Ga naar inhoud

Vraagje voor de mensen die SS geven


Caroline

Aanbevolen berichten

Hoeveel biks geven jullie per dag per kilo konijn?

Ik lees hier op het forum zo'n gigantische hoeveelheden biks dat ik het er koud van krijg...

Ik geef aan in totaal 7 kf konijn tussen de 80 en 100 gr ss per dag.

Dat is dus zo'n 10-15gr per kilo konijn.

Bij ons is dat ruim voldoende, ze zijn zeker niet te mager en ik vraag me eerder af of ze niet te dik zijn.

Als ik ze hun "normale" portie zou geven ,dus 25gr wat anderen hier ook doen ,dan wegen ze over een maand gegarandeerd 4 kg...

(ze krijgen trouwens behalve een gedroogd appelschuifje per dag geen groente of fruit die dikmakers zijn)

Mensen enkel diegene die SS geven antwoorden aub, ik wil het overzichtelijk houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Die van mij krijgen ook SS. Ik geef ze ieder 1x 's ochtends en 1x 's avonds een schepje uit een klein leeg tomatenpuree blikje (afgewogen voor konijnen van 2 kilo, 25 gr per kilo konijn) zijn geen echte dwergjes namelijk. Ze zijn nog wel jong, 7 maanden, maar zijn niet te dik of te mager. Ze lopen bij mij wel heel veel los en hebben daarnaast nog een lange ren.

Ze krijgen er wel groente bij 's avonds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet er ook rekening mee houden dat het ene konijn het andere niet is.

Ik heb dan wel gewoon biks maar even ter vergelijking de kleurdwergen krijgen 60 gram biks, de meeste nhd die toch ruim 300 gram minimaal zwaarder zijn krijgen 70 gram en ik heb bijvoorbeeld ook 2 rammen die hebben toch echt 100 gram nodig om ze in conditie te houden.

De behoefte van elk konijn zijn verschillend, daarnaast ligt het er ook nog aan hoeveel groenvoer je geeft en welke soorten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat mijn teddy dwerg nog in de groei was/is kreeg hij eerst 25 a 30 gram SS per dag. Intussen heb ik afgebouwd naar 20 gr per dag, en ik kijk nog even of ik verder ga afbouwen..

(verder krijgt hij groentes en gedroogde kruiden, hij vertikt het om hooi te eten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook niet precies hoeveelheid die ik ze voer, ze krijgen 's ochtends en 'avonds een handjevol biks voor hun tweetjes, denk dat dat niet veel is, maar ze eten veel hooi en groen en zijn allebei prima qua gewicht, niet specifiek bijgekomen of afgevallen. Er wordt hier ook wel als een stel idioten door de kamer gesjeesd, dus ik denk dat ze fit genoeg zijn voor de Olympische Konijnenspelen 2009 haha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook het gewicht niet exact..Bij mij krijgen ze allen 1x per dag droogvoer...Ik vul zo'n typisch konijnen voerbakje en dat is de volgende ochtend dan leeg...Ik zal het morgen eens gaan wegen om te kijken hoeveel ze krijgen...Het is iig een flinke hand vol met staafjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel me dus een aantal vragen bij wat ik tot hiertoe lees...Ik ben dit topic echt begonnen uit bezorgdheid. De hoeveelheden biks die ik hier zie voorbijkomen en het aantal konijnen met plakpoep is echt ongelooflijk...en veel leden willen dat moeilijk aannemen...

Ik weet natuurlijk wat ik zelf voer. Qua groenvoer krijgen ze niets met teveel suiker en ze krijgen alleen zo'n appelschijfje per dag. Ik weet heel zeker dat de tweeling eerder aan de dikke kant is en ze hebben voldoende ruimte om te lopen.

Ik lees dat er best nog mensen zijn die dezelfde hoeveelheid geven als ik en die allemaal ook zeggen dat hun konijnen goed in hun vel zitten.

Als je dan weet dat 80% van de konijnen die bij een DA terrechtkomen gewoon te dik zijn, dan vraag ik me idd af of dit niet een beetje onderschat wordt op BB.

De enige echte referentie zijn de fokkers of mensen met raskonijnen,omdat je daar de standaard als leidraad hebt.

Hier zeggen 2 fokkers hetzelfde, van SS altijd minder geven dan van gewone biks. De mensen die dus echt naar 25-30gr van SS per kilo gaan, hebben waarschijnlijk konijnen met overgewicht...zonder dat te beseffen...

Ik wil niemand hier mee op de tenen trappen... en er gaan ook uitzonderingen tussen zitten, net als bij mensen... Maar ik vind dat we een beetje voorzichtiger moeten zijn...

En dan nog.... hoe zit het dan met de prijs...? Van ss heb je echt niet veel nodig per konijn...is het dan nog steeds zoveel duurder als andere biks?

Mireille, vraag aan jou: jij zegt steeds dat ss helemaal niet het beste voer is... maar je zegt wel dat ze van ss minder nodig hebben...dus is het kwalitatief wel beter,niet?

Er zitten nl geen toegevoegde suikers in en meer vezels dan in de meeste biks....

Link naar reactie
Delen op andere sites

van ss heb je minder nodig in gewicht dan de andere bix.

Dus wat caroline aan geeft klopt wel maar ver geet het groen en hooi er naast niet.

Ik heb hier een nhd op ss zitten die lust geen hooi namelijk en al behoorlijk oud.

die krijgt 40 gram ss ipv 70 gram andere bix hij weegt 1500 gram

Goh, ik wist niet dat je van SS minder moest geven dan van gewone biks. Weer wat geleerd! Hoeveel minder zou dat ongeveer moeten zijn?

@bunny ranch chanty: wilde even vragen of ik iets gemist heb. Bij een konijn van 1500 gram is 25 gram per kilo toch 37,5 (dus 40g) per dag? En geen 70g? Of doe ik hier iets fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is juist het mooie aan mijn biks wat ik nu voer caroline, dat heeft meer vezels er in zitten als ss, alhoewel ss met de nieuwe formule mijn biks wel aardig heeft benaderd.

Maar ik kijk voornamelijk ook naar de totaal verhoudingen, vet, proteine, vezels ect ect en natuurlijk naar waar het van gemaakt is.

Voornamelijk moet je van ss minder voeren omdat het ook enorm opzwelt.

Zou een konijn zich volschrokkken wil ik niet weten wat er met die maag gebeurd, gooi ter voorbeeld maar eens een ss brokje in het water.

Ze zeggen dat ss goed helpt voor herstellende konijnen, ja dat klopt omdat de juiste grondstoffen er in zitten die het voor hun eetlust aantrekkelijk maken het te eten, maar om sneller wat gewicht aan je dier te krijgen is ss niet het juiste voer omdat dat vrij laag in vet zit.

Geef ik overigens ss en gewoon biks aan een gezond konijn hier laten ze de ss altijd links liggen, alleen zieke konijnen willen hier dat liever eten dan gewoon biks

SS is een goed uitgebalanceerd voer, dat zal je mij niet horen zeggen, maar er zijn biks die gewoon net even wat meer hebben.

Het is ook net wat voor eisen stel je aan voer

aangepast door Mireille
Link naar reactie
Delen op andere sites

NORMAAL gesproken zit ik ook op 25-30 gram per dag, en daar wordt hij niet dik van. Op dit moment geef ik (veel) meer, omdat ze net gekoppeld zijn en Juultje Joekel niet laat eten. Bovendien is Joekel afgevallen. Dit is wel tijdelijk. Volgens mij bedoelt Caroline dus o.a. mij met haar voorbeeld. Naar mijn idee is Joekel niet te dik (Juultje wel, maar dat is wat anders, ze is er net, en moet eerst tammer worden). Hij voelt 'goed', ziet er goed uit, geen wammen. Bij de dierenarts zeggen ze ook dat het gewicht goed is. En hij heeft geen plakpoep. Dus of hij te dik is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .