Ga naar inhoud

Help weet niet wat ik moet doen, konijn eet en drinkt niet!!


suzanne24

Aanbevolen berichten

  • Reacties 88
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo, bedankt voor al jullie adviezen.

Hij zei dat ananas een fabeltje was ook al raden hij mij de site van konijnenbelangen aan waarin de werking van ananas nog een keer word uitgelegd.

Vanmorgen heb ik een stukje brood ten groote van een dobbelsteen aan nijn gegeven en deze heeft ze uit mijn hand opgegeten. Ze drinkt niet uit zichzelf ondanks dat ik een bakje met water heb neer gezet zodat ze niet uit fles hoeft te drinken. Ze eet maar een paar sliertjes hooi en dan houd ze weer op, wat ik er gisteravond heb ingelegd ligt er nu nog bijna allemaal. Hebben jullie een idee hoe ik hooi voor haar aantrekkelijk kan maken? Heb gisteren al kruidenhooi gekocht. SS eet ze ook niet, ze trekt haar hoofd weg.

Ik ga zo de dierenarts om advies vragen want ik weet niet meer wat ik moet doen.

Verstandig dat je de dierenarts gebeld hebt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, bedankt voor al jullie adviezen.

Hij zei dat ananas een fabeltje was ook al raden hij mij de site van konijnenbelangen aan waarin de werking van ananas nog een keer word uitgelegd.

Vanmorgen heb ik een stukje brood ten groote van een dobbelsteen aan nijn gegeven en deze heeft ze uit mijn hand opgegeten. Ze drinkt niet uit zichzelf ondanks dat ik een bakje met water heb neer gezet zodat ze niet uit fles hoeft te drinken. Ze eet maar een paar sliertjes hooi en dan houd ze weer op, wat ik er gisteravond heb ingelegd ligt er nu nog bijna allemaal. Hebben jullie een idee hoe ik hooi voor haar aantrekkelijk kan maken? Heb gisteren al kruidenhooi gekocht. SS eet ze ook niet, ze trekt haar hoofd weg.

Ik ga zo de dierenarts om advies vragen want ik weet niet meer wat ik moet doen.

:whistle2:dit zegt eigelijk genoeg geen kundige da.....wel goed bedoeld maar spreek zich zelf tegen.[ik zou naar een andere arts gaan voor zijn mening zowie zo]

Ik val zomaar in dit toppic ik zal eff lezen of ik nog een gedachte gang optie zou kunnen geven.meschien stel ik je nog een paar vragen.

cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm...ben ik niet mee eens... van het gebruik van annanas bij konijnen is immers nooit bewezen dat het werkt... wij als baasjes hebben er goede ervaringen mee...maar dat een DA deze uitspraak doet, verwonderd me niet...

Mogelijk doelde die op het fabeltje haarbal en dat annanas die niet oplost... om zomaar te zeggen dat DA niet kundig is, is voor mij hier een te snelle conclusie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben weer helemaal bij......

vragen hoe oud is je konijntje?

Waar komt ze vandaan?

Wat weegt ze?

Heeft het konijntje een drink bak naast het flesje?

En heb je een foto van haar zelf?

Hier heb verschillende reden voor om naar te vragen.

Daar naast als ze nu wel hooi eet zou ik haar groen voer aan bieden naast het dwang voeren.Ruccole,wortelloof,witlof,krulsla zijn veilige groente voor jonge konijntjes.

Als ze die eet krijgt ze ook meer vucht naar binnen.

Ik geloof niet dat een konijntje indien jong een haar bal verstopping kan hebben.

Wel een darm verstopping wat pijn doet waardoor konijntje stopt met eten.

Wat alleen verholpen kan worden met pijnstilling en primperite en siseral.

Door de pijnstilling wil je konijntje weer eten en zal het de darmen goed doen naast deze medicijnen.Voor pijnstilling word meestal carprofen gebruikt.

Ik ben benieuwd naar je antwoorden en laat het konijntje lopen dat dwingt de darmen ook te bewegen.Pas als ze weer mooie keutels hebt en zelf standig goed eet ben je er door heen.

siene selective is een goede brok maar als je konijntje zelf niet wil eten heb je daar niet veel aan nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm...ben ik niet mee eens... van het gebruik van annanas bij konijnen is immers nooit bewezen dat het werkt... wij als baasjes hebben er goede ervaringen mee...maar dat een DA deze uitspraak doet, verwonderd me niet...

Mogelijk doelde die op het fabeltje haarbal en dat annanas die niet oplost... om zomaar te zeggen dat DA niet kundig is, is voor mij hier een te snelle conclusie...

feit blijft caroline dat konijnen met een haarbal verstopping als ze het hebben 9 van de 10 keer worden ingeslapen bij een da of worden geopeerd maar zelden een juiste behandeling krijgen om de haren in de maag te scheiden.Dus het meestal met de dood moeten bekopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm...ben ik niet mee eens... van het gebruik van annanas bij konijnen is immers nooit bewezen dat het werkt... wij als baasjes hebben er goede ervaringen mee...maar dat een DA deze uitspraak doet, verwonderd me niet...

Mogelijk doelde die op het fabeltje haarbal en dat annanas die niet oplost... om zomaar te zeggen dat DA niet kundig is, is voor mij hier een te snelle conclusie...

nou ! dat wilde ik net schrijven...

Waar staat de stelling/onderzoek dat ananas zo werkt ?

Het is ooit door Mysteriemeis hier op BB geplaatst.

Maar goed, zie nu jouw berichtje Caroline en al wil ik ieder voordeel van de twijfel geven, nergens kan ik gefundeerde info vinden dat ananas inderdaad werkt zoals hier gezegd/gesuggereerd wordt dat het werkt....

Mogelijk kan het wel werken, maar dan missc inderdaad zoals die dierenarts zegt; op basis van het feit dat een konijn de zoete smaak er niet van kan weerstaan en daarom dus gaat eten..of weet ik veel..

Mischien zou het zelfs kunnen dat ananas laxerend werkt/de kans op diarrree vergroot en het zo lijkt te helpen ?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Zaza...dat is idd de vraag... want "verstopping" is eigenlijk vertraagde darmwerking en die wordt door niet eten of weinig eten alsmaar erger... eens een konijn wel wat eet of binnen heeft wat de darmen een "kick" geeft, wordt het weer wat minder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze dierenarts is in ieder geval zeker op de hoogte, aangezien hij zelfs aanraadde om op de site van konijnenbelangen de duidelijke uitleg te te lezen van de werking van ananas. (heb het daar nog niet kunnen vinden)

Dan weet hij dus wel degelijk waar hij over praat..én waarom hij het een fabeltje noemt zoals Suzanne het uitlegt...

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een ananas gekocht omdat ik zag dat mijn konijnen aan het verharen zijn. Ze 'doen' het allemaal nog goed, maar om problemen voor te zijn...

En dan zie ik hier weer staan dat het nut van ananas helemaal nooit bewezen is en dat het misschien slechts een kwestie is van lekker vinden en daarom weer gaan eten. Nu vraag ik me dus toch af of het niet beter is gewoon wat prozyme op hun groenvoer te doen, of toch me de ananas aan de slag te gaan? Vooral Mickey heeft nogal een gevoelige maag en Raffi reageerde laatst ook slecht op het nieuwe groenvoer in de vorm van spinazie dus ik ben altijd huiverig om iets nieuws aan groen of fruit te introduceren...Dus wat kan ik beter gebruiken?

En als ik ananas ga geven, voor het eerst, moet ik neem ik aan klein beginnen? Een dobbelsteentje ananas per konijn of ze gewoon een beetje sap proberen te laten drinken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

spinazie zou ik niet voeren zit zwavel in kan gas geven....

Ik heb zelf menig dier er boven op gekregen met ananassap.....

Ik gaf het met een spuitje in de mond of als ze zelf drinken door het water.

Maar ik denk dat het hier om een konijntje gaat die hulp nodig heeft en dat het geen haarbal verstopping betreft maar een darm verstopping.

hoe gaat ie nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan zie ik hier weer staan dat het nut van ananas helemaal nooit bewezen is en dat het misschien slechts een kwestie is van lekker vinden en daarom weer gaan eten. ?

Dat is nu net het probleem...konijnen brengen niet genoeg op en bijgevolg zijn er bijna geen degelijke onderzoeken mbt konijnen... eigenlijk is zelfs een deel van de info die we hebben gevolg van bevindingen gebruik konijnen als proefdier...

Dit betekend echter niet dat alles wat niet bewezen is ook meteen niet waar is...(wel is een beetje scepsis altijd op zijn plaats)

Zowel prozyme als annanas hebben al goede resultaten getoond bij konijnen. DAT is wat telt... waarom dat precies helpt...geen idee... maar het helpt in sommige gevallen...

Iets wat veel mensen hier niet schijnen te begrijpen is dat het geen wondermiddel is... ananas en prozyme helpen zeker en ter voorkoming zijn ze mogelijk voldoende... een echt ziek konijn aanraden prozyme of ananas te geven is zelden voldoende en vaak geruststellend voor het baasje als dat eigenlijk niet zou mogen...

Een complimentje voor jou trouwens Snoef... moeilijk om uit te drukken, maar vind het leuk en moedig van je dat je bijkomende vragen stelt en gewoon aangeeft dat er iets onduidelijk is. Is ook voor mij handig want je vragen en opmerkingen zijn steeds terrecht en dan moet je weer gaan nadenken en zaken herzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunny ranch chanty: Ik kwam er ook achter dat spinazie agressief is en voor gas kan zorgen...Helaas was dat een dag te laat, toen Raffi al met gas zat. Maar nu geef ik het dus ook niet meer. Ik weet dat dit topic geen plaats is voor al mijn vragen, maar ik vond het ook weer onzinnig er een nieuw topic over te openen aangezien dit topic er goede aanleiding voor gaf om ze hier even te stellen.

@ Caroline: Graag gedaan hoor. Ik probeer zoveel mogelijk te leren over konijnen en ik heb al vaker gemerkt dat dierenartsen idd lang niet van alles op de hoogte zijn en ook toegeven dat er te weinig onderzoek wordt gedaan naar konijnen. BB is dan ook een goede bron voor mij om meer kennis op te doen over alles eigenlijk!

Ik zal de ananassap door hun drinken heen doen en ze een klein stukje concreet geven. Alles met mate, is mijn motto bij konijnen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vanmiddag driftig aan het lezen geweest over ananas en behalve dat het zo gezond niet is, staat prozyme geven boven het geven van ananas..

Bij ananas geven gaat het nl over de prozyme die er in (zouden) zitten, maar omdat ananas niet zo gezond is voor konijnen, doe je er dus beter (én makkelijker) aan om Prozyme te geven.

Het komt er eigenlijk op neer dat je alleen in nood én BIJ GEBREK AAN prozyme in huis, als alternatief ananas kan geven.

Misschien handiger om bijkomende vragen alleen ergens anders te stellen dan in het topic over het niet etende konijn van Suzanne..

Voor je het weet is het off-topic omdat anderen weer gaan reageren op het woord ananas / Snoef..etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het erg leuk om te lezen dat mijn topic zoveel reacties op brengt.

Ik ben het er niet mee eens dat mijn da konijn onkundig is alleen omdat hij de werking van ananas niet kent bij konijnen.

Bunny ranch: ik heb een ongeveer 1 jarige voedster, voskonijn, gekocht bij de dierenwinkel omdat ik haar wou redden ze zat in een veel te klein hok. Ik heb geen recente foto maar zodra ze weer thuis is zal ik een foto van haar maken. Heb ik al je vragen beantwoord?

Update:

Da belde en het gaat redelijk met Nijntje ze krijgt dwangvoeding en ze begint langzaam aan weer zelf te eten en te drinken. Morgen word ze nog een keer uitgebreid onderzocht, ook het gebit. En hopelijk kan ik haar morgen weer ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm..dat had je thuis ook kunnen doen natuurlijk..Maar goed, ik ben geen voorstander van 'opname' als het om zaken gaat die je thuis ook kan doen.

Dierenartsen zijn doorgaan 's nachts ook niet op de praktijk, dus de meerwaarde voor de eigenaar/konijn ontgaat mij altijd een beetje boven de rekening ten bate van de dierenarts...

Maar goed, dat zegt verder ook niets over de kundigheid van je dierenarts..daar doe ik geen uitspraak over..

Hopelijk komt hij achter de oorzaak morgen...of eet je konijn weer gewoon..

Dat laatste zou het mooiste zijn.

Je zou hem eens kunnen vragen naar de werking van prozyme..maar goed..

Zelf ben ik overtuigd een konijnkundige dierenarts te hebben, maar ik heb ook geen idee of die iets afweten van prozyme hoor... :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaza:

Ik heb Nijntje geprobeerd dwangvoer te geven maar ze liet het op een gegeven moment dit niet meer toe. Daarnaast moest ik gewoon naar stage dus had niet de hele dag de tijd om Nijntje te dwangvoeren daarom heb ik in overleg met de DA besloten om Nijntje te laten opnemen. Daarnaast gaat mijn dierenarts wel s'nachts terug om Nijntje eten te geven. Ik vind het jammer dat ik mijn DA zo moet verdedigen, ik ben er namelijk overtuigd van dat ik een konijnkundige DA heb.

Nijntje eet nog steeds niet zelf dus hopelijk doet ze dat vandaag wel en kan ik haar ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het niet zien als verdedigen Suzanne...Het is meer onze bezorgdheid die we uiten, omdat we vele verhalen lezen op BB van dierenartsen die er gewoonweg vaak naastzitten met konijnen...Voor zover ik weet zijn er best veel dierenartsen die niet voldoende verstand hebben van konijnen...Dit kan uiteraard hele vervelende situaties opleveren en daarom worden dierenartsen vaak 'getest' :D

Ik hoop dat ze achter een oorzaak kunnen komen zodat het in de toekomst niet meer voor gaat komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja op zich heb ik nu wel genoeg antwoorden.

Als ze nu in de verharing zou zijn is er spraken van een haar bal verstoping.

Is dit niet het geval een darm verstopping en of probleem met de kiezen.

Pijn stilling is hier een pre naast het dwang voeren.

Door de pijnstilling gaan konijnen weer eten.

Hopelijk vind de da nu de oorzaak moelijk haken op de kiezen.

Maar dan nog heb je darm stimulerende middelen nodig om de darmen in beweging te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update Nijntje:

Nijntje heb ik donderdag aan het einde van de middag weer opgehaald bij de Da. Volgens de dierenarts ging het redelijk met haar en zou ze thuis sneller opknappen dan bij de da. Nijntje drinkt weer zelf (alleen uit een bakje) en eet hooi en groene groentes. Daarnaast krijgt ze nog 2x daags medicijnen om haar darmen te stimuleren en pijnstilling. Ze rent er lekker op los op het balkon dus het gaat de goede kant op.

Nogmaals bedankt voor al jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .