Ga naar inhoud

Vraagje voor de mensen die SS geven


Caroline

Aanbevolen berichten

  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nijn krijgt 25 gram SS, een ruif hooi per dag en daarnaast nog groente. Hij weegt inmiddels al anderhalf jaar 1.2 kilo, dus het is hem niet aan te zien dat hij deze hoeveelheid biks krijgt. Moet wel zeggen dat Nijn al vanaf jongs af aan een erg druk konijn is, wat graag bezig is. Dus de energie raakt hij wel degelijk kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze 20 gram ss per dag, gaf eerst 25 maar de DA raadde me aan 20 per k.g. te geven aangezien Zout iets aan de stevige kant is. Ze zijn bij elkaar 3.6 kg, (zout 1,9 en peper 1.7) ik geef ze iedere dag nu dus 70 gram afgewogen per dag aan ss. Daarnaast 's ochtends en 's avonds 75 gram verse groenten als witlof, andijvie, peterselie, basilicum en munt. heel af en toe een plakje wortel (150 gram p.d. dus) en onbeperkt hooi (zowel kruidenhooi als normale hooi). Soms als extraatje krijgen ze wat rozijntjes, max 3 per dag. Ik heb zelf het idee dat dit wel oké is wat vinden jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, ik wist niet dat je van SS minder moest geven dan van gewone biks. Weer wat geleerd! Hoeveel minder zou dat ongeveer moeten zijn?

@bunny ranch chanty: wilde even vragen of ik iets gemist heb. Bij een konijn van 1500 gram is 25 gram per kilo toch 37,5 (dus 40g) per dag? En geen 70g? Of doe ik hier iets fout?

Dat is heel simpel hij eet geen hooi en van groen gaat hij aan de diaree dus hij moet het puur van ss heben wat voor heen 70 gram bix was.

Dat is meer omdat hij de andere dingen er niet bij eet.

Daarom moeten mensen niet vergeten dat naast dat 25 gram per kilo ook groen en hooi moet zijn.

Anders gaat het niet goed in de verhouding.

Geef je je konijn alleen bix door bv omstandig heden net als ik hier zit je op z´n 40 gram per kilo konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat er best wel veel gram biks per konijn gevoerd wordt, hier op het forum is mij vaak geadviseerd om aan Floor bijv. toch wel 70 gram biks te geven. Terwijl er in de info staat 20-25 gr. per kilo(wat ik ook al best veel vind), heb ook al vaker gevraagd waar die 70 gram dan vandaan komt? Ook heb ik het idee dat de fokkers(of een aant. fokkers) zelf meer biks voeren en dat ook adviseren. Neem nog eens dat vb. van Floor, ik was bij het Wilhelminapark met hem, toen heeft Cindy hem voor de tijd bekeken en zei dat hij mager was en dat ik meer biks moet geven. Vervolgens zij de DA dat hij veel minder biks moest krijgen en beslist niet aan moest komen. Erg tegenstrijdig dus, en kom dat hier op het forum vaker tegen. Misschien dat het dus niet helemaal duidelijk is voor mensen? En ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om zelf aan je konijn te voelen:) Zoals hierboven gezegd, ieder konijn heeft zijn eigen behoeften:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is geen aanval oid hoor;)Het is mij in elk geval nooit duidelijk geworden hoeveel ik zou moeten geven volgens het forum. Aangezien er vaak per ras meer geadviseerd wordt dan die 20-25 gram. Uiteindelijk geef ik een stuk minder dan hier werd gezegd trouwens, en mijn nijnen zijn nu allemaal goed op gewicht.(ook volgens de DA hoor:mdr:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongeveer volgens voorschrift en op dit moment krijgt Lyra zoveel ze wil (is een week geleden gecastreerd) Dik zijn ze geen van beiden.

Ik heb dacht ik begrepen dat SS gewoon goed voor ze zou zijn, zeker als ze slecht hooi eten. Ervaren jullie dit ook zo?

aangepast door zomertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat er best wel veel gram biks per konijn gevoerd wordt, hier op het forum is mij vaak geadviseerd om aan Floor bijv. toch wel 70 gram biks te geven. Terwijl er in de info staat 20-25 gr. per kilo(wat ik ook al best veel vind), heb ook al vaker gevraagd waar die 70 gram dan vandaan komt? Ook heb ik het idee dat de fokkers(of een aant. fokkers) zelf meer biks voeren en dat ook adviseren. Neem nog eens dat vb. van Floor, ik was bij het Wilhelminapark met hem, toen heeft Cindy hem voor de tijd bekeken en zei dat hij mager was en dat ik meer biks moet geven. Vervolgens zij de DA dat hij veel minder biks moest krijgen en beslist niet aan moest komen. Erg tegenstrijdig dus, en kom dat hier op het forum vaker tegen. Misschien dat het dus niet helemaal duidelijk is voor mensen? En ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om zelf aan je konijn te voelen:) Zoals hierboven gezegd, ieder konijn heeft zijn eigen behoeften:)

Hehe...ik sta dus niet alleen met dat idee....

DE meeste konijnen zijn idd ook gewoon te dik...

De mijn gaan op dieet,nog minder ss nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij fokkers zelf hebben hele andere voer verhoudingen...

Afgestemd per dier dat varieerd heel erg kan zelf het dubbele in grammen zijn bij de een of ander.Wij moeten de dieren in top conditie showen naar de keuring brengen.

Dus wij doen het vooral door middel van voelen en wegen om per dier de juiste verhouding te geven in zijn voor behoefte.

Mijn ervaring zelf is dat je minder ss moet geven dan 25 gram per kilo.

Maar dat is mijn ervaring natuurlijk.

Daar naast naast krijgen de nhd hier gemiddel 45 gram tot wel 90 gram de volwassen dieren naast hooi en groen.Nu zal je denken de dieren met 45 gram zullen kleiner zijn ...nou dat is hier net omgedraaid de kleinste nhd hebben het meeste voer nodig om op gewicht te blijven dit geld voor al voor de rammen.Van 1400 tot 1500 gram volwassen leeftijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo doe ik t ook Hans. ik weeg niet af. wel naar aanleiding van alle info geef ik elk een handje biks per dag. zodra ik darmkeuteljes zie liggen die niet wordne opgegeten dan stel ik het bij naar beneden. volgens de DA zijn Bounty (ram) en Snickers (voedster) allebei heel goed op gewicht voor dwergjes. tussen de 500-600 gr. met nu 6 maanden oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net overgestapt van SS naar Hope Farms en ik merk wel erg veel verschil tussen de brokjes, maar ook in hoeveel ze ervan eten. Ik vermoed dat ze er nog even aan moeten wennen, maar ook al was het bakje SS in een paar minuutjes op, met het nieuwe voer doen ze veel langer. Kan het zijn dat Hope Farms misschien meer "vult" dan SS? Het lijkt ook alsof de brokjes harder zijn en ze er langer op kauwen..

Ik dacht heel lang goed bezig te zijn met SS, gaf ze per dag ongeveer 50 gram per konijn (twee konijnen van elk 2,5 kilo), maar nu blijkt Sofietje toch weer aangekomen te zijn (en ze was al te dik), dus dat blijkt toch nog te veel te zijn. Poehee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vandaag even gewogen en per 2 konijnen krijgen ze ongeveer 70 gram per dag...Dat is altijd een mengsel van 2/3 SS en 1/3 Kenner Korrels ofzoiets...Van de 6 konijnen die ik hier heb weet ik dat er 3 sowieso niet te dik zijn en bij de andere 3 is het een twijfelgeval...Ik weet dat dus ook ietsje minder aan droogvoer per dag afdoende is...Ik kan het opbrengen om gewoon alleen SS te gaan geven maar ik vraag me af of het slimmer is gewoon te blijven mengen of dat het beter is om alleen SS te gaan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

humm die van ons hebben 1 bakje van de dierenwinkel..gewoon midden size en we vullen het in als het leeg is...sochtends en savonds..ik heb het nog nooit gewogen!

ik moet wel zeggen dat het top voer is..mijn nijnen glanzen echt en krijgen komplimenten van de hele familie hoe mooi en gezond ze eruit zien :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hoeven niet de hele dag een bak voer te hebben. Geef ze gewoon twee keer per dag een beetje wat ze in één keer opeten. Als je komt voeren, moeten ze er enthousiast op af komen.

Konijnen moeten wèl de hele dag hooi kunnen eten. Ook water moet onbeperkt beschikbaar zijn. Daarnaast is het goed elke dag een portie groenvoer te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks is niet het belangrijkste onderdeel van de voeding. Je zou het eigenlijk moeten zien als aanvulling. Het hoofdbestandsdeel van konijnenvoeding is hooi. Als ze trek hebben, zouden ze dus hooi moeten eten. (Goed voor de tanden en darmen). Als ze altijd een bak biks hebben, loop je het risico dat ze het hooi laten liggen.

Mensen kunnen de natuurlijke voeding van een konijn niet na maken met alleen hooi en groenvoer. In biks zitten voedingstoffen die een aanvulling vormen op hooi en groenvoer. Het is dus wel belangrijk om biks te geven. Maar met mate, zodat ze voldoende hooi blijven eten. Daarnaast zijn konijnen die de hele dag biks kunnen eten nogal eens te dik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 Black and Tan konijnen,

Ze krijgen met zijn 2tjes 120 gram biks per dag, 60 gram Hope Farms Balance en 60 gram SS. Maar staan dan ook buiten en hebben ook energie nodig voor de vrieskou. De dierenarts weegt ze en ik ook en ze zijn niet te zwaar. Ze hebben ook een megahok met 3 verdiepingen, een ren waar ze in mogen of we laten ze in huis lopen. Dus beweging genoeg!

Daarnaast zien wij het hooi als hoofdvoedsel. Ze krijgen in de ochtend biks en eten de hele dag/nacht hooi! S avonds krijgen ze groenvoer en verder zijn ze ook dol op kruidenmix, zwarte zonnebloempitten en smalle weegbree, www.baroen.nl.

In de zomer geven we ze minder biks dan in de winter. Ze hebben er dan ook minder zin in en eten meer hooi en groenvoer.

aangepast door Cecile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand hoeveel vezels (%) er in "normale, standaard" biks zit?

De dierenwinkel heeft een eigen blanco verpakking en zegt dat het uit een grote baal van HopeFarms komt.

Dat merk heeft veschillende soorten, ik ga er niet vanuit dat deze blanco verpakking de duurste soort bevat.

Mijn konijn is geen hooiliefhebber, vandaar..

Ik geef hem inmiddels ook een deel SS per dag omdat ik daarvan weet dat er aardig wat vezels in zitten voor een goede darmwerking.

Inmiddels koop ik hem om hooi te eten door er een theelepeltje appelmoes met iets water door te mengen, maar hooi met een druppel multifruit siroop van Raak werkt nog beter heb ik gemerkt.

Het is wel suiker, maar dan geef ik hem maar geen appel meer ter compensatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .