Ga naar inhoud

Gemengd voer echt zo slecht?


Kanino

Aanbevolen berichten

ik gaf het eerst ook totdat mn nieuwe konijnen het niet lustte en ik hier had gelezen dat het niet zo goed was,ben ik overgestapt en wat bleek ze gingen beter eten erdoor !ik d8 ze vinden het vies maar ze vonden het echt lekker.

ik vind het toch veel weg hebben van kippevoer,maar je kan het idd half half mengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik moet toch even reageren dat er in België wel degelijk biks te krijgen is.

Hier zijn ook soorten biks die geen biks zijn in de vorm van groene/bruine staafjes, maar brokjes met allemaal dezelfde samenstelling maar met bv 3 verschillende kleuren. Om het voer er voor de mens toch 'aantrekkelijker' te laten uitzien. Voorbeelden hiervan zijn vadigran new generation, versele laga cuni complete (beide verkrijgbaar in zoomart en één van beide in de meeste Tom&co's). En in aveve heb je dan select van aveve zelf.

Biks in de vorm van groene staafjes kan je hier ook vinden, maar minder verschillende merken dan in Nederland. Bijna overal heb je Science Selectif (ook in Zoomart). Ook cuni fit van versele laga is hier een voorbeeld van en in veel dierenwinkels in België te koop.

Eigenlijk kan ik nog een tijdje doorgaan... het aanbod is in sommige direnwinkels inderdaad vreselijk beperkt, maar als je even zoekt, kan je toch verschillende soorten vinden.

Hope farms ben ik nog nergens tegengekomen. Havens ben ik zelf ook nog niet tegengekomen, maar ik heb ze ooit gecontacteerd en heb toch enkele verkooppunten gekregen, dus het moet wel ergens te vinden zijn.

Volgens mij lijkt dit meer op een reclamepraatje:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

effe een vraagje hoor

jullie hebben het allemaal over goed en slecht voer,dan is biks weer slecht want het word voor slachtkonijnen gebruikt,dan is gemengd voer weer slecht want er zitten te veel suikers in of ze eten alleen de lekkere dingetjes er uit die niet zo gezond zin.

maar hoe weet je nou in gods naam wat goed voer is voor je konijn?waar staat dat waar kun je die informatie nou echt vandaan halen wat het beste is?

Hier ben ik het wel mee eens... Want heb soms het idee dat er soms één iemand is die iets vind en dat dat dan overgenomen wordt door anderen, waardoor dat de nieuwe maatstaaf wordt! Na een tijdje wordt de mening van één iemand gepresenteerd als de waarheid waar iedereen rekening mee moet houden. Ik zeg niet dat het niet waar is dat gemengt voer minder goed voor je konijn is, maar ik vraag me wel eens af waar sommige maatstaven vandaan komen? Vooral omdat op andere konijnensites weleens andere dingen te lezen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Kaatje-Kim, neen mijn reactie was niet naar jou bedoeld, je nuanceerde ook.

Een aantal zaken:

-een mens die elke dag naar de McDonalds gaat kan best oud worden. Daar gaat het helemaal niet om. Sommige mensen roken en worden 100, anderen sterven op hun 50e aan longkanker... Het is niet omdat er een paar konijnen oud geworden zijn op gemengd voer dat dat voor geen enkel dier schadelijk is:

Ten eerste is gemengd voer sowieso vaak van slechtere kwaliteit, zowel qua inhoud als bereidingswijze.

Ten tweede is het een absolute voorwaarde dat ALLES gegeten wordt. (persoonlijk denk ik dat bijna elk konijn na verloop selectief zal gaan eten en wij baasjes geven dan toch toe)

-Dan zou ik even willen inspelen op dat "de mening van..." als jullie de artikels op BB eens zouden lezen (zeker doen, staat een schat aan info in) dan vind je daar precies wat bepaalde minima en maxima zijn voor gezond konijnenvoer. Dat zijn zaken die ook werkelijk zijn onderzocht, door mensen er net een beetje meer verstand van hebben dan wij allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom kiest niet iedereen gewoon de middenweg:

Ik koop drie zakken biks en 1 zak gemengd voer, dit meng ik met de biks.

Per etensbakje zitten er 5 of 6 lekkere dingetjes in per konijn en niet eens alles lusten ze van het gemengd voer, dus niet genoeg om op te kunnen leven, de biks moeten op en gaan hier ook op.

daarbij, 3 keer per dag groenvoer, witlof, sla. wortel, bloemkoolbladeren enz. en onbeperkd hooi. Als ik thuis kom van het werk krijgen ze een klein stukje knackebrod.

1 keer in de week krijgen ze een kersen of appelboom tak.

Ik denk (vind ik zelf) dat dit wel gevarieerd is voor ze, naast de "snoepjes" zoals ik het noem tussen de biks, krijgen ze van mij geen "slechte" traktaties meer. Dus alleen gemengd voer zou ik nooit geven, maar het in kleine mate mengen met de biks zie ik geen kwaad in. En inderdaad zoals caroline zegt, er is een reden waarom er zoveel info te vinden is over biks en waarom dit zo goed is voor je konijn.

Bij mijn aveve verkopen ze maar 1 soort zak met biks, verder 1 hele rij, 3 schappen hoog met alleen gemengd voer, en dan staat er op de zak biks ook nog eens "speciaal voor slachtkonijnen". Dan vind ik het niet gek dat veel mensen die niets weten van voer voor konijnen een zak gemengd voer kopen. Mijn nijnen zijn er niet dikker of vetter van geworden en alle voedingsstoffen zitten in deze biks.

Maar die paar traktatietjes tussen de biks, zijn voor hun datgene wat voor mij die zak friet met mayo is.

Dus ik zou zeggen als je twijfelt, honger krijgen ze toch, zoek een middenweg!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

-Dan zou ik even willen inspelen op dat "de mening van..." als jullie de artikels op BB eens zouden lezen (zeker doen, staat een schat aan info in) dan vind je daar precies wat bepaalde minima en maxima zijn voor gezond konijnenvoer. Dat zijn zaken die ook werkelijk zijn onderzocht, door mensen er net een beetje meer verstand van hebben dan wij allemaal.

Ik bedoelde ook niet hier in deze discussie, het is logisch dat gemengt voer minder goed is. Maar ik lees ook wel eens dingen en dan denk ik: Jullie roepen gewoon wat een ander vindt en gaat ervan uit dat dit waar is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb geen idee wat beter voer is,en ik kan me niet voorstellen dat gemengd voer slecht is voor een konijn,want om nou gemengd konijnen voer te gaan vergelijken met roken vind ik wel erg overdreven,dus als iemand hier zn konijn gemengd voer geeft is dat net zo slecht als wanneer je rookt?

verder ben ik geen voorstander van gemengd voer ofzo hoor,ik koop altijd biks voor mn konijntjes,maar ik vind het zo raar dat hier mensen min of meer aangevallen worden op het feit dat ze gemengd voer geven aan hun konijntjes,iedereen moet dat toch zelf weten wat voer voer ze geven? ik kan verder niet echt op internet iets vinden over dat het zo slecht is,daarom vroeg ik me af,waar komt die informatie nou echt vandaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg ook wel eens zakjes gemengd voer van familieleden die het allemaal heel goed bedoelen! Ik gebruik het alleen af en toe voor in de snackbal, dan blijft het toch iets speciaals die lekkere dingetjes en ze eten gewoon elke dag biks. Maar ja, 10 kilo...dan ben je wel een tijdje bezig voor het 'opgesnackbalt' is!

Mengen zodat er voor het grootste gedeelte toch biks in zit lijkt mij dan ook een goede optie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even bij het topic te blijven.. je kan het gemengde voer dus gewoon opvoeren als je het mengt met de gewone biks.

Mijn konijn krijgt alleen biks, waarom? dit is mij verteld door de fokker, die was ook niet echt te spreken over gemengd voer, ik vertrouw hierop dus voer mijn konijn (nog steeds) geen gemengd voer. Zeker niet nadat ik hier op BB kwam en iedereen hier inderdaad van mening was dat het zo slecht was.

Konijnen die heb ik heb gehad toen ik klein was gekregen altijd gemengd voer, eerste wat je ziet staan in de dierenwinkel, zijn hier ook (redelijk) oud op geworden maar aten beide wel het lekkere eruit.

Als ik Nuf nu apart een snoepje geef (van die groen achtige dingen die meestal ook in gemengd voer zitten) laat hij het liggen, hij lust het gewoon niet. Ik heb dus ook totaal niet de behoefte om gemengd voer te gaan voeren, zoals je snapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles met mate, dan is het geen probleem. Konijnen hebben heel gevoelige darmen. Bij het minste, zijn ze van streek en heb je problemen.

als je weinig bix of gemengd voer geeft en genoeg hooi, dan zou het goed moeten gaan. Maar dingen als koekjes oid, daar waag ik me niet aan. en alle extraatjes als konijnen snoepjes, gaan op plekken zitten waar hooi zou moeten zitten en is dus eigenlijk nadelig voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de fokkers waar ik dus mijn 2 konijntjes vandaan heb gehaald,die gaven me een zakje gemengd voer mee,om met hun eigen voer,biks dus,te mengen,daarom vind ik het zo vreemd dat er gezegd word dat het zo slecht is,maar ik snap de logica van dat ze dan al het lekkere er uit eten en niet alle voedings stoffen binnen krijgen,daar zit natuurlijk wat in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou wel even tegen sommige zeggen dat een konijn alles eet wat het kan eten, dat merk ik hier ook, heb bepaalde planten moeten snoeien omdat ze anders de klimop (giftig) op eet. Dus tuurlijk zal je konijn aan een speculaasje knagen, en tuurlijk als wij een patatje eten gaan we er ook niet meteen dood van, maar en gemengd voer ipv biks en dan nog andere dingen die niet goed voor ze zijn,

klinkt mij niet goed voor je konijn. En als je hem graag wilt verwennen, er staat een lijst op deze site met eten wat ze allemaal mogen hebben en daar staan zoveel lekkere dingen tussen, dus verwen je nijn daarmee. Is gezonder voor je nijn en dus beter.

het is wel goed dat gemengd voer gemengd wordt met biks, maar mijn nijn zal het nooit krijgen. enkel biks, en als ze wil snoepen krijgt ze lekker fruit en groente

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg ook weleens gemengd voer en dan geef ik daar steeds een klein beetje van mee in de biks, alleen wanneer ik het krijg zeg ik er meestal wel bij dat het niet zo goed is enz. Meestal dan he... Niet tegen iedereen:P Een tante van mij heeft een eigen dierenwinkel, daar krijgen we ook weleens wat zakken voer voor de hond/kat/konijn mee.. Ik ga met haar de discussie niet eens aan.. Het is al lief dat ze het meebrengt en zij denkt er toch pertinent anders over.

Ik vind dingen als speculaasjes geven net iets te ver gaan in het: ach, wat maakt het uit zo af en toe.. Dat ze er niet direct dood van neervallen wil niet zeggen dat het niet erg slecht is voor ze. Ik denk dat het grootste deel van de stoffen die in zo'n koekje zitten niet goed zijn voor ze.

Dat is denk ik met alle dingen die 'oorspronkelijk' voor mensen zijn gemaakt. Enkele uitzonderingen daargelaten.. Dat speculaasje is nu maar een voorbeeld, en ik denk dat koekjes, snoepjes enzovoort niet eens te vergelijken zijn met wat een big mac is voor ons.

aangepast door Cynthia
Big Mac verkeert gespeld.. *schaam schaam*
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij eet ze toch ook?

Jij kunt ook beter een wortel eten dan een speculaasje, een konijn ook!

Ik geef zelf geen speculaas, maar ze krijgen wel eens wat lekkers, ondanks dat het niet zo gezond is als hooi en biks..

Net zoals dat ik mezelf wel eens wat lekkers geef, ondanks dat appels en wortelen gezonder zijn voor me..

Ik vind dat je je dieren ook wel mag verwennen!

En ja, heel slecht... Ze krijgen bij mij ook wel gemengd voer....

Speculaasjes zijn oorspronkelijk voor mensen gemaakt.. Gemengd voer is ook oorspronkelijk voor knaagdieren gemaakt!

Dus om ervan uit te gaan dat het echt slecht is? Dan zou het wel uit de winkel gehaald zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stelsel van een konijn is heel anders dan dat van ons. Dingen waar wij 'alleen maar' dik van worden kan een heel andere uitwerking op een konijn hebben. Zoiezo door de suiker en er zit natuurlijk meer in zo'n koekje, om even bij het koekjesvoorbeeld te blijven. Natuurlijk kan je je konijn weleens een snoepje geven (maar dan wel tenminste eentje speciaal voor konijnen, ook al zijn die ook niet echt goed) of 'verwennen', maar verwennen kan ook door middel van lekkere groente, het konijn maakt het niet uit, die is toch wel blij:P

Ik ga niet oordelen over of het feit dat je je konijnen gemengd voer slecht is, dat moet je natuurlijk zelf weten, ik ga je daar niet voor aan de schandpaal hangen:P

Wel is het zo dat het feit dat ze het verkopen, niet betekent dat het niet slecht is. Ze verkopen bijvoorbeeld ook nog knaagstenen, die heel slecht zijn, alles voor het geld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat mensen een zak van dit en een zak van dat gaan kopen, dan alles gaan mengen, en dan voeren...wat een ingewikkeld gedoe! Als je gewoon een zak koopt waar alles prima inzit, zoals biks dus, hoef je toch niet zo moeilijk te doen? Gemak dient de mens, en het konijn in deze ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik snap niet wat er nu zo slecht aan is? Welke stoffen zitten erin die het zo slecht maken dan? En als jullie het vergelijken met roken enzo dan begrijp ik dat natuurlijk niet :P

Er zitten brokjes in die erg veel suikers bevatten, vaak die gekleurde dingetjes. En er zit vaak ook mais in en de velletjes van mais zijn lastiger te verteren voor een konijn en kunnen daardoor verstopping geven. En volgens mij was en nog een ingrediënt dat niet zo geschikt was, maar dat weet ik nu even niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stelsel van een konijn is heel anders dan dat van ons. Dingen waar wij 'alleen maar' dik van worden kan een heel andere uitwerking op een konijn hebben. Zoiezo door de suiker en er zit natuurlijk meer in zo'n koekje, om even bij het koekjesvoorbeeld te blijven. Natuurlijk kan je je konijn weleens een snoepje geven (maar dan wel tenminste eentje speciaal voor konijnen, ook al zijn die ook niet echt goed) of 'verwennen', maar verwennen kan ook door middel van lekkere groente, het konijn maakt het niet uit, die is toch wel blij:P

Ik ga niet oordelen over of het feit dat je je konijnen gemengd voer slecht is, dat moet je natuurlijk zelf weten, ik ga je daar niet voor aan de schandpaal hangen:P

Wel is het zo dat het feit dat ze het verkopen, niet betekent dat het niet slecht is. Ze verkopen bijvoorbeeld ook nog knaagstenen, die heel slecht zijn, alles voor het geld...

Zijn knaagstenen ook heel slecht? dat wist ik ook al niet :$ Waarom zijn deze slecht? wou er juist int weekend eentje gaan kopen, niet doen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .