Ga naar inhoud

Help weet niet wat ik moet doen, konijn eet en drinkt niet!!


suzanne24

Aanbevolen berichten

De pijstillers die je aan een konijn kan geven, zijn enkel bij een dierenarts verkrijgbaar.

Is ze nog lusteloos?

Daarnaast is het bij konijnen niet altijd duidelijk vast te stellen of ze uitgedroogd zijn.

Als ze nog steeds lusteloos is zou ik persoonlijk toch terug naar de spoeddienst bellen en vragen of je niet mag langskomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 88
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoe gaat het nu met nijntje?

Bij mij heeft het destijds 3 volle dagen en 3 dierenarts bezoeken geduurd. De 1e keer dronk ze wel, de andere keer weer niet. Ze at wat hooi, en witlof. Ook gaf ik haar speciaal dwangvoer wat ik bij de dierenarts gekregen had. Daarnaast kreeg ze een beetje laxeermiddel. Bij de dierenarts kreeg ze steeds een injectie met een infuusje. Tussendoor heeft ze nog een beetje gekeuteld maar ook een dikke strakke buik.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19197-verstopt-konijntje-8-weken.html

Bij mij is het destijds op zaterdag begonnen en is dinsdagavond laat helaas overleden aan een hartstilstand. Zij was nog maar 8 a 9 weken oud.

Wanhoop niet maar hou wel in de gaten dat het erg serieus is. Ik zou haar in een doos of in de kattenvervoerbak (dat deed ik ook) op een fleecekleedje laten liggen.

Hoe is haar temperatuur? beste is een kruikje of een waterflesje vullen met warm water en in een handdoek wikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Laura82,

Bedankt voor je reactie.

Vanochtend haar weer cisceral druppels gegeven en ananas sap gegeven en getracht een beetje te laten eten. Ze krijgt echter meer weerstand tegen dwangvoeren dus dit gaat ook wat moeilijker. Ze heeft wel gekeuteld maar deze waren heel klein en plakte aan elkaar vast. Verder is ze wel weer wat levendiger dan zaterdag.

Mijn thermometer is kapot, maar hou haar maar voor de zekerheid warm. Ze voelt ook weer warm aan in tegen stelling tot zaterdag. Ze zit nu in een doos met veel stro en wat hooi, daar neemt ze af en toe een hapje van.

Maar ze drinkt en eet nog niet uit zichzelf, zelfs niet als ik haar lievelings maaltje maak.

Ga zo de dierenarts bellen om een afspraak te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou d'r blijven dwangvoeren, zelfs al eet ze uit zichzelf. Misschien dat je dan geen 50ml per dag hoeft te geven omdat het ook zaak is dat ze zelf weer gaat eten en niet dat jij de honger voor haar stilt...Maar ze moet voldoende vezels binnen krijgen.

Verder vind ik het onzinnig dat jij zelf moet vaststellen of je nijn uitgedroogd is. Ik zou niet eens weten hoe ik dat precies moet doen.

Verder zou ik bij de DA dadelijk ook om metacam of carprofen drops vragen, dat is pijnstilling en met verminderde pijn heb je kans dat je konijn ook weer sneller gaat eten. Gas zorgt gewoonweg voor pijn in de buik. Ik zou het ook met je arts hebben over primperan, om dat te geven naast de cisaral.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste snoef,

Bedankt voor je tips. Ik ben helemaal niet thuis in medicijnen dus dit kan ik mooi bij de dierenarts aangeven.

Ik heb om 10.45 een afspraak staan dus hou jullie op de hoogte.

Ben trouwens echt blij met dit forum want heb echt iets aan al jullie tips!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo weer terug van de da. De darmen doen vrij weining dus moet door gaan met dwangvoeren en heb pijnstillers gekregen en nog een medicijn om de darmen op gang te helpen. De tempratuur van nijntje is weer goed en ze is weer wat levendiger en wast zichzelf weer.

Mijn da zegt trouwens dat het geven van ananas sap een fabel is, een konijn vind het lekker om dat er veel suikers in zitten en daarom is het niet gezond voor een konijn.

Hij raden mij ook aan om sience selective voer te gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? En hij kon me niet vertellen of het voer dat ik nu gebruik goed was. Ik gebruik nu Hope Farms Balance.

Ze moet nu binnen een paar dagen opknappen, zie ik geen verandering dan moet ik weer terug komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bijna 2 jaar Science Selective gegeven aan mijn konijn. Het beviel hem heel goed. Er zitten veel vezels in wat ook goed is voor gevoelige darmen.

Omdat de prijs ineens zo gigantisch omhoog is gegaan ben ik overgegaan om normaal biks.

De ananassap kan wel degelijk helpen, toen Zorro last had van verstopping door de vele haren die hij binnenkreeg is hij een tijdje daarna gelijk gaan keutelen en zag je de kettingkeutels er uitkomen. Hij leek hierna ook echt opgelucht.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte en succes met de situatie, ik hoop dat het gauw wat beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je DA heeft verteld, maar ik zou dus geen babyvoeding gebruiken. (Neem aan olvarit worteltjes). Ik geef mijn nijnen Science selective en hoewel het heel duur is tegenover ander voer ben ik er meer dan tevreden over. Ze lusten het hier ook graag en het schijnt de betere zo niet beste voeding te zjn die je je nijn kunt geven. Hoe dan ook, ipv babyvoeding kun je biks met water vermengen zodat het een papje wordt. Dit kun je dan met een spuitje bij je konijn naar binnen spuiten. Dat is natuurlijker dan babyvoeding en zo krijgt ze ook veel vezels binnen ipv suiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Snoef,

De dierenarts heeft me dwangvier gegeven van science recovery. Het geven van babyvoeding smaak worteltjes was een tip van iemand van dit forum en staat ook op konijnenbelangen als tijdelijk dwangvoer. Maar ik pak zeker de tip van de biks op. Heb dat van het ananas sap nog een nagekeken en ook op konijnenbelangen staat dat dit kan helpen. Ik ga ook dat andere middel bestellen wat iedereen hier op het forum aan raad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

even een update:

Nijntje is weer wat vrolijker en wast zich zelf en heeft weer ontlasting.

En eet een beetje hooi, vandaag kruiden hooi gekocht om nijn te stimuleren tot hooi eten.

Maar ze wilt nog steeds niet eten en drinken dus ben nog steeds aan het dwangvoeren. Wat kan ik nu het beste doen morgen toch laten opnemen bij de da? Of toch door gaan met dwangvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ze weer keutelt (goed teken) en zelf al wat hooi eet, zou ik haar niet laten opnemen, het komt allemaal heel langzaam op gang en dat is een goed teken. Het dwangvoeren zou ik nog even blijven aanhouden. Pas als het weer bergafwaarts gaat, zou ik weer naar de DA gaan.

Wist je DA eigenlijk wat de werking van de ananas is? Dat nijntjes het lekker vinden is alleen maar een pluspunt, maar dat het een enzym bevat dat voedselbrokjes rondom haren afbreekt waardoor er geen verstopping door grote haar-voedselbal ontstaat?

Veel beterschap verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze niet wil eten moet ergens vandaan komen...pijn, kiezen...

Als ik jou was zou ik een afspraak maken voor morgenmiddag..

Eet ze tegen die tijd zelfstandig, zou je die af kunnen zeggen.

Zo niet, dan is het een mooi tijdstip om toch weer even heen te gaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, sorry...ik lees net hierboven dat ze wel hooi eet ?

Dan eet ze dus wel zelfstandig...biks hoeven ze niet persƩ te eten, hooi wel..

Dan kan je het ook aankijken en eventueel ergens in de middag bellen om raad als je het niet vertrouwd ?

Je moet doen wat je zelf aanvoelt...

Ik zelf hou bij dit soort zaken altijd ruimte over om nog iets te kunnen ondernemen..

Je kan makkelijker een afspraak afbellen omdat het goed gaat, dan dat je nog een afspraak kan maken als je het smiddags toch niet vertrouwd...

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je toevallig al de Sience Selective geprobeerd? Ik geef het hier zelf ook aan mijn Nijn en het is erg goed voer, en ook erg handig omdat daar ook dwangvoeding van te maken is, voor het geval dat het misgaat in het weekend.

Ik zou haar in ieder geval een beetje blijven plagen met eten, zet desnoods een lopend buffetje in haar hok met dingen die ze gewend is om te eten. Zelf zou ik even overleggen met de DA wat nu het beste is om te doen, want continue dwangvoeding is voor een konijn ook erg stressvol. Gelukkig begint ze al weer hooi te knabbelen, dus kijk even hoe ze de nacht door is gekomen en overleg dan met de DA.

Ze krijgt in ieder geval wel vezels binnen met de Science Recovery wat al goed is, en het wortelhapje bevat toch wat dikmakers waardoor ze hopelijk niet al te veel gewicht zal verliezen, maar dit is geen fijne situatie zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, bedankt voor al jullie adviezen.

Hij zei dat ananas een fabeltje was ook al raden hij mij de site van konijnenbelangen aan waarin de werking van ananas nog een keer word uitgelegd.

Vanmorgen heb ik een stukje brood ten groote van een dobbelsteen aan nijn gegeven en deze heeft ze uit mijn hand opgegeten. Ze drinkt niet uit zichzelf ondanks dat ik een bakje met water heb neer gezet zodat ze niet uit fles hoeft te drinken. Ze eet maar een paar sliertjes hooi en dan houd ze weer op, wat ik er gisteravond heb ingelegd ligt er nu nog bijna allemaal. Hebben jullie een idee hoe ik hooi voor haar aantrekkelijk kan maken? Heb gisteren al kruidenhooi gekocht. SS eet ze ook niet, ze trekt haar hoofd weg.

Ik ga zo de dierenarts om advies vragen want ik weet niet meer wat ik moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .