dat de dierenarts ernaar kan kijken,

Laten checken dus!!! Als je konijntje helemaal niet meer eet ben je nog veel verder van huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle kiezen en tanden die getrokken zijn, zijn er helemaal uit gekomen. Bij 1 tand is het afgebroken, en die wrodt zodra die lang genoeg is alsnog getrokken, dus als er meer niet goed uitgetrokken zou zijn dan hadden ze me dat echt wel verteld. Ik neem aan dat ze toch echt wel de kiezen en tanden checken die ze eruit hebben getrokken. De overige kiezen (alles in onderkaak, 1 kies links boven en 3 kiezen rechts boven) zouden goed zijn, dat is de vorige keer gecheckt (ook in vergelijking met de DA bezoeken daarvoor). Hij eet verder zijn SS korrels en biks hardstikke goed, en ook al heel snel na de operatie (dat is zo'n 4 weken terug nu).

Ik geef hem momenteel al meer te eten, nu krijgt hij zo'n 80 gram per dag, verdeeld in 40 gr 's ochtends en 40 gram 's avonds. Daarvan laat hij een enkele bikskorrel liggen, dus dat zou voldoende voor hem zijn dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik denk niet dat dit verhaal op jouw konijn van toepassing is, maar bij een afgebroken kies kan er een onsteking onder ontstaan waarbij er een weg naar buiten gezocht wordt om de rommel kwijt te kunnen, dat heet dan een fistel. Bij mensen zie je dit vaker in de hals verschijnen, maar hier komt dan wel pus uit. Maar nogmaals, zoals jij het dus verteld zit die natte plek op zijn borst/buik en dat zou een vreemde plek zijn voor zo'n fistel lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Finn is inmiddels weer op zijn oude gewicht (1,8 kg), een zorg minder...

Ik zat laatst te denken over die natte plek op zn buik, mischien dat hij gewoon buiten op vochtige grond is gaan liggen (hij mag af en toe ff in de tuin rennen) en dat hij het gewoon niet droog heeft kunnen likken en dat het nu dus opgedroogde natte haren zijn. Ik zal eens kijken als ik het borstel of het dan weg gaat en weg blijft, maar dan moet ik wel geluk hebben dat hij het toelaat.

aangepast door Ireen
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Eergister met Finn weer langs de DA geweest. Daar op de weegschaal gezet, woog hij nog maar 1,5 kilo! Maar hij eet de laatste 3 dagen weer extreem slecht, SS brokjes laat hij staan, ook geweekt eet hij het amper (hooguit 10-20 gram per dag) maar de DA kon zich niet voorstellen dat het nu weer met zijn kiezen te maken had, want degene die hij nog heeft zagen er goed uit. Gelijk voor vanmiddag weer een afspraak gemaakt, en gister eerst gekeken of hij wel wilde eten met een pijnstiller, maar nog steeds eet hij veelste weinig. Hij zit nu weer op de Olvarit wortel, en nat brood en er staan twee bakjes met SS brokken in zn hok (droog en geweekt). Maar van alles eet hij bar weinig, mar er komt tenmisnte iets in zodat zijn darmen iig niet stil vallen. Ook zit hij nu op antibiotoca, de DA had er niet echt een reden voor, maar wilde het voor de zekerheid wel geven...omdat de oorzaak zo onduidelijk is. Ook die natte plek op de buik kon ze niet verklaren...dat was voor haar ook een raadsel...

Vanmiddag moet Finn dus weer onder narcose zodat ze wat makkelijker kunnen zien waar dit allemaal nu weer door wordt veroorzaakt.

Ik wordt hier alleen nu zo langzamerhand zo moedeloos van. Maar Finn blijft een opgewekt konijn, ookal zou hij zich zo verrot moeten voelen... vreemd konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gister dus onder narcose, en aan zijn overige kiezen zaten toch weer scherpe randen waarvan er 1 al in de wangwand sneed, vandaar dat hij waarshijnlijk weer zo slecht at. Ik ben er dit keer bijgebleven, e het was wel apart op te zien hoe ze die klemmen in zijn bek deden, hij heeft geen snijtanden meer en snijtanden zorgen er juist voor dat die klem blijft zitten dus het was een geklungel. Maar de scherpe randen zijn er weer afgeveild en geslepen. Ook zijn laatste snijtand (er was de vorige keer 1 afgebroken tijdens het trekken) is nu ook verwijderd. Het is nu een maand geleden dat ik met hem naar de DA ben geweest, en als dit zo door gaat moet hij elke maand onder narcose of alle kiezen er uit... Maar omdat Finn nog geen 2 is, en hij eigenlijk nog minstens een jaar of 8 mee zou moeten, hebben we besloten dat als hij over een maand weer problemen krijgt dat het dan echt afgelopen is en dat hij ingeslapen wordt. Dit is namelijk geen leven voor zo'n beestje, tis sneu, maar we moeten nuchter blijven... als het wat langer duurt, een maand of 3 dan is het nog wel te doen denk ik... we wachten wel weer af, en hopen voor het beste, al zie ik het niet meer zo rooskleurig in.

Ow en die natte plek, de andere dierenarts kon ook niet bedenken waardoor het kwam, dus dat raadsel blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik hoop het ook, maar als ik alles heel nuchter bekijk, denk ik dat succes een hele kleine kans maakt, maar we zien wel. Ik zit hier al maanden over te tobben...

Inmiddels zit hij weer aan de geweekte brok, en ik heb vanavond ook weer harde SS brokjes in een bakje gedaan, morgen eens wegen hoeveel hij daarvan gegeten heeft. Hij wil in iedergeval weer eten, en zijn keutels zijn al die tijd goed gebleven dus nu gaat het weer goed, maar voor hoe lang?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .