Ga naar inhoud

Vraagje voor de mensen die SS geven


Caroline

Aanbevolen berichten

Oei ja, d'r zit hééél veel suiker in appelmoes. Meer suiker dan appel, volgens mij. Om over limonade nog maar te zwijgen. Je wilt hem natuurlijk zo ver krijgen dat hij hooi eet. Maar ik weet eigenlijk niet wat de minste van twee kwaden is; geen hooi of zo veel suiker. Misschien hebben we hier iemand die daar wat zinnigs over durft te zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb je al eens ander hooi geprobeerd, zoals een kruidenhooi? Sommige konijnen vinden dat wél lekker.

Ik geef Nijn 's morgen en 's avonds ss. Dat eet ze dan ook in één keer op. Ook haar hooi heeft ze altijd voor 3/4 op in een dag. En daarnaast groen natuurlijk. Ze eet sowieso liever haar hooi dan haar biks. Dat is prima toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal al die truukjes alleen maar uit omdat Ko(nijn) anders helemaal geen hooi eet.

En dan geef ik hem verder geen Wortel en Appel waar suikers in zitten.

Ander hooi wil ook niet!

Deze eigenwijze heer eet makkelijk biks maar hooi dus niet.

En biks krijgt ie nu hooguit 40 gram/dag.

(weegt 2 kilo en ziet er goed uit)

Maar de vraag was: Hoeveel vezels zit er in mijn 'vorige post'? Daar heb ik geen antwoord op gehad.

Dit om het te weinig hooi-eten mogelijk te compenseren.

Hooi met toegevoegde omkoperij wil wel.

Dus dan geen hooi met een theelepel appelmoes, of 2 drupjes siroop?

Vertel mij het maar...

aangepast door Hans
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al eens geprobeerd om wat verse kruiden door het hooi heen te mengen?

Bijvoorbeeld basillicum ruikt vrij sterk en veel konijnen vinden het dan antrekkelijker!

Wat ook wel eens wil helpen is om het hooi een beetje te bevochtigen met bijvoorbeeld een plantenspuit.

Doordat het nat word gaat het ook sterker geuren.

HOe geef je je konijn zijn hooi? Gewoon in zijn kooi of in een ruifje of hooibal?

KOnijnen vinden het hooi vaak niet meer interessant als ze erover heen gelopen hebben.

Ook is het beter om meerder keren per dag kleine porties hooi aan te bieden ipv in een keer de ruif vol te stoppen.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere groenten door het hooi, een ruif, peterselie door het hooi, hooi in een bakje waar anders een traktatie in zit, nat maken, in kleine delen aanbieden...

Ja, allemaal uitgetest..

Bassilicum nog niet. Hoe kom ik daar aan?

Een beetje zoet erdoor werkt wel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere groenten door het hooi, een ruif, peterselie door het hooi, hooi in een bakje waar anders een traktatie in zit, nat maken, in kleine delen aanbieden...

Ja, allemaal uitgetest..

Bassilicum nog niet. Hoe kom ik daar aan?

Een beetje zoet erdoor werkt wel..

Basilicum vinden onze konijnen heerlijk..heb je een markt in de buurt? bij de AH hebben ze het ook, bij de Dirk, C1000, alle grote supermarkten bij de groenten..zit bij de AH bij de champignons in de buurt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mn konijntje sochtends voor ik naar mn werk ga een klein handje SS en hooi en als ik thuiskom en mijn avondeten staat klaar krijgt zij ook een klein handje SS en vul ik haar hooiruif ook weer want die is dan ook leeg en de SS gaat dan in 1 keer op:yes: en ze krijgt er ook wat groente bij.

Volgens mij wel genoeg en zeker niet teveel:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wat ik ook door het hooi meng, hij pikt het er uit.

Het enige is iets vloeibaars zoals een theelepel appelmoes of een drup of 4 limonadesiroop.

Is er iemand die gezondere (vloeibare) mengsels om door het hooi te mengen weet?

Hem geen biks geven zorgt niet voor het eten van hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf nog nooit getest...maar die van mij eten graag hooi met rozeblaadjes... rozewater kan je kopen om mee te koken. Denk niet dat daar veel suiker in zit...

Is misschien een mogelijkheid?

Of als je nu eens basilicim bijna tot moes maakt met de keukenrobbot? Een beetje water er bij en op het hooi druppelen?

Of gewoon appelsap van een verse appel?

Brengt wel enorm veel werk met zich mee...

Hier zijn het ook niet de beste hooieters...wat ze wel enorm veel en graag eten zijn de gedroogde paardebloemen die ik bij zooplus in grote zakken bestel. Dat is voor mij ook een erg goed alternatief voor hooi. Er zijn trouwens verschillende kruidenmixen te koop, of je kan zelf je eigen mix maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn het ook niet de beste hooieters...wat ze wel enorm veel en graag eten zijn de gedroogde paardebloemen die ik bij zooplus in grote zakken bestel. Dat is voor mij ook een erg goed alternatief voor hooi. Er zijn trouwens verschillende kruidenmixen te koop, of je kan zelf je eigen mix maken.

Mijn nijn eet ook geen hooi, had ook al vanalles geprobeerd maar niet hielp... Nu maak ik ook zelf een mix van gedroogde kruiden als brandnetel, peterselie, wortelloof, etc. en dat lust hij wel! :) (Er zijn een boel webshops te vinden waar je deze gedroogde kruiden kan bestellen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans ik je een pb gestuurd van mijn kruiden tuintje.

Sommige konijnen eten nooit hooi dan is ss het beste om te geven.

Maar je kan het nog proberen met citroen melasse,brandnetel blad,gedroogde paarde stekken,noem maar op op de site staat bij de gedroogte kruidens perscies waar het voor is eet lust opwekkend ect.

ik weet niet waar je woond anders kun je ook wat hier halen.maar je kan kleine hoeveelheden via de site bestellen.

Ik heb zelf ook de struktuur muzelie waar veel vezels in zitten dat heel goed voor de darmen is als er te weinig hooi word gegeten.

En de kruiden mix bestaat uit 3 kruidens die je dus allemaal goed met het hooi kan mengen.

zodat je meer kans heb dat ie van zelf hooi gaat eten.

Kruiden hooi zal ie eerder eten dan gewoone hooi succes cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy, heb je voor mij ook de site voor deze gedroogde kruiden?

Zelf bestel ik ongeveer 1 keer per 1.5 maand kruiden, maar de verzendkosten zijn best hoog. Misschien staat het hier wel ergens hoor, maar kan het niet vinden.

Nadat Stamper problemen met zijn kiezen is gaan krijgen ben ik ten eerste weer terug overgegaan op SS. Daarnaast krijgt hij 2 maal daags een bordje gedroogde kruiden. Nu eet hij hooi ook wel weer goed maar die kruiden vind hij veel lekkerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ga even een ' beetje oud' topic oprakelen, omdat ik het toch wel belangrijk vind om deze info met jullie te delen.

Eufrasie en Hypoliet kregen 'vroeger' samen 30 gram SS per dag. Samen wegen ze ongeveer 2.5 kg. De laatste tijd (ongeveer 2 maanden) krijgen ze samen zelfs nog maar 20 gram SS.

Persoonlijk was ik van mening dat mijn konijnen niet te dik zijn. Bij beiden is ook de ruggengraat goed te voelen.

Nu is er bij Hypoliet een goede week geleden een röntgenfoto gemaakt van zijn abdomen en de DA vertelde mij dat daarop te zien was dat Hypoliet toch een beetje te dik is.

Hypoliet weegt iets minder dan 1kg, maar dat is voor hem toch iets te veel.

Ze krijgen hier niet echt veel dikmarkers. Klein stukje wortel, af en toe een klein stukje fruit, maar niet dagelijks. Lichaamsbeweging hebben ze ook genoeg, ze hebben genoeg ruimte om te rennen en crossen vaak rond als 2 wervelwinden…Dus de DA raadde aan om mss toch nog een beetje te minderen in SS.

Ik vraag me dus ook af of er niet veel konijnen zijn die te dik zijn, zonder we het beseffen.

En ik vraag me ook af hoe betrouwbaar het is om ‘het voelen van de ruggengraat’ als referentie te nemen voor het niet te dik zijn van een konijn.

Aangezien je die bij Hypoliet ook gewoon goed voelt bij licht aaien en meneer ziet er ook niet dik uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je dit hier neerzet. Ik heb het me ook afgevraagd. Snuf is niet te dik, maar Nijn vind ik wel aan de dikke kant, ook al voel ik haar ruggegraat. Ze rennen meer dan genoeg.

Ik heb het nog nagevraagd bij de dierenarts, maar hij gaf aan dat Nijn klein en kort van stuk was, waardoor ze dikker leek dan Snuf die lang is. Hier krijgen ze samen 40 gram SS. Nijn is 1 kilo precies, Snuf 1,5 kilo. Toch ben ik nog altijd van mening dat Nijn te dik is, vandaar dat jouw stuk me aansprak. Ik ben inmiddels ook bezig de ss terug te brengen naar 30-35 gram per dag en "gezonde groente" te geven. Maar ik geef je dus gelijk in het feit: het voelen van de ruggengraat, hoe betrouwbaar het is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voel ook nooit aan de ruggengraat, ik zet Nijn gewoon lekker op de weegschaal. Hij heeft de afgelopen weken weer wat meer SS gekregen omdat hij ruim 110 gram was afgevallen door de haakjes op zijn kiezen en bijkomende ontstekingen (en dat dan 2x... ). Voor een konijn van normaal 1250 gram... is 110 gram afvallen ook best veel. Daarom zou ik het persoonlijk niet erg vinden als hij nu bijvoorbeeld 50 gram teveel weegt. Als hij plots weer last krijgt van zijn kiezen heeft hij nog een klein beetje lichaamsreserve, en aangezien meneer nog altijd denkt dat hij ooit kan vliegen door snel te rennen :D , hoef ik me om lichaamsbeweging geen zorgen te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .