Ga naar inhoud

de hele paardebloem ??


lisa(L)fluffy

Aanbevolen berichten

*Zucht* Dus omdat iemand, je hebt geen flauw idee wie, ooit, ruim 3 jaar geleden, op internet riep dat de stengel licht giftig was, gaan jullie nu dit topic omhoog gooien en ook maar niet geven?

Er is helemaal niets giftigs aan een paardebloem. Ook niet de stengel nee. Paardebloem is hartstikke gezond voor een konijn.

Helaas lezen nu weer 30 mensen dit met een half oog zonder zich erin te verdiepen en dan krijg je weer dat dit soort broodje-aap-verhalen zich verder verspreidt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje... viel me vandaag op dat er VEEL paardenbloemen hier in de buurt staan. Het is een gewone woonwijk dus het staat in de berm en hier en daar rondom bomen. Er lopen ook honden en over een paar weken zijn ze allemaal uitgebloeid en heb ik er geen meer. Is dit het waard om het voor de nijnen te gaan plukken, of is het een te korte periode en is er teveel risico op besmetting van het een of ander via hondenurine ofzo dat het zich eigenlijk niet loont?

Hier in de buurt snoei ik op braakliggende stukken wel gewoon wilg, dat kan het jaar rond en zo hoog plassen honden niet dus dat is anders... ik twijfel nu dus alleen omdat ik het maar heel kort (vers) kan geven en het wel direct van de grond komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje... viel me vandaag op dat er VEEL paardenbloemen hier in de buurt staan. Het is een gewone woonwijk dus het staat in de berm en hier en daar rondom bomen. Er lopen ook honden en over een paar weken zijn ze allemaal uitgebloeid en heb ik er geen meer. Is dit het waard om het voor de nijnen te gaan plukken, of is het een te korte periode en is er teveel risico op besmetting van het een of ander via hondenurine ofzo dat het zich eigenlijk niet loont?

Hier in de buurt snoei ik op braakliggende stukken wel gewoon wilg, dat kan het jaar rond en zo hoog plassen honden niet dus dat is anders... ik twijfel nu dus alleen omdat ik het maar heel kort (vers) kan geven en het wel direct van de grond komt.

Verleidelijk, he. Hier in de buurt ook héle velden vol paardebloem, maar ik pluk er niet. Je weet nooit: honden, wilde konijnen, meststoffen, misschien is er net gesproeid, enz. Ik zou het niet doen, vind het risico voor een handjevol groen net te groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben daar zelf nogal makkelijk in, zou niet direct ergens plukken waar de honden overheen piesen, dus niet op een hondenuitlaatveldje of zo, maar verder, ach...Je konijnen zijn ingeënt en het lijkt me wel hééél toevallig als je net een paardebloem plukt waar een wild konijn overheen geniest heeft. De stoepranden worden besproeid met gif maar als je een mooie weelderige berm hebt dan denk ik niet dat daar gesproeid is anders hebben ze iets niet helemaal goed gedaan :P

Bermen worden over het algemeen ook niet bemest. En dan nog, meststoffen zakken in de bodem en met bemest groenvoer is niks mis. Alsof de andijvie in de winkel geen mest heeft gehad.

Zou een mooie wei op zoeken of een berm langs een polderweg en een lekkere emmer plukken.

Het is nu wel hoogtij voor de paardebloemen maar ze zijn er de hele zomer nog hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, klopt wel hoor, wat je zegt. Maar da's dan de doemdenker in mij, heb niet zo'n vertrouwen in m'n medemens. Als iets te mooi is om waar te zijn, zoals een maagdelijk groen veld vol perfecte paardebloemen, is het in mijn ogen écht te mooi om waar te zijn. Zal wel iets aan schelen ... :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

een maagdelijk groen veld vol perfecte paardebloemen

Toevallig kwam ik laatst deze foto tegen van de wei naast mijn huis als die op zijn hoogtepunt is, dit zie ik als ik uit mijn raam kijk, zoiets bedoel je? ;)

dscf3534n.jpg

Mijn konijnen hebben hier veel lol van. En de wilde konijnen trouwens ook. Laat ze lekker genieten van de paardenbloemen zou ik zeggen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst zag ik zelf in de landleven staan dat je met paardenbloemen ook heel goed kunt koken en bakken (voor mensen dus!) Er is daarin ook met geen woord gesproken over giftig zijn! Lijkt me dat als het licht giftig is ze het al helemaal niet adviseren voor mensen! Er stond wel in dat de blaadjes behoorlijk bitter kunnen zijn! Dat vond ik wel typisch omdat de konijnen daar zo gek op zijn, normaal is groente en fruit niet zo bitter dus je zou zeggen dat ze dit dan laten liggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen houden best van bitter, veel groenvoer van wat ik geef vind ik zelf vrij bitter, zoals bijvoorbeeld zuring of zo (wat je ook zelf kan eten door de salade bijvoorbeeld) en je kan niet zeggen dat als iets niet giftig is voor mensen het ook niet giftig is voor konijnen, die vlieger gaat niet op. Inderdaad kan je zelf ook prima paardebloemen eten, ik maak zelf bijvoorbeeld in het voorjaar soms paardebloemengelei. Lekker door de kwark.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die paardenbloemengelei stond er inderdaad ook in! Ik bedoelde dat niet giftig voor mensen meer te zeggen omdat veel mensen echt panisch lijken te zijn voor het sap dat uit de stengel komt! Zuring heb ik nog nooit gehad! T klinkt niet zo heel lekker haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat sap moet je mee uitkijken, maar dan omdat het als het op je kleren komt er noooooit meer uitgaat, dat is het vervelende eraan. :)

Mensen zijn wel vaker panisch voor dingen uit de natuur, ik denk omdat veel mensen er tegenwoordig helemaal niks meer van weten en we toch ver van de natuur zijn komen te staan. Zo hoorde ik een tijd terug bijvoorbeeld ook dat je geen bramen in de natuur moest plukken 'want daar kan een vos overheen geplast hebben.' Schei toch uit, het wordt allemaal zo eng gemaakt. Bramen zijn gewoon hartstikke lekker en gezond.

Grappig dat die paardebloemgelei ook in de Landleven stond, ik ken het gewoon van mijn moeder maar ik had ook wat potjes uitgedeeld en de eerste keer kende echt niemand het, dus wel een leuke tip voor veel mensen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de mijne hebben inmiddels paardenbloemen gehad (alles behalve de wortel want mensen in de buurt vinden me vast al gek genoeg dat ik steeds met bloemen en takken loop te zeulen, dus ik heb maar niet ook nog hele planten uit de grond staan rukken).

En ze leven nog gewoon, woooh! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de mijne hebben inmiddels paardenbloemen gehad (alles behalve de wortel want mensen in de buurt vinden me vast al gek genoeg dat ik steeds met bloemen en takken loop te zeulen, dus ik heb maar niet ook nog hele planten uit de grond staan rukken).

En ze leven nog gewoon, woooh! ;)

En juist die wortels zijn nu zoooo gezond. Zonde, haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dat dat sap niet uit je kleren ging wist ik niet! Misschien wel een goede tip voor iedereen hier! Voordat er dalijk klagende mamma's aankomen met shirtjes onder de vlekken hihi!

Lonja kun je die paardenbloemgelei vergelijken met honing? Of is die ook bitterder? Ik was daar eigenlijk wel heel benieuwd naar, maar zoveel paardenbloemen hebben we nou ook weer niet thuis! Wel leuk dat je die al kon! In de landleven stond er een heel artikel over en allerlei recepten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dat dat sap niet uit je kleren ging wist ik niet! Misschien wel een goede tip voor iedereen hier! Voordat er dalijk klagende mamma's aankomen met shirtjes onder de vlekken hihi!

Lonja kun je die paardenbloemgelei vergelijken met honing? Of is die ook bitterder? Ik was daar eigenlijk wel heel benieuwd naar, maar zoveel paardenbloemen hebben we nou ook weer niet thuis! Wel leuk dat je die al kon! In de landleven stond er een heel artikel over en allerlei recepten!

Ja het is wel bitterder dan honing inderdaad. Bitterzoet. Misschien ga ik de landleven dan wel kopen want zoals je al op mijn foto kunt zien hebben we hier juist héél veel paardebloemen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst zag ik zelf in de landleven staan dat je met paardenbloemen ook heel goed kunt koken en bakken (voor mensen dus!) Er is daarin ook met geen woord gesproken over giftig zijn! Lijkt me dat als het licht giftig is ze het al helemaal niet adviseren voor mensen! Er stond wel in dat de blaadjes behoorlijk bitter kunnen zijn! Dat vond ik wel typisch omdat de konijnen daar zo gek op zijn, normaal is groente en fruit niet zo bitter dus je zou zeggen dat ze dit dan laten liggen!

Paardenbloem is een bloem die erg geliefd is in de kruidengeneeskunde ;)

Vroeger jaren werd het vaak gegeten door mensen zelf, omdat het gewoon gratis en voor niks overal groeit.

De jonge blaadjes mag je zo vers in een slaatje eten, het oudere blad best wel koken, omdat de bitterstoffen erin moeilijker te verteren zijn voor onze lever en een grote dosis dus niet zo leuk is voor ons lichaam, dat kunnen wij dan weer niet verteren.

Wij mogen ook de wortel gebruiken, de bloemen mag je zo binnen smikkelen, of een heerlijke thee van maken, laten drogen zodat je het hele jaar door over beschikt.

Het sap in de stengel is ontzettend wondhelend. De plant groeit doorgaans ook naast irriterende planten, zoals bv (de al even smakelijke en enorm gezonde - voor de mens!) brandnetel. Als je door deze planten geprikt wordt en het sap van de paardenbloem over dat plekje doet, gaat de jeuk zo weg.

Is belachelijk veel info te vinden over de voedzame en heilzame werking van zoveel in onbruik geraakte kruiden en groenten, die we nu als onkruid bestempelen en iedereen zo ver van uit de buurt blijft, wat wel erg jammer is!

Een groene stomp van paardenbloem is zoveel goedkoper en gezonder als eentje van de dure en bespoten spinazie uit de winkel... Maar goed, da's het groene dametje in mij dat praat en jammer genoeg kan ik zelf niet elke dag zo heerlijk groen koken :P

Konijnen zijn overigens heel andere dieren dan mensen en het is jammer dat er wel es een vergelijking wordt gemaakt over de gifstoffen in een plant die in hoge doses voor de mens schadelijk zijn.

Liters van het witte goedje in de stengel zou ik niemand aanraden, denk niet dat je lichaam er blij mee is. Een konijn zal een soepje van het witte goedje wellicht ook links laten liggen.

In gewoon de stengels zitten geen liters en een konijn stort zich heus ook niet op kilo's van de stengels!

De ganse plant bevat overigens deze witte melkachtige sap, evenzeer de wortel als de bladeren en de stengel dus!

Als dat giftig zou zijn, zouden veel konijnen dagelijks het leven laten, want het is toch één van de planten die ze dagelijks in overvloed mogen eten, nog meer zelfs als vers geplukt gras.

Samen met weegbree, zit je met paardenbloem best enorm veilig om dagelijks aan je konijn te geven.

Al zijn er nog wel andere kruiden / planten die je zo kan plukken, die best in vrij hoge doses gegeven mogen worden en veilig zijn, maar dan bv of alleen vers (zoals bv kleefkruid, daar kunnen ze gedroogd niet zo goed verteren, terwijl deze plant volledig veilig is voor de mens en je de kruidenkundige werkzame stoffen voor de mens niet mag vergelijken met wat voedzaam is voor een konijn! Wij eten geen kleefkruid dagelijks, maar gebruiken het geneeskrachtig om zo maar iets te zeggen), brandnetel is ook ontzettend gezond voor je konijn, maar alleen de jonge schotten die nog niet prikken of de je plukt de plant en laat deze door en door drogen en slaat er es een keertje mee dat de 'brand' eruit is. Dan kan het weer geen kwaad, maar zo zou ik er geen hele planten netel gaan bij gooien, moet er maar eentje zijn die er toch zijn mondje mee vult en van de pijn vergaat ocharme.

Denk dat veel verwarring komt door de wetenschap wat goed is voor mens en wat giftig en men dat gaat vergelijken met een konijn en dat is jammer genoeg fout natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .